Pred Amazonskou synodou sa vo Vatikánskych záhradách odohrával veľmi zvláštny rituál.
Popri ekologickom symbole topiacej sa ľadovej pokrývky na póle sme mohli vidieť znepokojujúce scény, vrátane dvoch sôch, vyrezaných z dreva, predstavujúcich dve nahé tehotné ženy, ako aj skupiny ľudí, niektorí v domorodých odevoch, iní v náboženských rúchach, ako sa pred týmito dvoma sochami klaňajú spôsobom, akým sa vzdáva zbožná úcta.
Ak vám to nejakým spôsobom ušlo, podstatu si môžete v krátkosti pozrieť na Catholic News service:
Veľa katolíckych komentátorov, vrátane mňa, si všimlo, že nech už sa vo Vatikánskych záhradách odohrávalo čokoľvek, najviac sa to podobalo na pohanskú modloslužbu. Iní tvrdili, že ide o domorodé zobrazenie Navštívenia Panny Márie, alebo že aspoň jedna zo sôch je "Panna Mária", a to aj napriek zjavnej nevhodnosti jej prezentovania ako úplne nahej, ako aj nevhodnosti gesta uctievania, ktoré prináleží iba Bohu.
Austen Ivereigh, pápežský životopisec, spoluvydavateľ Crux a bergogliovský pochlebovač očividne dúfal, že na tlačovej konferencii 7. októbra Vatikán potvrdí túto, inak zjavne mylnú interpretáciu, preto sa účastníkov panelovej diskusie, ktorí boli najmä z amazonskej oblasti, spýtal: "Niektoré americké médiá interpretujú postavu tehotnej ženy ako pohanský symbol plodnosti. Podľa mňa by bolo veľmi zaujímavé vypočuť si vaše vlastné názory, týkajúce sa témy inkulturácie a úcty voči hodnotám amazonskej tradície. Ako teda interpretujete tento veľmi sugestívny obraz ženy, amazonskej ženy; za čo túto domorodú postavu považujete? A aké je jej prepojenie so Synodou?"
Zjavne sa nedočkal odpovede, akú očakával. Biskup David Martínez de Aguirre Guinea z Peru: "Túto identifikáciu som nepochopil ... videl som už tieto sochy pri rozličných príležitostiach, no ani ja, ani nikto na vikariáte sme ich takto neidentifikovali. Nevedel som ako ich interpretovať. Každý si sochu vysvetľuje po svojom ... Panna Mária, Matka Zem; možno tí, čo používajú tento symbol, chcú poukázať na plodnosť, ženy, život, život medzi týmito Amazončanmi ... o Amazónii sa tvrdí, že je plná života. Nemyslím si, že si potrebujeme vytvárať nejaké prepojenia s Pannou Máriou alebo s prvkami pohanstva."
Tu však špekulácie neskončili. Napísané články sa snažia silou-mocou navliecť predstavu týchto sôch na motív Panny Márie. Talianska stránka, nazvaná “Antro Magia,”, prevádzkovaná niekým, kto sa sám opisuje ako pohan, venujúci sa "novinkám zo sveta ezoterizmu, pohanstva alebo wicca (moderné čarodejníctvo) a témam okultizmu, paranormálnym javom, legendám a ďalším", tvrdí, že tento rituál bol, ako aj na twitteri CatholicSat vysvetlili, "pohanským rituálom plodnosti s domorodými vodcami, ktorí si uctievali dve modly plodnosti bohyne Zeme." Autor stránky pokračuje:
"My z Antra vieme, že vždy budú, nanešťastie, existovať ľudia, čo budú proti takýmto úžasným iniciatívam. Čo sa týka nás, sme veľmi šťastní, že sa uskutočnilo niečo také, čo nám, pohanom, určite ešte viac otvorí dvere do ružovej budúcnosti." Ďalej tvrdí, že tí, čo viedli rituál, boli ´šamani´ a že rituál, ktorý sa tu odohral, nemal "nič spoločné s Katolíckou cirkvou a v skutočnosti je vnútorne nezlučiteľný s tradičnými dogmami." Mimoriadne znamenie vidí v rituále zasadenia stromu z Assisi a tancovania v kruhu okolo neho, čo malo podľa reportéra prítomného na obrade znamenať: "vzdanie úcty a potom zasadenie cezmínového dubu, ktorý je znakom lásky k matke zemi". Ide o veľmi dôležitý krok cirkvi k uznaniu pohanského náboženstva. My, čarodejníci, môžme byť len veľmi spokojní!"
