- Pápež Lev XIV. podporuje jasné hlásanie Ježiša Krista v Amazónii.
- CEAMA sa má vyhnúť pohanskej inkulturácii a zachovať katolícku doktrínu.
- Starostlivosť o prírodu nesmie byť modlou, ale prostriedkom k chvále Boha.
- Budúcnosť Cirkvi v Amazónii je neistá kvôli kontroverzným otázkam.
Pápež Lev XIV. napísal kľúčový list biskupskej konferencii Amazónie, ktorá sa po prvý raz stretla v takomto počte od amazonskej synody v roku 2019.
Telegram, ktorý poslal kardinál štátny sekretár Pietro Parolin predsedovi amazonskej biskupskej konferencie, tlmočí myšlienky a pokyny pápeža Leva XIV. tejto relatívne mladej skupine biskupov. Obsah aj samotný fakt existencie posolstva sú pozoruhodné, najmä ak ich postavíme na pozadie citlivej témy, ktorou sa stala amazonská synoda.
Prezentujúc myšlienky pápeža, Parolin napísal, že Lev “vám ďakuje za vaše úsilie o presadzovanie väčšieho dobra Cirkvi v prospech veriacich na milovanom amazonskom území a berúc do úvahy to, čo sa dozvedeli na synode ohľadom počúvania a účasti všetkých povolaní v Cirkvi, vás nabáda, aby ste sa na základe jednoty a kolegiality, ktorá je vlastná “diecéznych biskupov a apoštolských vikárov konkrétne a účinne vykonávať ich poslanie.”
Leo’posolstvo predniesol na Cirkevnej konferencii o Amazónii, známej ako CEAMA, ktorú v októbri 2021 kanonicky zriadil pápež František a v súčasnosti ju vedie kardinál Pedro Barreto, SJ.
Trojbodové pápežské posolstvo
Americký pápež určil tri kľúčové aspekty, na ktoré sa má CEAMA zamerať: jasné a presné hlásanie Ježiša Krista, starostlivosť o domorodé národy, ktoré sú predmetom evanjelizácie, a tiež starostlivosť o “spoločný domov.” Parolin napísal a predstavil myšlienky Lea’
Ide o to, aby sa Ježiš Kristus, v ktorom sa všetko rekapituluje, ohlasoval s jasnosťou a nesmiernou láskou medzi obyvateľmi Amazónie, aby sme sa usilovali podávať im čerstvý a čistý chlieb radostnej zvesti a nebeský pokrm Eucharistie, jediný prostriedok, ako byť skutočne Božím ľudom a Kristovým telom.
V tejto misii nás poháňa istota potvrdená dejinami Cirkvi, že všade tam, kde sa hlása Kristovo meno, sa krivda, prijíma primerane, lebo ako hodnotí svätý apoštol Pavol, zmizne každé vykorisťovanie ľudí človekom, ak sa dokážeme navzájom prijímať ako bratia a sestry.
V rámci tejto večnej náuky je nemenej zrejmé právo a povinnosť starať sa o “dom”, ktorý nám Boh otec zaujal ako starostlivým správcom, aby nikto nezodpovedne neničil prírodné dobrá, ktoré hovoria o dobrote a kráse Stvoriteľa, a už vôbec nie podriaďoval sa im ako otrok alebo uctievač prírody, pretože veci nám boli dané na to, aby sme dosiahli svoj cieľ - chváliť Boha, a tak dosiahli spásu svojej duše.
Týmto krátkym telegramom zhromaždeniu CEAMA tak Lev dal vlastnú smernicu skupine, ktorá sa zrodila z jednej z najkontroverznejších udalostí v nedávnej histórii Cirkvi’
Sama CEAMA bola priamym plodom amazonskej synody z roku 21019 a je formulovaná v štýle a s prioritami tej istej synody.
ČÍTAJ: Pápež František zakladá cirkevný orgán na realizáciu kontroverznej Amazonskej synody
Medzi mnohými návrhmi, ktoré vzniesla Amazonská synoda a Querida Amazonia dokument, ktoré vzišli zo synody v roku 2019 – boli otvorenie klerického stavu ženám a prijatie ženatých mužov vysvätených za kňazov v snahe urobiť Cirkev príťažlivejšou pre katolíkov v regióne. CEAMA za kľúčovú prioritu označuje aj podporu “Amazonského obradu”, čo je obrad, v ktorom sú do liturgie vtkané prvky miestnej pohanskej kultúry. Obrad začal koncom minulého roka trojročné skúšobné obdobie.
Prečo toto stretnutie?
Toto stretnutie CEAMA je samo o sebe označované ako “prvé veľké biskupské stretnutie od synody o Amazónii v roku 2019.”
Predstavuje sa ako “priestor na spoločné uvažovanie, zdieľanie a rozlišovanie, ako byť Cirkvou v tejto požehnanej a zranenej krajine, v duchu synodality a vo svetle Jubilejného roka.”
