Jonathan Pageau: Návrat ku kozmickému kresťanstvu s biskupom Barronom
Jonathan Pageau sa rozpráva s biskupom Robertom Barronom o význame krásy, obrazov, symbolov a liturgie v Cirkvi.
(0:00:00) Všetkých vás zdravím, som veľmi nadšený,
(0:00:02) že tu mám biskupa Barrona, väčšine z vás ho netreba predstavovať,
(0:00:05) je katolícky biskup z Kalifornie, je tiež autorom mnohých kníh,
(0:00:10) riaditeľom mediálnej organizácie Word on Fire,
(0:00:13) ktorá má mnoho publikácií, nedávno vydala Jordana Petersona,
(0:00:15) a nedávno som bol spolu s Jordanom Petersonom,
(0:00:18) a Johnom Vervaekom hosťom na jeho kanáli,
(0:00:20) kde sme sa rozprávali o kresťanstve, jeho mieste v modernom svete,
(0:00:23) tak sme si povedali, že by bolo dobré, aby sme len my dvaja,
(0:00:26) v tomto rozhovore pokračovali, hovorili o Biblii, o kráse, o umení, a o tom,
(0:00:30) ako môže kresťanstvo v súčasnej kultúre existovať.
(0:00:45) Som Jonathan Pageau a vítam vás v Symbolickom svete
(0:00:59) Takže biskup Barron, ďakujem, že ste prijali moje pozvanie.
(0:01:01) Ďakujem Jonathan, rád vás vidím, a som rád, že tu môžem byť, ďakujem za pozvanie.
(0:01:05) To je úžasné. Rád by som, ak by to bolo možné,
(0:01:08) začali tým, aké máte dojmy po diskusii s Jordanom a Johnom,
(0:01:11) z jej priebehu, a aké miesto môže tento typ diskusie zaujať v súčasnom stave?
(0:01:19) Áno, diskusia sa mi veľmi páčila, podľa mňa bola naozaj zaujímavá,
(0:01:22) zazneli v nej rôzne pohľady, ty a ja sme vyslovene kresťania,
(0:01:26) neviem, aké má pozadie John Vervaek, viem o ňom len toľko,
(0:01:29) že je kognitívny vedec, profesor na Torontskej univerzite,
(0:01:33) a jeho úvahy o západnej intelektuálnej histórii mi pripadali naozaj zaujímavé,
(0:01:38) a potom Jordan Peterson, považujem ho za človeka,
(0:01:44) ktorý má hlboký záujem o duchovné záležitosti,
(0:01:46) nie je vyslovene kresťanom, ale veľmi ho to zaujíma,
(0:01:48) takže sme si na to posvietili z rozličných uhlov pohľadu,
(0:01:51) čo bolo podľa mňa zaujímavé, ale všetci sme sa stretli,
(0:01:54) a zaujímali sa o zmysel, alebo lepšie o nedostatok zmyslu v našej kultúre a krízu,
(0:02:00) ktorú to vyvoláva najmä u mladých ľudí.
(0:02:03) Chcem povedať, že sa s tým stretávam deň čo deň počas pastorácie,
(0:02:06) a práci na internete, takže sa mi to páči,
(0:02:10) myslím si, že táto diskusia každého z nás niečím obohatila.
(0:02:13) Pre mňa je zaujímavé, že tu zrejme dochádza k tomu,
(0:02:16) a zdá sa, že Jordan je tiež človek, ktorý otvára dvere,
(0:02:22) alebo pomáha otvárať dvere, ako to robíte aj vy,
(0:02:25) myslím tým, že sme tu istý čas mali tento druh akéhosi nového ateizmu,
(0:02:31) mnohí poznajú mená ako Sam Harris a Dawkins,
(0:02:33) a všetkých týchto ľudí, a zdá sa, že v tom nastal prelom, došlo k prelomu,
(0:02:38) a na duchu doby je niečo, čo to umožnilo...
(0:02:42) Teraz to vidím, a vníma to aj veľa ateistov, dokonca aj to, o čom tu hovoríme,
(0:02:47) pretože to bolo pre mňa ťažké, kým pred piatimi-šiestimi rokmi to bolo tak,
(0:02:52) že keď sa hovorí o príbehoch, keď je reč o Biblii,
(0:02:56) tak šlo skôr o svetonázor, než niečo, čo je možné zhora analyzovať.
(0:03:01) My však dokážeme do týchto príbehov vstúpiť a byť ich priamymi účastníkmi,
(0:03:04) čo je niečo, pri čom som až donedávna mal pocit,
(0:03:06) že to ľudia ani len nedokážu pochopiť, ale teraz sa dvere otvorili.
(0:03:11) Vieš, je toho veľa. Pamätám si, ako jeden môj učiteľ pred rokmi povedal,
(0:03:14) že niekedy môže byť blok v duchovnom živote
(0:03:16) jednoducho intelektuálnym rébusom,
(0:03:19) alebo je to otázka, alebo čosi, v čom som uviazol,
(0:03:21) a dokým sa odtiaľ nevyslobodím, nemôžem hlbšie preniknúť
(0:03:24) do duchovnej pravdy, a som toho názoru,
(0:03:27) že mnohých mladých ľudí títo noví ateisti oslovili, mali intelektuálne bloky,
(0:03:31) veď viete, ako či kresťanstvo nie je len nezmysel z predmoderných čias,
(0:03:35) že odporuje vede, že je to len zhluk starých povier,
(0:03:39) a je to len projekcia našich ideálov, poznáte to, všetky tie bežné veci,
(0:03:43) a mladí ľudia v tom uviazli.
(0:03:46) Pravdepodobne veľa z toho počuli počas
(0:03:48) vysokoškolských a univerzitných prednášok a pomysleli si:
(0:03:51) „Áno, dobre, náboženstvo je len kopa nezmyslov.“
(0:03:53) Za čo opäť môžeme poďakovať novým ateistom, ktorí sa o to postarali.
(0:03:57) Ale viete čo, určitým spôsobom nám tým urobili láskavosť,
(0:04:01) lebo nám to umožňuje vysporiadať sa s niektorými z týchto problémov,
(0:04:05) ktorým mladí ľudia čelia, a tým eliminovať falošné chápanie náboženstva.
(0:04:09) Páči sa mi tá očistná kvalita, ktorú ateisti od Goldmana, Feuerbacha,
(0:04:15) až po Sama Harrisa prinášajú, plnia istú úlohu,
(0:04:19) že očistujú náboženstvo od jeho modloslužobného ponímania.
(0:04:22) Poukazujú na tieto intelektuálne bloky, čo nám umožňuje sa nimi zapodievať.
(0:04:28) A keď sa to skončí, potom ako hovoríte, a myslím si, že celkom oprávnene,
(0:04:33) ľudia môžu začať prenikať do duchovnej sily týchto úžasných písomností,
(0:04:37) veľkých symbolov, a veľkých doktrín, ale istým spôsobom sa teším,
(0:04:42) že noví ateisti viedli k renesancii v kresťanskej apologetike,
(0:04:47) kresťanskej filozofii, museli sme sa zlepšiť,
(0:04:52) lebo ak mám pravdu povedať, boli sme príšerní,
(0:04:54) keď sa na scéne objavili noví ateisti,
(0:04:57) a tým my, mám na mysli celý kresťanský svet.
(0:04:59) Nevedeli sme, ako na nich máme reagovať, čo bolo hlúpe,
(0:05:02) pretože v našej intelektuálnej tradícii máme výnimočnú zásobáreň,
(0:05:06) ale viete, to by bolo na dlho.
(0:05:08) Vo veľkej miere sme zahodili svoje zbrane,
(0:05:10) pretože nám tak veľmi záležalo na dialógu s kultúrou,
(0:05:13) a prispôsobiť sa kultúre, že sme o túto apologetickú výhodu prišli,
(0:05:18) čo je však nebezpečné, pretože keď príde ateistická kritika,
(0:05:21) a tá vždy v nejakej podobe príde, musíme jej čeliť,
(0:05:25) v opačnom prípade v nej mladí ľudia uviaznu,
(0:05:27) a nebudú schopní vnímať širší svet.
(0:05:30) Keď čítam Jordana Petersona, vždy túžim mať tú jeho krásnu nevinnosť,
(0:05:35) ako keď práve čosi objaví, a potom o tom začne hovoriť,
(0:05:39) a to, čo objavil, bola duchovná sila Biblie.
(0:05:44) A my zase, hovorím zoširoka, my kresťania,
(0:05:47) aj my sme v tom boli trochu mizerní,
(0:05:50) boli sme nešikovní v otváraní vlastného duchovného bohatstva,
(0:05:54) a tak Peterson povedal, hej, pozrite sa, mladí ľudia si toto všetko všímajú,
(0:06:00) a reagujú na to ako zmyslov zbavení, čo ma vôbec neprekvapuje.
(0:06:05) Aspoň tak vnímam tento okamih,
(0:06:07) že kritika nových ateistov bola v určitom ohľade očisťujúca,
(0:06:10) a Peterson bol ako, nazvem to žartovne, takou „vstupnou drogou“
(0:06:15) pre mnohých ľudí do skutočných duchovných vecí,
(0:06:18) a tak Bohu vďaka za neho.
(0:06:20) Áno, a prekvapujúce bolo pre mňa zistenie,
(0:06:23) že postmodernizmus so všetkými tými škodami, ktoré napáchal,
(0:06:29) v skutočnosti otvára aj zaujímavé dvere,
(0:06:31) a v skutočnosti to môžeme vidieť na rozpade nášho spoločenského naratívu,
(0:06:36) keď ho vidíme rozpadať sa, zrazu aj ten najmaterialistickejší človek
(0:06:41) musí venovať pozornosť príbehu, faktu,
(0:06:44) že v skutočnosti žijeme v konkurenčných príbehoch,
(0:06:48) a hneď ako to začne byť ľuďom jasné,
(0:06:51) dokonca, žiaľ aj z hľadiska politiky, potom to môžete použiť,
(0:06:55) aby ste tým ľuďom pomohli uvedomiť si,
(0:06:57) že presne o tomto sú príbehy v Biblii, že skôr vyzerajú ako niečo, čo prežívate,
(0:07:02) než opis nejakých faktov, napríklad ako keď chemici alebo fyzici opisujú fakty,
(0:07:09) a otvára to dvere uvedomiť si, áno, musíme počkať,
(0:07:12) skôr než analyzujem svet, musím poskladať veľa faktov do naratívu,
(0:07:17) aby som bol vôbec schopný sa vo svete orientovať.
