Františkov hlavný lokaj priznal, že Novus Ordo je nové náboženstvo
Arcibiskup Roche v rozhovore povedal, prečo je dôležité, aby sa slúžil výlučne len nový omšový obrad, keďže ten starý nezodpovedá ekleziológii po 2. vatikánskom koncile, a tak veriaci nemôžu byť zjednotení.
(0:00:12) Ak mám spomenúť len jednu vec, ktorú hovoria tradiční katolíci
(0:00:15) od uzákonenia novej omše v roku 1970, bude to táto:
(0:00:19) v Cirkvi začalo bujnieť nové náboženstvo,
(0:00:24) a nie je to katolícke náboženstvo, ale čosi iné,
(0:00:26) čo je patrné na druhu bohoslužby, ktorý Cirkev presadzuje,
(0:00:30) ktorý de facto znamená potlačenie tradičnej liturgie od 70-tych rokov.
(0:00:35) Dnes mám pre vás čosi fantastické,
(0:00:38) priznanie jednej z najvyšších cirkevných autorít,
(0:00:41) že nová omša znamená nové náboženstvo,
(0:00:43) nový spôsob fungovania Cirkvi, a je nezlúčiteľná s omšou,
(0:00:48) ktorá sa organicky rozvíjala vyše 1900 rokov,
(0:00:51) tou, ktorú dnes nazývame tradičnou latinskou omšou alebo tridentskou omšou.
(0:00:55) Je to ohromujúce priznanie, pretože týmto priznaním
(0:00:58) rímske autority pripúšťajú herézu.
(0:01:01) Držte sa, začína to byť napínavé.
(0:01:04) Článok uverejnil National Catholic Reporter,
(0:01:07) ktorý patrí do Františkovho krídla Františkových cirkevných mediálnych subjektov.
(0:01:11) Roche označil tých, ktorí túžia po rovnakej liturgii a viere našich predkov,
(0:01:15) za individualistov, čo je dosť ironické, keď zvážime všetko ostatné.
(0:01:20) Jeho výzva, aby sme sa vzdali svojich osobných preferencií,
(0:01:23) a prestali byť relativistami, je proste neuveriteľná.
(0:01:28) Citujem: „Hoci modlitba Cirkvi by nemala byť bojiskom“,
(0:01:32) povedal arcibiskup Roche katolíckym novinám,
(0:01:34) „je pochopiteľné, že to ľudí nenecháva chladných.
(0:01:37) Eucharistia je jadrom toho, čím sme ako katolíci;
(0:01:40) je to vec, ktorú prinášame so všetkým, čo je v nás,
(0:01:43) a z ktorej si všetko berieme, aby nás posilnila,
(0:01:46) a pomohla nám svedčiť o Kristovi vo svete, v ktorom žijeme“,
(0:01:49) povedal 21. januára počas rozhovoru vo svojej kancelárii.
(0:01:53) V omši sa tiež odráža to, čím Cirkev je a čo vyznáva,
(0:01:56) takže obrad, ktorý sa používa, nie je len záležitosťou
(0:01:59) osobných preferencií alebo útlocitnosti.
(0:02:01) Povedal: „Za jeden z problémov, ktorým dnes čelíme, považujem to,
(0:02:03) že žijeme vo veľmi individualistickom svete,
(0:02:06) vo veľmi relativistickom svete, kde sa preferencie jednotlivca
(0:02:09) nadraďujú nad spoločné dobro a jednotný prejav.
(0:02:13) Považujem to za veľmi nebezpečné, a je to niečo,
(0:02:15) na čo si ako kresťania musíme dávať veľký pozor.“
(0:02:19) Skutky apoštolov opisujú, čo znamená pre kresťanov patriť do Cirkvi:
(0:02:24) „Vytrvalo sa zúčastňovali na učení apoštolov a na bratskom spoločenstve,
(0:02:28) na lámaní chleba a na modlitbách.“
(0:02:30) Arcibiskup Roche povedal, že k týmto štyrom prvkom patrí
(0:02:32) uznávanie autority biskupov v jednote s pápežom riadiacich Cirkev,
(0:02:36) budovanie jednoty v Cirkvi, spoločné slávenie Eucharistie,
(0:02:41) a spoločné modlitby.
(0:02:43) Tieto štyri prvky dokopy spochybňujú všetko,
(0:02:45) „čo je dnes v našich komunitách relativistické, individualistické.“
(0:02:48) „Nie je to pápežova omša, nie je to moja omša, nie je to vaša omša.
(0:02:53) Je to omša Cirkvi“, povedal arcibiskup.
