Vysoko postavený vatikánsky arcibiskup, ktorý vedie pro-life akadémiu a teologický Inštitút manželstva a rodiny uviedol, že kresťanské hodnoty nemusia byť obhajované, pretože oni sa „obhajujú samé“.
Arcibiskup Vincenzo Paglia odmietol obavy, že kontroverzné reformy pápeža Františka ohľadom Pápežskej akadémie pre život a Inštitútu manželstva a rodiny pápeža Jána Pavla II., ktoré arcibiskup vedie, dávajú najavo neochotu bojovať za kresťanské hodnoty.
„Môj názor je presne opačný: Som si istý silou kresťanských hodnôt, preto necítim potrebu ich obhajovať, obhajujú sa samé,“ povedal v rozhovore pre Alfa y Omega, ktorý bol dnes uverejnený v angličtine.
Maria Madise z Hlasu rodiny nazvala „poburujúcim" to, aby počula vysoko postaveného vatikánskeho preláta, ktorý má veľkú zodpovednosť, zľahčovať potrebu obhajovať kresťanské hodnoty.
„Názor arcibiskupa Pagliu, že kresťanské hodnoty nepotrebujú v dnešnej spoločnosti obhajobu, pretože ony sa obhajujú samé, by bolo šokujúce tvrdenie od akéhokoľvek katolíka. Ale toto tvrdenie prichádza od hlavy Pápežskej akadémie pre život, tvárou v tvár neslýchanému poníženiu ľudského života. Je to šokujúce,“ povedala pre LifeSiteNews.
Paglia povedal, že tí, ktorí spochybňujú jeho záväzok chrániť život, „prichádzjú o rozum“, a naznačil, že oni sami (Pagliovi kritici) neobhajujú život, pretože nie sú „proti trestu smrti“ alebo hovoria o „vraždách so zbraňou v Spojených štátoch“.
Arcibiskup povedal, že výzva kázania vo dnešnom svete plnom spletitostí je poháňaná tými, ktorí „navzájom súperia, aby zistili, kto je najvernejší (katolíckej) tradícii“.
Paglia v rozhovore naznačil, že učenie Cirkvi o živote, manželstve a rodine pred pápežom Františkom bolo nepostačujúce pri riešení „ľudského života v celej jeho spletitosti“. Povedal, že Akadémia pre život musí „rozšíriť svoj obzor“ a podstúpiť „reformu“, čo nazval „rozšírenie perspektív“.
„Akadémia, ktorá sa zamerala na bioetické otázky, musí rozširovať svoje obzory. Musí pochopiť aj samotný život a aj životné štádiá. Reforma znamená zvažovať ľudský život v celej jeho spletitosti, vo všetkých jeho aspektoch a podmienkach, v kontexte vzťahu medzi človekom a stvorením.... Všetko to vyžaduje prebudovať, rozšíriť perspektívy, viac oblastí štúdia, obnovenie,“ povedal.
Paglia je arcibiskup, ktorý hral dôležitú úlohu v homoerotických maľbách, ktoré si objednal v jeho katedrále a ktorý dozeral na vydanie kontroverzného sexuálneho programu počas Svetových dní mládeže minulého roka v Poľsku.
Nazval reformu, ktorá sa v súčasnosti uskutočňuje z nariadenie pápeža Františka v inštitúciách ako „nová stratégia“ a „ambiciózny projekt“.
Na otázku, či „nová stratégia“ zahŕňa aj Cirkev vzďaľujúcu sa od boja za právo na život pre nenarodených, Paglia odpovedal záporne. Ale potom okamžite kritizoval tých, ktorí majú „silné stanovisko k tejto otázke“, hovoriac, že vedú to, čo nazval „ideologickými bitkami“.
Judie Brownová, prezidentka Americkej ligy života, nazvala Pagliovu „novú stratégiu“ ako „urážku Krista a jeho nevesty, Cirkvi“.
„Dnešnej kultúre chýba len jedna vec: a to je prijatie pravdy, že Boh a jeho zákony sú majákom svetla, ktorý zachraňuje duše,“ povedala pre LifeSiteNews. „Katolícka náuka nie je teraz, nikdy nebola a ani nikdy nebude nedostatočná,“ dodala.