(0:07:20) Áno. Viete, postmodernizmus má svoju nihilistickú stránku,
(0:07:24) alebo čisto dekonštruktívnu stránku, ale má aj aspekt,
(0:07:29) ktorý rád označujem za nostalgický postmodernizmus,
(0:07:32) nahliadajúci za to, čo osvietenstvo vytesnilo.
(0:07:37) Takže súčasná doba, alebo osvietenstvo so všetkým
(0:07:39) svojim racionalizmom a scientizmom mali tendenciu vynechávať
(0:07:42) veľké časti našej tradície, a pred niekoľkými týždňami
(0:07:45) sme sa o tom s Jordanom rozprávali,
(0:07:47) že celá táto tradícia múdrosti bola mnohými spôsobmi vyčlenená
(0:07:50) hyperracionalizmom osvietenstva.
(0:07:53) Takže jedna stránka postmodernizmu má toto prekonať,
(0:07:56) preraziť tú okluzívnu stenu, aby sme opäť mohli tieto zdroje prehodnotiť,
(0:08:02) takže v tomto ohľade to bol oslobodzujúci postmodernizmus.
(0:08:05) Pred pár rokmi som napísal knihu s názvom
(0:08:07) Kristova priorita smerom k postliberálnemu katolicizmu,
(0:08:11) a presne toto som v nej mal na mysli,
(0:08:13) bolo to postliberálne vykladanie kresťanstva podfarbené osvietenstvom,
(0:08:19) ktoré som za mlada nadobudol, ktorému sa venovala väčšina
(0:08:23) po 2. vatikánskom koncile, a bolo to veľmi osvietenské vykladanie kresťanstva.
(0:08:26) Nuž a podľa mňa to musíme prekonať,
(0:08:28) ale prekonať to tým spôsobom, že sa vrátime k čomusi, čo bolo vytesnené,
(0:08:32) a presne toto robí Peterson.
(0:08:34) Podľa mňa je to to, že sa postaví pred ľudí,
(0:08:36) a v mnohých ohľadoch podáva patristický výklad Biblie.
(0:08:40) Robí to, čo považujem za to, čo otcovia nazývali tropologickým zmyslom,
(0:08:43) alebo morálnym zmyslom Biblie.
(0:08:45) Peterson by to pravdepodobne označil za psychologický význam Biblie,
(0:08:49) v poriadku, ja to nazvem morálnym významom Biblie.
(0:08:52) Skvelé, výborne, on to robí, objavuje tradíciu,
(0:08:55) siahajúcu až k Origenovi z Alexandrie, viete, vracia sa k Filovi,
(0:09:00) obnovuje veľmi starodávnu tradíciu, ktorá bola do značnej miery
(0:09:04) vytesnená hyperracionálnym prístupom k Biblii.
(0:09:07) Neviem, ako učili vás, ale mňa takmer výlučne historickou kritikou,
(0:09:13) čo znamená, viete, na biblické texty nazeráme veľmi racionalistickým spôsobom
(0:09:16) ako na starovekú literatúru Blízkeho východu,
(0:09:20) snažíme sa pochopiť, na čo sa autor zameriaval, ako vyzeralo jeho okolie a kultúra,
(0:09:25) čoho sa obával na konci 8. storočia pred Kristom v Judei atď.
(0:09:30) Nuž dobre, to je síce všetko v poriadku, ale už nám to neumožňuje poznávať to,
(0:09:38) čo poznáva Peterson, a čo poznávali cirkevní otcovia.
(0:09:40) Čo mi tento text prezrádza o Bohu, o mojom vzťahu k Bohu,
(0:09:44) a najhlbšom zmysle môjho života, veľa z toho bolo vytesnené
(0:09:49) veľmi racionalistickým, osvietenským prístupom k Biblii.
(0:09:54) Ale o vás a o Petersonovi počúvam, že otvárate staršie zdroje múdrosti.
(0:10:01) Áno, rozhodne to tak je.
(0:10:02) Pre mňa je to veľmi zvláštne, pretože som študoval umenie,
(0:10:06) a až potom som študoval teológiu, ale k teológii som sa dostal
(0:10:12) povedzme z ikonologického hľadiska.
(0:10:16) To znamená, že ma zaujímal spôsob, ako medzi sebou obrazy komunikujú,
(0:10:19) a vytvárajú tieto významové vzorce, a preto, viete, keď to bolo možné,
(0:10:25) tak som sa zúčastnil niekoľkých prednášok z teológie na vysokej školej ešte predtým,
(0:10:28) ako som ju začal intenzívne študovať, a pamätám si,
(0:10:32) ako som bol hneď zo začiatku rozčúlený, proste nahnevaný,
(0:10:34) pretože som si hovoril, čo to má znamenať, kde sú príbehy, kde sú obrazy?
(0:10:40) A v skutočnosti vďačím psychologickému prístupu, že som objavil typológiu,
(0:10:44) a potom, keď som čítal diela sv. Gregora z Nyssy a svätého Efréma Sýrskeho,
(0:10:48) povedal som si, že som doma, a následne som začal vnímať,
(0:10:51) ako Nový zákon len v podstate neustále cituje Starý zákon,
(0:10:56) a odvoláva sa na všetky tie obrazy, ktoré, ak to môžem takto povedať,
(0:11:01) vytvorili svet na spôsob Tolkiena.
(0:11:04) V Biblii nachádzate takýto svet, do ktorého sa viete vžiť,
(0:11:09) je to séria analógií a séria odkazov, do ktorých sa môžete vžiť,
(0:11:14) a tak ma historická kritika od samého začiatku hnevala.
(0:11:19) Je tu toho veľa. Môžem sa vás hneď niečo opýtať?
(0:11:22) Práve mi to prišlo na um.
(0:11:23) Poďme späť až do 7. - 8. storočia, k obrazoboreckému sporu, k Jánovi Damascénskemu, však?
(0:11:29) Podľa mňa ide o kľúčový moment v dejinách kresťanstva,
(0:11:33) keď tu máme tak trochu puritánsky názor, viete, proti rytým obrazom,
(0:11:37) tak trochu názor ovplyvnený islamom, ktorý hovoril, že niečo také sa nerobí, veď viete,
(0:11:42) ale potom prišiel Ján Damascénsky, ktorý sa tomu postavil a povedal,
(0:11:46) že sám Boh stvoril svoju ikonu, ikonou neviditeľného Boha je Ježišovo človečenstvo,
(0:11:51) z čoho sa stal základ pre ikonografiu a kresťanské umenie,
(0:11:55) viete, tvrdil som, že keby nebolo Jána Damascénskeho,
(0:11:58) tak by nebola ani Sixtínska kaplnka, žiadna Katedrála Notre-Dame v Chartres.
(0:12:00) Chcem tým povedať, že určitým spôsobom
(0:12:02) celá vizuálna tradícia pochádza z tejto inkarnačnej citlivosti.
(0:12:05) Takže tu máme ten prastarý boj proti obrazoborcom,
(0:12:09) ale potom sa dostávame do 16. storočia,
(0:12:12) a veľká časť reformácie bola obrazoboreckým inštinktom, viete,
(0:12:17) keď navštívite kostoly v Európe, tak to tam uvidíte,
(0:12:19) môžete v nich vidieť miesta, ktoré boli zničené,
(0:12:22) myslím doslova rozbité vitráže a zvalené sochy.
(0:12:26) Uvediem vám však tretí príklad, ktorý sa stal počas môjho života.
(0:12:30) Všimnite si katolícke kostoly, ktoré boli postavené v 60-tych,
(0:12:35) 70-tych, 80-tych rokoch, keď som vstúpil do dospelosti,
(0:12:37) von Balthasar, jeden z mojich obľúbených teológov,
(0:12:40) ich označil za veľké stodoly reformácie, a mal na mysli to,
(0:12:44) že šlo o novodobé obrazoborectvo, ktoré zbavilo tieto budovy symboliky,
(0:12:48) obraznosti, naratívnosti, farby...
(0:12:53) Bol to veľký tehlový prázdny druh modernistických budov na štýl Bauhausu.
(0:12:58) Takže, viete, odišiel som študovať do Európy, aby som si urobil doktorát,
(0:13:01) šiel som do Paríža, a fúú, Chartres, Notre Dame, a Sainte-Chapelle,
(0:13:08) a rouenská katedrála, a Reims, a Amiens,
(0:13:12) a toto úbohé dieťa, ktoré vyrastalo v 70-tych rokoch v Amerike,
(0:13:17) kde cirkevné budovy boli len zo strohých tehál,
(0:13:20) nie nie, žiadne obrazy, vyhoďte ich, bol to veľmi racionálny spôsob
(0:13:26) stavať kostoly, ale potom prídete do Európy, a tie budovy...
(0:13:30) Sršia symbolikou a ikonografiou, farbami, naratívnosťou a tak ďalej.
(0:13:35) A pamätám si na to, kedy som si to živo uvedomil,
(0:13:40) bol som v Paríži, mohol som mať tak okolo 29 rokov, a premýšľam,
(0:13:43) človeče, niečo tu nie je v poriadku, niečo tu nie je v poriadku s katolíckym duchom.
(0:13:49) Takže to by bol siahodlhý prejav od obrazoboreckého sporu
(0:13:54) až po reformáciu, až po moju dobu, všade dochádzalo
(0:13:57) k týmto výbuchom obrazoborectva,
(0:14:00) ktoré sú racionalistické, anti-imagistické, anti-naratívne, anti-symbolické
(0:14:04) a spôsobujú chaos, pretože duša z toho žije, vy to viete,
(0:14:10) duša sa živí všetkými tými vecami, to je to, čo nás vyživuje.
(0:14:14) Vy, Peterson a ďalší, si myslím, hovoríte: „Hej, pozrite sa na tento svet“,
(0:14:18) ktorý je na odvrátenej strane obrazoborectva.
(0:14:21) Áno, som z Quebecu, áno, takže Quebec býval tým najikonografickejším miestom na svete,
(0:14:28) a je to tu badať, pretože máme veľa kostolov,
(0:14:31) takže ten úpadok je viditeľný.
(0:14:35) Začalo to v 50-tych a 60-tych rokoch,
(0:14:36) a potom stále rýchlejšie pribúdali tie monštruozity,
(0:14:40) tieto monštruózne otrasné stavby.
(0:14:43) Očividne sa v tom teda zhodneme.
