FREIBURG – Podľa predsedu Konferencie katolíckych biskupov Nemecka smrť Ježiša Krista nebola spásonosný skutok Boha, aby oslobodil človeka z otroctva hriechu a otvoril brány nebies. Arcibiskup z Freiburgu Robert Zollitsch, známy svojimi liberálnymi názormi, v nedávnom rozhovore pre nemeckú televíznu stanicu verejne poprel základnú kresťanskú dogmu o obeti Kristovej smrti.
Zollitsch uviedol, že Kristus „nezomrel za hriechy ľudí preto, že by ho Boh vydal ako obetný dar či obetného baránka.“
Namiesto toho tvrdí, že Ježiš preukázal len „solidaritu“ s chudobnými a trpiacimi. Podľa biskupa ide o „ohromnú solidaritu“.
Moderátor sa opýtal: „Takže by ste to teraz neformulovali tak, že Boh vydal svojho jediného syna za naše hriechy? Takto by ste to teda netvrdili?“
Monsignorova odpoveď znela: „Nie.“
Arcibiskupa Roberta Zollitscha vymenoval v roku 2003 pápež Ján Pavol II. Teraz predsedá nemeckej biskupskej konferencii, do ktorej bol zvolený v roku 2008, a medzi nemeckými biskupmi je považovaný za „liberála“.
Vo februári 2008 povedal, že kňazský celibát by mal byť dobrovoľný a že „z teologického hľadiska nie je nevyhnutný.“ Zollitsch tiež spomenul, že akceptuje registrované partnerstvá v jednotlivých štátoch, no „manželstvá“ osôb rovnakého pohlavia nepodporuje.
Moderátorovi programu povedal, že Boh dal „svojho syna zo solidarity s nami až do jeho posledného výdychu, aby nám tým povedal: Takí ste mi drahí, ja kráčam s vami a som s vami vždy, v každej situácii.“
„Spojil sa so mnou zo solidarity – a dobrovoľne.“
Biskup ďalej pokračoval, že Kristus „spolu so mnou niesol to, čím som sa previnil, ako aj zlo, ktoré som spáchal, aby to všetko priniesol do Božieho sveta, a zároveň mi tým ukázal cestu von z hriechu, viny, ako aj zo smrti do života."
Avšak paragraf 613 z Katechizmu katolíckej cirkvi, ktorý cirkev vydala ako rozhodujúci dokument v otázkach dogmy a doktrín katolíckeho náboženstva, o Kristovej smrti hovorí, že je „veľkonočná obeta, ktorou sa uskutočňuje definitívne vykúpenie ľudí Baránkom, ktorý sníma hriech sveta a zároveň obeta Novej zmluvy, ktorá znova uvádza človeka do spoločenstva s Bohom, keď ho s ním zmieruje krvou vyliatou za všetkých na odpustenie hriechov.“
V katechizme sa ďalej uvádza:„Táto Kristova obeta je jediná a završuje a zároveň prevyšuje všetky obety. Je to predovšetkým dar samého Boha Otca, ktorý vydáva svojho Syna, aby nás zmieril so sebou. Zároveň je to obeta vteleného Božieho Syna, ktorý dobrovoľne a z lásky obetuje vlastný život svojmu Otcovi skrze Ducha Svätého, aby napravil našu neposlušnosť.“
Hilary Whiteová