Nový alžírsky kardinál privítal otvorenosť Amoris Laetitia’pre rozvedených a “znovu zosobášených” prijímať sväté prijímanie a povedal, že pre neho je cudzoložstvo len vtedy, “keď máte v živote dve osoby súčasne.”
V roku 2015 sa biskup Jean-Paul Vesco OP z diecézy Oran v severnej Afrike postaral o vlny v Katolíckej cirkvi pre svoju ostrú kritiku učenia Cirkvi”o rozvedených a “znovu zosobášených” osobách. “Cirkevná disciplína týkajúca sa rozvedených a znovu zosobášených párov ma už dlho znepokojuje, dokonca pobúrila, pretože spôsobuje jednotlivcom zbytočné utrpenie bez ohľadu na ich jedinečnú situáciu,” vyhlásil vtedy.
Cirkev dôsledne učí, že rozvedení a “znovu zosobášení” nemajú byť pripustení k svätému prijímaniu, pretože žijú v stave ťažkého hriechu. Toto učenie je zakotvené v kánonickom práve.
V roku 2016 však pápež František’ apoštolskou exhortáciou Amoris Laetitia neslávne preslávil pasáž, ktorá umožňuje rozvedeným a “znovu zosobášeným” pristupovať a prijímať sväté prijímanie. Po všeobecnom zdesení a žiadostiach o vysvetlenie zo strany popredných svetských teológov a kardinálov František potom potvrdil biskupom v Buenos Aires, že to bol skutočne zámer dokumentu a že neexistujú “žiadne iné interpretácie.”
V rozhovore s týmto korešpondentom v Ríme počas víkendu, keď bol vymenovaný za kardinála, 62-ročný kardinál Vesco zopakoval svoju kritiku cirkevného’zákazu pre rozvedených a “znovu zosobášených” prijímať sväté prijímanie a pochválil pápeža Františka’ Amoris Laetitia za odmietol toto predchádzajúce učenie.
ČÍTAJTE: FOTO: Pápež František vo Vatikáne vytvoril 21 nových kardinálov
“Bola to obrovská, nesmierna nespravodlivosť,” povedal francúzsky dominikán o cirkevnom učení, ktoré zakazuje takýmto osobám prijímať sväté prijímanie. (celý rozhovor nižšie)
Hovoriac o období pred rokom 2016, Vesco pre LifeSite povedal, že “to, čo sme hovorili, čo Cirkev hovorila o týchto ženách [rozvedených a ‘znovu vydatých’], bolo, že sú cudzoložnice. A že teda boli cudzoložnice a že ak sa nevyslobodíte z tohto hriechu cudzoložstva, nuž nemôžete prijať’ostatné sviatosti. To’je otázka.”
Katolícke učenie označuje cudzoložstvo ako “manželskú neveru,” ako prípad “keď dvaja partneri, z ktorých aspoň jeden je ženatý s inou stranou, majú pohlavný styk – aj prechodný – dopúšťajú sa cudzoložstva. Kristus odsudzuje dokonca aj cudzoložstvo z obyčajnej túžby.”
V evanjeliách Kristus poznamenáva, že tí, ktorí aktívne túžia po takýchto vzťahoch, sú vinní, aj keď sa takýmto osobám nepodarí dosiahnuť svoje túžby a mať sexuálne vzťahy. (Mt 5, 28)
Ale podľa názoru Vesca’ “cudzoložstvo” bolo slovo, ktoré sa v cirkevných kruhoch príliš ľahko používalo pred vydaním Amoris Laetitia’s. “Pre mňa je cudzoložstvo, keď máte v živote dvoch ľudí súčasne.”
Vesco sa vyjadril, že pre Cirkev používať označenie cudzoložstvo pre všetky prípady “nebolo’pravdivé ani spravodlivé”:
Uviesť cudzoložstvo vo všetkých situáciách bolo jednoducho niečo, čo nebolo’pravdivé ani spravodlivé. Keď máte jednu osobu, ktorá – ako som mal nedávno – osobu, ktorá ovdovela, ktorá [sa potom] po nejakom čase znovu vydala za osobu, ktorá bola rozvedená: pretože v jej živote, ona’nie je cudzoložnica, ani jeden, ani druhý nie je cudzoložník.
