Kardinál Sarah hovorí proti zákazu tridentskej omše
(0:00:14) Počas prázdninového víkendu bol uverejnený rozhovor
(0:00:16) s kardinálom Robertom Sarahom o Summorum Pontificum
(0:00:20) a latinskej omši, o ktorom zatiaľ nikto poriadne nehovoril,
(0:00:23) takže to urobíme teraz my.
(0:00:25) Prepája v ňom jednotlivé nitky, ochabujúcu vieru,
(0:00:29) kolaps morálky v Cirkvi, to všetko, a dáva to do súvislosti
(0:00:33) s prehnanou prísnosťou a nepriateľstvom voči tradičnej liturgii
(0:00:36) a tradičným posvätným jazykom Cirkvi.
(0:00:39) Kardinál Sarah v ňom hovorí, že na Benedikta XVI.
(0:00:42) sa bude spomínať ako na pápeža Summorum Pontificum,
(0:00:45) a obhájcu svätej krásy Cirkvi.
(0:00:48) Tu odbočím, a spomeniem čosi zaujímavé, ku čomu sa na konci ešte vrátim,
(0:00:51) slečna Ann Barnhardtová povedala niečo podobné,
(0:00:54) a poukázala na to, že Benedikt XVI. používa termín na opis omše,
(0:00:57) ktorý ja úprimne neznášam, ale urobil to s určitým zámerom,
(0:01:00) obyčajná forma sa má používať pre opis novej omše,
(0:01:04) a výraz mimoriadna forma na opísanie tradičnej omše,
(0:01:07) a to so zámerom ochrániť latinskú omšu pred pokusmi o jej obstavenie,
(0:01:12) uzamknutie, obmedzenie na istý káder kňazov, ktorých je možné ľahko manipulovať.
(0:01:17) Odkaz na túto reportáž nájdete v poznámkach k dnešnej šou
(0:01:20) medzi prameňmi na webovej adrese returntotradition.org.
(0:01:22) To je názov tohto podcastu alebo kanála, a za tým ide bodka org,
(0:01:26) čo je adresa stránky, kde okrem iného nájdete aj tento rozhovor,
(0:01:30) pretože sú poučné, a zdá sa, že so šírením informácií
(0:01:33) nehrozí ani tak zákaz latinskej omše, ale ešte niečo zákernejšie.
(0:01:36) Nútenie tradičných kňazov, aby zapálili kadidlo pačapapovi Františkovi tým,
(0:01:42) že pravidelne budú slúžiť novú omšu.
(0:01:44) Je to vítané znamenie, že sa niektorí kardináli ozvali na obranu tradičnej liturgie,
(0:01:48) a ako to ovplyvňuje vieru.
(0:01:50) Tak poďme na to.
(0:01:51) Uvediem vám najdôležitejšie body toho, čo povedal v poradí,
(0:01:54) ktoré vám pomôže vytvoriť si obraz,
(0:01:56) pretože obaja, on aj novinár, sú dosť rafinovaní.
(0:02:00) Kardinál Sarah sa len letmo dotýka kroku eliminácie latinskej omše,
(0:02:04) alebo jej obmedzenia len pre oddaných stúpencov pačapapy Františka.
(0:02:07) Namiesto toho poukazuje na rad problémov, ktoré tvoria jadro veci.
(0:02:11) Prísne pridržiavanie sa modernizmu medzi niektorými biskupmi,
(0:02:14) v mnohých prípadoch slabá formácia kňazov a biskupov,
(0:02:17) ktorá vedie k tejto antipatii a zjavnému nepriateľstvu voči tradícii,
(0:02:21) ale pritom hovorí: „Na Benediktov pontifikát sa bude spomínať
(0:02:24) ako na pápeža liturgického pokoja, pretože sa snažil budovať mosty jednoty v Cirkvi,
(0:02:29) a každý pokus zastaviť latinskú omšu bude márny.
(0:02:32) Citujem: „Dejiny si budú Benedikta XVI. pamätať ako veľkého teológa,
(0:02:39) a ako pápeža Summorum Pontificum, liturgického pokoja,
(0:02:42) ekumenický most na kresťanský východ cez latinsko-gregoriánsku liturgiu,
(0:02:46) vôľu oživenia kresťanských koreňov a jednotu Európy
(0:02:50) proti všetkému prázdnemu materializmu, a prázdnym sľubom Šelmy.
