Frankly-Ver1-1000x630-111825-810x500.jpg

Modernizmus je "syntézou všetkých heréz": ako na to

13
Kultúra smrti
  • Modernizmus nahrádza Boha človekom, čo vedie k morálnemu nihilizmu.
  • Nové pohanstvo oslavuje sebadeštrukciu a odmieta pravé náboženstvo.
  • Katolícka cirkev má odpovede na krízu moderného sveta v tradičnej doktríne.
  • Obnova civilizácie v Kristovi je nevyhnutná pre záchranu duší.

Prečo Vatikán učí modly liberálneho štátneho náboženstva namiesto katolíckej doktríny - a prečo sa zdá, že náš moderný liberálny svet je vo svojom uctievaní týchto totemov totožný s novým pohanstvom?

Aby som odpovedal na túto otázku, začal som nový seriál vo svojej relácii Na rovinu. Je to vysvetlenie majstrovského diela pápeža svätého Pia X. Pascendi Dominici Gregis, ktoré ukázalo, prečo “modernizmus je syntézou všetkých heréz.”

Ak pochopíme, čo je “modernizmus”, odkiaľ pochádza a čo sa snažil nahradiť sebou samým, môžeme lepšie pochopiť stav, v ktorom sa dnes nachádzame - a to je kríza.

Čo viac, Pascendi – vydaný ako “Katechizmus o modernizme” v knižnej podobe – nielen vysvetľuje príčiny a dôsledky modernizmu. Učí nás aj liečiť tento kultúrny neduh.

Tento najnovší diel Franklyho si kladie otázku “Čo je to modernizmus?" ” a začína na ňu odpovedať pohľadom na dobu, v ktorej bol Pascendi napísaný – 1907 – a na literárne a kultúrne osobnosti, ktoré sa preslávili ako poprední modernisti začiatku 20. storočia.

Tento úvod, dúfam, vysvetlí niečo z toho, čo sa myslí pod modernou myšlienkou, ktorú pápež svätý Pius X. tak sviežo odsúdil.

Keď dnes čítame Pascendi, zdá sa nám pozoruhodné, že niekto mohol tak presne opísať príčiny a dôsledky zmätku, chaosu a morálneho kolapsu, ktoré dnes nazývame novou normou.

Zrozumenie moderného sveta

Pascendi je dlhé a miestami zložité. Podľa môjho názoru je to najhlbší a najpresnejší dokument o súčasnom stave, aký bol kedy napísaný. Dúfam, že ho v tomto seriáli rozoberiem, prepojím jeho mnohé brilantné body s vývojom reálneho života, s politickými a spoločenskými prúdmi, a tým vás pozvem, aby ste si ho prečítali aj vy.

Tento “Katechizmus o modernizme” je viac než len príručka o dystopii predávanej ako pozemský raj.

Čítať ho znamená byť zasiahnutý rozdielom medzi pravým náboženstvom a novým náboženstvom. Tento účinok na mňa malo čítanie Pascendi, Katolíckeho sociálneho učenia pápeža Leva XIII. a Sylabu omylov pápeža Pia IX.

Pestovať svoju myseľ vo svetle týchto diel znamená podporovať svoj rast v katolíckej viere. Znamená to tiež uvedomiť si, že Katolícka cirkev má všetky odpovede vo svojom tradičnom učení.

Pápež svätý Pius X. v roku 1907 varoval, že v Cirkvi i mimo nej pôsobia ľudia so zlými úmyslami, aby jej učenie nahradili názormi modernistov. Aké sú tieto názory a ako vysvetľujú dnešnú krízu v Cirkvi a štáte?

V tejto epizóde hovorím, že modernizmus je v základe nahradenie Boha človekom. Namiesto Krista je to ja. Namiesto reality môj vnútorný život fantázie a predstavivosti.

Vedie k úplnému morálnemu a epistemickému nihilizmu – v ktorom ľudský život nemá žiadny podstatný zmysel ani hodnotu a neexistujú ani fakty, ani realita.

Dodávam, že je pozoruhodné, že modernisti radi nazývajú veriacich “poverčivými” napríklad za to, že veria, že Kristus je bodom v čase, ktorý dáva zmysel celému ľudstvu.

