Shutterstock_2410767539-810x500.jpg

Hollywood zvyšuje úsilie o presvedčivé zobrazenie potratov s cieľom ovplyvniť verejnú mienku

12
Kultúra smrti

Minulý mesiac som si všimol, že v ére po rozhodnutí o potrate začal Hollywood viac glorifikovať potraty. Predtým sa tento progresívny zábavný priemysel vyhýbal propagácii potratov - samozrejme, nie z dôvodov svedomia, ale preto, že väčšina ľudí jednoducho nechce vidieť potraty na plátne. Nechcené alebo neočakávané tehotenstvo takmer vždy vyústilo do narodenia dieťaťa, dokonca aj v sitkomoch ako Priatelia, ktoré oslavovali každé iné kultúrne zlo.

Keď sa však potratový priemysel pripravuje na najväčšiu propagandistickú bitku za posledné desaťročia, Hollywood bol opäť vtlačený do služby. Vzhľadom na to, že sa po celých Spojených štátoch konajú referendá o potratoch, je potrebné, aby sa na získanie sŕdc a myslí Američanov použili všetky sily, a rozprávanie príbehov je jedným z najsilnejších spôsobov formovania myslenia verejnosti. V nedávnych filmoch, najmä v snímke Rachel Lee Goldberg’Unpregnant, sa potraty neprezentujú ako nutné zlo, ale ako šťastný koniec, ktorý je hnacou silou príbehu.

Nedávny stĺpček časopisu Hollywood Reporter uverejnený 30. augusta podrobne opisuje túto stratégiu. Pod názvom “Abortion Storylines on TV Impact Viewers ‘Across All Political Leanings,’ Study Finds,” vysvetľuje, ako je potratová propaganda na veľkej a malej obrazovke dôležitou súčasťou plánu potratového priemyslu’do budúcnosti:

Medicínsky presné príbehy o potratoch môžu pomôcť vzdelávať a informovať divákov “naprieč všetkými politickými náklonnosťami,” podľa novej štúdie z USC Annenberg’s Norman Lear Center a UC San Francisco’s Advancing New Standards in Reproductive Health program.

V dokumente “Zobrazenie potratov v televízii: Vplyv na vedomosti a mobilizáciu divákov,” výskumníci uskutočnili prieskum medzi 1 016 dospelými televíznymi divákmi troch televíznych epizód so zobrazeniami zákroku, ktoré boli považované za medicínsky opodstatnené. U divákov týchto príbehov sa testovali ich znalosti o interrupcii a záujem o akciu po zhliadnutí epizódy 2022 Milión malých vecí “Fresh Start,” 2022 Better Things epizódy “No, I’Not Gonna Tell Her” alebo 2022 Station 19 epizódy “The Little Things You Do Together.”

Diváci, ktorí boli príležitostnými, ba dokonca občasnými divákmi seriálu a nepamätali si na konkrétne epizódy s potratom, boli skúmaní spolu s tými, ktorí si pamätali obsah konkrétnych dejových línií. Výskumníci zisťovali demografické informácie o účastníkoch vrátane ich politických názorov. Prieskum sa uskutočnil v máji 2022 pred tým, ako Najvyšší súd v júni toho roku zrušil rozsudok Roe v. Wade a ukončil ústavné právo na interrupciu.

V správe sa uvádza, že najmä konzervatívne orientovaní voliči by mohli byť ovplyvnení zobrazením interrupcií na obrazovke. Čiastočne je to spôsobené tým, že ľudia pri zábave poľavujú v ostražitosti, čo znamená, že sa dajú ľahšie ovplyvniť a môžu absorbovať hodnoty a perspektívy, ktoré sa jemne (alebo aj nie tak jemne) presadzujú v dejoch. V štúdii sa uvádzali najmä scény, v ktorých sa používala potratová pilulka, ktoré ukazovali “plnšie pochopenie prevalencie potratov v prvom trimestri (tento trend bol obzvlášť silný u konzervatívnych a liberálnych divákov), zatiaľ čo liberálni diváci lepšie chápali náboženskú rozmanitosť pacientov, ktorí podstúpili potrat.”Zobrazovanie potratov aj u konzervatívcov a kresťanov je zámernou taktikou, ktorej cieľom je normalizovať túto prax medzi potenciálne pro-life voličmi.

Štúdia zistila, že vplyv potratových scén bol dostatočne silný na to, aby ľudí skutočne podnietil k tomu, aby po nich písali o potratoch alebo sa zapojili do potratového aktivizmu, a že televízne programy boli účinným spôsobom, ako minimalizovať akékoľvek možné vedľajšie účinky potratov. Podľa Hollywood Reporter:

Zameranie výskumníkov’ na faktické zobrazenie potratov je významné, pretože len málo štúdií sa zaoberalo najmä účinkom presných dejov. Doterajšie výskumy zobrazovania potratov na obrazovke totiž zväčša zistili, že tento zákrok “bol v scenároch zábavných filmov často zobrazovaný príliš zdramatizovaným a nepresným spôsobom,” píšu autori štúdie USC a ANSIRH. Jedna z predchádzajúcich štúdií televíznych príbehov o interrupciách vysielaných v rokoch 2005 až 2016 napríklad zistila, že zobrazenia vo všeobecnosti preceňovali zdravotné hrozby, ktoré tento zákrok predstavuje. Ďalšia  zistila, že v rokoch 2015 až 2019 mali tieto dejové línie tendenciu minimalizovať počet farebných ľudí, ľudí s nízkymi príjmami a rodičov, ktorí vyhľadávajú interrupcie, v porovnaní s demografickými údajmi skutočných pacientov v USA.

Správa USC a ANSIRH namiesto toho upriamila svoju pozornosť na televízne epizódy, ktoré boli považované za obsahujúce “medicínsky presné informácie o interrupcii, emocionálne nuansy a diskusiu o stigme interrupcie.” Zdá sa, že presné zobrazenie zákroku prinieslo zmenu. Celkovo výsledky tejto štúdie “podčiarkujú silu zábavných médií pri vzdelávaní divákov, korigovaní dezinformácií a v niektorých prípadoch aj pri mobilizácii publika k akcii,” uvádzajú autori.

Pod pojmom “medicínsky presný,” štúdia samozrejme myslí nepresný — teda zatajovanie skutočnosti, že potrat násilne ukončuje život vyvíjajúcej sa ľudskej bytosti a vykresľovanie potratu ako úplne bezpečného. Obhajcovia života by nemali podceňovať silu zábavného priemyslu pri formovaní verejnej mienky o potratoch — a mali by sme mať na pamäti, že Hollywood bol doteraz vo svojom zobrazovaní pomerne zdržanlivý. To sa však mení a zo strany elitných rozprávačov našej kultúry ide o veľmi premyslený a strategický krok. Vznikla hŕstka silných pro-life filmov, ako napríklad Gosnell a Naplánované, a niekoľko nekoukateľných ponúk — Roe v. Wade a Lifemark mi prichádzajú na myseľ — ale pro-life rozprávači majú často obrovské problémy dostať svoje filmy pred divákov.

V propagandistickej vojne máme veľkú prevahu. Potrebujeme pro-life rozprávačov a potrebujeme príbehy, ktoré dokážu osloviť široké publikum.