(0:02:53) Počnúc Summorum Pontificum, hoci s mnohými ťažkosťami a odporom,
(0:02:58) Cirkev začala cestu liturgickej a duchovnej reformy,
(0:03:01) ktorá je síce pomalá, ale nezvratná.
(0:03:03) V Cirkvi sa objavila nová generácia mladých ľudí,
(0:03:06) počnúc mladými rodinami, ktoré napriek neústupčivým klerikálnym postojom
(0:03:10) v opozícii voči úctyhodnej latinsko-gregoriánskej liturgii -
(0:03:13) klerikalizmu, ktorý pápež František pri viacerých príležitostiach odsúdil -
(0:03:17) ukazujú, že táto liturgia má budúcnosť,
(0:03:20) pretože má minulosť, históriu svätosti a krásy,
(0:03:23) ktorú nie je možné zo dňa na deň vymazať, ani zrušiť.
(0:03:25) Cirkev nie je bojisko, na ktorom víťazíte tým,
(0:03:28) že sa pokúšate ublížiť iným, a duchovnému cíteniu iných bratov a sestier vo viere.
(0:03:33) Ako povedal Benedikt XVI. francúzskym biskupom:
(0:03:36) „V Cirkvi je miesto pre každého“, pretože vieme,
(0:03:39) ako sa k sebe navzájom správať s úctou a spolužiť,
(0:03:42) spolu chváliť Pána v Jeho Cirkvi, a zachovať si jedinú pravú vieru.
(0:03:45) Rovnako, ako liturgický neporiadok narobil neporiadok vo viere,
(0:03:49) ako povedal Benedikt XVI., čo sa týka dvoch foriem
(0:03:52) (obyčajnej a mimoriadnej) latinskej liturgie,
(0:03:54) spoločne s misijným impulzom evanjelizácie,
(0:03:57) sa nám podarí vyviaznuť z tohto tunela neporiadku,
(0:04:00) pretože na jeho konci je vždy Kristovo svetlo,
(0:04:03) ktoré nám svieti na ceste dejín.“
(0:04:05) Pár slov som, bohužiaľ, musel nahradiť inými,
(0:04:09) veď viete, z obvyklých dôvodov, ale neviem,
(0:04:12) či ste väčšinu z toho, čo tam povedal, zachytili,
(0:04:15) ale kardinál rafinovane obrátil klerikalizmus na hlavu,
(0:04:18) a vypichol túto neústupčivosť, dalo by sa povedať až strnulé pridržiavanie sa
(0:04:22) modernizmu pokoncilového obdobia,
(0:04:25) ktoré sa najvýraznejšie prejavuje v antipatii modernistov
(0:04:29) ku posvätným jazykom a posvätnej hudbe Cirkvi,
(0:04:32) čo je samé o sebe, formou klerikalizmu a strnulosti.
(0:04:35) Pre mňa je to dosť vtipné, ale na druhej strane,
(0:04:38) kardinál Sarah už je raz taký, vždy keď sa pokúsi tu a sem
(0:04:41) vystúpiť proti tomu, čo sa v Cirkvi deje.
(0:04:44) Ani raz v tomto rozhovore nespomenul,
(0:04:45) že Summorum Pontificum bude zrušené, alebo výrazne pozmenené tak,
(0:04:49) že tradičných kňazov bude nútiť páliť kadidlo pačapapovi tým,
(0:04:53) že budú musieť slúžiť novú omšu,
(0:04:55) čo by pre mnohých tradičných kňazov znamenalo neposlušnosť,
(0:04:57) no namiesto toho len poukazuje na pokrytectvo francúzskych biskupov bez toho,
(0:05:01) aby ich vôbec menoval.
(0:05:02) Tak trochu nóbl spôsob, ako sa s tým vysporiadať,
(0:05:04) ale odkiaľ sa tu toto rušenie latinskej omše vlastne vzalo?
(0:05:07) Kardinál Sarah si myslí, že za to môže slabá formácia duchovných, citujem:
(0:05:12) „Dnes existuje veľa nebezpečenstiev ohrozujúcich kňazskú službu.
(0:05:15) Sú situácie, ktoré viac ako kedykoľvek predtým ohrozujú morálnu integritu kňaza,
(0:05:20) najmä tých najmladších.
(0:05:22) Nedostatok ľudskej aj náboženskej výchovy v rodinách je fakt.
(0:05:25) Sú to mladí ľudia, ktorí vyrastali v rodinách,
(0:05:29) kde zostávali opustení osamote, niekedy v zlej spoločnosti,
(0:05:32) vždy pred televíziou a internetom, sami a izolovaní, bez životných vzorov.