(0:14:45) Nikoho nezaujímajú, nikto ich nemá rád, každý ich nenávidí,
(0:14:48) a je tu ešte čosi navyše, dokonca nielen obrazy,
(0:14:51) ale samotná deformácia priestoru z tradičného hierarchického priestoru,
(0:14:57) táto túžba odstrániť trojdielnu štruktúru kostola,
(0:15:02) ktorá je rovnaká ako chrám, jedna z najstarších štruktúr na svete,
(0:15:08) viete, dokonca aj všetky pohanské chrámy sú postavené týmto spôsobom,
(0:15:11) ten pocit, že vstupujete do mystéria, všetko je tým zničené.
(0:15:14) Takže zničenie symboliky skončilo rovnakým zničením kultúry kdekoľvek inde.
(0:15:20) Zdemokratizovali sme to, a podľa mňa je to veľmi silná kritika.
(0:15:23) Viete, pamätám si roky, keď kňaz... toto ľudia zvykli hovoriť:
(0:15:28) „Och, kňaz, považuješ Boba Barrona za takého dôležitého človeka,
(0:15:32) že patrí na tú stoličku pred všetkých?
(0:15:34) Ale no tak, tu nejde o Boba Barrona, ale je to kňaz,
(0:15:37) kto má túto symbolickú úlohu in Persona Christii.
(0:15:41) Je to sám Kristus, ktorý predsedá liturgii, viete,
(0:15:45) a kňaz sa oblieka tak, aby zamaskoval svoju vlastnú nečistú identitu.
(0:15:50) Nie je to Robert Barron, je to táto symbolická postava teraz in Persona Christii.
(0:15:56) A následne sme to urobili celoplošne s architektúrou, s liturgiou,
(0:16:00) s našim štýlom, zničili sme ho, zdemokratizovali ho,
(0:16:02) a okradli o všetko, čo by v nás niečo prebúdzalo.
(0:16:07) Poznáš knihu od Yvesa Congara, jedného z veľkých predkoncilových teológov,
(0:16:11) Le Mystere du Temple, Tajomstvo chrámu?
(0:16:14) A je ako takým semienkom, ktoré bolo zasadené už dávno,
(0:16:20) ale až teraz vyklíčilo, a všetci katolícki teológovia túto knihu čítajú.
(0:16:23) Znova ju čítajú, aby povedali áno, chrám, a vy určite viete,
(0:16:28) že pôvod chrámu je v Záhrade, a tým chcem povedať,
(0:16:32) že od samotného počiatku je významným symbolom,
(0:16:34) ale keď chrám oberieme o všetku jeho kozmickú,
(0:16:38) psychologickú a duchovnú symboliku,
(0:16:41) potom sa stane, ako sa naozaj mnohí domnievajú,
(0:16:44) len spoločenskou miestnosťou.
(0:16:47) Pamätám si, že ako mladý chalan som počul,
(0:16:49) že kostol je len miesto podobné stanu, ktorý postavia pútnici na ceste, aby v ňom chvíľu pobudli.
(0:16:55) No urobme z chrámu opäť svätostánok z knihy Exodus.
(0:16:59) Chrám má byť Axis Mundi, však?
(0:17:03) Chcem povedať, že je to miesto, kde sa spájame s tou najhlbšou hodnotou.
(0:17:07) Kresťanský chrám je taktiež eschatologický, vždy hovorím,
(0:17:11) že štruktúra kostola je založená na tom.
(0:17:13) Vždy si na to spomeniem, keď sa ma protestanti pýtajú,
(0:17:15) prečo sa vraciame k veciam zo Starého zákona.
(0:17:17) Nuž, je to poväčšine založené na Apokalypse,
(0:17:20) pretože oltár v chráme nebol vo svätyni svätých,
(0:17:24) ale bol na nádvorí, a dôvod prečo je oltár vo svätyni svätých je kvôli krížu,
(0:17:29) a vízii z Apokalypsy, kde je baránok na oltári ako ústredný bod uctievania,
(0:17:37) a takto to vlastne je, a môžeme to vidieť aj v raných rímskych kostoloch,
(0:17:41) kde celá výzdoba kostola je eschatologická,
(0:17:47) sú tam všetci 24 starší, spievajúci anjeli, nový Jeruzalem,
(0:17:50) a táto obrazotvornosť v skutočnosti poháňa ikonografiu,
(0:17:55) tento prvý obraz kostola ako miesta, kde, povedzme, sa už odohráva Kristov návrat,
(0:18:02) kde už máme podiel na kráľovstve, ktorý má v sebe slávny aspekt.
(0:18:05) Máte úplnú pravdu, ale dovolím si povedať,
(0:18:08) že som ochotný staviť sa, že keby ste sa o tom rozprávali
(0:18:12) s 95% katolíkov, nerozumeli by tomu, pretože nás to nikto neučil.
(0:18:16) Je to spoločenská miestnosť, kde sa stretávame ako spoločenstvo okolo Pánovho stola,
(0:18:21) dookola to počúvame, a opäť, dovolím si povedať,
(0:18:24) a vy to o mne viete, som veľkým čitateľom a obdivovateľom
(0:18:27) mnohých protestantských teológov a tak ďalej,
(0:18:29) ale je to totálne protestantské chápanie Cirkvi a liturgie.
(0:18:33) Je to miesto, kde sa ľudia zo svojej slobodnej vôle rozhodnú zísť sa ako spoločenstvo
(0:18:37) okolo Pánovho stola bez výzdoby, len sa hlása slovo a tak ďalej.
(0:18:42) Ale to, o čom hovoríte vy, to je klasická vec,
(0:18:45) ktorá je hlboko zakorenená v Biblii, a preniká do veľkej Tradície,
(0:18:49) ale verte mi, keď vám poviem, že katolíci na veľa z toho zabudli a neučilo sa to,
(0:18:55) že keď vstúpite do kostola, vstúpite do ikony neba,
(0:19:00) a že naše hlasy sa pripoja k hlasom anjelov.
(0:19:05) Ak by väčšina katolíkov čosi také počula, povedali by si:
(0:19:09) „Och, to je pekná drobná zbožná dekorácia.“
(0:19:12) Nie, my to myslíme vážne.
(0:19:14) Podieľame sa na nebeskom uctievaní a ikonicky ho predstavuje
(0:19:20) naše uctievanie tu na zemi.
(0:19:22) Nie, povedal by som, že toto by väčšine katolíkov uniklo.
(0:19:27) V súčasnosti nájdeme v Cirkvi nejakých ľudí,
(0:19:29) ktorí sa skutočne snažia túto tradíciu oživiť.
(0:19:32) Áno, a podľa mňa Balthasar, ktorého ste predtým spomenuli,
(0:19:35) do toho naozaj zabŕdal, a dokázal vzbudiť malý plamienok záujmu.
(0:19:40) Myslím si, že v pravoslávnej tradícii je toho veľa, čo sa zachovalo,
(0:19:45) oveľa viac takýchto kozmických vízií.
(0:19:49) Myslím si, že v 19. a 20. storočí bolo cítiť, že je to na ústupe,
(0:19:53) ale vďaka tomu, že sa to tak dlho uchovávalo,
(0:19:56) existuje dnes dosť toho na oživenie, a som celkom rád,
(0:20:00) som celkom nadšený, že veci, ktoré prezentujem...
(0:20:02) Niektorí ľudia sú prekvapení z toho, čo prezentujem,
(0:20:06) a potom to mnohí z mojej hierarchie uznali a povedali:
(0:20:09) „Nie, toto v skutočnosti hovorí svätý Gregor Nysský, toto hovorí svätý Efrém.“
(0:20:14) Len to prezentujem trochu odlišne, aby to moderní ľudia pochopili.
(0:20:17) Nepoznám na to odpoveď, povedzte mi, pochopila by väčšina ľudí,
(0:20:21) povedzme v rôznych pravoslávnych tradíciách, svoje vlastné liturgické bohatstvo,
(0:20:26) alebo ich tiež postihla nejaká tá racionalizácia a ničenie?
(0:20:31) Osobne si myslím, že k tomu došlo, viete, rozhodne ste sa s tým mohli stretnúť
(0:20:38) na konci komunizmu, a na pokraji všetkého toho chaosu dvadsiateho storočia,
(0:20:42) cítite, že sa význam posúva, viete, a posúva sa rôznymi smermi,
(0:20:46) neskĺzava to len k materializmu, ale aj k druhu zvláštnej ezoteriky,
(0:20:50) obzvlášť sa to dá pozorovať v ruských kostoloch,
(0:20:52) kde sa začínajú objavovať všetky tie zvláštne ikony,
(0:20:54) ale mám pocit, že sa to tam stále v dostatočnej miere zachovalo,
(0:20:59) a dôraz, ktorý tam od 50-tych rokov kladú na svätého Maxima,
(0:21:03) viete, aj s Balthasarom, ktorý je katolík,
(0:21:04) ale tento dôraz na Maxima bol záchranou,
(0:21:08) ktorá ľuďom pomohla vrátiť sa ku kozmickej vízii liturgie,
(0:21:13) ale keď sa rozprávam s ľuďmi okolo mňa, tak...
(0:21:15) ľudia nemusia nutne chápať jej špecifiká,
(0:21:20) ale aspoň tým základným umeleckým pojmom rozumejú a neboja sa,
(0:21:25) nezdá sa im to ani pohanské, ani zvláštne,
(0:21:27) ako by sa to možno iným ľuďom zdalo.
(0:21:29) Viete, takým horlivcom vo veci našej tradície bol Ratzinger,
(0:21:32) Joseph Ratzinger vo svojich textoch o liturgii vychádzal z ľudí ako Guardini,
(0:21:36) zasahujúc ešte ďalej do 20. storočia, ale pokiaľ ide o kozmickú dimenziu,
(0:21:39) tak Ratzinger cítil, že sa na ňu skutočne zabudlo,
(0:21:42) a ja to môžem dosvedčiť, ako niekto, kto v tom čase dosiahol vek dospelosti.
(0:21:46) Absolútne nikto nepremýšľal o liturgii kozmicky.
(0:21:49) Považovali sme to za miesto stretnutia komunity
(0:21:52) za účelom vzájomnej podpory a oživenia nášho záujmu
(0:21:56) urobiť svet lepším miestom.
(0:21:58) Povedal by som, že takto sme to chápali,
(0:22:00) že sme sa posilnili pri Pánovom stole, aby sme budovali jeho Kráľovstvo.
(0:22:04) Znova opakujem, že pre všetok ten jazyk tu máme priestor,
(0:22:07) ale ako vravíte, to eschatologické, kozmické, transcendentálne
(0:22:13) nebolo dostatočne zdôrazňované, a Ratzinger sa to snažil obnoviť.
(0:22:18) Následne sa stal pápežom, a preto kládol taký dôraz na liturgiu,
(0:22:22) ale chcel to znova nadobudnúť novým spôsobom.