A zatiaľ socha, ktorú mnohí stotožnili s Pachamamou, bohyňou plodnosti Inkov, ktorá je zjavne známym symbolom v celej Amazónii ako obraz Matky Zeme a ekológie, kolovala počas Synody po celom Ríme. Ako sa dalo čakať, kontroverzia v súvislosti s tým, že Vatikán prijal to, čo je evidentne symbol pohanskej bohyne.
Na ďalšej tlačovke sa k tomu znova vyjadrili páter Giacomo Costa, S.J. a Paolo Ruffini, obaja zamestnanci Vatikánskych komunikácií: "Ide o domorodú ženu, ktorá prináša život. Nikto nepovedal, že je to Panna Mária. Neviem, kto by to tak mohol povedať." CNA ponúka širší kontext: Presnejšie vyjadrenie bolo: "Tu netreba nič rozlišovať. Ide o domorodú ženu, ktorá predstavuje život. Je to ženská postava, ani pohanská, ani posvätná." Paolo Ruffini, prefekt Vatikánskej dikastérie pre komunikáciu, povedal, že postavu vníma ako "predstavujúcu život". "Vo svojej podstate predstavuje život. A dosť. Som presvedčený, že sa netreba snažiť vidieť za tým symbol pohanstva alebo ... zla. Predstavuje skrátka život skrze ženu." K tomuto obrazu prirovnal aj obraz stromu, o ktorom sa vyjadril, že "strom je posvätný symbol". Ruffini povedal, že toto je jeho osobný názor, nehovorí ako predstaviteľ Vatikánskych komunikácií, ani nehovorí za Synodu. Dodal: "Vieme, že v dejinách sa veľa vecí prezentovalo rozličným spôsobom" a že si nájde o tomto obraze viac informácií, s ktorými ich následne oboznámi.
Všimnime si, že napriek zámernému zahmlievaniu tu Ruffini len opakuje slová pohanskej webstránky, ktorá kladie veľký dôraz na symbolizmus stromu. Jeho úskok ohľadne významu pohanských symbolov je preto naozaj iba ... úskokom. Neviem ako vy, ale ja som sa pred skutočným symbolom takto nikdy nesprával - väčšina z nás si predsa takéto vzdávanie úcty vyhradzuje pre adoráciu pred Najsvätejšou sviatosťou.
Zástancovia tohto druhu uctievania nemajú v sebe hanby - aj napriek nedávnym náznakom, že postava Pachamamy je, prinajlepšom, Roscharchovým testom (projektový test z atramentových škvŕn), ktorý ponecháva na divákovi, aby si na sochu projektoval "božstvo" podľa ľubovoľného výberu, mnohí stále tvrdia, že ide o Pannu Máriu - čo je prinajlepšom smiešne. Ďalší, ako napríklad Ivereigh, ktorý ešte nedávno zastával názor, že je to "Naša pani Amazonská", teraz hovorí, že nemusí to nevyhnutne znamenať, že ide o Preblahoslavenú Pannu Máriu. "Všetko čo je ľudské a čo nie je zlé, je Božie", tvrdí a odmieta snahy o "démonizovanie domorodej kultúry Amazónie", čo pokladá za naozajstný škandál Synody. Tam, kde si Ivereigh robí starosti s "démonizovaním" domorodej kultúry, by sa katolíci mali poriadne zamyslieť nad krstením tých, čo ju praktizujú. Autorka Leila Millerová napísala vo svojom blogu názor na homíliu kňaza v ich farnosti, v ktorej citoval z encykliky pápeža Pavla III z roku 1537 Sublimis Dei:
