francis-telam-e1697533182237-810x500.jpg

Pápež František naznačuje, že synoda je pokračovaním II. vatikánskeho koncilu: "Cirkev sa musí zmeniť

219
Kultúra smrti

“Pokrok je nevyhnutný a Cirkev musí tieto novinky zahrnúť do seriózneho rozhovoru z ľudského hľadiska,” vyhlásil argentínsky pontifik. 

V rozhovore uskutočnenom v septembri, ale zverejnenom 17. októbra, pápež František hovoril o viacerých témach vrátane synody o synodalite a svojej túžbe zmeniť Cirkev.  

‘Akú Cirkev potrebujeme v dnešnej dobe?’

Pri téme synody, ktorú nastolila Télam, argentínska’národná tlačová agentúra, František zdôraznil, ako treba toto podujatie chápať vo svetle Druhého vatikánskeho koncilu. 

“Od Druhého vatikánskeho koncilu mal Ján XXIII. veľmi jasné vnímanie: Cirkev sa musí zmeniť,” povedal. “Pavol VI. s tým súhlasil, rovnako ako nasledujúci pápeži.”

Čítajte: Pápež tvrdí, že Druhý vatikánsky koncil bol ‘obnovou’ Cirkvi ‘v súlade so znameniami času’

František tvrdil, že takáto “zmena” nie je len o “zmene spôsobov, ale’o zmene rastu v prospech dôstojnosti ľudí.” “To”je teologický pokrok, morálnej teológie a všetkých cirkevných vied, dokonca aj vo výklade Písma, ktoré sa vyvíjali podľa pocitov Cirkvi,” povedal. 

Pápež odsúdil akúkoľvek zmenu uskutočnenú prostredníctvom “ruptúry,” povedal, že “vývojom buď napredujeme, alebo sa veci”nedaria. Ruptúra vás vynecháva zo šťavy vývoja.”

Používajúc obraz stromu, František sa vyslovil za potrebu “tradície v dobrom zmysle slova.” 

“Všetci máme tradície, rodinu, všetci sme sa narodili v rámci kultúry krajiny, politickej kultúry. Všetci máme tradíciu, za ktorú musíme prevziať zodpovednosť,” povedal.

Takéto pápežove vyjadrenia, spájajúce synodu o synodalite s Druhým vatikánskym koncilom, sa stávajú trvalou témou. Ešte včera jeden z členov synody a teológ zapojený do organizovania synodálneho procesu uviedol, že synoda je “pokračovaním II. vatikánskeho koncilu; teraz sa oživuje teológia II. vatikánskeho koncilu, skôr ekleziológia.

‘Cirkev musí viesť dialóg s každým’

Pápež sa však, hoci klobúk dole pred “tradíciami,” nevzdal túžby zaviesť v Cirkvi zmeny. Tvrdil, že “pokrok je nevyhnutný a Cirkev musí tieto novinky začleniť serióznym rozhovorom z ľudského hľadiska.” 

ČÍTAJTE: Arcibiskup Aguer: Pápež František’ angažovanosť za ‘progresivizmus’ narúša kontinuitu s Tradíciou

Pápež František s odvolaním sa na vtelenie Boha’ako človeka povedal, ako “je ľudstvo niečím posväteným od Boha. To znamená, že všetko ľudské treba predpokladať a pokrok musí byť ľudský, v súlade s ľudskosťou.”

S poukazom na “rýchly” vedecký vývoj František uviedol, že “Cirkev musí venovať veľkú pozornosť a jej myslitelia musia byť pripravení na dialóg.”

A ja zdôrazňujem toto: musíme viesť dialóg s vedeckým poznaním. Cirkev musí viesť dialóg so všetkými, ale s vedomím svojej identity. Nie z vypožičanej identity.

Znovu sa objavuje svätý Vincent z Lerins

Ako sa stalo trvalou témou v každom jeho príhovore, ktorý sa odvoláva na “vývoj” alebo zmenu náuky, pápež František čerpal zo sv. Vincenta z Lerins: 

Teológ zo 4. storočia povedal, že zmeny v Cirkvi musia spĺňať tri podmienky, aby boli skutočné: upevňovať sa, rásť a zušľachťovať sa v priebehu rokov. Je to veľmi inšpiratívna definícia Vincenta z Lérins. 