(0:22:25) Teraz, ako viete, liturgické vojny v Katolíckej cirkvi neustále prebiehajú,
(0:22:28) a oživila ich otázka latinčiny alebo ľudovej reči,
(0:22:33) ale treba si všimnúť to hlbšie.
(0:22:35) Ratzinger nepovedal:„Pánečky, vráťme sa k latinčine“,
(0:22:38) povedal:„Pánečky, vráťme sa k tomu, o čom sa tu bavíme.“
(0:22:41) Vráťme sa, ak chcete, k tomuto kozmickému,
(0:22:44) na symboly bohatému, eschatologickému chápaniu liturgie,
(0:22:47) a myslím si, že ešte stále máme kopec práce pred sebou.
(0:22:50) Určite, ale je to ťažké, pretože ste mohli vidieť, ako bol Ratzinger napádaný,
(0:22:54) dokonca aj za to, že sa pokúsil vrátiť spät k starej tradícii,
(0:23:00) keď vzal starý kríž a niesol ho v procesii.
(0:23:03) Všetci zrazu začali hovoriť, pozrite sa na ten skostnatený Vatikán,
(0:23:06) to je muzeálny kúsok, čo by ste urobili?
(0:23:08) Rozobrali ho a predali? Cirkev ho má takých štyristo až päťsto rokov.
(0:23:13) A tak bol nepretržite napádaný pre svoje rúcha, procesie,
(0:23:18) pre túžbu prinavrátiť túto víziu Kráľovstva,
(0:23:23) povedzme z hľadiska ich materiálneho využitia,
(0:23:27) a tak je to zložité, lebo tu prebieha aj boj, ako ste povedali,
(0:23:33) prebieha liturgická vojna, a nájdu sa ľudia, ktorí toto vnímajú
(0:23:36) ako akúsi okázalosť, alebo...
(0:23:38) Ale súhlasíte s tým, myslím, že to siaha až k apoštolom a Judášovi,
(0:23:45) keď tušíte, čo mám na mysli, nemohlo sa toto predať, a peniaze dať chudobným?
(0:23:48) A potom, aj keď Ježiš s týmto úžasne extravagantným zmyslom pre to,
(0:23:52) čo urobila, a vysvetľuje, čo urobila v tejto nádhernej,
(0:23:55) a mám na mysli v konečnom dôsledku kozmickej perspektíve
(0:23:58) na jeho smrť a zmŕtvychvstanie, a tak ďalej.
(0:24:00) Ale keď vidíme tento postoj, ktorý by som preniesol od Judáša
(0:24:06) až k Immanuelovi Kantovi do osemnásteho storočia,
(0:24:10) ktorý by povedal: „Náboženstvo je v podstate o etike, však?“
(0:24:12) Takže liturgia, sviatosti, modlitba a všetky tieto veci, sú akosi vedľajšie,
(0:24:17) na čom v náboženstve skutočne záleží, je etika.
(0:24:20) Takže vidíte, podľa mňa sme všetci kantovci v tom zmysle,
(0:24:23) že ako často by ste dnes od niekoho počuli čosi v tom zmysle:
(0:24:26) „Nezáleží na tom, čomu veríš, pokiaľ si dobrý človek“,
(0:24:29) alebo si bojovník za sociálnu spravodlivosť a všetky správne veci,
(0:24:34) to je to, na čom záleží,
(0:24:36) a všetko ostatné je tak trochu fufu, keď ti to pomáha, Boh ti žehnaj,
(0:24:39) ale naozaj dôležité je, aby si dodržiaval etiku.
(0:24:43) To je ako vystrihnuté z Kantovej príručky,
(0:24:45) je to rovno z: „Nemohlo sa to predať a rozdať chudobným?“
(0:24:48) A hoci náboženstvo v skutočnosti také je,
(0:24:50) samozrejme, že má etické a sociálne implikácie,
(0:24:55) ale je založené na niečom oveľa zvláštnejšom a čudnejšom,
(0:25:01) a úžasnom, a sviatostnom, a eschatologickom,
(0:25:03) ale to všetko sme na spôsob Kanta vyčlenili mimo etické jadro.
(0:25:10) Napáchalo to veľké škody.
(0:25:12) Ale ak by ste to povedali väčšine katolíkov, myslím si,
(0:25:16) že by s tým pravdepodobne súhlasili, hoci Kanta nepoznajú,
(0:25:19) ale s Kantovským pohľadom, pokiaľ som dobrý človek, všetko ostatné je vedľajšie.
(0:25:22) Ale ako vravíte, priniesť niekam nádherný kríž z vatikánskeho múzea,
(0:25:28) nie je len o tom: „Chlapče, koľko to stojí? A dajme to chudobným.“
(0:25:32) Je to nádherné, a otvára to okno v duši, a uskutočňuje to všetky tieto veci,
(0:25:40) ktoré prevyšujú len čistú etickosť.
(0:25:43) Áno, presne tak, chcem povedať, že je to smiešne,
(0:25:45) pretože nikto sa nesťažoval, keď stavali tie monštruózne budovy
(0:25:49) ako Guggenheim, Bilbao, alebo hocičo iné, nikto sa nesťažuje,
(0:25:54) keď stavajú tieto obrovské multimiliónové chrámy moderného myslenia,
(0:26:00) ale ak majú byť určené Bohu, tak potom nie, všetko treba dať chudobným.
(0:26:05) To prirovnanie s Judášom, ktoré používate, som sám niekoľkokrát použil
(0:26:08) v súvislosti s hierarchiou, že všetko sa začína uctievaním,
(0:26:12) a toto je niečo, čo ľudia začínajú teraz v technickej rovine chápať,
(0:26:17) že tou prvoradou vecou, ktorá je najdôležitejšia, na ktorú sa sústreďujete, je Talos,
(0:26:23) alebo že na prvom mieste pred všetkým ostatným je príčina,
(0:26:27) a tak Kristus hovorí, že najprv dáte Bohu, a potom sa staráte o chudobných.
(0:26:32) Na tom nie je nič v protiklade, však? Jedno si neprotirečí druhému.
(0:26:34) V skutočnosti jedno vedie k druhému, pretože ak len vytvoríte
(0:26:38) akúsi sieť sociálnej spravodlivosti, tento druh sociálnej spravodlivosti
(0:26:42) sa stane totálne otvoreným pre korupciu.
(0:26:45) Ak vám najprv chýba najvyšší ideál, potom sa to druhé stane systémom,
(0:26:50) čo som zažil na vlastnej koži, niekoľko rokov som v Afrike pracoval pre charitu,
(0:26:53) a niečo z toho bolo priam obludné.
(0:26:56) To, že dávate peniaze ešte neznamená, že aj plnia svoju úlohu.
(0:27:00) Ak celá vaša pozornosť nie je upriamená na niečo, čo vás v skutočnosti „súdi“,
(0:27:05) a ľudia to neradi počúvajú, ale súdi vás v tom zmysle,
(0:27:08) že je to najvyššie dobro, ku ktorému vzhliadate,
(0:27:11) tak ten zvyšok v určitom momente skrachuje.
(0:27:13) A preto som sa naučil od cirkevných otcov, východných aj západných,
(0:27:17) že ak existuje ústredná téma celej Biblie, a to je vždy nebezpečné vysloviť,
(0:27:22) ale ak je v celej Biblii hlavná ústredná téma, povedal by som,
(0:27:26) že je to pravovernosť, čím mám jednoducho na mysli správna bohoslužba,
(0:27:30) správne uctievanie Boha, že sme boli stvorení, aby sme viedli celé stvorenie
(0:27:35) v chóre chvály pravému Bohu, takto mali otcovia vo zvyku čítať text knihy Genezis.
(0:27:41) Vysvetľujem si to po katolícky, ako nejakú majestátnu liturgickú procesiu všetkých vecí,
(0:27:47) ktoré vychádzajú od Boha, jedna za druhou, v nádhernej usporiadanej
(0:27:52) harmonickej procesii, na konci ktorej prichádza predsedajúci bohoslužby,
(0:27:57) to je buď biskup alebo kňaz, ktorý prichádza na konci procesie, aby teraz viedol bohoslužbu.
(0:28:02) Takže teraz vieme, na čo tu sú ľudia.
(0:28:04) Sú tu pre správnu bohoslužbu, a to nielen pre seba, ale aj v mene celého stvorenia,
(0:28:07) a tam, ako hovoríte, samotný Eden je chrám,
(0:28:09) vyvýšené miesto, pretože z neho vytekajú rieky, takže je to vyvýšené miesto,
(0:28:15) a ľudské bytosti v ňom majú byť kňazmi, aj kráľmi, a všetko to ostatné,
(0:28:20) ale kňazi sú tí, ktorí počas bohoslužby predsedajú stvoreniu.
(0:28:22) Čo sa teda pokazilo? Nesprávna bohoslužba. Biblia má s ňou vždy problém.
(0:28:27) Naozaj neviem o žiadnej výnimke.
(0:28:29) Či sa už pozriete do knihy Exodus, alebo do Prvej knihy kráľov,
(0:28:32) kamkoľvek sa len pozriete, ten problém tkvie v nesprávnej bohoslužbe,
(0:28:35) a z nesprávnej bohoslužby pochádza všetko zlo, rozpad seba samého,
(0:28:40) myslím si, že Peterson a spol. sú v tom skutočne dobrí, psychológovia
(0:28:44) by vám o tom vedeli rozprávať, aké to je, keď sa človek vnútorne rozpadne,
(0:28:49) a príčina je v nesprávnej bohoslužbe, keď sa začnem klaňať peniazom, alebo sláve, moci,
(0:28:53) alebo čomukoľvek inému.
(0:28:54) Som ako Bálovi kňazi poskakujúci okolo nesprávneho oltára.
(0:28:58) Režem sa, krvácam, podľa mňa toto sú dnešní ľudia,
(0:29:02) závislí ľudia skackajúci okolo Bálových oltárov a poškodzujúci samých seba.
(0:29:09) A Elijáš, ako všetky ostatné biblické postavy,
(0:29:13) ich povoláva späť k správnej bohoslužbe, a to je jediný spôsob,
(0:29:18) ako padne oheň z neba, ak sme správne nasmerovaní na Boha.
(0:29:21) Takže si myslím, že v mnohých ohľadoch je to celý príbeh Biblie.
