Arcibiskup hlavného mesta Peru, Limy, Carlos Castillo Mattasoglio, bude mať čo robiť, aby vysvetlil svoje poznámky z predvianočnej sv. omše, ktoré sú v rozpore s učením Katolíckej cirkvi o Ježišovej smrti.
Katechizmus Katolíckej cirkvi (KKc) potvrdzuje, že Ježiš je "pravým kňazom", ktorého smrť je "vykupiteľskou obetou". Castillo napriek tomu 19. decembra povedal, že Ježiš zomrel ako "laik" a urobil tak bez toho, aby "priniesol obetu": "A Ježiš nezomrel prinášajúc obetu ´holocaustu´ (historicky: obetný dar u Židov, ktorý mal úplne celý zhorieť na oltári, pozn. prekl.), ale zomiera ako zavraždený laik, na čo sa rozhoduje nereagovať z pomsty, ale akceptuje kríž, aby nám tak odovzdal znak života", povedal abp. počas sv. omše v limskej katedrále. "Zomiera ako laik, ktorý dáva nádej ľudstvu, zomiera ako ľudská bytosť, taká ako ste vy všetci tu prítomní, a my tiež, pretože nemôžeme byť kňazmi bez toho, aby sme boli ako laici najprv pokrstení." Castillo uviedol, že "slovo laik pochádza z výrazu ´laos´, čo znamená ľudia. A Boh chce posväcovať svoj ľud, "a ak sme tu, je to preto, aby sme tomuto ľudu poslúžili."
Prelát pripomenul, že Boh prisľúbil Izraelu, že z neho "vyrastie výhonok, ktorý má byť Spasiteľom, Záchrancom": "Kňazi však nemali reprezentovať spásu, ale mal to byť laik, ako boli aj králi, ktorí boli laici z kmeňa Júdovho. Hovorím to aj pre našich bratov kňazov, ktorí sú tu prítomní. Sme služobníkmi Božieho ľudu, takže z vás (z ľudu) vystúpi niekto, kto je nádejou, rovnako ako je aj Ježiš nádejou." To, čo abp. povedal o Ježišovi, ako o laikovi, ktorý zomrel bez obetovania sa, je v rozpore s náukou Katolíckej cirkvi. V 4 až 10 kapitole Listu Hebrejom sa Židom zoširoka vysvetľuje ako sa Kristus, známy ako príslušník kmeňa Júdovho, a nie potomok Árona z kmeňa Léviho, z ktorého ako z jediného mohli byť podľa Mojžišovského zákona kňazi, v skutočnosti stal naším Najvyšším Veľkňazom, ktorý sa odovzdáva ako obeta na odpustenie hriechov, a to raz a navždy. Katechizmus Katolíckej cirkvi, publikovaný v roku 1992 počas pontifikátu Jána Pavla II jasne stanovuje cirkevnú náuku o Kristovom kňazstve a Jeho obete.
V § 1545 KKc sa píše: "Kristova vykupiteľská obeta je jediná; uskutočnila sa raz navždy. A predsa sa sprítomňuje v eucharistickej obete Cirkvi. To isté treba povedať aj o jedinom Kristovom kňazstve: sprítomňuje sa prostredníctvom služobného kňazstva, pričom sa nezmenšuje jedinečnosť Kristovho kňazstva. „A preto iba Kristus je pravý kňaz, ostatní však sú jeho služobníci.“ § 1545 nám pripomína, čo sv. Tomáš Akvinský, Učiteľ Cirkvi, uviedol vo svojom komentári k Listu Hebrejom, kde tvrdí: „A preto iba Kristus je pravý kňaz, ostatní však sú jeho služobníci.“ Učiteľ Cirkvi je ten svätý, ktorý je vďaka svojej učenosti a vážnosti dôležitým učiteľom viery pre katolíckych veriacich všetkých čias.
V § 1546 KKc stojí, že Kristus je "Kňazom, Prorokom a Kráľom".
§ 1548 ustanovuje, že "v ekleziálnej službe vysväteného služobníka je prítomný vo svojej Cirkvi sám Kristus ako hlava svojho tela, pastier svojho stáda, veľkňaz vykupiteľskej obety a učiteľ pravdy.
Pápež František počas vysviacky 13 kňazov v máji 2014 povedal, že sú "konfigurovaní podľa Krista, Najvyššieho a Večného Kňaza, čo znamená, že budú vysvätení za pravých kňazov Nového zákona". "S týmto titulom, ktorý ich zjednocuje s ich biskupmi v kňazstve, budú ohlasovateľmi evanjelia, pastiermi Božieho ľudu, budú viesť bohoslužby, najmä slávenie Pánovej obety." V apríli 2016 pápež František vysvätil 11 kňazov a povedal im, že "Najvyšší Kňaz, Ježiš Kristus, si vybral niekoľkých učeníkov, ktorí mali v Cirkvi vykonávať v Jeho mene kňazský úrad pre dobro ľudu; mali pokračovať v Jeho osobnom poslaní Učiteľa, Kňaza a Pastiera".