Vesco – arcibiskup Alžírska od roku 2021 – privítal Františka’ Amoris Laetitia za to, že zaviedol signálny posun v praxi: “Takže bolo dobré, že konečne, jednoducho ako je napísané v Amoris Laetitia, nikto sa na to nemôže pozerať [kriticky], pretože je to láska.”
“Jedna vec je niekoho opustiť kvôli niekomu inému a nechať dve rodiny na holičkách, druhá vec je, keď vás niekto opustil, váš partner, a potom sa jedného dňa opäť rozhodnete pre život a znova sa zamilujete a niečo obnovíte a máte deti. A to’je ono,” komentoval Vesco.
ČÍTAJ: EXKLUZÍVNE: Kardinál Radcliffe obhajuje kontroverzný text z roku 2013 o homosexuálnych aktoch
Zopakoval svoju kritiku voči tomu, že Cirkev sa na takéto situácie pozerá rovnako: “Bola to nespravodlivosť a Cirkev si to nemôže’dovoliť – naša Matka Cirkev si to nemôže’dovoliť.”
V júni 2016 skupina popredných teológov predstavila kardinálskemu kolégiu podrobnú zoznam chýb v dokumente Amoris Laetitia, vrátane pripustenia rozvedených a “znovu zosobášených” ako jednej z 11 heretických propozícií v dokumente.
Vtedy štyria kardináli slávne vydali dubia so žiadosťou o vysvetlenie od pápeža, ktorá zostáva bez odpovede. Medzitým Vatikán presadil implementáciu noriem Amoris Laetitia a zaradil dokument do magistéria.
V rozhovore s týmto korešpondentom Vesco ocenil Františkov’ text ako spôsob, “ako sa pozrieť na situácie ľudí, rozlišovať a potom tvárou v tvár tomu zmieriť týchto ľudí s Cirkvou, priviesť ich späť do tela Cirkvi.”
Zľahčoval možnosť, že by bol vnímaný ako obhajca rozvodu, a namiesto toho povedal, že rozvod je “nehoda v živote”, ktorú človek musí “napraviť”, keď sa stane.
Rozhovor LifeSite’s kardinálom Jeanom-Paulom Vescom
Michael Haynes: Vyhlásili ste, že vaše vymenovanie za kardinála je dobrou vecou pre katolíkov a pre moslimov v Alžírsku. Aké je to pre Cirkev v krajine, ktorá je silne moslimská? Je to ťažké?"
Kardinál Jean-Paul Vesco: Myslím si, že ako Cirkev nemá, samozrejme, žiadnu moc. Náboženská odlišnosť je ťažká všade, pre každého. A tak sa nevyhnutne stretávame’s touto ťažkosťou, náboženskou odlišnosťou. A je’zjavne oveľa ťažšie žiť s tým pre tých, ktorí sú domácimi obyvateľmi krajiny, ako pre Cirkev ako takú a pre tých, ktorí nie sú domácimi obyvateľmi krajiny.
To, čo je’naozaj ťažké v islame, nie je ani tak vzťah medzi kresťanmi a moslimami, ale otázka konverzie. Je to naozaj mimoriadne ťažký bod. Nie je to’ľahké pre nikoho. Viem si predstaviť, že keby mi môj brat povedal, že sa stávam moslimom, neprijal by som to ako dobrú správu, ale bol by to jeho život. V islame je to’veľmi, veľmi ťažký bod, prinajmenšom v arabsko-moslimskom islame.
Takže to zostáva veľmi ťažkým bodom a myslím si, že nemeriame’kroky, ktoré robia tí, ktorí niečo také prijímajú. Pretože pre nás je v podstate kresťanstvo vytvorené inak, nie je’konštitutívne pre spoločnosť, zatiaľ čo islam je’štát, náboženstvo.
Pre nás Kristus povedal “vráťte cisárovi, čo je cisárovo’a Bohu, čo je Božie’.”Takže to’je zásadný rozdiel.