(0:29:25) Potom to, ako vnímame Ježiša, je to nový Adam, nový Dávid, nový Chrám,
(0:29:30) on je ten, v ktorom sa božstvo spája s človečenstvom v jedno,
(0:29:36) on je vzorom správnej bohoslužby, cez neho ľudstvo správne oslavuje Boha,
(0:29:39) ak už na nič iné, tak na toto ukážem prstom ako na hlavný motív Biblie,
(0:29:45) to je to, čo musíme svetu povedať.
(0:29:49) Poviem to z pozície katolíka, stratili sme sebadôveru.
(0:29:53) Zamerali sme sa len na to, aby sme sa zapáčili kultúre.
(0:29:58) Viete, keď som bol mladý, bolo to len o tom osloviť kultúru,
(0:30:01) postarať sa o to, že nám kultúra porozumie, a používať jazyk kultúry.
(0:30:06) Stratili sme sebadôveru, a keď mám byť úprimný,
(0:30:10) tak kultúra o nás veľký záujem nejavila, viete, o čom hovorím,
(0:30:13) nesnažila sa aj ona výjsť nám nejako v ústrety.
(0:30:15) Jej postoj bol asi taký, že dobre, pričom sme v tom pokračovali aj vtedy,
(0:30:19) keď Cirkev mala povedať nie, bez ohľadu na obdobie,
(0:30:21) bez ohľadu na to, kde sa tá hlúpa kultúra nachádza, my hlásame Krista,
(0:30:24) hlásame správnu bohoslužbu, ktorá nás vracia späť do správneho poriadku a tak ďalej,
(0:30:29) a medzitým táto kultúra, ktorú sa všetci snažíme uchlácholiť,
(0:30:34) je bálovým kňazom, a je ich 450, však?
(0:30:39) Chcem tým povedať, že vždy budú v presile, ale je tu jeden Eliáš,
(0:30:42) Bohom vyvolený prorok, hoci všade navôkol je 450 bálových kňazov v kultúre.
(0:30:47) Tak prečo v prvom rade podporujeme túto kultúru?
(0:30:54) Mali by sme to deklarovať tak, ako to urobil Eliáš.
(0:30:58) Každopádne už končím, toto nie je homília.
(0:30:59) Nie, ale máš veľkú pravdu a myslím si,
(0:31:02) že keby sme to hovorili len pred 10-rokmi,
(0:31:07) už by to ľuďom prerastalo cez hlavu, a nechápali by,
(0:31:11) prečo je bohoslužba dôležitá,
(0:31:13) a myslím si, že istým spôsobom môžeme odpustiť ľuďom pred nami,
(0:31:17) pretože nastal tento druh materializmu, telesnosti,
(0:31:22) pre ktorý ľudia zabudli, že svet je primárne tvorený záujmom,
(0:31:27) a je to tak od samého začiatku v Genezis, keď Boh vyhlasuje,
(0:31:32) vidí a posudzuje ako dobré, vtedy si uvedomíte,
(0:31:35) že toto vlastne drží svet pokope,
(0:31:37) a veci, ktorým sa venujete, vám pôjdu ľahšie, a budú prinášať ovocie,
(0:31:43) takže ak sa klaniate peniazom, ak sa klaniate iným veciam,
(0:31:47) a vzorec závislosti je liturgickým vzorcom,
(0:31:51) je to len satanská liturgia a každý, kto si prešiel závislosťou,
(0:31:55) si to všimne, pretože to má svoj poriadok,
(0:31:58) a vždy sa to deje rovnakým spôsobom.
(0:32:01) Je to ako keď upadnete do istých hriechov,
(0:32:03) a potom ich stále dookola opakujete,
(0:32:04) a tomu istému človeku môže pripadať hlúpe,
(0:32:07) keď kresťan každý deň opakuje svoje denné modlitby,
(0:32:10) ale potom si zapáli cigaretu, a neuvedomuje si, že robí to isté,
(0:32:15) ale ten jeho vzorec ho ničí a požiera, a skôr zotročuje,
(0:32:18) než by ho privádzal k vyšším vzorcom.
(0:32:21) Nie, rozhodne takto to funguje, a čítal som o tom u otcov,
(0:32:26) ale aj u aktuálnejších autorov, lebo uvažujem nad tým, ako by to asi nazvali otcovia,
(0:32:31) taký Akvinský možno žiadostivosť, dnes by sme to mohli preložiť ako závislosť,
(0:32:35) lebo začnete uctievať niečo iné, ako Boha.
(0:32:38) Nuž a máte z toho potešenie, pretože ste vášnivým spôsobom
(0:32:42) pohltený nejakým svetským dobrom, a naozaj to je svetské dobro,
(0:32:45) či už je to rozkoš, česť, moc, čokoľvek.
(0:32:47) Takže dobre, mám z toho potešenie, ale nakoniec bude musieť vyprchať,
(0:32:53) lebo sme neboli na to stvorení, srdcia sú nepokojné, kým nespočinú v Bohu,
(0:32:56) a tak to pominie, dobre, a tak sa radšej vrátim k zdroju potešenia,
(0:33:00) a tak sa veľmi snažím, poskakujem okolo toho oltára znova, a znova, a znova,
(0:33:06) až kým nedosiahnem, čo chcem, viac bohatstva, alebo viac cti, viac moci,
(0:33:09) a mám z toho potešenie, ale každý závislý to pozná,
(0:33:13) druhýkrát už je to menej intenzívne, takže teraz začnem skutočne panikáriť,
(0:33:17) takže sa opäť vrátim, teraz už s akýmsi naliehaním,
(0:33:21) a poskakujem ako zmyslov zbavený okolo toho oltára,
(0:33:23) režem sa, ubližujem si, pretože som tak závislý,
(0:33:28) a potom, skôr než sa nazdáte, ste v tomto malom hroznom cykle,
(0:33:32) a je to to isté, ako so ženou pri studni.
(0:33:34) Je to to isté, každý deň prichádzaš k tejto studni a piješ,
(0:33:38) ale stále vysmädneš. Ja ti chcem dať vodu vyvierajúcu v tebe do večného života,
(0:33:43) chcem ťa vyslobodiť od vzorca závislosti,
(0:33:45) pretože ťa chcem pripútať k najvyššiemu dobru,
(0:33:48) ktoré sa mimochodom ukáže ako láska, a preto neustále preteká,
(0:33:52) ale Cirkev potrebuje pokračovať v rozprávaní tohto príbehu.
(0:33:56) Spoločnosť to potrebuje ako blázon.
(0:33:58) Závislosť môže byť spôsob, ako pomenovať základný problém dneška,
(0:34:04) duchovne a psychologicky, a dostali sme na to odpoveď.
(0:34:07) Tou odpoveďou je milosť, milosť, ktorá vás vyslobodí z týchto vzorcov závislosti,
(0:34:11) a tiež je to správna oslava Boha.
(0:34:13) Viete, Paul Tillich povedal, že všetko, čo o niekom potrebujete vedieť,
(0:34:18) sa môžete naučiť položením jedinej otázky: „Čo uctievate?“
(0:34:21) Vždy som si myslel, že je to na betón pravda.
(0:34:23) Čo si najviac vážite? Hneď ako to zistím, viem o vás všetko.
(0:34:28) Práve ste spomenuli tečúce prúdy, áno, všetko potrebné sa o vás dozviem,
(0:34:32) ak mi poviete, čo je u vás na prvom mieste.
(0:34:36) Sú to peniaze, alebo dokonca vaša rodina, vaša kultúra, vaša spoločnosť?
(0:34:40) Všetko sú to dobré veci, ale netreba sa im klaňať, lebo povedú k závislosti.
(0:34:45) Áno, a ak chcete zistiť, kde sa naša spoločnosť nachádza,
(0:34:48) stačí sa pozrieť na to, aké veci sme vyzývaní uctievať,
(0:34:52) a aké veci sú nám dovolené uctievať, však?
(0:34:55) A je jasné, že existujú určité hodnoty, ako ste povedali,
(0:34:58) napríklad povedzme taká otázka životného prostredia, to je dobrá otázka.
(0:35:02) Je to dobro, ale keď nám ukážu, že toto je to, čomu sa treba klaňať,
(0:35:08) a všetko ostatné sa musí tomu podriadiť,
(0:35:11) či už je to toto, alebo myšlienka inkluzivity,
(0:35:13) existujú rôzne hodnoty, ktoré sa stali zvrchovanými,
(0:35:16) a potom všetky ostatné sa im musia akosi podriadiť,
(0:35:19) ale ak to nie je tá správna hodnota, ak to nie je láska, však,
(0:35:24) ak to nie je ten nekonečný pôvodca sveta,
(0:35:27) potom je to modla, ktorá v istom momente urodí zlé ovocie.
(0:35:31) Je to najstarší príbeh na svete, a je to najlepší príbeh,
(0:35:35) a ten, ktorý musíme stále rozprávať,
(0:35:37) a našou úlohou nie je docieliť, aby sme sa páčili kultúre,
(0:35:39) našou úlohou je hlásať tento príbeh, lebo je to príbeh Krista,
(0:35:44) chcem povedať ako to hovorí Akvinský:
(0:35:46) „Ak chceš byť šťastný, miluj to, čo miloval Kristus na kríži,
(0:35:50) a pohŕdaj tým, čím on na kríži pohŕdal.“
(0:35:53) Je to bombová krátka formulka, a čím Ježiš pohŕdal na kríži?
(0:35:57) Bohatstvom, potešením, poctami, mocou, viete,
(0:35:59) keď sa pozriete na ukrižovaného Ježiša, povedzte si, koľko mal bohatstva?
(0:36:01) Koľko mal radosti, koľko moci, koľko cti, keď ho opľúvali a vysmievali sa mu?
(0:36:08) Je to ako keby vzal všetky svetské hodnoty, a ukrižoval ich so sebou.
(0:36:12) A čo miluje na kríži, ak nie vôľu svojho Otca,
(0:36:15) ktorá umožní, aby sa milosť rozliala do celého sveta?
(0:36:17) A tak chcem byť šťastný, hovorí Tomáš.
(0:36:20) A preto si myslel, že na kríži sa zjavili blahoslavenstvá.
(0:36:23) Takže blahoslavenstvá sú istým spôsobom morálnym ukazovateľom,
(0:36:26) ale sú to kristologické opisy, viete, chudobní v duchu a tak ďalej,
(0:36:31) tí, ktorí sa stránia bohatstva.
(0:36:32) Pohliadnite na kríž, musíme urobiť to, čo urobil Pavol,
(0:36:37) viete, držať sa Krista a byť s ním ukrižovaní.
(0:36:40) Musíme urobiť to isté, pretože kultúra potrebuje Krista rovnako,
(0:36:44) ako kedykoľvek predtým, tak sa mi vidí.
