Začiatkom októbra som posielal “Citácie piatich pápežov o odsúdení socializmu Katolíckou cirkvou (Pápež Lev XIII nezaobchádza so socializmom v rukavičkách)” , a ako sa dalo čakať, ľudia prišli s rečami typu „Aha! Cirkev teda neodsudzuje kresťanský socializmus, ale iba marxistický alebo ateistický socializmus.“
To nie je pravda. Len si prečítajte encykliku pápeža Leva XIII Rerum Novarum a zistíte, že odsudzuje socializmus ako ekonomický omyl, protirečiaci prirodzenému zákonu a sociálnej spravodlivosti. Ak vás to nepresvedčí, je tu niekoľko citácií od ďalších pápežov, ktorí so socializmom, ba ani s tzv. „kresťanským socializmom“ nezaobchádzajú v rukavičkách:
Pius XI proti „kresťanskému socializmu“
Pri príležitosti 40-teho výročia vydania encykliky Leva XIII Rerum Novarum, v ktorej tento Svätý otec poukazuje na to, že katolícka viera odmieta a odsudzuje „katolícky socializmus“ alebo „kresťanský socializmus“, povedal pápež Pius XI tieto slová:
„Náboženský socializmus a kresťanský socializmus sú teda výrazy protirečivé: nik nemôže byť dobrým katolíkom a zároveň pravým socialistom.“ (Pápež Pius XI, encyklika Quadragesimo Anno, 15. mája 1931, bod 120)
Nemôžete byť „dobrým katolíkom a zároveň pravým socialistom.“ Jasnejšie sa to už nedá povedať! V tej istej encyklike Pius XI ďalej učí:
„Vyhlasujeme, že socializmus, či už ho považujeme za učenie, alebo za historickú skutočnosť, alebo za "činnosť", pokiaľ ostáva naozaj socializmom, aj po uznaní pravdy a spravodlivosti v týchto veciach, ktoré sme povedali, nemôže sa zlúčiť s učením katolíckej Cirkvi. To preto, lebo jeho pojem spoločnosti možno označiť za protikladný voči kresťanskej pravde.“ (Quadragesimo Anno, bod 117)
Dôležité rozlíšenie charakterizoval pápež Pius XI, a spočíva v tom, že aj keby sa socializmus zmenil na „pravdu a spravodlivosť“ na základe omylu, nemôže sa zladiť s učením Katolíckej cirkvi. Socializmus sa sám od seba rozpadáva, a motivuje ho chamtivosť. Socializmus je, ako povedal, evanjeliom závisti a neprajnosti.
Ešte jeden zvláštny citát od Pia IX o kapitalizme, ktorý nie je až tak zásadne skazený, ako socializmus: „Kapitalizmus sám o sebe netreba odsudzovať. Určite nie je skazený z vlastnej prirodzenosti, skazili ho ľudia. Socializmus je skazený sám od seba a odsúdený. Kapitalizmus sa neodsudzuje. Kapitalizmus je prakticky neutrálny. Môžu v ňom zakvitnúť čnosti, ale môžu ho skaziť aj neresti.“
Pápež Ján XXIII proti „umiernenému socializmu“
Počul som, ako niektorí katolíci hovorievajú: „Isteže, ale Lev XIII a Pius XI nezažili neskoršie obdobie umierneného socializmu, takže to, čo odsudzovali, bola jeho skoršia podoba.“ Aby sme vyvrátili tieto námietky, máme vyjadrenie pápeža, sv. Jána XXIII, ktorý opätovne schválil odsúdenie socializmu predchádzajúcimi pápežmi (komentáre v zátvorke sú autorove):
„Pápež Pius XI opätovne potvrdzuje, že medzi komunizmom a kresťanstvom je radikálny protiklad. Upresňuje taktiež, že nijako nie je prípustné, aby katolíci boli prívržencami umierneného socializmu (katolíci sa nemôžu ani len pokúsiť umierniť socializmus!): jednak preto, lebo je to svetonázor obmedzený len na časnosť, v rámci ktorej blahobyt je najvyšším cieľom spoločnosti (socializmus je už zo zásady materialistický a uzavretý duchovnosti); ako i preto, lebo socializmus obhajuje spoločenské organizovanie spolunažívania s jediným cieľom vyrábať, a to na vážnu ujmu ľudskej slobody; ako napokon preto, lebo v socializme chýba akýkoľvek princíp pravej spoločenskej autority.“ (Pápež Ján XXIII, encyklika Mater et Magistra, 15. mája 1961, bod 22).
Pápež Ján XXIII nás učí, že:
- Pius XI učil správne o socializme, ako o protiklade kresťanstva
- katolíci by nemali byť prívržencami „ani len umierneného socializmu“
- socializmus je materialistický
- socializmus spôsobuje vážnu ujmu ľudskej slobode.
Pavol VI o socializme ako o skazenej ideológii
Pápež Pavol VI v roku 1971, pri príležitosti 80-teho výročia vydania encykliky Rerum Novarum, tiež odsúdil socializmus:
„Kresťania, ktorých príliš často priťahuje socializmus, majú sklon idealizovať si ho na základe jeho zovšeobecňujúcich pojmov: zmysel pre spravodlivoť, solidarita, rovnosť. Odmietajú rozpoznať a uznať ohraničenia historických socialistických hnutí, ktoré vždy záviseli od ideológií, z ktorých vzišli.“ (Pavol VI, Octogesima Adveniens, 14. mája 1971, bod 31).
Pápež Ján Pavol II opätovne potvrdzuje odsúdenie socializmu Levom XIII
Na sté výročie vydania spomínanej encykliky Leva XIII vydal pápež Ján Pavol II dokument Centesimus Annus, v ktorom opätovne potvrdzuje odsúdenie socializmu Katolíckou cirkvou:
„Dnes sa možno divíme, ako kritiku predkladaných riešení "robotníckej otázky" začína pápež od "socializmu", keď ešte nejestvoval, ako sa to stalo neskôr, v podobe mocného štátu, ktorý disponuje všetkými možnými prostriedkami. Presne odhadol nebezpečenstvo, ktoré číhalo v tom čase na masy z lákavého návrhu na jednoduché, ale radikálne riešenie "robotníckej otázky"“ (Ján Pavol II, Centesimus Annus, 1. máj 1991, bod 12)
Ján Pavol II žil za socializmu a veľmi dobre chápal jeho zničujúci vplyv na robotnícku triedu. Leva XIII vnímal ako prorocký hlas na prelome storočí.
Pápeži 20. storočia výslovne učia, že aj keby sme socializmus sformovali do tvaru „umierneného“, „kresťanského“, či „teistického“ socializmu, aj tak nebude nikdy ´pasovať´ do kontextu učenia Katolíckej cirkvi. Socializmus nie je kresťanský, a ani nikdy kresťanským nebude.