CardinalMueller.jpg

Šéf pápežskej doktríny: Ľudia v ťažkom hriechu nemôžu prijať sv. prijímanie kým to neoľutujú, nevyspovedajú sa a nebudú robiť nápravu

1,604
Lucia Salomonová
Kultúra života

Sväté prijímanie nemôže byť udelené katolíkom, ktorí zanechali "platné" manželstvo, civilne sa rozviedli a opätovne sa zosobášili s niekým iným, až kým to neoľutovali a nepriznali „celý ťažký hriech“, povedal vatikánsky šéf doktríny, kardinál Gerhard Müller v novom rozhovore.

Ľútosť, spoveď a náprava sú tri nevyhnutné súčasti pre rozhrešenie. Toto sú bezprostredné podmienky pre prijatie svätej Eucharistie, Ježiša Krista, ktorý je tá istá božská osoba, ktorá nám odpúšťa hriechy,“ povedal v rozhovore s National Catholic Register redaktorovi Ed Pentinovi.

Prefekt Kongregácie pre náuku viery, považovaný po pápežovi za druhú vatikánsku autoritu v doktrinálnych záležitostiach povedal, že spojenie manželstva stvoril Boh, aby bolo nerozlučiteľné.

Hovoril som to už mnohokrát a zopakujem to. Manželstvo je založené Bohom Stvoriteľom a Ježišom Kristom a je povýšené na sviatosť. ... Ježiš jasne a bezpochyby stanovil nerozlučnosť platného manželstva,“ povedal.

To je to, čo musíme hlásať, deklarovať a vysvetľovať katolíckym veriacim,“ dodal.

Katolícka cirkev učí, že tí, ktorí opúšťajú svojho manžela/manželku - s ktorým/ktorou sú právoplatne oddaní - kvôli sexuálnym vzťahom s inou osobou, páchajú ťažký hriech cudzoložstva, čo je proti šiestemu prikázaniu. Cirkev, ktorá nasleduje sv. Pavla navyše učí, že tí, ktorí sú v ťažkom hriechu, nemôžu prijať Sväté prijímanie, pretože sa odtrhnú od Boha svojim hriechom, budú prijímať nehodní, čo im bude dokonca na svoje „odsúdenie“.

Slová kardinála Müllera prišli po tom, čo argentínsky biskup celebroval špeciálnu omšu vo svojej diecéze začiatkom tohto mesiaca za civilne rozvedených a znovu zosobášených ľudí žijúcich v cudzoložstve, kde boli všetci pozvaní, aby prijali sväté prijímanie. (informovali sme vás o tom 13.6. TU).

Špeciálna omša sa uskutočnila 9 mesiacov po tom, čo biskupi z Buenos Aires uverejnili smernice založené na exhortácii Amoris Laetitia pápeža Františka, v ktorom povedali, že v prípade „zložitých okolností“, keď znovu zosobášené páry páry nemôžu „získať vyhlásenie o neplatnosti“, kňazi sa napriek tomu môžu pokúsiť udeliť im prístup k sviatostiam, vrátane Sv. prijímania.

Pápež František prekvapivo potom napísal biskupom, že neexistuje žiadna iná interpretácia jeho exhortácie ako to, čo sa uvádza vo smerniciach.

Ale Müller vo svojom rozhovore s Pentinom povedal, že pomôcť by mali katolícke páry, ktoré čelia „manželským ťažkostiam“, „ale nie len s pragmatickými úvahami podľa ducha tohto sveta s prostriedkami sviatosti a vnútorné a kanonické podmienky pre prijatie svätého prijímania, ktoré nevyhnutne zahŕňa vyznanie každého vážneho hriechu.“

Ľútosť, spoveď a náprava sú tri nevyhnutné súčasti pre rozhrešenie. Toto sú bezprostredné podmienky pre prijatie svätej Eucharistie, Ježiša Krista, ktorý je tá istý božský osoba, ktorá nám odpúšťa hriechy,“ povedal.

Napriek mnohým vyhláseniam kardinála Müllera, že Amoris Laetitia neotvorila dvere prijímaniu pre cudzoložníkov (napríklad tu, tu a tu) rôzni kardináli, biskupi a biskupské skupiny priamo nerešpektovali jeho smernice.

Biskupi v Argentíne, na Malte, v Nemecku a v Belgicku vydali pastoračné smernice založené na čítaní exhortácie, ktoré umožňujú podávať prijímanie rozvedeným a následne zosobášeným katolíkom žijúcim v stave cudzoložstva. Táto interpretácia bola presadená vysokopostavenými kardinálmi, ako napríklad Francescom Coccopalmeriom a Blasem Cupichom.

Ale ostatní biskupi, ako napríklad v Kanade a Poľsku, vydali vyhlásenia založené na ich čítaní exhortácie, ktoré nasledujú katolícke učenie a zakazujú pre cudzoložné páry prijímať Eucharistiu.