(0:36:46) Áno, a je na tom čosi tajuplné, čo znamená, že ľudia majú problém pochopiť
(0:36:52) kresťanskú askézu, alebo kresťanskú túžbu
(0:36:55) vyhýbať sa túžbam alebo slastiam tohto sveta,
(0:37:00) ale keď to robíte, v skutočnosti objavíte aj základ týchto potešení, však,
(0:37:04) predovšetkým objavíte príčinu ich existencie,
(0:37:08) a potom dôjde k tomu, že vo vašom živote zaujmú miesto,
(0:37:11) ktoré im prináleží, a tiež v spoločnosti,
(0:37:13) ak sa ich skutočne dokážete vzdať pre najvyššie dobro.
(0:37:16) Poznáte to, je to od Chestertona, lebo zo začiatku bol tak trochu agnostik,
(0:37:22) a povedal: „Keď som bol presvedčený, že štastným ma urobia
(0:37:26) iba dobrá tohto sveta, bol som veľmi nešťastný.
(0:37:29) Ale hneď ako som sa stal kresťanom, uvedomil som si,
(0:37:31) že nebolo ich účelom ma urobiť šťastným, až potom som si ich začal skutočne užívať.“
(0:37:35) To je presne to, na čo narážate.
(0:37:36) Takže Chesterton pil a jedol, viete, že miloval život, sršal humorom a tým všetkým,
(0:37:42) skvelé, skvelé, čo človeka robí pre nich slobodným,
(0:37:45) je presne oslobodiť sa od nich ako od predmetov uctievania.
(0:37:50) Hneď ako sa toho zbavím, budem naozaj schopný si ich užívať tak,
(0:37:53) ako sa užívať majú, ale keď sa im začnem klaňať,
(0:37:55) stanú sa zdrojom trápenia, čo každý vie, však,
(0:37:58) že to, čomu sa klaniam, ma mučí, lebo ma to nikdy neurobí šťastným,
(0:38:03) a stále ma to ako posadnutého k tomu ťahá.
(0:38:06) A prácou Cirkvi, našou prácou, je to neustále oznamovať,
(0:38:11) A to, čo robíte vy, mám na mysli teraz umelcov, je,
(0:38:14) že ukazujete tieto skvelé obrazy stelesňujúce duchovné pravdy,
(0:38:18) ale my musíme pokračovať v tom, čo sme začali.
(0:38:23) Kultúru určite považujem za problém, ale my musíme pokračovať v našej hre.
(0:38:26) Áno, je to tak, keď vidím ľudí, ktorí sledujú moju prácu,
(0:38:30) nie je to veľké množstvo ľudí, ale povedzme, že ich je určité množstvo,
(0:38:36) ale sú to väčšinou mladí ľudia, prevažne dvadsiatnici až tridsiatnici do 35-tky,
(0:38:42) a preto mám pocit, ako keby som bol takým rozsievačom,
(0:38:47) a že povedzme pred 10-mi rokmi, keď som začal s vyrezávaním ikon,
(0:38:52) pracoval som s architektom Andrewom Gouldom,
(0:38:55) a uvedomili sme si, že v Amerike dokonca ani pravoslávna cirkev
(0:38:58) nemá kultúru krásy, a tak sme sa pustili do toho, založili sme časopis,
(0:39:03) a začali písať články, a zverejňovať nádherné obrázky,
(0:39:05) a teraz po desiatich rokoch cítime tu zmenu kultúry,
(0:39:09) keď vidíme kňazov, ktorí tam vtedy chodili do seminára,
(0:39:15) a podľa mňa u vás je to rovnaké, všímam si, čo robíte,
(0:39:18) a vidím to isté, partiu mladých mužov okolo 20-tky,
(0:39:21) ktorí sú nabití touto energiou, a vyzerá to tak, ako keby tu žiadna iná nebola,
(0:39:26) lebo to ostatné odumrie, už to vymiera, tento druh chabého kresťanstva,
(0:39:30) materialistického kresťanstva, superkritického kresťanstva,
(0:39:35) ktoré vedie k tomu, že sa ateisti stanú šéfmi katedier teológie,
(0:39:39) a všetkým podobným nezmyslom, jednoducho to zanikne,
(0:39:42) a zostanú len tí, ktorí majú toto kozmické chápanie,
(0:39:47) a dokážu sa na ňom podieľať.
(0:39:49) Rozhodne áno, a sebanenávisť kresťanov je pre mňa vždy zdrojom frustrácie.
(0:39:54) Postrehli ste pred pár týždňami, keď si Harvardská univerzita
(0:39:57) vybrala za vedúceho kaplánov ateistu?
(0:40:00) Napísal som o tom článok, a chcem povedať,
(0:40:03) že nie som proti nemu, nepochybujem, že je to príjemný chlap,
(0:40:07) nič proti nemu nemám, ale povedal som,
(0:40:08) že je to sebanenávisť kresťanov na Harvarde,
(0:40:12) ktorí berú tak malý ohľad na svoje záležitosti, že povedia:
(0:40:17) „Ach áno, súhlasím.“
(0:40:18) Ateista, teda niekto, kto popiera existenciu Boha, môže predsedať kaplánom.
(0:40:24) Viete, chcem povedať, že je to ako keby niekto kapituloval pred Bálovým kňazom,
(0:40:29) a nehovorím, že Bálovi kňazi osobne nemohli byť milí ľudia,
(0:40:33) len hovorím, že čo keby to povedal Eliáš: „No, vieš, áno, sú skvelí, vieš, zaiste,
(0:40:37) zverme jednému z nich na starosť chrám.“
(0:40:39) No tak, prečo sme kapitulovali?
(0:40:42) Máme slová večného života, a nie je arogantné to povedať,
(0:40:47) všetci veľkí svätí to vedeli, v celej svojej pokore to veľkí svätí vedeli,
(0:40:51) a tak nenávidím sebanenávisť kresťanov, myslím si, že je to strašné.
(0:40:56) A skutočne sa deje zaujímavá premena, ako keby som to potajomky vnímal,
(0:41:02) dalo by sa tak povedať, keď som mal neuveriteľný zážitok,
(0:41:06) keď teraz kňazi učia katechizmus cez internet,
(0:41:10) pretože sa kvôli covidu nemôžu stretávať s katechumenmi,
(0:41:13) a tak ma jeden kňaz požiadal, či by som sa mohol zúčastniť vyučovania,
(0:41:15) a teraz ako tam tak boli všetci tí mladí ľudia, ktorí mali aspoň 20 rokov,
(0:41:18) jeden z chalanov povedal: „Nie som si istý, či to robím zo správneho dôvodu,
(0:41:23) lebo mám pocit, že to robím preto, lebo toto je to pravé miesto,
(0:41:28) toto je to najlepšie miesto, toto je budúcnosť,
(0:41:31) a je to ako v tých fantastických príbehoch,
(0:41:34) kde ľudia znova objavujú starodávne tajomstvo, ktoré sa stratilo.“
(0:41:38) Máme tú výhodu, že ľudia nepoznajú celú mystickú tradíciu Cirkvi,
(0:41:45) nepoznajú celú symbolickú tradíciu Cirkvi,
(0:41:47) majú len takú tú hlúpu, poverčivú víziu toho, čo to je, veľmi povrchnú,
(0:41:51) a tak sa človek nemusí v tom dlho vŕtať, aby im ukázal toto mocné mystérium,
(0:41:57) ktoré tam je, čo je pravda, a tak môžete skutočne ľudí šokovať,
(0:42:01) aby si uvedomili, o čom náboženstvo je, pretože si myslia, že o nič nejde.
(0:42:04) A potom o to efektívnejšie a oveľa silnejšie osídlia morálny priestor,
(0:42:10) keď budú vyživovaní týmito mystickými zdrojmi,
(0:42:13) ale keď tieto mystické pramene zavrhnete ako povery,
(0:42:16) a poviete si, že budete dodržiavať len základné princípy sociálnej spravodlivosti,
(0:42:21) stane sa z vás len akási ozvena kultúry, koho tým upútate?
(0:42:24) A ak nedokážete na pohľad odlíšiť kostol od banky,
(0:42:27) teda by vyzeral ako svetská budova, kto bude na to zvedavý?
(0:42:32) Ale keď sa pozriete na katedrálu v Chartres,
(0:42:35) ktorá vyzerá, ako by tu pristála z iného sveta, čo je pravda, však?
(0:42:39) Páči sa mi, keď Kenneth Clark,
(0:42:42) jeden z mojich veľkých hrdinov, pred mnohými rokmi vytvoril civilizáciu,
(0:42:45) poznáte ho, veľký historik umenia, bol v Chartres, a povedal mi:
(0:42:49) „Nezabúdaj, že keby bola pestrofarebne vymaľovaná,
(0:42:52) tak prudko tibetsky, ako by asi vyzerala?“
(0:42:57) Vždy to na mňa zapôsobí, keď si predstavím Chartres,
(0:42:59) nie len takú prázdnu, ale žijúcu farbami.
(0:43:03) Pristála z iného sveta, a ty si mal byť pohltený touto svet meniacou víziou všetkého.
(0:43:12) Keď sú naše kostoly, správanie a sebachápanie len nejasnou ozvenou kultúry,
(0:43:18) každého to začne nudiť, a samozrejme, že mladí ľudia sa húfne nezúčastňujú,
(0:43:22) ale začnú byť priťahovaní, som rád, že ste spomenuli partiu Word on Fire,
(0:43:26) pretože mám všetkých týchto výnimočných mladých ľudí,
(0:43:29) superinteligentných, umelecky nadaných, hypermotivovaných,
(0:43:34) ktorí nebudú odradení, pred rokmi som to nazval béžovým katolicizmom.
(0:43:38) Keď som sa prvýkrát vrátil z doktorandského štúdia,
(0:43:40) začal som písať, a napísal som malú esej o béžovom katolicizme,
(0:43:44) aby umožnili našim farbám preniknúť do tejto nevýraznej béžovej.
(0:43:49) Nikoho to nebude zaujímať, ale chcel som, aby na našom katolicizme
(0:43:52) bolo čosi prudko tibetské, lebo chcem, aby bol ostrý, farebný a vyzývavý.
(0:43:58) V Montreale máme to šťastie. Už ste boli v bazilike Notre Dame v Montreale?
(0:44:03) Áno, iste.
(0:44:04) Máte tam pocit, ako by ste boli v Chartre uprostred stredoveku,
(0:44:08) na strope sú namaľované zlaté hviezdy, na všetkých stĺpoch sú ornamenty,
(0:44:13) a všetko je vyzdobené. Napadne vám, fíha, viem si živo predstaviť,
(0:44:16) aké to asi bolo stáť v týchto stredovekých katedrálach.