František jasne tvrdil, že “Cirkev sa musí meniť,” a poukázal na proces zmien, ktorý prebieha od Druhého vatikánskeho koncilu: 

Premýšľajme o tom, ako sa zmenila od koncilu až doteraz a ako musí pokračovať v zmene svojich ciest, aby navrhla nemennú pravdu. Totiž zjavenie Ježiša Krista sa nemení, dogmy Cirkvi sa nemenia, rastú a zušľachťujú sa ako miazga stromu. 

Pápež tiež zopakoval svoje často opakované komentáre o tom, že treba ísť “dozadu,” povedal, že každý, kto nejde “touto cestou, ide cestou, ktorá robí kroky dozadu, cestou, ktorá sa uzatvára sama do seba.”

Zmeny v Cirkvi sa dejú v rámci tohto toku identity Cirkvi. A tá sa musí na tejto ceste neustále meniť, pretože sa stretáva s výzvami. Preto je jadro zmien v podstate pastoračné, bez toho, aby sa odvolávalo na podstatu Cirkvi.

Katolícky postoj k Tradícii 

Takéto vyjadrenia nie sú pre pápeža v žiadnom prípade prvé. Jedným z charakteristických znakov jeho pontifikátu bolo odsudzovanie tých, ktorých štylizuje ako “rigidných,” spolu s pravidelným obhajovaním “rozvoja” doktríny, a dokonca používaním fráz zo Sv. Vincenta na zdôvodnenie teologických argumentov, ktoré sa javia ako obhajoba antikoncepcie.

Čítajte: Pápež František dal liberálom ‘slobodu zasievať pochybnosti a zmätok medzi veriacimi’: Otec Murray

Ak však František často využíva svätého Vincenta z Lerins na podporu svojich argumentov v prospech cirkevných zmien, teológ z piateho storočia neobhajoval odmietnutie cirkevného učenia, ale naopak uviedol, že tak ako jednotlivec’rastie v súlade s božím plánom, tak aj akýkoľvek vývoj cirkevnej náuky musí nasledovať rovnaký zákon pokroku.

Svätec písal že takýto proces by sa mal “rokmi upevňovať, časom zväčšovať, vekom zdokonaľovať, a predsa zostať neporušený a nefalšovaný, úplný a dokonalý vo všetkých mierach svojich častí a takpovediac vo všetkých svojich vlastných údoch a zmysloch, nepripúšťať žiadnu zmenu, žiadnu stratu svojej charakteristickej vlastnosti, žiadnu odchýlku vo svojich hraniciach.”

ČÍTAŤ: Pápež odkazuje teológom, aby sa radili s ‘nekatolíkmi,’ aby sa vyhli ‘návratu späť’ v Tradícii

Svätý Vincent sa v skutočnosti veľmi jasne vyjadril proti novej doktríne, ktorá nemá oporu v Tradícii Cirkvi’. V prípadoch, keď sa v Cirkvi množia zmätky spôsobené tým, že sa niektorá časť “odrezala od spoločenstva všeobecnej viery”, svätý Vincent predkladá jasné učenie o katolíckej odpovedi: 

A čo ak sa nejaká nová nákaza usiluje nakaziť nielen bezvýznamnú časť Cirkvi, ale celú? Potom bude jeho [katolíka’starosťou priľnúť k starobylosti, ktorú v dnešnej dobe nemôže zviesť žiadny podvod novoty.

Dikastérium (predtým Kongregácia) pre náuku viery navyše vo svojom vyhlásení z roku 1973 napísalo Mysterium ecclesiae, že cirkevné’pravdy sa nemôžu časom meniť: “Čo sa týka zmyslu dogmatických formuliek, ten zostáva v Cirkvi vždy pravdivý a stály, aj keď je vyjadrený jasnejšie alebo rozvinutejšie.”

Kongregácia varovala pred “dogmatickým relativizmom” tých ľudí, ktorí tvrdili, že “dogmatické formulky” sú schopné len “ponúknuť premenlivé priblíženia” pravdy a že plnosť pravdy sa neustále “hľadá pomocou takýchto priblížení.”

Prisľúbte svoje modlitby a pôst za ochranu Cirkvi počas synody o synodalite TAM