Lin-Yuntuan-810x500.jpg

Podzemný biskup sa stal pomocným biskupom v kľúčovej čínskej arcidiecéze blízko Taiwanu

20
Neutral
  • Vymenovanie biskupa Lin Yuntuan je pozitívnym krokom pre katolíkov v Číne.
  • Uznesenie Pekingu o podzemnom biskupovi naznačuje zlepšenie vzťahov so Svätou stolicou.
  • Napätie medzi Pekingom a Rímom pretrváva, čo ohrozuje slobodu Cirkvi.
  • Sinifikácia náboženstva v Číne predstavuje vážnu hrozbu pre katolícku vieru.

Pápež Lev XIV. vymenoval za pomocného biskupa kľúčovej diecézy v Číne biskupa z podzemia, pričom toto vymenovanie uznali aj čínske úrady.

Ako dnes oznámil bulletin Tlačovej kancelárie Svätej stolice, pomocným biskupom diecézy Fu-čou sa dnes stal biskup Joseph Lin Yuntuan.

Dodatočné vyhlásenie riaditeľa tlačovej kancelárie znie:

S potešením oznamujeme, že dnes, pri príležitosti prevzatia úradu pomocného biskupa diecézy Fu-čou Jeho Excelenciou Mons. Josephom Lin Yuntuanom, je jeho biskupská služba uznaná aj na účely občianskeho práva. Táto udalosť predstavuje ďalšie ovocie dialógu medzi Svätou stolicou a čínskymi úradmi a je dôležitým krokom na ceste spoločenstva diecézy.

Sedemdesiattriročný Lin Yuntuan bol vysvätený za biskupa v decembri 2017 a odvtedy pôsobí ako podzemný biskup v Číne.

Fu-čou vedie arcibiskup Joseph Cai Bingrui, ktorý bol vymenovaný do úradu v januári tohto roku. Cai Bingrui bol vysvätený za biskupa v roku 2010, tiež so súhlasom Vatikánu. Jeho a jeho biskupský úrad uznala aj štátom sponzorovaná cirkev v Číne, Čínske katolícke vlastenecké združenie (CCPA).

Dnešné’vymenovanie je pozoruhodné tým, že ide o zriedkavý prípad, keď Peking uznal podzemného biskupa v oficiálnej funkcii. Biskup Lin Yuntuan už niekoľko rokov vedie jednu z podzemných katolíckych komunít v regióne a Svätá stolica dúfa, že jeho vymenovanie teraz za pomocného biskupa bude znamením budúcej dobrej vôle Pekingu.

Ješte pikantnejšia je skutočnosť, že Fu-čou sa geograficky nachádza v blízkosti Taiwanu a ako taký – vzhľadom na nároky Číny na Taiwan a jej čoraz nepriateľskejší postoj – bude podliehať značnej miere štátneho dohľadu.

Biskup Cchaj Bingruj nedávno zdôraznil tento aspekt, v rozhovore pre AsiaNews “povedal, že jeho diecéza už dlho prijíma návštevy katolíkov zo susedného ostrova Taiwan a že dúfa, že bude pokračovať v dialógu a výmenách s Cirkvou na druhej strane prielivu.”

Prihliadnuc na geopolitický aspekt a z neho vyplývajúci národný význam regiónu, Fu-čou má pre Katolícku cirkev v Číne veľký historický význam, keďže je miestom niektorých z prvých katolíckych misijných výprav spolu s miestom pôsobenia viacerých čínskych katolíckych mučeníkov.

Napätie však pretrváva aj napriek dnešnému’zjavnému náznaku dobrej vôle zo strany pekinských’komunistických úradov. V bulletinoch Svätej stolice sa jednoducho hovorilo o “Fu-čou” a neopisovalo sa ako diecéza alebo arcidiecéza.

Táto zvláštna nekonkrétnosť vo formálnom vyhlásení je spôsobená rozdielmi v uznávaní medzi Rímom a Pekingom: Svätá stolica urobila Fu-čou arcidiecézou v roku 1946, ale Peking neuznáva arcidiecézy ani metropolitné stolice, čo zrejme ovplyvnilo dnešné zámerné vyhýbanie sa jednému z týchto slov zo strany Vatikánu.