(0:44:20) Zabudli sme však na to. Poviem vám historku,
(0:44:23) ktorú som už predtým rozprával, netuším, či to bolo s Petersonom,
(0:44:25) ale pred mnohými rokmi, keď som študoval v Paríži,
(0:44:27) vzal som svojho spolužiaka do chartreskej katedrály, aby som mu ju ukázal.
(0:44:30) Celú sme ju prešli, všetko som mu vysvetlil, a on mi potom povedal:
(0:44:33) „Áno, je to skvelé, len je to liturgicky mimo“,
(0:44:37) pretože bol rovnako školený ako ja, vieš, liturgia má byť v kruhu,
(0:44:42) všetci sa navzájom vidíme, a všetko je na jednej úrovni.
(0:44:44) Na štýl ADM.
(0:44:45) Ale tu je tento Chartres, ktorý, ako hovoríte, sa vracia späť až ku chrámu,
(0:44:49) je to pravdepodobne liturgicky to najsprávnejšie miesto, aké si viem predstaviť,
(0:44:54) ale vzhľadom na to, ako nás to naučili, to povedal správne.
(0:44:58) Bolo to áno, je to zlé, viete, je to staré, je to staromódne,
(0:45:01) nie je to liturgicky správne, čo znamená,
(0:45:03) že s ľudským duchom čosi nie je v poriadku.
(0:45:04) Takže to obnovujeme, dnes je v katolicizme lepšia cirkevná architektúra,
(0:45:09) je tu lepší zmysel pre kozmický rozmer liturgie, chrám a všetko okolo toho.
(0:45:14) Áno, myslím si, že áno, existujú viaceré liturgické hnutia,
(0:45:19) ktoré sa začali objavovať, a potom je niečo aj na stenčovaní,
(0:45:23) ktoré spôsobí to isté, pretože typ človeka sociálnej spravodlivosti,
(0:45:30) ktorý chce len morálny aspekt kresťanstva,
(0:45:32) si napokon uvedomí, že nemá žiaden dôvod chodiť do kostola,
(0:45:35) a následne ľudia, ktorí zostanú, budú ľudia, ktorí milujú tradíciu,
(0:45:41) milujú byť spojení s tým, čo nám odovzdali naši predkovia,
(0:45:46) tento skutočne fundovaný pocit, že sme súčasťou tohto príbehu,
(0:45:52) že sa na ňom podieľame, poznáte ten príbeh z Biblie?
(0:45:54) Je to stále váš príbeh a to všetko, viete, na mojom kanáli robím seriál
(0:46:00) s názvom Univerzálna história, kde sa vrátime k všetkým legendám,
(0:46:06) ku všetkým veciam, ktoré dejepisci vyhodili, k všetkému,
(0:46:09) znova to preskúmame, dokonca aj veci, o ktorých nám povedali,
(0:46:13) že sú to hlúposti ako profesor John,
(0:46:15) a všetky tie tradície, nie, my to preskúmame, pozrieme sa na ich význam,
(0:46:19) a ako nám pomáhajú pochopiť, čo to znamená byť spoločnosťou,
(0:46:23) čo znamená uctievať, a ako je to všetko prepojené.
(0:46:31) Zaujímal by ma váš názor ohľadom tejto etickej otázky,
(0:46:33) lebo ja uvažujem o tom asi takto, keď sa vrátime k hnutiu za občianske práva,
(0:46:36) to boli 50-te a 60-te roky v našej zemi, však,
(0:46:38) ktoré viedli poväčšine veľmi nábožní ľudia,
(0:46:41) taký King, čo je najnázorenejší príklad, ale aj mnohí ďalší nábožní ľudia,
(0:46:45) ktorí stáli na čele tohto hnutia, a ako čítate kázne Martina Luthera Kinga,
(0:46:49) tak vidíte, že bol fundovaný v hebrejských prorokoch,
(0:46:51) fundovaný vo veľkej biblickej tradícii, fundovaný v Ježišovi atď.,
(0:46:55) a tak jeho aktivizmus v oblasti sociálnej spravodlivosti mal hlboký,
(0:46:59) povedal by som až mystický a duchovný prameň.
(0:47:01) Skutočnosť, že dnes tento druh akosi oživeného hnutia za sociálnu spravodlivosť
(0:47:05) nevedú nábožensky založení ľudia,
(0:47:08) popravde je v ňom prítomné veľké nepriateľstvo voči náboženstvu,
(0:47:10) mu v prítomnom okamihu pridáva oveľa temnejší odtieň,
(0:47:15) je oveľa menej osvetovým fenoménom,
(0:47:18) pretože jeho vedenie nie je fundované v mystickom, biblickom a prorockom,
(0:47:24) a tak v krátkom časovom úseku sa to mení na my proti nim, hlboko násilné.
(0:47:30) Alebo King, mám na mysli to, ako sa King vyjadruje,
(0:47:33) neposudzujte ľudí podľa farby pleti, ale podľa ich charakterových vlastností,
(0:47:37) čím povedal, chcem pritiahnúť bielych ľudí do krásnej komunity,
(0:47:42) nechcem ich vyhnať atď., nuž ale to má korene v Izaiášovej vízii.
(0:47:48) Dnes tú stratu mystického, prorockého a biblického vidíme, však?
(0:47:54) Taká je moja teória, a hnutie za sociálnu spravodlivosť
(0:47:56) má dnes oveľa hrozivejšie výhliadky, než pred 50-mi rokmi.
(0:48:03) Ako ste povedali, je to veľmi temné, pretože to nakoniec vyzerá tak,
(0:48:08) a je to veľmi smutné, pretože si myslím, že si toho ľudia nevšímnú až dokým,
(0:48:11) nebude príliš neskoro, že to nakoniec bude viac pripomínať pogrom,
(0:48:15) alebo davovú spravodlivosť.
(0:48:18) Zatiaľ to nie je krvavé, alebo aspoň nie veľmi krvavé,
(0:48:21) je to stále v rovine slov a internetu a tak ďalej,
(0:48:25) ale ten vzorec vypátrania obete, zničenie jej života,
(0:48:30) a zbavenie sa jej, je niečo, čo nevyhnutne začne do kultúry prenikať.
(0:48:36) Mám na mysli, že ľudia prichádzajú o prácu, a toto všetko sa tu deje,
(0:48:39) takže môžeme vidieť, že samotný vzorec túžby po spravodlivosti,
(0:48:43) a túžby údajne z lásky a súcitu, sa ukáže byť tým istým, čo nenávidia.
(0:48:49) Rozhodne, tá girardiánska dynamika, na ktorú narážate, použiť obetného baránka,
(0:48:53) a ja sa vždy vraciam k druhej kapitole Izaiáša,
(0:48:57) k nádhernému obrazu, ktorý opäť evokuje chrám, a Eden,
(0:49:01) a všetko ostatné, horu Sinaj, ako Pánove kmene vystupujú na posvätný vrch.
(0:49:07) Vystupujú na posvätný vrch, lebo na vrchole je chrám,
(0:49:09) a sú to všetky kmene, nielen Izrael, ale všetky kmene sveta,
(0:49:13) to je tá vízia, ale čo ich spája?
(0:49:16) Nie je to akési presvedčenie o sociálnej spravodlivosti,
(0:49:20) nie je to nejaký kantovský etický imperatív,
(0:49:22) ale je to uctievanie pravého Boha.
(0:49:25) Spoločne vystupujú na vrch, aby uctievali pravého Boha, a to je to, čo nás spája.
(0:49:30) Bez správnej oslavy Boha, pokusy o spolupatričnosť zlyhajú,
(0:49:35) a upadnú do niečoho ako sú rozbroje, a hľadanie obetných baránkov,
(0:49:39) a my proti nim, takže odpoveďou je opäť to,
(0:49:42) čo sa nachádza na vrchole posvätnej hory?
(0:49:45) Miesto správneho uctievania, to je jediná zjednocujúca sila.
(0:49:48) Aj Apokalypsa o tom hovorí, že Jeruzalem zhromaždí slávu všetkých národov,
(0:49:53) keďže Baránok je v centre tohto vzorca.
(0:49:58) Viete, aj preto som si spomenul na náš rozhovor s Jordanom Petersonom,
(0:50:01) a zdá sa mi, že John tiež spomínal psychedeliká a drogy,
(0:50:06) ktoré mohli ovplyvniť autora Apokalypsy.
(0:50:09) A opäť chcem povedať, kto vie, čo autor Apokalypsy vlastne fetoval?
(0:50:12) Ja to neviem, ale obaja sme sa zhodli na tom, že nie, nie,
(0:50:15) tie veci majú základ v Ezechielovi a Danielovi,
(0:50:18) a inými slovami, žiadne psychedeliká vám netreba,
(0:50:22) aby vám napadli takéto obrazy,
(0:50:23) pochádzajú totiž z literárnej a duchovnej tradície Starého zákona.
(0:50:27) A mimochodom ďakujem, bolo pekné mať so sebou ďalšieho kresťana,
(0:50:31) pretože túto psychedelickú diskusiu som viedol už s toľkými ľuďmi,
(0:50:35) je to ako by to už bolo súčasťou kultúry, takže bolo príjemné mať vás tam,
(0:50:39) aby sme tieto kultúrne tendencie trochu potlačili.
(0:50:45) Nemyslím si, že nás to vedie správnym smerom,
(0:50:47) a ako ste povedali, mám na mysli to, že psychedeliká som v živote neužíval,
(0:50:51) ale je to tak, že sa vyznám v ikonografickom a typologickom jazyku Biblie,
(0:50:55) a preto keď sa pozriem na Apokalypsu, a prečítal som si Daniela a Ezechiela,
(0:50:58) a videl som fresky a celý priestor kostola,
(0:51:02) spôsob akým je usporiadaný z hľadiska ikonografie,
(0:51:04) dáva mi to zmysel, a nezdá sa mi to čudné.
(0:51:09) Môžem sa opýtať? Viete, moja akademická oblasť je Akvinský,
(0:51:14) ľudia by si ho mohli spájať s Augustínom, Aristotelom, a tak ďalej,
(0:51:20) ale nikdy som sa neprestal diviť nad tým, nakoľko je Tomáš východný,
(0:51:23) pretože veľký vplyv mal na neho Pseudo-Dionýzios Areopagita,
(0:51:25) ale aj Ján Zlatoústy mal na neho veľký vplyv,
(0:51:29) Gregor Nysský ho výrazne ovplyvnil, Ján Damascénsky,
(0:51:33) ktorého volal Damascenus, a neustále ho citoval.
