Kardináli Burke a Mueller diskutujú o Traditionis Custodes
(0:00:00) 16. júla pápež František všetkých šokoval,
(0:00:03) keď vydal nariadenie s názvom Strážcovia tradície.
(0:00:06) Zavádza ním limity a obmedzenia pre slávenie tradičnej latinskej omše.
(0:00:12) Tento edikt s okamžitou platnosťou zrušil rozsiahle povolenie sláviť
(0:00:17) mimoriadnu formu omše, latinskú omšu, ktoré pred 13-mi rokmi
(0:00:21) udelil Františkov žijúci predchodca, pápež Benedikt XVI.
(0:00:27) Prečo boli tieto obmedzenia zavedené až teraz,
(0:00:30) a prinesie Františkov dekrét jednotu, o ktorú sa v Cirkvi snaží?
(0:00:34) Do debaty sme si pozvali bývalého šéfa Kongregácie pre náuku viery,
(0:00:38) kardinála Gerharda Muellera z Ríma,
(0:00:41) a popredného kanonika, bývalého šéfa Apoštolskej signatúry,
(0:00:44) kardinála Raymonda Burka z Minnesoty, ktorí nám to s prehľadom vysvetlia.
(0:00:49) Vaše Eminencie, ďakujem, že ste prijali pozvanie do našej šou.
(0:00:51) Kardinál Mueller, rád by som začal u vás,
(0:00:53) ako som už spomenul, toto Motu Proprio bolo vydané s okamžitou platnosťou,
(0:00:57) v podstate nedalo biskupom žiaden čas stráviť to, o čo sa v ňom žiada.
(0:01:03) Aký dojem ste mali zo znenia dokumentu,
(0:01:06) a čo je možno ešte dôležitejšie, znenia sprievodneho listu
(0:01:10) ku Strážcom tradície.
(0:01:12) Nie je dobrým príkladom synodálnosti,
(0:01:18) o ktorej sa tak často hovorí,
(0:01:22) ale Traditiones Custodes zachováva apoštolskú tradíciu,
(0:01:28) zjavenú vieru Cirkvi ohľadom disciplíny, liturgie,
(0:01:35) a 2. vatikánsky koncil tiež hovorí: „Vo veciach, ktoré sa netýkajú viery ani dobra
(0:01:44) celého spoločenstva, Cirkev nechce zavádzať prísnu uniformitu,
(0:01:50) a to ani v liturgii.“
(0:01:52) Toto hovorí 37 bod dokumentu Sacrosanctum Concilium,
(0:01:56) čo sú slová 2. vatikánskeho koncilu, a potrebné je len to,
(0:02:00) aby sme zachovali a zostali v tradícii, jej nemenných prvkoch,
(0:02:09) božsky stanovených Cirkvou, liturgiou, Najsvätejšou Eucharistiou,
(0:02:16) ale v jednej svätej Cirkvi existujú rozličné obrady s rozličnou históriou,
(0:02:22) a po Vatikánskom koncile je táto nová forma liturgie,
(0:02:27) liturgického poriadku, tiež v niektorých krajinách veľmi odlišná,
(0:02:36) prispôsobená rozličným kultúram, ale vždy je to tá istá jedna katolícka viera
(0:02:44) všade na svete, len v rozličných liturgických formách.
(0:02:50) Takže nie je absolútne naliehavé prísne uniformovať všetky obrady,
(0:03:00) a ich variácie, ktoré tu máme už stovky a stovky rokov,
(0:03:09) taktiež v rímskej liturgii v latinskom obrade,
(0:03:14) existuje ambroziánsky rítus, ako aj ďalšie,
(0:03:17) ale všetky sú súčasťou Katolíckej cirkvi,
(0:03:21) a preto nie je potrebné odstraňovať túto staršiu formu podľa Misála z roku 1962.
(0:03:36) Kardinál Burke, Motu Proprio hlása, že sa snaží nájsť jednotu
(0:03:40) obmedzením starého obradu, a zameraním sa na Novus Ordo obrad
(0:03:44) po 2. vatikánskom koncile.