(0:02:56) Cirkev sa rozhodla, že takto budeme uctievať Boha ako komunita,
(0:03:00) a nasávať z liturgických kníh cirkevnú náuku.“
(0:03:04) Keby som bol katolíkom východného obradu,
(0:03:07) bol by som veľmi znepokojený tým, čo hovorí,
(0:03:09) ale to je iná téma na inokedy.
(0:03:11) Roche zaobalil klamstvá do pravdy.
(0:03:14) Má pravdu v tom, že by to nemalo byť otázkou preferencie,
(0:03:17) a väčšina teologických vecí, ktoré tam povedal,
(0:03:19) je na tej najzákladnejšej úrovni správna,
(0:03:21) ale pokiaľ ide o nás, väčšinu tradičných katolíkov, nie je to vec preferencie,
(0:03:26) a tí, ktorí vystriedali novú omšu za tradičnú, vám povedia,
(0:03:29) že to urobili preto, aby ochránili svoje rodiny pred modernými bludmi,
(0:03:33) ktorými nová bohoslužba hojne oplýva so svojim zameraním na človeka a inkluzívnosť,
(0:03:36) a odvahou dúfať, a všetkými ostatnými modernistickými nezmyslami.
(0:03:40) Nejde o individualizmus, ale skôr o podvolenie sa tomu,
(0:03:43) čo bolo predtým, čo bolo dosť dobré pre našich predkov
(0:03:47) pred nástupom šesťdesiatych rokov, a aby sme si uvedomili,
(0:03:49) že s dnešnou Cirkvou je niečo vážne v neporiadku.
(0:03:52) Nedá sa byť menej individualistický než vzhliadať
(0:03:55) k starým dobrým časom v Cirkvi a podriadiť sa tomu,
(0:03:57) ako skôr rozmarom a výstrelkom dňa, akým sme v súčasnosti všetci vystavení,
(0:04:01) ale v skutočnosti tu o žiadny individualizmus nejde.
(0:04:05) Roche sa priznal k fantastickej veci, a nezabúdajte,
(0:04:09) že Roche hovorí vo Františkovom mene.
(0:04:11) Každé jedno slovo, ktoré povedal, František odobril.
(0:04:14) A to, čo priznal, bolo zamaskované nejakou terminológiou,
(0:04:18) ktorú väčšina katolíkov bežne nepoužíva,
(0:04:20) takže jeho nasledujúce vyhlásenie je potrebné si rozobrať,
(0:04:22) ale pravdepodobne ide o tú najzávažnejšiu informáciu, ktorú mohol vyzradiť.
(0:04:25) Problém sa netýka preferencie, je to cirkevný a teologický problém,
(0:04:29) čo značí, že rozdiely pred koncilom a po ňom sú teologickej povahy,
(0:04:34) a teda povahy samotnej Cirkvi, a tým sa zaoberá ekleziológia.
(0:04:38) Citujem arcibiskupa: „Rozdiel medzi omšou pred 2. vatikánskym koncilom
(0:04:42) a po ňom nespočíva len v používaní latinčiny, chorálu,
(0:04:47) ticha a smeru, ktorým je kňaz otočený.
(0:04:49) Presadzovanie liturgie pred 2. vatikánskym koncilom
(0:04:52) ako svätejšej alebo úctivejšej než je súčasná liturgia,
(0:04:55) „nie je v podstate liturgickým problémom, je to cirkevný problém,“ povedal arcibiskup.
(0:04:59) Súčasná svätá omša s bohatším výberom modlitieb a čítaní Svätého písma
(0:05:04) odráža a posilňuje ponímanie Cirkvi ako Božieho ľudu.
(0:05:10) „Tú, ktorú nám dal koncil, ktorý klasifikoval, konkretizoval učenie Cirkvi o sebe,
(0:05:16) a jej chápanie úlohy pokrstených a významu Eucharistie,
(0:05:20) a sviatostného života Cirkvi, má nemalý význam pre budúcnosť Cirkvi,“ povedal.
(0:05:25) A biskupi, ktorí sa zišli na 2. vatikánskom koncile,
(0:05:27) inšpirovaní Duchom Svätým, povedali: „Toto je smer, ktorým pôjdeme.“
(0:05:33) „Takže Traditionis Custodes je skutočne výzvou zjednotiť Cirkev,
(0:05:38) naše spoločenstvo pri slávení lámania chleba a modlitbe,
(0:05:42) a naozaj veľmi vážnou.“
(0:05:43) Dobre, nedokázal som udržať smiech, keď som čítal väčšinu z toho, čo povedal,
(0:05:48) pretože väčšina z toho sú na prvý pohľad nezmysly,
(0:05:50) ale to, čo povedal, je celkom jednoduché: je to iné náboženstvo.