(0:05:37) Ich ľudská, citová a náboženská výchova je často nedostatočná,
(0:05:40) čo má dopad na službu.
(0:05:41) Navyše, keďže ich nikto neviedol ako si majú zorganizovať deň,
(0:05:45) čo znamená svoj život, trávia veľa času na internete a s mobilom,
(0:05:49) ktorý ničí ich kritické myslenie, schopnosť uvažovať,
(0:05:53) vážiť si a posudzovať veci, ktoré čítame a vidíme, byť ticho a meditovať.
(0:05:58) Dôsledkom toho je, že sa človek ženie za senzáciami,
(0:06:01) a neriadi sa zdravým rozumom.
(0:06:03) A tak sa nakoniec z nich stávajú bábky v rukách iného.
(0:06:05) To je dôvod, prečo je zásadná starostlivosť o seba
(0:06:07) počas formačných rokov na kňazskú službu.
(0:06:10) Nesmieme zabudnúť ani len na tú štipku teologickej a doktrinálnej prípravy,
(0:06:13) ktorej sa im dostáva, a ktorá ich ľahko vystavuje hriechu.
(0:06:16) Je pravda, že solídna doktrinálna formácia nepostačuje na to,
(0:06:19) aby sa niekto hriechu vyhol, ale dobrá formácia, dobré čítanie,
(0:06:22) dobrý duchovný otec tvoria pevné základy pre duchovný život človeka.
(0:06:26) Skôr, než sa o to postará, a začne sa starať o duchovný život druhých,
(0:06:29) sa kňaz musí postarať, a starať sa o svoj vlastný,
(0:06:32) a neprenechávať roky formácie, a zvyšok svojho života náhode alebo povrchnosti.
(0:06:36) Vo svetle toho, čo som povedal, možno pochopiť
(0:06:38) dôležitosť starostlivosti o duše, horlivosť o duše,
(0:06:42) ktorá spočíva v záujme, ktorý musí pastier pestovať pre večnú spásu ovečiek,
(0:06:46) ktoré mu boli zverené.
(0:06:48) Sebavedomý Benedikt XVI. povedal v homílii 5. apríla 2012:
(0:06:52) „A ako kňazom nám prirodzene záleží na celom človeku,
(0:06:56) nezáleží nám na ňom len po telesnej stránke,
(0:06:57) ale aj na potrebách jeho duše.
(0:07:00) Na ľuďoch, ktorí trpia, na ľuďoch, ktorí sú v temnote o pravde,
(0:07:02) ktorí trpia nedostatkom pravdy a lásky,
(0:07:06) záleží nám na spáse ľudí na tele i na duši.
(0:07:08) A ako kňazi Ježiša Krista to s nadšením robíme.
(0:07:11) Nikto by nikdy nemal mať pocit,
(0:07:12) že sme tu pre neho len počas pracovnej doby,
(0:07:15) a predtým a potom máme čas pre seba.
(0:07:18) Kňaz nikdy nie je pánom svojho času.
(0:07:20) Ľudia musia vidieť náš zápal, s akým vydávame hodnoverné svedectvo
(0:07:24) o evanjeliu Ježiša Krista.
(0:07:25) Ale dnes sa evanjelium spomenie už len sem-tam, a duše už vôbec.
(0:07:29) Súčasná pastorácia sa venuje najmä hmotným veciam.
(0:07:33) Keď teda Ježiš hovorí: „Čo osoží človeku, keby aj celý svet získal,
(0:07:37) a svojej duši by uškodil?!“
(0:07:38) Všetky moderné preklady hovoria: „ak stratí život?“ (Mt 16;26)
(0:07:43) Rovnako sa to dá uplatniť aj pri svätom prijímaní.
(0:07:45) Latinský text hovorí: „Domine, non sum dignus, ut intres sub tectum meam,
(0:07:50) sed tantum dic verbo, et sanabitur anima mea.“
(0:07:53) Posledná časť bola preložená: „A duša mi ozdravie.“
(0:07:56) Kňaz sa stará o duše. Ak sa o duše nestaráte, je to k ničomu.
(0:08:00) To pre kňaza znamená starať sa o blížneho,
(0:08:03) byť reštaurátorom ako svätý Ján Mária Vianney.
(0:08:06) Jadro veľkej časti problému tvorí slabá formácia kňazov,
(0:08:11) čo nie je až také prekvapujúce.