"My, aj keď nehodní, uplatňujeme na zemi moc nášho Pána a snažíme sa všetkou našou mocou priviesť tie ovce z jeho stáda, ktoré sú vonku, naspäť, do našej ochrany, uvažujeme takto: aj Indiáni sú skutočnými ľuďmi, a nielenže dokážu porozumieť katolíckej viere, ale podľa našich informácií si ju aj naozaj želajú prijať. V snahe poskytnúť dostatočné prostriedky na nápravu zla, definujeme a vyhlasujeme týmito Našimi listami alebo akýmkoľvek ich prekladom podpísaným overeným notárom a zapečateným pečaťou ktorejkoľvek cirkevnej vrchnosti, že sa im pripisuje rovnaká zásluha ako originálom. Bez ohľadu na to, čo sa mohlo alebo by sa mohlo povedať o opaku, uvedení Indiáni a všetci ostatní ľudia, ktorých môžu kresťania neskôr objaviť, nie sú v žiadnom prípade pozbavení slobody alebo držby svojho majetku, hoci nežijú podľa viery v Ježiša Krista; a že môžu a mali by slobodne a legitímne využívať svoju slobodu a vlastníctvo svojho majetku; a nemali by sa nijakým spôsobom zotročovať. Na základe našej apoštolskej autority definujeme a prehlasujeme týmito listami alebo ich prekladmi podpísanými overeným notárom a zapečatenými pečaťou ktorejkoľvek cirkevnej vrchnosti, ktorá im prisudzuje rovnakú poslušnosť ako originálom, že títo Indiáni a iné národy by mali byť obrátené na vieru v Ježiša Krista kázaním Božieho slova a príkladom dobrého a svätého života.
Mimoriadne zaujímavé je teraz si na rozdiel od Pavla III prečítať názor biskupa Erwina Kräutlera, hlavného organizátora synody a dlhodobého obyvateľa Amazonského regiónu, ktorý uviedol, že "domorodé obyvateľstvo nerozumie celibátu. Pre nich, aspoň pre tých, ktorých som stretol, ... je jednoducho nepochopiteľné, že muž sa neožení, že nemá ženu, ktorá sa mu stará o dom, o domov."
Opäť slová pápeža Pavla III:
"Nepriateľ ľudskej rasy, ktorý sa stavia proti všetkým dobrým skutkom, aby prinútil ľudí ničiť sa a závidieť mu, vymyslel prostriedky, o ktorých nikto predtým nepočul, ktorými by mohol brániť ohlasovať ľudu Božie slovo Spásy: on inšpiroval členov ´svojej družiny´, ktorí aby ho potešili, neváhali publikovať v zahraničí, že s Indiánmi Západu a Juhu a ďalšími ľuďmi, o ktorých máme najnovšie vedomosti, by sa malo zaobchádzať ako s hlúpymi surovcami, stvorenými na to, aby nám slúžili, pričom predstierajú, že ako takí nie sú schopní prijať katolícku vieru."
Obhajcovia synody majú plné ústa rečí o xenofóbii (chorobný strach zo všetkého cudzieho, neznámeho) a rasizme, no v skutočnosti si myslia: ´domorodí Amazončania sú príliš hlúpi na to, aby žili podľa autentickej katolíckej viery. Namiesto toho, aby sme ich učili úcte k Eucharistii, pripojíme sa k nim v uctievaní ich "symbolov". A náš pápež, namiesto toho, aby poúčal ľudí o viere, údajne popiera božstvo Krista, a hovorí nám, že skutočne naliehavá je “klimatická kríza”, pričom na synode ostro odsúdil “ekologické hriechy” a že je potrebné sa z nich spovedať.
Čudujeme sa ešte, že keď sa väčšia pozornosť venuje tomu, čo nazývam “Gaia Church” (Cirkev Gaia/Zem), než spáse duší, prebieha vo Vatikáne diskusia o pohanskej modloslužbe? Pravda je, že už celé roky sa klaniame pri oltári cudzích bohov; mohlo by to byť zjavnejšie, no určite sa nedá povedať, že je to niečo nové.