(0:03:46) Namieste je skôr otázka, aké požiadavky mal na liturgiu 2. vatikánsky koncil,
(0:03:50) akú mal 2. vatikánsky koncil predstavu,
(0:03:52) keď povolil používať miestne jazyky,
(0:03:54) a bol tým starý obrad zrušený alebo zakázaný?
(0:04:00) To je výborná otázka, z objektívneho hľadiska implementácia
(0:04:05) Sacrosanctum Concilium, nehovoriac o ďalších
(0:04:08) koncilových dokumentoch, bola extrémne problematická,
(0:04:13) o čom píše vo svojich denníkoch aj Annibale Bugnini,
(0:04:19) ktorý bol vedúcim výboru, ktorý mal na starosti jeho implementáciu,
(0:04:25) ale taktiež veľkí liturgovia a teológovia, ako je otec Louis Bouyer.
(0:04:31) Dnes by bolo potrebné vrátiť sa k textom 2. vatikánskeho koncilu,
(0:04:40) a nie k tzv. „duchu koncilu“, a presne povedať to, čo koncil prikazuje.
(0:04:47) Ak sa k týmto textom vrátime, tak napríklad zistíme,
(0:04:51) že stále kladú silný dôraz na používanie latinčiny v posvätnej liturgii,
(0:04:56) dávajú prednosť gregoriánskemu chorálu a polyfónii, organu.
(0:05:00) Nájdete tam nespočetné množstvo pravidiel ohľadom posvätnej liturgie,
(0:05:06) ktoré boli pri implementácii kompletne odignorované,
(0:05:12) čo som zažil na vlastnej koži.
(0:05:16) V čase, keď sa implementovalo Sacrosanctum Consilium,
(0:05:20) bol som študentom na univerzite, nebol som vtedy ešte v seminári,
(0:05:28) chodil som do prípravky na seminár, kde som zažil celú tú nádheru
(0:05:33) usus antiquior, starobylejšieho úzusu, a videl som,
(0:05:36) ako bol tým najradikálnejším spôsobom odstránený,
(0:05:39) a samozrejme v niektorých lokalitách zašli ešte ďalej,
(0:05:44) nad rámec už aj tak radikálnych ustanovení Novus Ordo,
(0:05:50) takže teraz sa potrebujeme vrátiť ku koncilovému textu,
(0:05:58) a presne zistiť, čo koncilovi otcovia učili a prikázali.
(0:06:04) Porovnajme to s tým, čo urobil sv. Pius V.
(0:06:09) po Tridentskom koncile, keď implementoval Rímsky Misál.
(0:06:14) To, čo sa udialo po 2. vatikánskom koncile je jednoducho nesprávne.
(0:06:21) Pápež Pius V. upravoval omšový poriadok tak,
(0:06:29) ako v podstate už existoval od čias pápeža Gregora Veľkého,
(0:06:35) pričom po 2. vatikánskom koncile bol obrad radikálne ochudobnený,
(0:06:44) radikálne zmenený, v žiadnom prípade však nespochybňujem jeho platnosť,
(0:06:51) ale stále sa musíme vysporiadať s touto radikálnou zmenou,
(0:06:58) ktorá je skutočne Novus Ordo, novým poriadkom,
(0:07:03) v tom zmysle, že nemá veľa príbuzného s omšovým poriadkom
(0:07:09) dovtedy známych foriem.
(0:07:11) Pápež František vo svojom úvodnom liste k Motu Proprio hovorí,
(0:07:15) že starý obrad sa rozhodol obmedziť čiastočne pre odpovede biskupov
(0:07:19) v nedávnom dotazníku, ktorý im bol zaslaný.
(0:07:23) Tento dotazník očividne nebol veľmi rozšírený,
(0:07:28) americká žurnalistka v Ríme, Diane Montagnová, oznámila,
(0:07:31) že viaceré vatikánske zdroje jej povedali,
(0:07:34) že len približne 30% biskupov sveta v skutočnosti na tento dotazník odpovedalo,
(0:07:39) a vyše polovica z nich vyjadrila buď pozitívny alebo neutrálny postoj k starému obradu.