Takýto bod poukazuje na pretrvávajúce napätie medzi Pekingom a Rímom spolu so stále prítomnou tendenciou Pekingu postupovať jednostranne pri rozhodovaní o cirkvi v krajine. V skutočnosti sa ešte len uvidí, akú skutočnú úlohu bude môcť nový pomocný biskup vo svojej arcidiecéze vykonávať, alebo či ide o čisto nominálne gesto bez akýchkoľvek reálnych dôsledkov vo svete.

Podrobnosti CCPA o dnešných’udalostiach boli verné svojej forme, keď pri vymenovaní nespomenuli pápeža ani Svätú stolicu a namiesto toho označili štátnu cirkev za jediný rozhodovací orgán.

Tiež si dalo záležať na tom, aby spomenulo, že nový pomocný biskup “slávnostne prisľúbil, že bude dodržiavať ústavu a zákony krajiny, chrániť jednotu vlasti a sociálnu harmóniu, milovať krajinu a Cirkev, dodržiavať princíp nezávislých a samostatne hospodáriacich cirkví, pridŕžať sa smeru sinizácie Katolíckej cirkvi v našej krajine a prispievať ku komplexnému budovaniu modernizovanej socialistickej krajiny a ku komplexnému napredovaniu veľkého omladenia čínskeho národa.”

Takáto prísaha je súčasťou normy pre tých prelátov, ktorých CCPA uznáva, ale AsiaNews naznačila, že takéto vyhlásenia “sa zdajú byť viac ako vyhlásenia o podstate, aby zakryli zjavnú skutočnosť: uznanie, že podzemné ‘komunity’ sú dôležitou tvárou v dejinách a súčasnosti Cirkvi vo Fujiane.”

Pápež Lev XIV. sa zatiaľ jasne nevyjadril k veľmi kontroverznému Spoločensko-vatikánska dohoda z roku 2018, ktorá bola naposledy obnovená v októbri na štyri roky.

V v nedávnom príhovore sa modlil za Čínu’katolíkov, aby boli v “spoločenstve s univerzálnou Cirkvou” v priamom rozpore s “sinizačnými” cieľmi komunistickej Číny. Tento komentár dal niektorým odborníkom na Čínu nádej, že Lev by nemusel byť voči Číne taký podriadený, ako bola Svätá stolica za posledného pontifikátu. Iní však zostali zatiaľ nepresvedčení, že Lev signalizuje nejakú politiku voči Číne.

“Bude pápež Lev uprednostňovať tajnú vatikánsko-čínsku dohodu o menovaní biskupov, hoci čínske úrady ju opakovane porušili? Bude sa vyhýbať priamej zmienke o prenasledovaní podzemnej Cirkvi, ktorú Benedikt’modlitebná iniciatíva nepriamo podporila? Na to je ešte’priskoro, ” Steven Mosher, prezident Inštitútu pre výskum populácie, povedal tomuto spravodajcovi.

Pre AsiaNews – ktorý pravidelne dokumentuje prenasledovanie Cirkvi v Číne – dnešné’vymenovanie sugerovalo kontinuitu medzi Levom a Františkom:

Dnes oznámenou voľbou a slovami komentára, ktoré zverejnila Svätá stolica, však pápež Lev XIV. jasne dáva najavo, že chce pokračovať v implementácii dohody, ktorú Vatikán podpísal s Pekingom v roku 2018.

Humanitárne organizácie v uplynulých týždňoch vyzývali nového pápeža, aby zakročil proti čínsko-vatikánskej dohode a bránil prenasledovanie náboženských menšín.

Kardinál Dominik Duka tiež upozornil, že dohoda a “nevyvážená diplomatická politika Svätej stolice’voči čínskemu režimu môže poškodiť samotnú Katolícku cirkev.”

Čína dlhodobo praktizuje proces “sinifikácie” s ohľadom na náboženstvá prítomné v krajine a čínski odborníci varujú, že sinifikácia zahŕňa to, že “všetky náboženské spoločenstvá budú vedené [komunistickou] stranou, kontrolované stranou a podporovať Stranu.”

Leo’pontifikát sa bude musieť touto dohodou zaoberať rozhodujúcim spôsobom, tak či onak.