Brownová uviedla, že podľa arcibiskupovej domnienky, že náuka Cirkvi o živote, manželstve a rodine je teraz nejakým spôsobom nedostatočná pri odpovedi na dnešnú spletitosť predstavuje zradu Cirkvi a Boha, o ktorom arcibiskup tvrdí, že mu slúži.
„Čo hovorí Paglia, zrádza nielen učenie Cirkvi, ale je príkladom duševného obrazu, že sám pľuje na tvár Krista. Jeho slová sú urážkou pravdy,“ povedala.
Michael Hichborn, prezident Inštitútu Lepanto v USA kritizoval Pagliovu „novú stratégiu“.
„Svätci počas celej histórie nikdy nepripravovali, neplánovali ani nevytvárali stratégie na ich cestu k obráteniu ľudí, ale jednoducho kázali pravdu na všetkých miestach,“ povedal pre LifeSiteNews.
„Ak chce arcibiskup Paglia vyskúšať niečo nové, možno by mal navrhnúť, aby kňazi kázali zo všetkých kazateľníc po celom svete otvorene, že potraty, antikoncepcia a sodomia sú odsúdeniahodné a tí, ktorí sa podieľajú na týchto praktikách sú v nebezpečenstve pekla,“ dodal.
Hichborn povedal, že „najrýchlejší spôsob, ako skomoliť jednoduchú Pravdu, je prepísať ju".
„Cirkev je stále jasná vo svojich učeniach o ľudskom živote, sexualite a rodine a každý, kto hovorí inak, buď nevenoval tomu pozornosť, alebo bol s tým v rozpore,“ povedal.
Na druhej strane však arcibiskup Paglia hovorí: „Život v jeho najvyššom zmysle potrebuje prístup, ktorý je viac formulovaný ako jednoducho opakujúci sa princíp, ktorý je opísaný ako nevyjednávateľný,“ povedal.
Katolícka cirkev však vždy učila, že existujú určité záležitosti, s ktorými sa nevyjednáva a ktoré verní katolíci nikdy nemôžu skompromitovať.
V roku 2011 počas príhovoru o tom, ako by mali katolíci hlasovať, pápež Benedikt nazval záležitosti životných, rodinných a rodičovských práv vo vzdelaní ako za „nevyjednávateľné.“
„Čo sa týka Katolíckej cirkvi, hlavným zameraním jej zásahov na verejnej scéne je ochrana a podpora dôstojnosti človeka a tým vedomé upriamovanie pozornosti na zásady, s ktorými sa nevyjednáva,“ povedal. Benedikt sa hlavne zmienil sa o tom, že „ochrana života vo všetkých jeho štádiách, od prvého okamihu počatia až po prirodzenú smrť“ je prvou nevyjednávateľnou vecou v zozname.
Paglia však hovorí, že Cirkev potrebuje „väčšiu hĺbku v našej obrane života, väčšiu efektivitu a toľko spojencov, ako je to len možné“.
„To znamená novú stratégiu, ktorá je zložitejšia a širšia,“ povedal.
Maria Madise z Hlasu rodiny povedala, že Pagliove reakcie v rozhovore vytvárajú dojem, že arcibiskup nemá pochopenie pre učenie Cirkvi a nerozumie účelu inštitúcií, ktoré vedie.
„Presunutie pozornosti na rozvoj rozsiahlych a komplexných stratégií namiesto obhajovania nevyjednávateľných zásad vyvoláva dojem, že Paglia nerozumie katolíckej viere a ani účelu akadémie, ktorú vedie,“ povedala.
„V čase, keď pastieri odmietajú „hlásať slovo: byť okamžite (pripravený) v čase, aj mimo neho; pokarhať, úpenlivo žiadať, vyčítať vo všetkej trpezlivosti a doktríne,“ nevyhnutne väčšia zodpovednosť spočíva na laikoch. Máme prostriedky na modlitbu a obetu, najmä svätý ruženec. Mali by sme neustále pracovať a modliť sa za autentické obnovenie vedenia v Cirkvi, ktoré bude brániť nenarodené deti a ich rodiny,“ povedala.