Screenshot-2024-08-28-at-2.33.24-PM-810x500.png

Tento autor možno objavil originál obrazu Panny Márie od svätého Lukáša

258
Kultúra života

Paul Badde je novinár a autor, ktorý bol špeciálne obdarený niekoľkými ohromujúcimi objavmi. Z nejakého dôvodu sa k nemu dostalo, aby pomohol kresťanstvu obnoviť úžasné obrazy a predmety našej milovanej katolíckej viery. Zohral aj historickú úlohu, keď v roku 2005 pomohol zmariť pápežskú voľbu Jorgeho Bergoglia. 

LifeSiteNews sa v minulosti zmienil o Baddeho’správe o náleze Svätej tváre z Manoppella, závoja, ktorý obsahuje odtlačok tváre Ježiša Krista a pochádza pravdepodobne z okamihu jeho zmŕtvychvstania. Ide o hodvábny závoj, ktorý sa uchováva v kostole v talianskom pohorí Abruzzo a ktorý na sebe neobsahuje žiadne stopy farby. To znamená, že nie je vyrobená človekom. Vďaka Baddeho’objavom to nebol nikto iný ako pápež Benedikt XVI, kto v roku 2006 vykonal púť k tejto pravej tvári nášho Pána. 

Ale nielen to. Badde okrem iného dokázal v Jeruzaleme nájsť aj samotný súdny kameň, na ktorom mohol byť na Veľký piatok súdený samotný Ježiš Kristus Ponciom Pilátom. Je to vzrušujúci príbeh a LifeSite odporúča našim čitateľom, aby si ho vypočuli tu.  

Obrázok ‘Advocata’ Panny Márie

Paulovi Baddemu sa pri jeho najnovšom veľkom objave podarilo nájsť obraz, ktorý s najväčšou pravdepodobnosťou namaľoval sám svätý Lukáš. Obraz je materským obrazom a ikonou mnohých ďalších obrazov na Západe a Východe, ktoré majú povesť obrazov súvisiacich so svätým Lukášom.

Paul Badde dokonca zachádza tak ďaleko, že tvrdí, že to bol začiatok upustenia kresťanského Západu’od židovského zákazu zobrazovania Boha a ľudských bytostí. Tento originálny obraz sa nazýva “Advocata” a nachádza sa v ukrytom kláštore na Monte Mario v Ríme. Od 11. storočia má povesť, že ho namaľoval svätý Lukáš. 

Podobne ako pri objavení Svätej tváre z Manoppella, aj pri hľadaní originálu ikony Panny Márie sa Paul Badde stretol s ľuďmi, ktorí mu pomohli nájsť originál. Jeho pátranie trvalo približne dvadsať rokov, ktoré teraz pútavo opisuje v knihe Die Lukas-Ikone (nová kniha v nemčine).

Autor Paul Badde so svojou novou knihou (Kredit: Maike Hickson)

Počas svojej novinárskej práce v Jeruzaleme na začiatku druhého tisícročia sa Badde stretol na hore Sion s ikonopiscom otcom Bernhard Maria Alter, OSB kňaza, ktorý ho ubezpečil, že v Ríme na Monte Mario existuje jeden zvláštny obraz Panny Márie – “pravá originálna ikona” súvisiaca s ostatnými obrazmi. Mnohé iné obrazy vraj namaľoval svätý Lukáš, ale zjavne pochádzajú z obdobia po živote Panny Márie tu na zemi. Ako však Badde dokáže ukázať, táto jediná maľba je datovateľná na základe techniky (vosková technika) a štýlu (podobne ako egyptské maľby z Fajumu, ktoré sa datujú do prvých storočí nášho letopočtu), a teda je možné ju vystopovať do obdobia života samotnej Panny Márie a svätého Lukáša. Okrem toho existuje text, ktorý sa zmieňuje o špeciálnom obraze Panny Márie, ktorý bol prenesený vodou, a ikona svätého Lukáša má jasné známky poškodenia vodou.  

