V tejto epizóde relácie Viera a rozum sa k Johnovi-Henrymu Westenovi a diakonovi Keithovi Fournierovi pripojí sakrálny umelec a rektor univerzity Pontifex David Clayton, aby diskutoval o svojom neuveriteľnom príbehu obrátenia z ateistu na zbožného katolíka prostredníctvom integrácie svojej umeleckej tvorby s vierou. Panel potom analyzoval, prečo katolícki umelci ako Mel Gibson dokážu vytvárať nádherné sakrálne diela napriek osobným bojom, o dôležitosti sakrálnych umelcov, ktorí žijú cnostný život, a iné.
Panely otvorili epizódu tým, že požiadali Claytona, aby sa podelil o svoj príbeh obrátenia. Clayton vysvetlil, že hoci vyrastal v metodistickej rodine, nemal v detstve žiadnu skutočnú vieru. Potom, v polovici dvadsiatych rokov, po štúdiu prírodných vied na Oxforde, začal blúdiť bez zmyslu pre smerovanie.
“Dalo by sa povedať, že som upadol do depresie a že život sa mi zdal bezvýznamný. Pozeral som sa na ľudí okolo seba, moji rovesníci z univerzity sa vznášali vo svojich kariérach a ja som sa pozeral na ich životy a ani na prvý pohľad som nevidel, že by stálo za to sa o to usilovať, pretože som mal všetko, čo som chcel, a jednoducho som nemal motiváciu ísť za tým, ” povedal Clayton.
Napokon sa však náhodne stretol v kaviarni s mužom menom David Birtwistle, ktorý bol mentorom jedného z jeho priateľov, a rozprávali sa o tom, že nie je spokojný s tým, kam smeruje, a že chce byť umelcom. Povzbudil Claytona, aby prešiel procesom rozlišovania povolania.
“A on povedal: ‘Vieš, keď sa nad tým zamyslím, môžeme zistiť, či to’je to, čím’máš byť, a môžem ti ukázať spôsob, ako ti to umožniť.’ A to, čo urobil, bolo, že ma previedol sériou duchovných cvičení a predstavil mi myšlienku Boha tým, že mi predstavil formu Pascalovej stávky. V podstate povedal: ‘Robte veci, ktoré sú v súlade s myšlienkou Boha, a jednoducho uvidíte, či to funguje,’” Clayton povedal.
David požiadal Claytona, aby vyskúšal túto rutinu počas 30 dní a zistil, či sa cíti inak. Spočiatku si Clayton po vyskúšaní duchovných cvičení nevšimol veľké rozdiely, ale netrvalo dlho a začal vidieť ovocie svojho úsilia.
“No, pred 30 dňami som vedel, že sa tu [deje] niečo pozoruhodné. A ďalšia vec, ktorú chcem zdôrazniť a ktorá ma naozaj zaujala, bolo to, že nekompromisne hovoril, že Boh chce, aby sme boli šťastní. … Takže On’nám nedáva cestu, ktorú by sme museli byť schopní nejako rozoznať, ako keby sme’vypĺňali krížovku New York Times s rôznymi záhadnými indíciami, ktoré’čítame,” povedal Clayton.
“[David] práve povedal: ‘Robíš len to najlepšie, čo môžeš urobiť, kladieš jeden krok pred druhý. A pokiaľ tvoj cieľ nie je’vo svojej podstate zlý alebo hriešny, potom sa pred tebou otvorí cesta, ak dôveruješ Bohu. On mi naozaj ukázal túto cestu a potom ma povzbudil a začalo sa to diať,’” dodal Clayton.
Odtiaľ začal Clayton navštevovať večerné kurzy umenia a začali sa mu otvárať dvere ku kariére umelca. Medzitým jeho viera naďalej rozkvitala, čo viedlo k tomu, že nakoniec konvertoval na katolicizmus a jeho viera ho inšpirovala k tvorbe sakrálneho umenia.
V ďalšej časti epizódy sa panel obrátil na katolíckych umelcov, ako napríklad Mel Gibson, ktorý napriek osobným nedostatkom nakrútil neuveriteľný Film Umučenie Krista prezentujúci krásu viery. Westen sa Claytona opýtal, čo si má myslieť o Gibsonovi a podobných sakrálnych umelcoch, ktorí nedokážu žiť cnostný život.
Clayton prirovnal Gibsona ku Caravaggiovi, veľkému talianskemu barokovému umelcovi, ktorý vytvoril skvelé sakrálne obrazy počas katolíckej protireformácie.
“Bol to hlboko problémový človek; myslím, že niekoho zavraždil [a] musel utiecť z Ríma. A žil v hráčskych brlohoch a baroch v Ríme, alebo tam trávil veľa času. Napriek tomu vytvoril toto nádherné umenie. A tak keď premýšľam o ňom a možno aj o Melovi Gibsonovi, istým spôsobom, vo všeobecnosti, to zodpovedá tomuto vzoru. Potom by som chcel povedať, že v prvom rade sa nedá vypočítať, koho si Boh vyberie, aby ho inšpiroval, a kto je schopný na túto inšpiráciu odpovedať; v istom zmysle je to záhada,”povedal.
Clayton potom zdôraznil, že v dnešnej dobe’panuje falošná predstava, že na to, aby bol človek veľkým umelcom, musí žiť bez morálneho kódexu a spojiť sa so svojimi vášňami.
“A ja si myslím, že’je to nezmysel. Ak’chcete byť umelcom, potom v sebe rodíte otvorenosť voči Božej inšpirácii’. A najlepší spôsob, ako to urobiť, je [pokúsiť sa] viesť dobrý a cnostný život aj v iných aspektoch svojho života,” povedal.
Pre viac diskusií o cnostnom živote na vytvorenie krásneho sakrálneho umenia, o diele Mela Gibsona’o úplnom príbehu obrátenia Davida Claytona’a o ďalších veciach si naladíte túto epizódu Vierka a rozum.
Vierka a rozum je dostupná vo videu prostredníctvom LSNTV na YouTube, Rumble, Zakázané,a priamo tuna LifeSiteNews.
Dostať ho môžete aj v audio formáte na Acast. Ak sa chcete prihlásiť na odber audio verzie na rôznych kanáloch, navštívte webovú stránku LifeSite’Acast tu.
Pri tejto relácii sme’vytvorili špeciálny e-mailový zoznam, aby sme vás mohli každý týždeň upozorniť na zverejnenie novej epizódy. Zaregistrujte sa teraz kliknutím sem.