(0:07:44) Montagnová tiež oznámila, že jeden zdroj,
(0:07:47) ktorý dokumenty dobre pozná, povedal,
(0:07:50) že hoci otázky boli zreteľne zaujaté voči Summorum Pontificum,
(0:07:54) čo je povolenie slúžiť starú omšu, ktoré vydal pápež Benedikt,
(0:07:58) nedalo sa vždy na nich jasne a zreteľne odpovedať,
(0:08:03) za to však dotazník jasne ukázal, ako tradičná latinská omša zapustila korene.
(0:08:08) Napriek tomu František povedal: „Odpovede odhalili situáciu,
(0:08:13) ktorá vo mne vyvoláva starosti a smútok,
(0:08:16) a presviedča ma o tom, aby som zakročil.“
(0:08:18) Pápež tvrdí, že ľudia zneužili Benediktovo povolenie na rozdelenie Cirkvi.
(0:08:23) Kardinál Burke, vy často slúžite mimoriadnu formu,
(0:08:26) vidíte to hrozné rozdelenie, o ktorom tu pápež František hovorí?
(0:08:33) Nie, vôbec tomu nechápem, mám bohaté skúsenosti s veriacimi z rozličných častí sveta,
(0:08:39) až po Nový Zéland, kde veriaci túto mimoriadnu formu priam zbožňujú,
(0:08:47) a o žiadnom rozdelení sa nedá hovoriť,
(0:08:49) k svojim kňazom a biskupom sú veľmi láskaví,
(0:08:52) ako aj k Svätému Otcovi, a to dokonca aj vtedy,
(0:08:54) keď sa k nim biskup alebo kňaz správa veľmi hrubo.
(0:08:59) Moja odpoveď znie, že ak dotazník odhalil čosi také,
(0:09:04) tak muselo ísť o konkrétne lokality,
(0:09:07) a prečo sa potom na nich radšej priamo nezamerali a neriešili ich po jednom,
(0:09:11) ale ihneď zavádzať to, čo by som nazval prevratným,
(0:09:15) a veľmi tvrdým trestom pre všetkých veriacich,
(0:09:18) ktorých mimoriadna forma hlboko napĺňa,
(0:09:23) a tiež by som povedal, ak bol tento prieskum taký významný,
(0:09:28) nemala by z neho existovať správa?
(0:09:32) Oficiálna správa vydaná kongregáciou,
(0:09:35) a tiež pápež udáva dva dôvody,
(0:09:39) jednym je výsledok prieskumu,
(0:09:41) tým druhým želanie Kongregácie pre náuku viery.
(0:09:45) Prečo teda kongregácia nevydala nejaký dokument,
(0:09:49) v ktorom by svoju túžbu vyjadrila,
(0:09:51) lebo ide o veľmi závažný čin, ktorý Svätý Otec urobil,
(0:09:55) a faktom je, že z dokumentu jasne vyplýva jeho zámer,
(0:09:59) a to eliminovať každé slávenie omše podľa mimoriadnej formy,
(0:10:04) hovorí, že veriacim treba slúžiť omše podľa Misálu Pavla VI., takže ide o veľmi vážnu vec,
(0:10:15) o tom niet žiadnych pochýb.
(0:10:17) Kardinál Mueller, aký máte vy na to názor, čo si o tom myslíte,
(0:10:22) že čo sa tým pápež snaží dosiahnuť?
(0:10:24) A prečo podľa vás nebol tento prieskum zverejnený,
(0:10:27) skutočné údaje od biskupov z celého sveta?
(0:10:30) Zakaždým je veľmi ťažké interpretovať zdroj,
(0:10:37) každý má na to svoj názor, a inakšie to chápe,
(0:10:43) ale Magistérium pápeža a nás biskupov sa musí prispôsobiť
(0:10:50) základom Katolíckej náuky, a tu musíme povedať,
(0:10:57) že máme jednu svätú omšu v rozličných variáciách,
(0:11:02) variáciách nie ohľadom viery,
(0:11:05) ale variáciách v liturgickej forme,
(0:11:08) a preto nevidím žiadny dôvod pre potlačenie svätej omše tak,
(0:11:16) ako bola slávená stovky rokov od Tridentského koncilu,
(0:11:23) ako samozrejme aj pred ním, a neprerušene pokračovala
(0:11:30) od Ježišovej poslednej večere s apoštolmi až do súčasnosti,
(0:11:35) a podľa mňa tým problémom je podstata viery.