(0:05:53) Na koncile sa rozhodli zmeniť vieru, a je povinnosťou každého katolíka
(0:05:56) sa v mene jednoty, v mene pápeža volajúceho po jednote,
(0:06:01) tomuto novému náboženstvu podriadiť, to Roche hovorí,
(0:06:03) lebo ak zmeníte ekleziológiu, zmeníte vieru.
(0:06:06) Neverím, že to priznal.
(0:06:08) Základný koncept v tom zastupuje ekleziológia.
(0:06:11) Ekleziológia sa dá jednoducho definovať ako teologické štúdium
(0:06:15) Katolíckej cirkvi, jej povahy a organizácie,
(0:06:18) ako ju opisuje Apokalypsa alebo filozofia.
(0:06:21) Na 2. vatikánskom koncile došlo k zásadnému posunu chápania ekleziológie.
(0:06:25) Pred 2. vatikánskym koncilom sa Cirkev chápala v zmysle sviatostí,
(0:06:30) ako Mystické Telo Kristovo, kde stredobodom bolo tajomstvo viery,
(0:06:34) a spásonosná úloha, ktorú Cirkev zohrávala vo svete.
(0:06:37) Po 2. vatikánskom koncile ekleziológia zmenila svoje zameranie
(0:06:41) na posilnenie postavenia laikov a vzťah Cirkvi
(0:06:44) k novému spoločenskému svetovému poriadku.
(0:06:46) Jej stredobod prestal byť takým tajuplným a spásonosným,
(0:06:50) a tak sa tu náhle objavili slová o sprevádzaní a dialógu,
(0:06:53) a prestal sa klásť dôraz na evanjelizáciu,
(0:06:56) lepšie už nedokážem neutrálne opísať dve odlišné vízie Cirkvi
(0:07:00) pred a po koncile, vychádzam pritom z eseje Daniela Hausera
(0:07:04) o ekleziológii Cirkvi, ktorá sa dá nájsť na webovej stránke EWTN,
(0:07:08) takže nečerpám z nejakého radikálneho pokutného zdroja.
(0:07:11) Odkaz na neho som pripojil k poznámkam k dnešnej relácii
(0:07:12) na returntotradition.org.
(0:07:14) To je názov tohto podcastu s .org na konci.
(0:07:17) Vyhľadajte si tam príspevok s názvom dnešného videa, a všetko tam nájdete.
(0:07:20) Hlavná pointa je v tom, že Roche hovorí, že liturgia je Lex Orandi náboženstva,
(0:07:25) a že tradičná liturgia ako Lex Orandi je nekompatibilná s modernou ekleziológiou Cirkvi.
(0:07:32) Priblížim vám to trochu viac.
(0:07:33) Čo je Lex Orandi?
(0:07:34) Je to skratka pre Lex Orandi, Lex Credendi, Lex Vivendi.
(0:07:38) Ako uctievame, tak veríme, tak žijeme.
(0:07:42) Článok na catholic.org, ďalšej ani za mak radikálnej webovej stránke,
(0:07:45) to popisuje takto: „Liturgia nie je pre katolíka doplnkom.
(0:07:51) Tvorí základ katolíckej identity; vyjadruje náš najvyšší cieľ.
(0:07:55) Bohoslužba odhaľuje, čo v skutočnosti vyznávame,
(0:07:57) a ako vnímame samých seba vo vzťahu k Bohu,
(0:07:59) jeden k druhému a svetu, do ktorého sme vyslaní,
(0:08:02) aby sme pokračovali vo vykupiteľskom poslaní Ježiša Krista.
(0:08:04) Spôsob, akým Cirkev koná bohoslužbu,
(0:08:06) je prorockým svedectvom pravdy o tom, čo vyznáva.
(0:08:08) Správna bohoslužba sa stáva dynamickým prostriedkom
(0:08:11) na pritiahnutie celého ľudského spoločenstva do plnosti života v Ježišovi Kristovi.
(0:08:15) Prostredníctvom krásy láka ku kráse.
(0:08:17) Ak Roche tvrdí, že tradičná omša je nezlúčiteľná s dnešnou Cirkvou,
(0:08:22) potom hovorí, že nová omša znamená iný spôsob bohoslužby,
(0:08:26) inú vierouku, a iný spôsob života pre katolíkov než ten,
(0:08:29) aký Cirkev učila prostredníctvom svojej liturgie
(0:08:32) tých predošlých 1900 rokov svojej existencie.
(0:08:35) Je to ohromné vyhlásenie, ľudkovia, a on to povedal.
(0:08:37) Slová majú význam, a keď pochopíme spojitosť medzi Lex Orandi a ekleziológiou,
(0:08:43) potom začneme rozumieť tomu, čo sa nám modernisti
(0:08:45) už nejaký čas snažia povedať, že účelovo vytvorili pre nás nové náboženstvo,
(0:08:52) odlišné od starého, iné, aké vyznávali všetci naši predkovia.