Paul Badde nás vo svojej novej knihe zavedie do obdobia, keď začal svoje pátranie, a ako sa vyvíjalo. Je to pozoruhodný a vzrušujúci príbeh. Viackrát napríklad spolu s manželkou Ellen navštívil kopec Monte Mario v Ríme, kde sa obraz nachádzal, a nakoniec ho našli skôr náhodou!

Vlani na sviatok Všetkých duší’ bol Paul Badde taký láskavý, že ma zaviedol práve do tohto kláštora a k “Advocate,” pred ktorou podal výklad o utrpení. 

V tom čase ešte len písal svoju knihu, ktorá práve teraz vyšla v nemeckom jazyku vo vydavateľstve Christiana Verlag. Kniha preložená z nemčiny má výstižný názov: Ikona svätého Lukáša: Rím’skrytý div sveta.

Malba, ktorú Paul Badde objavil pred niekoľkými rokmi v Ríme, sa volá “Advocata,” alebo “Advocata Nostra,” a je uložená v dominikánskom kláštore Santa Madonna del Rosario, kde sestry túto ikonu uchovávajú a uctievajú spolu s niektorými významnými relikviami veľkých dominikánskych svätcov, vrátane relikvie sv. Dominika, svätej Kataríny Sienskej a svätého Tomáša Akvinského. Nad oltárom kostola je obraz Panny Márie, ktorá podáva svätému Dominikovi ruženec. Dá sa predstaviť, že by svätý Dominik videl vo videní Pannu Máriu, tú istú tvár, ktorá je na tejto ikone?" 

Malba “Advokáta” je ohromujúca. Panna Mária je krásna a pohľad na ňu sa dotýka srdca. Panna Mária pokojne hľadí z obrazu a pozerá sa do očí pozorovateľa. Je to zrelá žena, ktorá videla utrpenie. Je však pokojná a čistá. A nedrží v náručí dieťa, čo dáva zmysel, ak si uvedomíme, že svätý Lukáš ju mal namaľovať po umučení, ukrižovaní a zmŕtvychvstaní jej Syna. Namiesto toho má ruky paralelne zdvihnuté nahor, akoby niečo držala. Badde je schopný ukázať, že existuje mnoho kópií tohto zobrazenia Panny Márie s rovnakým gestom a vzhľadom na rôznych miestach v Taliansku a inde (ako napríklad v Freisingu, Nemecko), v neposlednom rade v jaskyniach pod svätým Petrom’. Tento obraz Advocata musel byť považovaný za výnimočný, keď bol toľkokrát kopírovaný – ďalší náznak, že ide skutočne o “pôvodnú ikonu.”  

Mimochodom, keďže ikona Advocata musela putovať, pravdepodobne spolu s Turínskym plátnom a Svätou plachtou z Manoppella, do Konštantínopolu, na Východe existuje množstvo ikon, ktoré sa veľmi podobajú tej Advocatovej. Ďalší znak dôležitosti tejto ikony. Vzhľadom na rozšírenosť obrazu z toho vyplýva, že ľudia museli vedieť, že ide o jednu z kľúčových ikon raného kresťanstva. Tu je príklad novoobjaveného Fresca spred 8 storočia z gréckeho ostrova Naxos, ktorý sa ohromujúco podobá na Advocatu. Ďalšiu kópiu Advocaty možno objaviť na obraze byzantského maliara z 11teho storočia, tu. Pri pohľade na tieto obrazy sa dá ľahko predpokladať, že veľkú časť ikonografie Panny Márie na Východe ovplyvnila táto pôvodná ikona svätého Lukáša.  