Jich osvieteným riešením je nahradiť ho ničím.

Upozorňujem, že tento moderný kult je akýmsi pohanstvom, pretože sa zaoberá vztyčovaním modiel na uctievanie, ktoré sú v skutočnosti len projektovanými aspektmi seba samého. Modernizmus je kultom márnivosti s mnohými prejavmi, ale je to kult kruhový, ktorý sľubuje oslobodenie od morálky a zmyslu, a tým človeka vydáva do pasce – seba samého, z ktorej sa bez božskej pomoci nemôže dostať.

Toto je dôvod, hovorím, že modernistickí hrdinovia sú typicky posadnutí sami sebou, sebadeštruktívni a v nejednom prípade aj samovražední. Sebadeštrukcia sa považuje za hrdinstvo, za udatný boj o zničenie seba samého skôr, než vás bezbožná absurdita existencie zabije ako prvého.

Poznamenávam príklad T. S. Eliota, ktorého modernistická spisovateľka Virginia Woolfová vyhlásila za “mŕtveho”, keď v roku 1928 zistila, že verí v Boha. Eliot konvertoval na anglikánstvo, pretože videl obmedzenosť človeka v jeho modernom sebapozorovaní a jeho túžba po pravde ho priviedla ku Kristovi. Pre Woolfovú to bolo pohoršujúce. Napriek tomu, že bol vyhlásený za mŕtveho, Eliot žil ešte takmer štyri desaťročia, zatiaľ čo Woolfová spáchala samovraždu o trinásť rokov neskôr.

V dnešnej dobe môžeme vidieť, že kult liberálneho štátneho náboženstva stále spája niť sebadeštrukcie. Oslava smrteľného hriechu v dúhovej vlajke. Sebapoškodzovanie vychvaľované ako hrdinstvo v diabolskom “trans” kulte. Národ likvidujúce partnerstvo zločinu, štátu a mimovládnych organizácií v oblasti obchodovania s ľuďmi, ktoré sa predáva ako právo na migráciu. Klimatický kult, ktorý požaduje zníženie ľudskej populácie a zničenie nenarodeného života ako obetu známej lži, ktorá považuje ľudstvo za akési prekliatie samotnej Zeme.

Modernizmus je len novou formou starej vzbury. Je to, ako všetky revolučné kŕče, vypočítavá urážka Boha a človeka, ktorej cieľom je nahradiť prirodzený poriadok a prirodzenú spravodlivosť svojím neusporiadaným ja. Sebecký kult s mnohými výrazmi, ale s jednou pravou tvárou – ktorá je tvárou nepriateľa ľudstva – modernizmus možno chápať ako produkt zdokonaľovania procesu hriechu.

Hriech je odsúdený nie preto, že Boh opovrhuje zábavou, ale preto, že hriech je slobodná voľba sebazničenia prostredníctvom nespútanej túžby. Modernizmus má mnoho aspektov. V úvode sa venujem len tomu literárnemu, ale v celom seriáli o Pascendi sa budeme zaoberať aj ostatnými: umením, politikou a vývojom v Cirkvi v období, ktoré bolo definované kultom vlastného ja.

Odpoveďou je, samozrejme, obnova našej civilizácie v Kristovi. Pascendi nám aj praktickými radami ukáže, ako to urobiť.

‘Vyhladzovač všetkých heréz’

Keď sa obrátime k dielu obnovy všetkých v Kristovi – v Cirkvi a v štáte – mali by sme si uvedomiť, že pomoc kresťanov je tu pre nás.

Medzi titulmi Presvätej Bohorodičky je Panna Mária aj “vyhladzovateľkou všetkých heréz,” ako mi to dnes pripomína Sean Wright.

Keď sa denne chopíme ruženca – zbrane, ktorá zabezpečila víťazstvo pri Lepante – mali by sme si uvedomiť, že v dobrom boji proti herézam nie sme sami. Nech sú časy akokoľvek temné a šance akokoľvek hrozné, Panna Mária dodržiava svoje sľuby tým, ktorí sa modlia, aby ich dosiahli.