Francis_sitting.jpg

Pápež František mal pochybnosti pred publikovaním Amoris Laetitia

1,253
Jakub Betinský
Neutral

Pápež František sa po vydaní svojho dokumentu snažil uistiť, že jeho učenie (v dokumente Amoris Leatitia - editor) je v súlade s učením Cirkvi a preto sa spýtal jedného zo svojich blízkych poradcov, či je kontroverzný Amoris Laetitia pravoverný.

Po tom, ako mu bolo povedané, že dokument je pravoverný, pápež vyjadril svoje „uspokojenie“.

Keď sa rakúsky kardinál Christophe Schönborn stretol s pápežom Františkom krátko po tom, ako bol v apríli 2016 Amoris Laetitia predstavený, sa pápež František stretol s rakúsky kardinál Christopherom Schönbornom, a poďakoval mu za jeho prácu s ktorou ho poveril - odprezentovaním tohto dokumentu médiám.

Následne, podľa slov kardinála Schönborna, sa ho pápež František spýtal, či je Amoris Laetitia pravoverný dokument.

„Povedal som: Svätý otče, je úplne pravoverný.“ – poznamenal kardinál.

O niekoľko dní, ako povedal kardinál Schönborn, dostal od pápeža Františka správu s textom: „Ďakujem Vám za tie slová. Upokojili ma.“

Pápež vyhlásil kardinála Schönborna za „autentického interpretátora“ tohto dokumentu.

Kardinál Schönborn bol tiež, spolu s budúcim pápežom Benediktom XVI, spolu-editorom historicky významného Katechizmu katolíckej cirkvi, vydanom v 1992. Poverenie vypracovať ho zadal pápež Ján Pavol II.

Kardinál sa s týmto príbehom — ako u neho pápež František hľadal ubezpečenie o pravovernosti Amoris Laetitia po uverejnení tohto dokumentu — podelil počas jeho účasti na diskusii o tejto exhortácii, ktorá sa konala 13. júla na Mary Immaculate College v írskom Limericku. Kardinálova reč sa stala predmetom článku katolíckeho online denníku Crux.

Je bežnou praxou, že keď pápež načrtne nejaký dokument, ten je následne súkromne rozposlaný uznávaným kardinálom a teológom na posúdenie a spätnú väzbu vo veci potenciálnych problémov. Vďaka tomuto procesu je možné opraviť nepresnosti v pápežovom dokumente ešte pred jeho uverejnením.

Podľa článku v Catholic Culture, isté dôležité, i keď nepotvrdené správy poukazujú na to, že Kongregácia pre náuku viery zaslala mnoho odporúčaní na úpravy v Amoris Laetitia, ale všetci boli odignorované.

Správa kardinála Schönborna tak otvára otázku či si bol pápež František úplne istý pravovernosťou Amoris Laetitia i po jej vydaní, a jasne naznačuje, že pápež vedel, že niekoľko vysokopostavených prelátov bude považovať tento dokument za nesprávny.

Amoris Laetitia spôsobuje v cirkvi i naďalej zmätok a to tým, že sa zdá, že táto exhortácia dáva čiastočne tiché povolenie katolíkom, ktorí sú v objektívnom stave hriechu, aby išli na prijímanie bez toho, aby ho oľutovali a zriekli sa ho. Viacerí preláti a biskupské konferencie po celom svete interpretujú tento kontroverzný text rôzne a  rozlične ho tiež aplikujú.

Nejednoznačné časti sa zdajú byť tiež v protiklade s predchádzajúcim pápežských učením.

Katolíci, od kardinálov po teológov, akademikov a ľudí v médiách naliehajú, aby pápež František objasnil dvojznačné veci z Amoris Laetitiapotvrdil učenie cirkvi o manželstve a sexualite.

Tento dokument taktiež pokračuje prehlbovaní názorovej priepasti, keďže tieto požiadavky objasnenie boli doteraz zosmiešňované, a to niekedy i niektorými z pápežových najbližších poradcov.

Kardinál Schönborn poukazuje na to, že Amoris Laetitia otvára rozvedeným a civilne opätovne zosobášeným katolíkov dvere, aby mohli prijať sv. prijímanie, a hovorí, že učenie cirkvi o rodine, ktoré predchádzalo Amoris Laetitia, má byť čítané v jeho svetle.

Tiež je kritický voči štyrom kardinálom, ktorý poslali list s ich pochybnosťami, v ktorom od pápeža Františka požadovali objasnenie, a nedávno povedali, že na celý list sa dá odpovedať slovom „áno“.   

V bulletine, umiestnenom minulú jeseň v kardinálovej katedrále vo viedenskej arcidiecéze, sa hovorilo o homosexuálnom páre a ich adoptovanom synovi ako o alternatívnej forme rodiny.

Minulý rok sa na stránke viedenskej arcidiecézy objavil oznam týkajúci sa desatora. Vzhľadom na šieste prikázanie sa v ňom hovorilo o tom, že veci ako masturbácia, pornografia a prostitúcia sú povolené.

Kardinál argumentuje tým, že na synode o rodine v 2015, ktorá je druhou z dvoch kontroverzných synod, ktoré viedli k Amoris Laetitia, Cirkev zmenila svoj prístup s cieľom nájsť „pozitívne aspekty“ v sexuálnych vzťahov, ktoré porušujú prirodzený zákon a učenie Cirkvi.