- Obhajoba detských obetí Inkov je morálne neprijateľná a neospravedlniteľná.
- Učiteľka zľahčuje krutosti, čo je nebezpečné pre vzdelávanie detí.
- Praktiky Inkov sú porovnateľné s modernými potratmi, čo je alarmujúce.
- História obetovania detí by mala byť varovaním, nie oslavou.
Učiteľ dejepisu na strednej škole obhajoval inkské detské obete ako “dobrovoľné” a “láskavé” a tvrdil, že tí, ktorí proti nim namietajú, majú “biele” vzdelanie.
Video zverejnené na jej kanáli TikTok, ktoré sa nedávno stalo virálnym po reposte Matta Walsha na X, učiteľka európskych dejín Emily Poolová povedala, že by “zomrela na kopci” obhajoby inkskej civilizácie napriek ich detským obetiam.
Učiteľka hovorí, že detské obete ríše Inkov boli “dobrovoľné” a “láskavé,” a tvrdí, že považovať ich za zlo znamená, že ste mali “biele vzdelanie.” Tento človek učí vaše detipic.twitter.com/7boC7P1znz - Libs of TikTok (@libsoftiktok) 5. augusta 2025
Pool vybieluje ľudské obete Inkov ako milosrdnú alternatívu takmer štandardnej praxe, keďže “väčšina ostatných civilizácií v dejinách” vykonávala ľudské obete, povedala.
“Pokiaľ ide o obetovanie, boli k nemu láskaví,” pretože na rozdiel od … vytrhnutia bijúceho srdca z niečej”hrude, Inkovia by náse koka leaves … omámili obete a nechali ich na studenej chladnej hore, aby boli vystavené živlom,” povedala Poolová.
“Dobrovoľná obeť, pri ktorej vás’pred smrťou poriadne nadrogujú …?"” povedala predtým, ako pokrčila plecami, akoby chcela naznačiť, že takýto spôsob zabíjania nie je až taký zlý.
Podľa antropologičky Marie Costanzy Cerutiovej archeologické dôkazy ukazujú, že incký rituál Capacocha obetovania sa v skutočnosti vykonával predovšetkým štyrmi inými spôsobmi: uškrtením, úderom do hlavy, udusením alebo pochovaním zaživa v bezvedomí.
Poolová vo svojej obhajobe Inkov pokračovala: “Aj ja by som mohla prirovnať ľudskú obeť v celej histórii k toľkým veciam,” bez toho, aby uviedla konkrétne mená.
Povedala, že tí, ktorí odsudzujú Inkov za ich praktizovanie ľudských obetí, svojou námietkou ukazujú, že majú “biele vzdelanie,” pretože “ich poznajú pre zlé veci, ktoré urobili, a nie pre všetky zázraky, ktoré dokázali.”
Poolová bola komentátormi ostro pokarhaná za svoju obhajobu rituálneho zabíjania nevinných detí a tvrdenie, že sa dialo s “jej súhlasom.”
“Neviem, čo’je viac šialené, či myšlienka, že je’milé nechať niekoho zomrieť na vrchole hory, pokiaľ mu dopredu dáte kokaín a halucinogény, alebo myšlienka, že 8-ročné detské obete by sa v nejakom zmysle mohli považovať za dobrovoľníkov, ktorí s touto praktikou súhlasili,” poznamenalpundit denníka Daily Wire Matt Walsh.
Walsh sa domnieva, že Pool a ďalší liberáli obhajujú incké detské obete, pretože je to v súlade s ich obhajobou novodobého obetovania detí prostredníctvom potratov. Naznačil, že práve to mala Poolová na mysli, keď povedala, že existujú ekvivalenty historických ľudských obetí.
“Pravdepodobne verí aj tomu, že je’láskavé, keď dnes ženy popravujú svoje vlastné deti,” povedal Walsh.
Mark Meckler, spoluzakladateľ organizácie Tea Party Patriots, zatĺkol Poolovú’obhajobu detských obetí a rozobral myšlienku, že išlo o nejaký skutočný súhlas. Poukázal na to, že deti nielenže nemali “žiadnu voľbu” v tejto veci, ale rodičia boli k obetovaniu svojich detí donútení aj vonkajším nátlakom.
“Takže žiadne … sorry. Bola to krutá, násilná pohanská spoločnosť. Ale zrejme je to jej obľúbené. Nepochybne stále verí v ľudské obete v podobe potratov, napísala Mecklerová.
Mediálny právnik Mark R. Weaver reagovalna jej prejav: “Povedala, že zomrie na tomto kopci.’Nemala by’byť zabitá ani nijako zranená, ale možno by jej učiteľská kariéra mala (metaforicky) zomrieť na kopci chváliacom tých, ktorí zabíjali ľudí pre fantazijné presvedčenie.
