Moravčíková heréza? Časť II. - Apológia bohostánku v strede kostola

324
Kultúra života

Je to už pár týždňov, čo som napísal komentár Moravčíková heréza? (pozri tu). V článku som reagoval na kontroverzné vyjadrenia katolíckeho kňaza vdp. Moravčíka. Pre zhrnutie, Moravčík v rozhovore pre RTVS na margo Eucharistie tvrdil, že "Kristus tu nie je vždy", Eucharistia je „dielom“ spoločenstva a bohostánok vraj preto nepatrí do centra kostola, ale "vedľa". Údajne ide o učenie Druhého vatikánskeho koncilu, ktoré „u nás” nebolo pochopené.

 

Článok rozvíril tiché vody katolíckych intelektuálov. Rád by som preto zareagoval na niektoré reakcie zo strany teológov, ktorí považovali za nevhodné, že som poukázal na verejné vyjadrenia vdp. Moravčíka.

Hlavná námietka, ktorá sa mi dostala bola, že údajne Moravčík to myslel v podstate dobre, len sa zle vyjadril. Na túto námietku len krátka odpoveď. Ak to tak je, iste bude otec Moravčík prvý, kto bude chcieť ozrejmiť svoje slová, aby zabránil možnému pohoršeniu, ktoré vytvárajú.

Potom sú aj takí, čo vravia, že Moravčík má pravdu. Bohostánok vraj naozaj nepatrí do stredu kostola. Vraj, duch reforiem Druhého vatikánskeho koncilu tieto veci zmenil. Takto argumentuje aj teologička Mária Dravecká v článku na Postoji (pozri tu).

Na túto námietku by som rád zareagoval. Pokúsim sa obhájiť potrebu tradície umiestňovať bohostánok do stredu chrámu oproti tvrdeniam, že bohostánky treba demontovať. 

 

> Apologiu, prečo bohostánok má byť v strede kostola nájdete tu <

 

Ing. Robert Mátéffy
je predsedom Inštitútu Leva XIII.