(0:08:12) Od modernistov často počúvame, najmä od tých, ktorí zastávajú
(0:08:15) vplyvné laické posty, že v skutočnosti potrebujeme lepšiu katechézu
(0:08:18) od veriacich laikov.
(0:08:20) Znie mi to trochu ako opakovanie chýb z minulosti.
(0:08:23) Problém je v tom, že samotní laickí katechéti sú slabo formovaní
(0:08:27) slabo formovaným duchovenstvom.
(0:08:28) Chabé vyučovanie je príčinou chabého vyučovania,
(0:08:31) a nemôžeme dúfať, že tento brajgel vyriešime zlou liturgiou a spravením učiteľmi tých,
(0:08:36) ktorí ani neboli riadne formovaní vo viere,
(0:08:38) ale táto kritika je opäť jemným spôsobom, ako povedať,
(0:08:40) že príčina, prečo máme tento modernistický brajgel v Cirkvi je fakt,
(0:08:43) že modernizmus je chabou imitáciou viery,
(0:08:45) a modernista je už z definície slabo formovaný.
(0:08:48) A teraz sa vrátim k Ann Barnhardtovej a tomu, čo predtým napísala.
(0:08:53) Ona tvrdí, že Summorum Pontificum používa
(0:08:55) termíny mimoriadna forma a obyčajná forma preto,
(0:08:58) aby sa tak dalo najavo, že existujú dve formy toho istého liturgického obradu,
(0:09:00) pretože Benedikt predpokladal, že modernisti sa pokúsia
(0:09:03) TLO vytlačiť na perifériu Cirkvi tvrdením,
(0:09:06) že latinská omša je samostatným liturgickým obradom,
(0:09:08) čo vyžaduje, aby každý kňaz, ktorý sa ju rozhodne slúžiť, mal osvedčenie.
(0:09:11) Je to podobné, ako keď kňazi latinského obradu chcú slúžiť
(0:09:14) liturgiu svätého Jána Zlatoústeho, teda omšu v byzantskom obrade,
(0:09:17) alebo v chaldejskom obrade, alebo ktoromkoľvek inom východnom obrade,
(0:09:20) čo si nevyžaduje len školenie navyše, ale aj veľa papierovačiek
(0:09:24) na diecéznej úrovni, čo by sa použilo ako prostriedok,
(0:09:27) ktorý zabráni väčšine kňazov niekedy v živote slúžiť latinskú omšu.
(0:09:30) Možno to tak je, a možno nám to dáva nahliadnúť do zákulisia toho,
(0:09:34) čo nás čaká, lebo informátori v hierarchii,
(0:09:36) ktorí sú priateľsky naklonení tradícii, jednoznačne hovoria,
(0:09:39) že nepôjde tak o zákaz latinských omší,
(0:09:41) ale o zavedenie tisícok rôznych spôsobov, ako ju odstrániť,
(0:09:44) väčšinou na spôsob odradenia kňazov,
(0:09:48) stavania im prekážok do cesty, ktoré nebudú ochotní prekonať,
(0:09:50) ako napríklad donútenie ich slúžiť novú omšu,
(0:09:52) ako aj diecézne papierovačky, vďaka ktorým to väčšina
(0:09:54) týchto veľmi zaneprázdnených kňazov vzdá,
(0:09:58) pričom v Ríme budú môcť alibisticky povedať:
(0:10:00) „Hej, my sme neukončili Summorum Pontificum a latinskú omšu,
(0:10:02) ale zachovali tradíciu ako praví tradicionalisti, a teraz sa podriaďte,
(0:10:07) pretože poslušnosť je pre modernistov najvyššou formou cnosti,
(0:10:09) a preto si na to dávajte pozor.
(0:10:12) Mám tušenie, že sa to čoskoro aj tak dozvieme.
(0:10:15) Aký je na to váš názor?
(0:10:16) Mal kardinál Sarah pravdu, keď to dával za vinu zlej formácii?
(0:10:19) Má slečna Barnhardtová pravdu, keď hovorí,
(0:10:21) že Benedikt bol dosť prefíkaný,
(0:10:23) aby obišiel úsilie modernistov vyšachovať tradičnú liturgiu
(0:10:26) z dosahu väčšiny katolíkov?
(0:10:28) Napíšte mi prosím váš názor do komentárov,
(0:10:30) a ako vždy, modlite sa za Cirkev.
(0:10:32) Som Anthony Stine. Ave Maria.
(0:10:34) Pre www.lifenews.sk preložil Miroslav Čonka