A potom je tu’naše náboženstvo, čo je trochu osobná záležitosť, možno menej dôležitá. A tak by sa možno dala spochybniť naša tolerancia. Aké sú skutočné dôvody našej tolerancie? Niektoré sú dobré, niektoré možno nie až také dobré.
Haynes: Pred niekoľkými rokmi ste povedali, že cirkevná disciplína’rozvedených a “znovu zosobášených” spôsobuje “zbytočné utrpenie”…
Kd. Vesco: Ach áno, iste, to som povedal minimálne. Uf!
Haynes: Zmenilo sa to?"
Kdr. Vesco: Bola to obrovská, obrovská nespravodlivosť.
To, čo sme povedali, čo Cirkev povedala o týchto ženách [rozvedených a “znovu vydatých”], že sú cudzoložnice. To je’stanovisko Cirkvi.
A teda, že boli cudzoložnice a že ak sa nevymaníte z tohto hriechu cudzoložstva, nuž nemôžete’prijať ostatné sviatosti. To’je otázka.
Ale pre mňa je cudzoložstvo vtedy, keď máš v živote dvoch ľudí súčasne.
Vyjadriť sa o cudzoložstve vo všetkých situáciách bolo jednoducho niečo, čo nebolo’pravdivé ani spravodlivé. Keď máte jednu osobu, ktorá má – ako som mal nedávno – osobu, ktorá ovdovela, ktorá sa po čase znovu vydala za osobu, ktorá bola rozvedená: pretože v jej živote, ona’nie je cudzoložník, ani jeden, ani druhý nie je cudzoložník.
Takže bolo dobré, že nakoniec, jednoducho ako je napísané v Amoris Laetitia, nikto sa na to nemôže pozerať [kriticky], pretože je to láska.
Jedna vec je opustiť niekoho kvôli niekomu inému a nechať dve rodiny na holičkách, iná vec je, keď vás niekto opustil, váš partner, a potom sa jedného dňa opäť rozhodnete pre život a znova sa zamilujete a niečo obnovíte a máte deti. A to’je všetko.
Všetky tieto situácie boli jedno a to isté, a to bola nespravodlivosť. A to si Cirkev nemohla’dovoliť: naša Matka Cirkev si to nemohla’dovoliť.
Čítajte: EXKLUZÍVNE: Najmladší kardinál vyzýva Západ, aby znovu objavil ‘pravé spojenie s Kristom’
A tak bolo jednoducho dobré, že pápež [dal] Amoris Laetitia, ktorá hovorí, aby sme sa pozreli na situácie ľudí, aby sme ich rozlišovali, a potom tvárou v tvár tomu zmierili týchto ľudí s Cirkvou, aby sme ich priviedli späť do tela Cirkvi. Amoris Laetitia to hovorí, nie?"
Toto’je presne to, čo chcem. Ja’nie som za rozvod, ja’nie som za…
Ano, často mi’hovorili, ale potom…keď som písal túto knihu o otázke, ako prijať ľudí v tejto situácii do Cirkvi, pamätám si, že som písal článok a potom som písal knihu a niekto mi povedal: “Ja’som so svojou ženou 45 rokov. Som’ženatý so svojou ženou a ty píšeš takéto veci, prakticky mi povedal, o čo’ide. Dúfam, že je to’dobré, čo, dúfam, že je to’dobré pre teba, ale ak’uvažujeme o manželstve, prečo zostávam so svojou ženou? Prakticky by mi povedali, ale prečo potom v týchto podmienkach, prečo by som zostával so svojou ženou?"”
Oh, vraj je to’strašné! Bolo to také smiešne! Je to’také smiešne! Nikto sa nechce rozvádzať, nikto nechce, keď sa ožení, povedať “nie, nie,” ale je to’obrovský problém pre rozvedených, je to’nehoda v živote a nehoda, ktorú musíte napraviť, musíte sa zmieriť, musíte pochopiť, musíte napraviť, musíte napraviť!"
Cirkev to [za vás] nenapraví. To bol jednoducho môj postoj.
Tento rozhovor bol kvôli zrozumiteľnosti mierne gramaticky upravený.