J.D. Vance otvoril druhý deň Konferencie o národnom konzervativizme. Vance je autorom New York Times bestselleru Hillbilly Elegy (server Netflix nedávno zakúpil filmové práva za 45 miliónov dolárov), ktorý podrobne opisuje jeho detstvo s jeho Apalačskou rodinou a to, ako vyrastal v Ohiu. Vance získal povesť muža, ktorý skutočne rozumie robotníckej triede, ktorá sa postavila za Trumpa v roku 2016, a je vychádzajúcou hviezdou v konzervatívnych kruhoch.
Vance tiež žiada o právo vzdať sa libertarianizmu a začať využívať politiku a politickú moc na dosiahnutie skutočných cieľov. Na chodbe pred spoločenskou sálou hotela Ritz-Carlton som si zobral výtlačok magazínu The American Conservative, ktorý obsahoval prepis Vancovho prejavu: "Smerom k pro-robotníckemu, pro-life konzervativizmu". Ide o pôsobivé čítanie.
Vancov ranný prejav mal názov "Za libertarianizmom" a Vance sa v ňom zameral na impotenciu moderného konzervativizmu.
Moja kniha, povedal publiku, sa týka úpadku amerického sna.
Súčasťou tohto sna bolo pre Vanca stať sa dobrým manželom a otcom, a poskytnúť svojim deťom veci, ktoré on nemal. Libertarianizmus však viedol konzervatívne hnutie k presvedčeniu, že pokiaľ sa verejné výstupy a sociálne statky vytvárajú slobodnými individuálnymi rozhodnutiami, nemali by sme sa zaujímať o výsledky.
Výsledky sú často skutočne hrozné.
Vance poskytol jeden príklad: fakt, že neurovedci pracujúci pre Facebook s cieľom vytvoriť u detí závislosť na sociálnych sieťach zarábajú viac než neurovedci, ktorí sa snažia vyliečiť Alzheimerovu chorobu.
Toto by nás podľa Vanca malo znepokojovať, a my by sme mali využiť politickú moc, aby sme to napravili.
Ďalším jeho príkladom bol 8-ročný chlapec závislý na opiátoch, ktorý namiesto peňazí dostával tabletky za to, keď doručoval zásielky pre jeho rodinu. Jeho komunita má príliš málo dolárov a príliš veľa drog - a to je výsledkom politických rozhodnutí vrátane regulačného režimu, ktorý spôsobil opiátovú krízu a rastúci počet obetí. Deti, ako tento chlapec, zostávajú opomenuté a libertarianizmus k tomu nemá čo povedať, deťom ako je on, okrem banálneho a takmer urážlivého: "Robte lepšie rozhodnutia". Kontext je dôležitý.
Ďalším príkladom bol ten, ktorý som už dlho očakával, že ho konzervatívci začnú riešiť: pornografia, ktorá ničí celú generáciu (ak chcete preskúmať špičku ľadovca tohto problému, prečítajte si knihu Social Media and the Secret Lives of Teenagers od novinárky Nancy Jo Sales z Vanity Fair. Taktiež sa zaoberám rozsahom problému v dvoch celých kapitolách diela The Culture War).
Pornografia, poznamenal Vance, má nesmierne deštruktívny kultúrny efekt, najmä keď sa s ňou deti začínajú zaoberať v čoraz mladšom veku. Zasiahnutá bola najmä inštitúcia manželstva. A čo na to hovorí libertarianizmus? Nič. Rozhodli sme sa, že sloboda konzumovať pornografiu je o niečo dôležitejšia ako verejné blaho čistých myslí a zdravých manželstiev.
A pornografia je iba jedným z príkladov nepriateľstva tejto kultúry voči deťom. Ak sa zdravie národa dá čiastočne určiť vôľou jeho obyvateľov mať deti, vypichol Nance, Amerika sa nachádza v zlej kondícii. Ekonomika s tým má dočinenia, aj keď libertariáni budú poukazovať na to, že nie je nič zlé z technického hľadiska s ľuďmi, ktorí sa rozhodli nemať deti - aj keby to mohlo hlboko poškodiť americkú republiku.
Keď sa pozriem na svoj život, povedal Vance publiku, aby ho rozveselil, môj syn - spiaci len pár poschodí nad nami - je ústrednou postavou. Chceme viac detí, pretože deti sú dobré. Dokážeme realizovať politické rozhodnutia a uplatňovať politickú moc smerom k dobrým cieľom, ktoré pomôžu ochrániť naše deti pred vážnymi hrozbami, ako je dnešný hnilobný sexuálny materiál, ktorý momentálne vyteká z každej obrazovky v Amerike. V skutočnosti by to mala byť naša povinnosť.
Vance uznal, že je náročné presvedčiť konzervatívcov, aby využívali politickú moc. Opisoval príbeh jedného rečníka - libertariána, ktorý výrečne hovoril o ľuďoch, ktorí sa vzdali manželstva a o rozpade komunity a rodiny. Spôsoboval to najmä vzostup technológií, poznamenal rečník. Vance ďalej povedal, že ak si ale myslíme, že tieto veci spôsobujú problémy, nemali by sme predstierať, že sme bezmocní tam, kde nie sme. Odmietnuť využiť politickú moc je samo o sebe rozhodnutím a existujú veci, ktoré môžeme urobiť, aby sme na tieto veci reagovali. Libertariáni reagujú tvrdením, že matky a otcovia (ak ich deti vôbec majú) by mali byť lepšími rodičmi, ale zabudli, že rodičia dnes taktiež plávajú v rovnakom kultúrnom rybníku ako my ostatní. Tieto zmenili ovplyvnili životy všetkých.
V krátkosti, Vance dospel k záveru, že naša kultúra je do veľkej miery tvarovaná našimi zákonmi a verejnou politikou. To znamená, že zákony a verejná politika - politická moc - sú nástroje, ktoré by konzervatívci mali používať na ochranu rodín, robotníkov a detí.
Komu slúžime, spýtal sa. Slúžime obchodu na úkor verejného blaha? Alebo slúžime niečomu vyššiemu a sme ochotní využiť politickú moc, aby sme to dosiahli? Ja slúžim môjmu dieťaťu a nedokážem slúžiť dvom pánom.
Výzvy, ktorým teraz čelíme, si vyžadujú primeranú reakciu. Aby sme si vzali príklad pornografie, tá je dnes pre deti všadeprítomná a deti sa stávajú závislé na tvrdom porne. Libertarianizmus si s tým neporadí. Napriek tomu musíme reagovať. Naše deti sú od toho závislé.
Je čas voľby, uzavrel Vance. Vybral som si svojho syna, povedal.
Myslím, že má pravdu, a chcem sa od neho dozvedieť viac.