Madona ako advokátka (Haghiosoritissa) (Kredit: Podľa Baddeho’názoru túto pôvodnú ikonu Advocata, ktorá ovplyvnila toľko ďalších obrazov a ikon, musel vytvoriť svätý Lukáš v čase Prvého apoštolského koncilu v roku 48, keď sa apoštoli zišli v Jeruzaleme, aby vyriešili otázky viery. Pravdepodobne tu sa svätý Lukáš prvýkrát stretol s Pannou Máriou. Od smrti svojho Syna žila v Efeze spolu so svätým Jánom Evanjelistom. Hoci neexistujú historické dokumenty, ktoré by to dokazovali, Baddeho rekonštrukcia by mala zmysel. Je tu však ešte jeden kľúčový prvok, ktorý ma ako čitateľa presvedčil.  

Badde hovorí, že svätý Dominik, keď sa jeho prvé sestry dominikánky odmietli presťahovať do novej budovy kláštora San Sisto Vecchio v Ríme bez práve tohto obrazu Panny Márie, preniesol ho v 13. storočí pešo do nového kláštora. To znamená, že už vtedy sa obraz tešil najvyššej úcte. Zaujímalo by ma, či svätý Dominik pri prenášaní tohto obrazu spoznal, že je na ňom Panna Mária.  

Ale to nie je kľúčom príbehu. Badde a jeho manželka sa počas svojho výskumu dozvedeli, že obraz bol v roku 1960 reštaurovaný a v historických záznamoch o tomto reštaurovaní sa im podarilo zistiť, že Panna Mária predtým držala v natiahnutej, vystretej ruke akési biele plátno alebo látku. Tento objav ho priviedol k myšlienke, že možno budú existovať aj iné maľby z čias svätého Dominika s náznakmi toho pôvodného zobrazenia ruky, ktorá je teraz prekrytá zlatom. 

Paul Badde a jeho manželka sa teda vybrali pozrieť na maľovaný kríž v bazilike San Domenico v Arezze, ktorý bol namaľovaný len približne 40 rokov po tom, čo svätý Dominik sám niesol Advokáta. Na tomto krucifixe je namaľovaná malá kópia Advocaty v inom geste, ale s bielym závojom v rukách. 

Ten biely závoj je dôležitý. Mohol by svedčiť o tom, že Panna Mária bola svätým Lukášom namaľovaná ako “Advocata” s látkou Ježišovej tváre”na nej, práve s tou látkou, ktorú Badde požehnal a ktorú objavil, samozrejme, s pomocou iných, v Manoppelle.  

Bolo by úplne logické myslieť si, že Panna Mária by chcela byť namaľovaná len ako “Kristonosička”, teda ako žena, ktorá porodila Krista. Vo svojej pokore by si neželala portrét seba samej, kvôli sebe samej. Chcela by byť iba tou, ktorá drží v rukách alebo v náručí vyobrazenie svojho Syna. Tak si to aspoň vedel predstaviť autor tohto článku. 

Na Východe existujú veľmi staré texty, ktoré hovoria o tom, že Panna Mária mala po smrti svojho Syna v držbe plátno, pred ktorým kľačala a modlila sa. V našich zbožných predstavách by to bola Manoppelova tvár. Po obetovaní svojho Syna pri prvej omši na Kalvárii by si určite chcela ponechať ten jeho obraz, ktorý sa našiel v hrobe v deň jeho zmŕtvychvstania. Pripomíname, ako svätý Ján opisuje scénu, keď vstúpil do hrobu: “uvidel (plátno a sudarium, plachtu na hlavu) a uveril” (Jn 20, 8). 

Nemusel by nevyhnutne uveriť, keby v prázdnom hrobe ležali len plátna. Nezabudnite, že aj plátno, ktoré dnes nazývame Turínske plátno, sa stalo zreteľnejšie viditeľným až koncom 19teho storočia. Mohol však vidieť tvár nášho Pána na tom jednom plátne, “sudáriu,” ktoré ho presvedčilo o tom, že náš Pán vstal z mŕtvych.  

