Benedikt XVI: Individualizmus a relativizmus ohrozujú manželstvo

2,092
Kultúra života

RÍM, 28. január 2013, (LifeSiteNews.com) – Pápež Benedikt XVI sa vo svojom príhovore venoval jednej z najhlavnejších oblastí svojho pontifikátu a varoval pred pokušením relativistického vnímania manželstva.

V príhovore pre členov tribunálu Rímskej roty, právnemu úradu, ktorý sa venuje hlavne anulovaniu manželských zväzkov, pápež opätovne pripomenul, že manželstvo je „neodvolateľnou zmluvou medzi mužom a ženou“.

Upozornil, že súčasná kultúra, poznačená individualizmom a etickým a náboženským relativizmom, stavia človeka a rodinu pred vážne otázky. 

V prvom rade ide o otázku, či je človek schopný zaviazať sa na celý život. Je v súlade s prirodzenosťou človeka byť verný jednej osobe po celý život, alebo je to v protiklade s jeho slobodou?

Podľa pápeža v súčasnosti panuje názor, že človek môže byť sám sebou, len ak zostane „nezávislý“ a ak vytvára s druhými iba také vzťahy, ktoré môže hocikedy prerušiť.

Odmietanie viery, ako uviedol pápež, vedie k hlbokej nerovnováhe vo všetkých oblastiach ľudských vzťahov, vrátane manželstva, a k pomýlenému ponímaniu vlastnej slobody a sebarealizácie.

„Toto všetko, spolu s útekom pred trpezlivým znášaním utrpenia, vedie k uzavretiu sa do vlastného egocentrizmu. Naopak, prijatie viery ľuďom prináša schopnosť dávať sa... a tým majú možnosť spoznaťseba samých vo všetkých rozmeroch.“

Pápež poukázal na obetu tých, ktorých opustil partner alebo sa rozviedli, no aj naďalej ostali verní svojím manželským sľubom a nevstúpili do nového vzťahu. „V takýchto prípadoch príklad vernosti a kresťanskej zásadovosti naberá na hodnote, keďže svojím konaním svedčia pred svetom a cirkvou.

Pápež taktiež poznamenal, že minimum, ktoré sa formálne požaduje pre cirkevný sobáš, je spoločný úmysel snúbencov „konať v súlade s cirkvou“, no ak obom manželom chýba viera, táto skutočnosť môže brániť základnej platnosti manželstva. Citoval uznesenie Vatikánu vo veci, že ak manželia nepociťujú žiadny náznak viery... ani túžbu po oslávení a spáse, je otázne, či je pre nich cirkevný sobáš nevyhnutný.

Zúčastneným povedal: „Pamätajte na to, že sa môžu vyskytnúť prípady, hlavne kvôli nedostatku viery manželov, kedy dobro oboch je narušené, a teda manželstvo neplní svoj účel.“

Dodáva: „Určite nemám v úmysle poukazovať na nejaký povrchný vzťah medzi vierou a neúčinnosťou manželského zväzku. Naopak, chcem zdôrazniť, hoci to tak nemusí byť v každom prípade, aký to môže mať dopad na blaho manželov, keďže prirodzený poriadok, ktorý si Boh praje, je neoddeliteľnou súčasťou manželskej zmluvy.“