- Nový biskup zrušil kľačanie pri svätom prijímaní, čo je neúctivé voči Eucharistii.
- Tradičné praktiky prijímania Eucharistie posilňujú vieru v reálnu prítomnosť Krista.
- Postoj kľačania je historicky uznávaný ako najvhodnejší pri uctievaní Boha.
- Veriaci by mali vyjadriť nesúhlas s biskupovým rozhodnutím a brániť tradíciu.
Nový biskup Austinskej diecézy požiadal farárov, aby pri prijímaní svätého prijímania už nepoužívali kľačiačky.
Biskup Daniel Garcia “žiada, aby sa ukončila prax vykladania kľačiaka na sväté prijímanie,” napísal generálny vikár James Miško v liste pastierom diecézy z 12. novembra, ktorý Damian Thompson, ktorý ho zverejnil na X.
Misko uviedol tri dôvody ako základ rozhodnutia vrátane toho, že “normou” je v USA prijímať sväté prijímanie v stoji, ako to určila Konferencia katolíckych biskupov USA.
Používanie kľačiacich (prie-dieus) počas svätého prijímania “by mohlo veriacich ”zmiasť”o tejto norme a zároveň im oznámiť, že kľačanie pri prijímaní Eucharistie je “vhodnejšie,”pokračoval Miško.
Čítajte: Arcibiskup Cordileone propaguje kľačanie pri svätom prijímaní na sociálnych sieťach
Postavenie kľačadla v blízkosti rozdávania svätého prijímania by tiež údajne “mohlo vyvíjať neprimeraný tlak na komunikujúceho” aby prijímal kľačiac, uvádza sa v smernici.
Miško poznamenal, že používanie kľačiakov pri prijímaní svätého prijímania “sa v posledných rokoch v diecéze stalo bežnejším”.
Kňazi dostali pokyn, aby komunikantom, ktorí majú problém po kľačaní vstať bez zábradlia, vysvetlili, že “nepokľaknutím” neurážajú Boha a že kňaz im odporúča prijímať v stoji.
Miško pripustil, že komunikanti môžu “pri svätom prijímaní kľačať”.
“Zároveň je dôležité katechizovať veriacich, že sväté prijímanie možno prijímať s rovnakou úctou v stoji a že by sa nemal klásť dôraz na kľačanie pri svätom prijímaní zo strany kňazov, diakonov a laických liturgických vedúcich,” tvrdí list.
“Je’zlé a kruté zbaviť veriacich praktického prostriedku na uctievanie skutočnej prítomnosti nášho Pána,” uviedol v reakcii na smernicu John Daniel Davidson, autor a starší redaktor časopisu The Federalist.
Je zlé a kruté zbaviť veriacich praktických prostriedkov na uctievanie skutočnej prítomnosti nášho Pána. Prišiel som do Katolíckej cirkvi v tejto diecéze a od verných kňazov a zbožných spolubratov farníkov som sa naučil, že je naozaj úctivejšie kľačať, keď… https://t.co/t9G4LTTSv7
— John Daniel Davidson (@johnddavidson) 14. novembra 2025
“Prišiel som do Katolíckej cirkvi v tejto diecéze a od verných kňazov a zbožných spolubratov farníkov som sa naučil, že je naozaj úctivejšie kľačať pri prijímaní, a túto skutočnosť som spoznal a zažil na vlastnej koži. Dúfam, že katolíci v Austine sa vzoprú svojmu biskupovi a vyzvú ho k pokániu za jeho zlobu a krutosť.”
Lisa Marie odsúdila zámienku na toto rozhodnutie ako “nečestnú.”
“Ak chce niekto stáť, môže tak urobiť pred kľačiacim,”poznamenalana X. “Ale ak chce niekto kľačať & potrebuje pomoc, nemôže to’urobiť bez kľačiaceho. Takže správne je mať aspoň jedného kľačiaceho. Vysvetlite to zhromaždeniu & aby nedošlo k nedorozumeniu.”
Návrh biskupa Garciu’a, že kľačanie nie je úctivejším postojom na prijatie Tela, Krvi, Duše a Božstva nášho Pána Ježiša Krista vo svätom prijímaní, odporuje Písmu, ktoré vyzdvihuje pokľaknutie kolena ako gesto úcty, ktoré je vlastné Bohu.
“Aby sa v Ježišovom mene sklonilo každé koleno, z tých, čo sú na nebi, na zemi i pod zemou,” píše svätý Pavol v liste Filipanom. (Flp 2, 10)
Ako sám Boh si Eucharistia nezaslúži nič iné ako postoj hlbokej úcty. Kým postoj kľačania je vlastný uctievaniu samotného Boha, stoj je postoj, ktorý človek používa pri styku s rovným.
Podľa tradície Katolíckej cirkvi po mnoho storočí, neprerušenej až do obdobia po Druhom vatikánskom koncile, veriaci laici prijímajú Najsvätejšiu sviatosť, ktorú podáva kňaz (jeho ruky boli posvätené na manipuláciu s posvätnou Eucharistiou) na jazyk v kľaku.
Nadto nedávna štúdiapotvrdila, že tradičné liturgické praktiky okolo Eucharistie vrátane spôsobu jej prijímania zvyšujú vieru v reálnu prítomnosť nášho Pána v Eucharistii.
Doktorka Natalie Lindemannová, autorka štúdie, v skutočnosti navrhla opätovné inštalovanie oltárnych zábradlí a ponúkanie kľačiacich počas svätého prijímania v kostoloch, aby sa zvýšila viera v skutočnú prítomnosť.
Biskup Michael Martin z Charlotte nedávno podobne požiadal, aby sa pri prijímaní svätého prijímania už nepoužívali oltárne zábradlia. Predtým si vyslúžil ostrú reakciu za uniknutý návrh listu, v ktorom odsúdil tradičné praktiky, ako je používanie latinčiny, modlitbu kňazov pred a po omši a používanie akýchkoľvek tradičných úkonov úcty kňazov pri čistení posvätných nádob.
