DSC_0221.jpg

Katolícky komentátor: "Môžte sa ´legitímne´ ozvať ak vás znepokojuje čo učí p. František"

707
Zuzana Smatanová
Kultúra života

Jeden z najznámejších amerických katolíckych komentátorov New York Times sa vyjadril, že pre katolíkov je „legitímne“ keď nahlas vyjadria svoje znepokojenie nad náukou pápeža Františka.

„Pápež František je najdôležitejším učiteľom katolíckej viery a keď jeho verejné učenie spôsobuje zmätok, či sa dokonca dostáva do konfliktu s učením jeho predchodcov, je celkom legitímne, keď sa katolíci ozvú a nechajú sa počuť“, uviedol Ross Douthat v interview pre mesačník Rímskej kúrie Inside the Vatican

Douthat, autor To Change the Church: Pope Francis and the Future of Catholicism (Zmeniť Cirkev: pápež František a budúcnosť katolicizmu), naznačil moderátorovi interview Williamovi Doinovi, jr. isté znepokojenie v súvislosti s Františkovým pontifikátom. V úvode k interview sa uvádza, že Doino patrí k Františkovým „najvytrvalejším obhajcom“. 

Komentátor New York Times povedal Doinovi, že pápež František „pragmaticky“ podporuje evanjelizáciu, ktorá vytvára „prímerie so sexuálnou revolúciou“. Ide však o „pomýlenú vieru a presvedčenie, že môže existovať akýsi druh pastoračného, pragmatického prímeria so sexuálnou revolúciou na Západe, ktoré by umožnilo Cirkvi nanovo ho evanjelizovať.“ A dodáva:

„Sám František podľa mňa nemá ucelenú liberálnu teologickú víziu, ale vo svojej pragmatičnosti sa často nechá usmerniť ´pokrokovými´, ktorí túto víziu majú. A tu dochádza k reálnemu riziku, pretože prímerie, ktoré propaguje liberálny katolicizmus, sa nedá dosiahnuť bez toho, aby všetko, čo je vo svojej podstate jasne katolícke a čo Cirkev s úctou a bázňou chráni celé stáročia, túto svoju podstatu nestratilo. Takéto prímerie je strategicky nerozumné, pretože jednoducho nezíska zázemie, aké si liberálni katolíci predstavujú. Namiesto toho skončí ako „mlčanlivé podrobenie sa“ vládnucej kultúre. Takto sa Cirkev stane len zmocnenkyňou a „poddajnou a neúčinnou kaplánkou“ pre tých, čo už viac nepoznajú Boha.“

Doino sa vo svojej reportáži o pápežovej kontroverznej exhortácii Amoris Laetitia na Douthatovu adresu vyjadril takto:

„Douthat je presvedčený, že Amoris Laetitia, najdiskutovanejšia Františkova apoštolská exhortácia, ktorá sa usiluje o posilnenie rodiny a o službu pre ľudí, ktorí žijú v „neusporiadaných“ vzťahoch - pri všetkej úcte k jej ušľachtilému zámeru - oslabuje náuku Cirkvi o manželstve a rodine a nabáda k neprípustnému prijímaniu Najsvätejšej Eucharistie (najmä pre rozvedených a civilne znovuzosobášených katolíkov, žijúcich v druhom, cudzoložnom vzťahu). Tým sa Cirkev veľmi vážnym spôsobom rozdeľuje, čo môže napokon viesť až k rozkolu (schizme) v nej. Douthata medziiným znepokojuje aj skutočnosť že to, čo František učí, závažným spôsobom deformuje, ak nie priamo protirečí, náuke jeho predchodcov – sv. Jána Pavla II a Benedikta XVI.“