Francis_and_Sorondo.jpg

Vatikánsky arcibiskup: Všetci by mali akceptovať, že globálne otepľovanie je fakt

440
Lucia Salomonová
Kultúra smrti

Vedúci Vatikánskej Pápežskej akadémie vied opäť naznačil, že popieranie kontroverznej koncepcie zmeny klímy človekom sa stavia na úroveň viery v plochú Zem.

Z vedeckého hľadiska je veta, že Zem sa ľudskou činnosťou ohrieva, rovnako pravdivá ako veta: Zem je guľatá!“ povedal arcibiskup Marcelo Sánchez Sorondo.

Arcibiskup bol stálym a zanieteným podporovateľom zmeny klímy ako nespochybniteľnej cirkevnej otázky.

Ideológia klimatických zmien je naďalej diskutabilná a je považovanú za spáchan zmanipulovanými ľavičiarmi, aby uzákonili environmentálne predpisy a dane. [Téza, že človek spôsobuje otepľovanie planéty je postavená na viere, nie vedeckom prístupe. Že britskí vedci museli manipulovať dáta, aby sa táto viera posilnila (aféra CLIMAGATE), hovorí veľa pre podporu názvu tejto agendy ako ideológie. Aj preto sme článok zaradili - editor].

Aj napriek tomu arcibiskup Sorondo v nedávnom rozhovore vo Vatikánskom rozhlase odmietol popierateľov zmeny klímy a nazval ich „malou, zanedbateľnou menšinou“.

Rozhovor v nemčine niesol názov: „Vatikán: Zmena klímy je fakt,“ a sústredil sa na prijatie eko-encyklického Laudato Si pápeža Františka dva roky po jeho uverejnení.

Arcibiskup Sorondo v rozhovore pokračoval a povedal, že zmena klímy spôsobená ľuďmi bola považovaná za vedu. Dodal, že pápež má nielen právo, ale aj povinnosť spoliehať sa na vedu okrem doktríny a filozofie pri hľadaní pravdy.

Ak sa pápež vyjadrí k tejto téme, potom to nebolo náhodné, povedal, keďže slová pápeža sa neobmedzujú na oblasť „doktríny viery a morálky“.

Pápež využíva pravdy vedy alebo filozofie, aby človeku nielen vysvetlil, ako sa dostať do neba, povedal arcibiskup, ale aj to, čo musí urobiť na zemi.

Všetky ľudské činnosti súvisia s etikou, uviedol argentínsky arcibiskup, takže už sú v právomoci pápeža.

Arcibiskup Sorondo je blízkym poradcom pápeža Františka a kancelárom Pápežskej akadémie vied a Pápežskej akadémie spoločenských vied. Opakovane privítal pro-potratovú a populačnú kontrolu a obhajuje tieto témy na konferenciách vo Vatikáne pod zámienkou klimatických otázok.

Minulý mesiac, tesne predtým, ako prezident Donald Trump oznámil, že USA vytiahlo kontroverznú dohodu o klimatických zmenách v Paríži, arcibiskup prirovnal skeptikov ideológie klimatických zmien k tým, čo veria že Zem je plochá.

Odstúpenie od Parížskej dohody „by bolo nielen katastrofou, ale aj úplne nevedecké,“ povedal.

Tvrdiac, že sa musíme spoliehať na uhlie a ropu je ako keby sme povedali, že Zem nie je guľatá,“ povedal arcibiskup Sorondo. „Je to absurdita diktovaná potrebou zarobiť peniaze.

Takisto opakovane vyhlasoval, že tí, ktorí nepodporujú teóriu o klimatických zmenách, sú v určitých ohľadoch dotovaní ropným priemyslom. Zopakoval to vo vatikánskom rozhovore.

Samozrejme, niektoré sektory, ktoré závisia od ropnej skupiny - vrátane niektorých katolíckych inštitúcií! - nesúhlasia s Laudato Si’,“ uviedol arcibiskup. „Týmto spôsobujú vážne škody, pretože klíma sa zhoršuje - dokonca aj odporcovia klimatických zmien budú medzi ich obeťami v krátkodobom alebo dlhodobom čase.

Arcibiskup Sorondo na konferencii v Ríme v decembri 2015 o Laudato Si’ vyvolal ostrú reakciu tým, že tvrdil, že výroky pápeža o globálnom otepľovaní vyjadrené v jeho dokumente majú rovnakú závažnosť ako učenie Cirkvi o potratoch.

Arcibiskup sa pokúsil predložiť myšlienku, aby téma zmeny klímy, ktorá je všeobecne označovaná ako globálne otepľovanie, bola nespochybniteľnou morálnou otázkou.

Po tom, ako vo svojom prejave uviedol, že globálne otepľovanie bolo spôsobené ľudskou činnosťou a dvakrát tvrdiac, že učenie pápeža Františka o ňom prostredníctvom Laudato Si’ bolo učením magistéria, iní prednášatelia v paneli na konferencii spochybnili slová arcibiskupa Soronda.

Zakladateľ a prezident Inštitútu Acton Institute Robert Otto Sirico vysvetlil citujúc katechizmus, že cirkevná misia bola duchovná a nie politická, ekonomická alebo sociálna.

Cirkev netvrdí, že by hovorila s rovnakou autoritou vo veciach ekonómie a vedy, ako to robí pri výpovedi v záležitostiach viery a morálky,“ povedal.

Neskôr počas času venovanom otázkam a odpovediam, keď sa ho pýtali na názory pápeža o globálnom otepľovaní v Laudato Si’, arcibiskup Sorondo povedal, že „jeho výrok musí byť považovaný za výrok magistéria - to nie je názor“.

Spadá to pod magistérium,“ povedal, „že potrat je ťažký hriech - toto je obyčajné magistérium, pretože tam nie je zjavenie.“ Takže existuje predpoklad o „morálnej doktríne“, pokračoval, že aj keď je väčšinový názor protikladný, akceptujeme, že „potrat je ťažký hriech“ je rozhodnutie magistéria.

Novinár Riccardo Cascioli namietal proti arcibiskupovi, ktorý naznačuje, že katolíci sa musia podriadiť vyhláseniam o vedeckých teóriách verzus viere a morálke, čo vyvolalo ostrú Sorondovu odpoveď.

Keď to pápež prijal, je to cirkevné magistérium, či sa vám to páči, alebo nie,“ povedal. „Je to magistérium Cirkvi práve tak isto ako to, že potrat je ťažký hriech - rovnocenný ... to je magistérium Cirkvi ... či sa vám to páči, alebo nie.