Our-Lady-of-Christendom-pilgrimage-810x500.jpg

Vatikán zakázal latinskú omšu v mariánskej svätyni pre prosperujúce španielske pešie púte

22
Kultúra smrti

V Španielsku sa darí tradičnej púti, ktorej organizátori zakázali konať tradičnú omšu na konci púte v mariánskej svätyni Covadonga. 

V príspevku na sociálnych sieťach zo 6. júla organizátori oznámili, že Vatikán zasiahol a obmedzil tradičnú púť Panny Márie, ktorá priťahuje množstvo mladých rodín napriek tomu, že sa v Španielsku koná len štvrtý rok.

V liste organizátorov púte sa uvádza, že “arcibiskupstvo v Oviede nás informovalo, že dostalo inštrukcie z Dikastéria pre Boží kult, podľa ktorých sa v Covadonge nemá sláviť tradičná latinská omša.”

V dôsledku toho sa má program púte Panny Márie Krištofovej zreorganizovať:

“Táto situácia nesmie byť dôvodom na to, aby sme boli smutní,”napísali organizátori. “Naopak, mala by nás posilniť vo vytrvalosti v láske a úcte, ktorú vyznávame k Najsvätejšej Sviatosti Oltárnej v lone Svätej Matky Cirkvi.”

Kredit: Púť Panny Márie Krištofovej
DSC_0995
Kredit: Púť Panny Márie Christendomskej

Na miesto toho, aby pútnici mohli obetovať tradičnú omšu na starobylom mieste mariánskej svätyne Covadonga – vrcholnom bode púte – budú namiesto toho spievať Te Deum pred  vystavenou Najsvätejšou sviatosťou pred zasvätením sa Márii.

ČÍTAJTE: Švajčiarsky biskup Eleganti: Druhý vatikánsky koncil obsahuje ‘dvojznačnosť,’ mladí katolíci milujú latinskú omšu

Púte Panny Márie Kresťanskej, ktoré sa konajú len štvrtý rok, priťahujú rýchlo rastúci počet pútnikov, čoho dôkazom je aj skupinová fotografia. Prilákala množstvo mladých ľudí, rodín a duchovných, pričom pútnici začali prichádzať aj spoza hraníc Španielska – veľmi napodobňujú slávnu púť v Chartres.

Jeho cieľom, organizátori poznámka, “je posvätenie duše prostredníctvom milostí vyprosených [od] nášho Pána, na príhovor Panny Márie, obetovaním modlitieb, obetí a umŕtvovania počas troch dní. Počas týchto dní púte sa osobitne odporúčame našej vlasti a Svätému Otcovi.”

Kredit: Púť Panny Márie Christendomskej

Púť Panny Márie Christendomskej, ktorej vzorom je púť v Chartres, ktorej centrom je tradičná omša, kladie veľký dôraz na omšu ako “základ kresťanského života.”Organizátori píšu:

Cirkev vždy učila, že svätá liturgia je jedným zo spôsobov, ktorými nám dobrý Boh odovzdáva svoju milosť, teda samotný trojičný život; učí nás tiež pravdám Zjavenia zvlášť obdivuhodným spôsobom (lex orandi, lex credendi), pretože je inšpirovaná slovami a skutkami nášho Spasiteľa. S týmto vedomím chce NSC-E oboznámiť a zamilovať si omšu slávenú podľa extraordinárnej formy rímskeho obradu, ktorej slávenie uprednostnil a odporučil pápež Benedikt XVI’motu proprio Summorum Pontificum. {Podčiarknutie originálu}

Novinka prichádza uprostred čoraz častejšieho uplatňovania Traditionis Custodes a chýrov o budúcich, prísnejších obmedzeniach starobylého obradu omše. Ani takéto opatrenie nie je bez precedensu: minulý rok bolo medzinárodnej púti Ad Petri Sedem (“K Petrovmu stolcu”) na príkaz vatikánskeho arcibiskupa kardinála Maura Gambettiho po prvýkrát zakázané slúžiť tradičnú omšu vo Vatikáne. Kardinál sa vyjadril, že koná “na základe príkazu nadriadeného.”

Komentár k obmedzeniam Vatikánu’voči španielskej púti liturgista a autor Dr. Peter Kwasniewski označil toto opatrenie za “číru iracionalitu, ak nie za diabolismus.”

“Takýto postoj môže byť založený len na pohŕdaní dvojročným dedičstvom Katolíckej cirkvi, pohŕdaní pôsobením Ducha Svätého a pohŕdaní pokrstenými veriacimi, spečatenými Kristovým znakom,” napísal a spochybnil zmysel obmedzovania obradu, ktorý priťahuje toľko mladých ľudí:

Dokážete si predstaviť, že by nejaké iné náboženstvo na svete povedalo: “Hoci to bolo nečakané, naša mládež sa dnes hrnie k najstaršej a najnáročnejšej forme bohoslužby, akú máme. Zakážme ju’a spôsobme im čo najviac bolesti!" ”

Arcibiskupa Ovidea sme kontaktovali so žiadosťou o komentár a po obdržaní odpovede bude táto správa aktualizovaná. 

PREČÍTAJTE SI: Boj za latinskú omšu je bojom za katolícku vieru