Vtedy možno tiež predpokladať, že ak by sa svätý Lukáš stretol s Pannou Máriou ako prvý na prvom cirkevnom koncile v Jeruzaleme, tiež by po prvý raz videl podobu nášho Pána na tomto plátne. Samotný fakt, že sa Náš Pán rozhodol zanechať po sebe svoj obraz, svätého Lukáša určite presvedčil, že starý židovský zákon, ktorý zakazoval akékoľvek zobrazovanie Boha alebo dokonca akéhokoľvek človeka, bol týmto zrušený samotným Bohom. A Panna Mária to mohla vedieť už od tej prvej Veľkej noci. 

Heinz Liechti, katolík, ktorý obdivuje prácu Paula Baddeho’o týchto svätých obrazoch a uskutočnil vlastný výskum v tejto oblasti, sa so serverom LifeSite podelil o nasledujúce poznatky: “Epochálny poznatok knihy Paula Badde’Advocata spočíva v tom, že dokáže [obrazy] Manoppello a Advocata takým spôsobom, že je jasné, že táto postupnosť M+A viedla k zrušeniu židovského zákazu obrazov.” To znamená, že dve pravé tváre Boha a jeho Matky, ktoré zostali na zemi, odstránili židovský zákaz zobrazovania Boha a človeka a otvorili cestu ku kresťanským obrazom, ako ich poznáme. 

Dôležitý je aj ďalší aspekt, ktorý vyplynul z korešpondencie s pánom M. M. Liechtlom: keď človek porovná oba obrazy Advokáta a Manoppella, vidí jasnú podobnosť medzi Bohom a jeho Matkou, najmä oči: majú rovnakú farbu a ich zreničky sú dokonca na oboch obrazoch v takmer rovnakej polohe! Vedľa toho vidno na oboch súboroch očí bielu farbu pod čiernymi zrenicami, čo je tiež nápadná podobnosť. Obe tváre majú aj krásne tvarované obočie.   

Credit: Heinz Liechti

Takže biely závoj v rukách Advokáta – ktorého zvyšky boli po jeho reštaurovaní opäť zakryté nejakými zlatými platňami – nám dáva silnú indíciu, že to naozaj mohlo byť tak, že tento obraz vytvoril sv. Lukáš počas života Panny Márie. Tvár svojho Syna’držala v rukách. 

Východné vyobrazenie Panny Márie držiacej závoj

Vráťme sa ku knihe Paula Badde’o Advokáte. Poukazuje na to, že práve svätý Lukáš zo všetkých evanjelistov odhaľuje o Panne Márii najviac v celom Novom zákone. Hovoriac o všetkých piatich radostných tajomstvách svätého ruženca, Badde vysvetľuje, že “za všetky tieto príbehy a ich kontempláciu vďačíme svätému Lukášovi.”Aj podrobnejší príbeh Vianoc, ako ho každý rok nanovo kontemplujeme, pochádza od svätého Lukáša, ktorý sám nebol obdarený stretnutím s Pánom. Tento fakt by sa dal použiť ako argument, že svätý Lukáš sa stretol s Pannou Máriou počas jej života a prvky jej života sa dozvedel priamo od nej. 

Priznávame, že mnohé aspekty v tomto príbehu ešte nie sú dokázané. Napríklad, hoci môžeme povedať, že spôsob maľovania pochádza z prvých storočí, drevená doska obrazu zatiaľ nebola datovaná. Mnohé z týchto aspektov by sa mali ďalej skúmať. Vďaka tvrdej práci Paula Badde’a, ktorá trvala približne dvadsať rokov, sa teraz tento výskum môže uskutočniť. 

Medzičasom vrelo odporúčam niektorému anglicky hovoriacemu vydavateľstvu, aby túto knihu preložilo do slovenčiny a naši čitatelia si ju mohli sami prečítať. A našim čitateľom vrelo odporúčam, aby pri najbližšej návšteve Ríma navštívili malý dominikánsky kostolík Madonna del Rosario na Monte Mario a poklonili sa najúžasnejšiemu obrazu Panny Márie, Advokátke.