“Verím, že je to vhodná chvíľa, aby sa biskupi z Amazónie zišli a spoločne rozlišovali a potvrdzovali najvhodnejšie spôsoby, ako byť Cirkvou,” povedal biskup Francis Dean Alleyne z Guyany.
“Veľmi sa teším na to, ako môžu amazonskí biskupi spolupracovať na realizácii Querida Amazonia a synody o synodalite,” povedal biskup Alain RenéRansay z Francúzskej Guyany.
Samotná organizácia CEAMA bola navrhnutá ako stroj, ktorý by pokračoval v kontroverznej práci Synody o Amazónii na miestnej úrovni, zatiaľ čo príslušní preláti by počas svojich pravidelných návštev Ríma vyzdvihovali kauzu ženských diakoniek, ženatých kňazov a amazonského obradu.
Zaiste, prvá z týchto otázok bola v popredí záujmu počas zasadania Synody o synodalite v roku 2023.
Použitím metódy a štýlu nekonečného počúvania Synody o synodalite mohla CEAMA’rozsah dosiahnuť značný pokrok pri dosahovaní týchto troch vyššie uvedených cieľov.
Amazonská synoda odsunula tieto otázky na diskusný stôl a Synoda o synodalite umožnila dostatočný zmätok, aby málokto skutočne vedel – alebo sa zaujímal – o cirkevnú doktrínu.
Skutočne, doktrinálny zmätok a nedostatok represívnych opatrení je taký rozšírený, že jeden brazílsky biskup minulú jeseň prezradil, že už praktizuje kváziordináciu žien. Kardinál Ulrich Steiner povedal, že “kladie ruky” na ženy, ktoré poveril krstom, keďže idú “vysluhovať sviatosť.”
Čítajte: Amazonský kardinál ‘kladie ruky’, aby udelil ‘ministérium’ ženám, ktoré idú ‘sláviť sviatosť’
Bránice z Ríma?
Posolstvo Leva’však podľa všetkého odvádza CEAMA od takýchto ideológií. V prvom rade kladie ich činnosť za podloženú jasným hlásaním Ježiša Krista, čo neumožňuje prienik pohanskej inkulturácie, ako je to v prípade amazonského obradu. Biskup Raimundo Vanthuy Neto zo São Gabriel da Cachoeira v Brazílii v auguste minulého roka naznačil, že amazonský obrad alebo inkulturovaná liturgia bude skutočne používať prvky pôvodného pohanského kultu vrátane ich spôsobu pálenia kadidla.
Ale kázanie, ktoré má byť vedené s “jasnosťou a nesmiernou láskou medzi obyvateľmi Amazónie” – ako nariadil Leo –, neumožňuje propagovať obrad založený na pohanskom domorodom “svetonázore, tradíciách, symboloch a pôvodných obradoch, ktoré zahŕňajú transcendentálny, komunitný a ekologický rozmer.”
Lev sa nezmienil ani o otvorení dverí diakonkám či ženatým kňazom, viri probati, čo je ďalšia zarážajúca absencia v jeho posolstve CEAMA.
Pozoruhodné je aj to, že Amazonská synoda sa spojila s viacerými klimaticky orientovanými krokmi Vatikánu pod vedením pápeža Františka, z ktorých mnohé vyvolali kontroverziu kvôli ich zosúladeniu s klimatickými dohodami podporujúcimi potraty.
S odvolaním sa na starostlivosť o “spoločný domov” a teda použitím frázy, ktorá sa za Františka tak rozšírila, Leo predstavil nuansovaný prístup, ktorý by mala CEAMA prijať. Starostlivosť o prírodu má vychádzať z lásky k Bohu, napísal, ale rovnako aj miera takejto starostlivosti, aby sa nestala modlou sama osebe:
aby nikto nezodpovedne neničil prírodné dobrá, ktoré hovoria o dobrote a kráse Stvoriteľa, a už vôbec nie, aby sa im podriaďoval ako otrok alebo uctievač prírody.
Ako poslednú známku intelektuálnej jemnosti Leo’v posolstve k tomuto bodu citoval svätého Ignáca z Loyoly’Duchovné cvičenia – dielo, ktoré jezuitský prezident CEAMA’bude veľmi dobre poznať. Signál bol jasný: nesnažte sa na pápeža augustiniánov vytiahnuť jedno.
Budúcnosť Katolíckej cirkvi v amazonskom regióne je určite nejasná, vzhľadom na miestne presadzovanie kontroverzných otázok, ako sú ženatí duchovní a diakonky. Zdá sa však, že Leo týmto posolstvom vyslal signál CEAMA, v ktorom upozorňuje, že dni slávy, o ktorých možno snívali za Františka, už nie sú.