(0:51:36) Gregora Nysského som už spomenul...
(0:51:40) Kto je váš obľúbený východný svätý, ako tí, ktorých som spomínal,
(0:51:43) máte niekoho, kto vás naozaj zaujal?
(0:51:47) Pre mňa je to skutočne, povedzme z hľadiska symboliky,
(0:51:51) svätý Gregor z Nyssy, a z celkového hľadiska je to svätý Maxim Vyznávač.
(0:51:58) Sv. Maxim, áno.
(0:51:59) Jeho teória loga a toho, ako sa to všetko spája a zjednocuje,
(0:52:06) ktorá je samozrejme založená na Dionýzovi,
(0:52:09) nepovažujem len za niečo, čo mi dáva základ,
(0:52:12) ale mám pocit, že je to niečo, čo môžem použiť na pretvorenie kresťanstva
(0:52:17) pre súčasný svet, lebo to nejako súvisí so zmyslom a schopnosťou človeka
(0:52:23) ako miesta významu.
(0:52:24) Všetko to dáva veľký zmysel, a dá sa to vysvetliť súčasným ľuďom,
(0:52:27) takže je to rozhodne môj obľúbený svätý.
(0:52:29) Viete, keď som bol doktorandom v Paríži,
(0:52:32) prvý seminár som mal s Michelom Corbinom, ktorý stále žije,
(0:52:36) je to jezuita, tamojší kňaz, a vyšlo najavo,
(0:52:39) že sa stal aj mojim doktorandským poradcom,
(0:52:40) v tom čase som to ešte nevedel,
(0:52:42) ale všetkým sa nám predstavil a povedal:
(0:52:44) „Teraz mám 50, za mlada som čítal Hegela, Heideggera,
(0:52:51) čítal som všetkých, ktorých sme mali čítať,
(0:52:54) a potom povedal, teraz keď mám 50, čítam Gregora z Nyssy.
(0:53:00) V tom čase som mal 28 rokov, ale vždy keď spomeniete Gregora z Nyssy,
(0:53:05) spomeniem si na Corbina, ktorý ho mal najradšej v tom období svojho života,
(0:53:12) a Corbina v skutočnosti veľmi ovplyvnili grécky otcovia,
(0:53:17) a to ma do tohto sveta trochu zatiahlo, keď som robil doktorandskú prácu.
(0:53:21) Áno, život Mojžiša, mám nejaké hlboké analýzy života Mojžiša,
(0:53:26) a celý naratív, ako napríklad spôsob, ktorým to všetko zoradí,
(0:53:32) a spôsob, akým vytvorí vzorec hory, a následne sa rôznym veciam vzoprie, je kľúčové.
(0:53:40) Urobil som prednášku, kde som nakreslil horu a umiestnil na ňu všetky prvky,
(0:53:44) a tie znázorňujú ikony, takže ľudia môžu vidieť,
(0:53:47) že vzorec, na ktorý sa sv. Gregor odvoláva,
(0:53:50) je základným vzorcom architektúry kostola, a všetkých ikon.
(0:53:55) Jeho vízia bola vskutku taká mocná, a mám na mysli to,
(0:53:59) že je to také stručné, text je natoľko stručný, že musíte dávať pozor,
(0:54:01) aby ste niečo neprehliadli, pretože je to tak zhustené.
(0:54:06) A svätý Efrém Sýrsky je tiež môj priateľ.
(0:54:10) Myslím si, že Hymny o raji sú dnes naozaj užitočné pre ľudí,
(0:54:12) robí typologický výklad ako ešte nikto, lebo ho robí v básni,
(0:54:17) v ktorej prechádza od Starého zákona do Nového zákona,
(0:54:20) a popritom ako to robí nám dáva k nim kľúče.
(0:54:23) Je to veľmi fascinujúce.
(0:54:24) A čo taký Grégorios Palamas? Čítaš ho často?
(0:54:27) Je pre mňa veľmi zložitý na čítanie.
(0:54:29) Veľmi ťažko sa mi to číta, a tak to prenechávam iným.
(0:54:32) Často ho ľudia označujú za Akvinského z východu,
(0:54:35) má taký typ scholastiky, a ja som v určitom bode nášho programu o ňom učil,
(0:54:39) musel som učiť to obdobie, a tak som čítal niektoré jeho spisy,
(0:54:43) a všetko o transfigurácii, a energiách verzus esencii, to všetko,
(0:54:49) každopádne pre tomistov je veľmi zaujímavé sa mu venovať.
(0:54:53) No, určite dokážem v podstate pochopiť rozdiel medzi esenciou a energiou,
(0:55:01) a viem pochopiť, čo nám tento rozdiel dáva.
(0:55:07) Dáva nám jednoznačnú možnosť človeka,
(0:55:10) ktorému Boh môže byť úplne bezprostredný, a zároveň transcendentný,
(0:55:15) a nemať v tom žiaden zmätok, ale okrem toho som mal problém pochopiť
(0:55:20) veľa rozdielov, ktoré ľudia robia, a v určitej chvíli to vzdal, a prenechal teológom.
(0:55:25) Viete, myslím si, že so Pseudo-Dionýziom, veľmi mladý Akvinský
(0:55:30) putuje s Albertom Veľkým do Kolína na Rýnom ako jeho asistent,
(0:55:35) a Albert Veľký, ako vieme, učil Božské mená Pseudo-Dionýzia,
(0:55:40) a mladý Akvinský, v skutočnosti sa nám zachoval rukopis,
(0:55:43) si zapisuje svojou mladou rukou, trochu roztrasenou a neistou,
(0:55:46) poznámky z Albertových prednášok.
(0:55:49) Takže veľmi mladý Akvinský má v sebe Dionýzia hlboko zakoreneného,
(0:55:54) a vinie sa celou jeho teológiou, úplne celou.
(0:55:57) Takže nejde len o nejaký druh racionalistického aristotelovského produktu,
(0:56:02) ale je hlboko ovplyvnená východom a celým jeho mysticizmom.
(0:56:06) Je to rovnaké s Origenom a mnohými otcami.
(0:56:09) Stáva sa to, že ľudia začnú čítať pôvodné zdroje,
(0:56:14) potom čítajú mladšie spisy, takže ľudia si pozrú napríklad neskorý tomizmus,
(0:56:19) a potom sa vrátia k sv. Tomášovi, a to isté je s Origenom a mnohými z nich.
(0:56:26) Takže sa to nakopí...
(0:56:28) Skutočne sa snažim držať od toho čo najďalej.
(0:56:31) Našťastie som umelec, a stačí mi ukazovať obrazy,
(0:56:35) a tak sa len veľmi zriedka dostávam do teologických sporov,
(0:56:38) pretože len ukazujem obrazy týchto existujúcich vzorcov
(0:56:42) a typologických vzťahov medzi starým a novým,
(0:56:46) čo nie je až také frustrujúce pre mňa, povedzme, a takto to mám najradšej.
(0:56:51) Biskup Barron, myslím si, že sme toho prebrali dosť,
(0:56:57) chcel by som vám poďakovať za váš čas,
(0:56:59) ďakujem vám za pozornosť, a ďakujem, že ste sa zaoberali Jordanom,
(0:57:02) spočiatku sa našlo len málo kresťanov ochotných sa na to podujať,
(0:57:07) a tak trochu pochopiť, o čom hovorí, nielen ho kritizovať za veci,
(0:57:13) ktoré ich privádzajú do nepríčetnosti, ale aj v skutočnosti vidieť,
(0:57:17) ako to, čo robí, ľudí k Cirkvi priťahuje, čoho sme my boli svedkami,
(0:57:20) a tak vám ďakujem za vašu, nazvime to, odvahu.
(0:57:23) K tomu sa rýchlo vyjadrím, pred pár rokmi som bol predsedom
(0:57:28) biskupskej komisie pre evanjelizáciu.
(0:57:29) Musel som mať prednášku o tzv. odmietačoch,
(0:57:33) teda o všetkých mladých ľuďoch, ktorí Cirkev opúšťajú,
(0:57:36) kde som ukázal všetky štatistiky, a vyjadril svoj názor,
(0:57:38) prečo odchádzajú, a na to som povedal, že existujú záblesky nádeje,
(0:57:40) a vymenoval som tam kopu vecí, a poslednou z nich bol fenomén Jordan Peterson.
(0:57:44) A povedal som, pozrite, ja netvrdím, že súhlasím so všetkým,
(0:57:48) čo kedy povedal, ani len netuším, či je veriaci. Toto sa stalo pár rokov dozadu.
(0:57:51) Ale je to inteligentný chlapík, ktorý osobne neokázalým spôsobom rozpráva o Biblii
(0:57:58) armáde mladých ľudí, a ešte väčším armádam na internete,
(0:58:03) a povedal som, že to vyzerá pre nás nádejne.
(0:58:07) No, podľa mňa to veľa biskupov pochopilo,
(0:58:09) s biskupmi problém nebol, ale katolícke sociálne médiá následne vybuchli,
(0:58:14) lebo opäť treba všetko vnímať z politického pohľadu,
(0:58:16) a keďže Jordan Peterson nesúhlasí vo všetkom s politikou identity,
(0:58:21) je to zloduch, a biskup Barron nám odporúča tohto zloducha.
(0:58:25) Na čo som povedal nie, nie, všetko to zmažte,
(0:58:27) nič z toho ma nezaujíma, zabudnite na to, ja len hovorím,
(0:58:29) že je to chytrý chlapík, ktorý pútavým spôsobom rozpráva mladým ľuďom o Biblii.
(0:58:34) A to je náznak nádeje.
(0:58:35) A myslím si, že to stále platí.
(0:58:38) A ako ste sa už na začiatku zmienili, dokonca len pomáhať ľuďom
(0:58:42) uvedomiť si múdrosť v nej, alebo psychologické vzorce,
(0:58:47) čo je plne v súlade s otcami, vyvoláva u ľudí túžbu čítať Bibliu.
(0:58:55) Rozhodne áno.
(0:58:56) A to je úžasné.
(0:58:57) Takže stále na tom trvám, a uvidím, ako sa to vyvinie.
(0:59:02) Presne tak, a tak ďakujem, teším sa na všetky komentáre,
(0:59:06) aké otázky tam budú a všetko, a možno jedného dňa sem biskup Barron opäť zavíta,
(0:59:12) ak bude o to záujem, ale ďakujem za váš čas, biskup.
(0:59:15) Pre www.lifenews.sk preložil Miroslav Čonka