(0:11:45) Pozrite sa na Cirkev v Nemecku, ktorá sa vybrala synodálnou cestou,
(0:11:51) a toto sú skutočné problémy Cirkvi v súčasnosti,
(0:11:56) ktoré treba riešiť, ktorým sa treba vyhnúť,
(0:12:00) týmto schizmám a herézam, a v tejto staršej forme, Vetus Ordo,
(0:12:07) žiadnu herézu nevidím.
(0:12:11) Môže sa stať, že na ňu chodia nejakí čudáci,
(0:12:14) ale čudákov nájdeme tam aj tam.
(0:12:18) Ale je nemožné, aby títo čudáci alebo extrémisti
(0:12:21) vznikali z postupu, ktorý sme povinní dodržiavať,
(0:12:27) máme jasné zásady, 21 ekumenických koncilov,
(0:12:34) Apoštolské vyznanie viery, a ďalšie formy,
(0:12:38) ktoré tvoria apoštolskú tradíciu Cirkvi.
(0:12:42) V Custodes Traditionis je uvedené,
(0:12:45) že biskupi nie sú Custodes jednotných obradov,
(0:12:52) ale jednoty viery a siedmich svätých sviatostí,
(0:13:00) ktoré nám sprostredkúvajú Božiu milosť,
(0:13:04) a na tieto body sa musíme zamerať,
(0:13:08) teda na jednotu Cirkvi v podstate viery,
(0:13:12) čo je poslaním sv. Petra a jeho nástupcov.
(0:13:17) Kardinál Burke, skôr než nám vyprší čas,
(0:13:19) zaujímali by ma vaše postrehy ako kanonika na konštrukciu tohto Motu Proprio.
(0:13:24) Do akej miery je záväzné, a váš názor na pápežovo tvrdenie,
(0:13:28) že liturgia Pavla VI., Novus Ordo, je jediným vyjadrením lex orandi,
(0:13:35) pravidla modlitby rímskeho rítu?
(0:13:38) Nuž z kanonického hľadiska sú s ním spojené viaceré problémy,
(0:13:44) kardinál Mueller jeden z nich spomenul,
(0:13:47) a to je jeho okamžitá platnosť od zverejnenia bez časovej lehoty,
(0:13:52) a to navyše v takej závažnej veci,
(0:13:55) pričom sme nemali žiaden skutočný stav núdze, ktorý by si to vyžadoval.
(0:14:00) Čítal som vyjadrenie jedného biskupa, ktorý povedal,
(0:14:02) že sa o tomto dokumente dozvedel z masmédií,
(0:14:05) a samozrejme sa okamžite domáhal jeho dodržiavania,
(0:14:07) takže z kanonického hľadiska má každý, koho sa to týka,
(0:14:12) právo vyhradiť si potrebný čas na zavedenie tohto dokumentu do praxi.
(0:14:20) Ďalším vážnym problémom by napríklad bolo to,
(0:14:25) že pápež, hoci má plnú právomoc, ktorá je definovaná ako všetka potrebná sila
(0:14:29) na ochranu a presadzovanie viery a disciplíny,
(0:14:34) tak jednoducho nemôže vyhlásiť omšový rítus,
(0:14:39) ktorý prakticky existoval od apoštolských čias,
(0:14:47) za zlý, a zdroj rozdelenia, atď., takže toto je potrebné uviesť na pravú mieru.
(0:14:57) Vyvstáva teda nespočetne veľa vážnych otázok,
(0:15:00) a potom tu tiež máme inštitúty a spolky,
(0:15:07) ktorých samotná povaha je spätá so zachovaním mimoriadnej formy,
(0:15:14) a nemôžete ich z ničoho nič týmto Motu Proprio všetky anulovať,
(0:15:24) zbaviť ich udelených výsad a povolení.
(0:15:27) Takže to všetko je potrebné vyriešiť,
(0:15:32) a napokon je nemožné povedať, že Misál Pavla VI.
(0:15:36) je jediným, do angličtiny je to preložené ako unikátny,
(0:15:40) ale v taliančine unica znamená jediný,
(0:15:46) a mimoriadna forma, usus antiquior, je veľmi živá,
(0:15:54) a je nádherným vyjadrením rímskeho rítu,
(0:15:59) prekypujúca bohatstvom a nádherou,
(0:16:02) ktoré priťahujú mnohých ľudí, konvertitov na vieru,
(0:16:05) a veľa kňazov mi povedalo, že keď sa naučili sláviť omšu v mimoriadnej forme,
(0:16:11) tak sa stali duchovnejšími, takže povedať o nej,
(0:16:13) že nejde o vyjadrenie rímskeho rítu, je jednoducho... nechápem to.
(0:16:19) Keď to mám doslova povedať, nemôže to byť pravda.
(0:16:23) Veľmi stručne, skôr než sa s vami oboma rozlúčim, opýtam sa vás,
(0:16:28) či máte dojem, že pri tomto Motu Proprio hrozí,
(0:16:33) že u veriacich postaví starú omšu proti novej,
(0:16:36) a následne Františka proti Benediktovi.
(0:16:41) Čo tzv. hermeneutika kontinuity, o ktorej toľko počúvame?
(0:16:44) Rozhodne predstavuje veľké nebezpečenstvo,
(0:16:48) pretože objektívne povedané, je veľmi krutý a prevratný
(0:16:54) svojimi vyhláseniami a obmedzeniami, ktoré ukladá.
(0:17:01) V tom je dosť jasný, dokonca aj komentátori, ktorí s ním nijako zvlášť nie sú oboznámení,
(0:17:08) jednoznačne pochopili, čo pápež František hovorí,
(0:17:12) že to, čo uzákonili jeho predchodcovia, obzvlášť pápeži Ján Pavol II. a Benedikt XVI.,
(0:17:19) sa minulo svojmu účinku a v zásade je zrušené,
(0:17:29) a treba zaujať úplne nový postoj.
(0:17:32) Myslím si, že toto ešte ten rozkol, ktorý tu máme, zhoršilo.
(0:17:41) Myslím si, že obzvlášť veriacim je potrebné povedať a pripomenúť im,
(0:17:47) že Kristus je s nami v Cirkvi bez ohľadu na to,
(0:17:50) aký zákon bude schválený, dokonca aj najvyššou autoritou,
(0:17:54) musíme držať pri Kristovi, neopúšťať ho, ísť do schizmy,
(0:17:58) alebo rovno vystúpiť z Cirkvi.
(0:18:01) Musíme zostať verní, a pokračovať v konaní dobra,
(0:18:09) za ktoré vďačíme liturgii, a obzvlášť chcem odkázať,
(0:18:16) aby sme neklesali na duchu, nech by to bolo akokoľvek skľučujúce a zraňujúce,
(0:18:23) ako je tento text, neklesajte na duchu.
(0:18:25) Hermeneutika kontinuity je zásadný princíp katolíckej viery,
(0:18:30) a tieto nezhody medzi pápežmi, ako aj napätie medzi veriacimi,
(0:18:35) pôsobia zlým dojmom, a ako som povedal,
(0:18:45) princíp lex orandi je nesprávne uplatnený,
(0:18:50) lebo sa netýka vonkajších úkonov,
(0:18:53) ale odkazuje na podstatu viery vyjadrenú vo sviatostnej forme
(0:18:59) kánonu svätej omše a v posvätnej formule siedmich sviatostí,
(0:19:06) a nie na to, koľkokrát si kľakneme, pokloníme sa,
(0:19:13) čiže to s lex orandi, lex credendi nijako nesúvisí.
(0:19:18) Preto by bolo lepšie vrátiť sa k zdravej teológii.
(0:19:23) Výborne, tu to ukončíme, Vaše Eminencie, kardinál Raymond Burke,
(0:19:27) kardinál Gerhard Mueller, ďakujem obom za váš čas.
(0:19:30) Pre www.lifenews.sk preložil Miroslav Čonka