(0:08:57) Priznali sa.
(0:08:59) Všetci sa priznali k tomu, že sú heretici a apostati,
(0:09:02) a preto vás neviaže povinnosť ich počúvať.
(0:09:05) Je to veľmi ironické.
(0:09:07) Pamätáte si na to, ako nás Roche označil za individualistov,
(0:09:09) keď sa podriaďujeme autorite Cirkvi za posledných 1900 rokov,
(0:09:13) a chceme mať bohoslužbu, akú mali všetci západní svätí
(0:09:16) pred pohromou 2. vatikánskeho koncilu, a ich nového náboženstva?
(0:09:20) Nejako sme sa stali individualistami, a nie sú nimi modernisti.
(0:09:23) Zrejme sme nimi my. Opäť veľmi ironické.
(0:09:26) Nie som však jediný, koho to pobavilo,
(0:09:27) doktor Peter Kwasniewski v článku na Rorate Caeli
(0:09:30) prudko reagoval na komentáre arcibiskupa Rocha.
(0:09:33) Citujem: „Sú tradicionalisti naozaj individualistami
(0:09:36) povyšujúcimi svoje osobné preferencie nad spoločnú liturgiu Cirkvi?
(0:09:40) Alebo je to skôr Novus Ordo,
(0:09:42) ktorý má už päť desaťročí privilegované klerikálne voľby a komunitné preferencie?
(0:09:46) Stará liturgia konzistentne vydáva svedectvo o spoločnej viere a bohoslužbe
(0:09:50) naprieč dejinami, a na celom svete; má trvalú diachrónnu,
(0:09:54) a viditeľnú synchrónnu jednotu.
(0:09:56) K fenoménu otca takej a onakej omše vo všeobecnosti dochádza
(0:10:00) iba v oblasti Novus Ordo kvôli všetkým tým možnostiam a interpretáciam
(0:10:05) a voľným inštrukciám, čo môže mať za následok to,
(0:10:07) že dve omše sa od seba radikálne líšia,
(0:10:09) a to dokonca aj v tej istej farnosti v jedno ráno.
(0:10:11) Niet divu, že katolíci si vyberajú medzi otcom "Zbožným Husľovým virtuózom“
(0:10:15) a otcom "Pozrite sa na mňa Improvizujem":
(0:10:17) sú donútení rozhodnúť sa medzi tými, ktorí rozhodujú.
(0:10:20) Na plnej čiare tu prehráva „Persona Christi“,
(0:10:23) ktorá má všetko prežiariť a dominovať.
(0:10:25) Jedna vec, ktorú vám povie takmer každý katolík,
(0:10:29) ktorý takmer výlučne chodí na tradičnú liturgiu je,
(0:10:31) že kňaz sa takmer vždy z nej akoby vytratí, okrem homílie,
(0:10:36) pretože kňaz nemá možnosť si omšu prispôsobiť.
(0:10:39) Musí prísne dodržiavať postup.
(0:10:41) To neznamená, že počas tradičnej omše nedošlo k liturgickým zneužitiam,
(0:10:45) určite sa nájdu, na myseľ mi prichádzajú zástupy obhajcov novej omše,
(0:10:48) ktorí vám s radosťou spustia litánie s príkladmi,
(0:10:51) ku ktorým došlo v rokoch tesne pred zavedením novej omše,
(0:10:54) nehovoriac už o tom, že po promulgácii novej omše
(0:10:56) sa z týchto kňazov stali tí najväčší šampióni novej omše, ale hej, čo vám budem hovoriť.
(0:11:00) Avšak žiaden kňaz so serióznym prístupom k svojim povinnostiam
(0:11:04) čosi také neurobí.
(0:11:05) Nová omša je stvorená pre improvizáciu a adaptáciu,
(0:11:07) a od Traditionis Custodes, keď sa ju kňaz pokúsi slúžiť úctivo,
(0:11:11) dostane po prstoch od svojho biskupa.
(0:11:12) Stalo sa to viackrát, než sa mi chcelo počítať,
(0:11:15) a uviedol som množstvo takých prípadov, keď k tomu došlo.
(0:11:18) Stáva sa to nepretržite.
(0:11:20) Duch doby preniká umelou Bugniniho liturgiou,
(0:11:23) a čoraz väčší počet katolíkov túži uctievať Boha tak,
(0:11:27) ako ho uctievali ich predkovia, čo Rím nemôže dopustiť,
(0:11:29) lebo by to znamenalo prežitie autentického náboženstva.
(0:11:32) Ukončím to myšlienkou od Doma Prospera Guerangera.
(0:11:35) Patril medzi popredných cirkevných mysliteľov 19. storočia,
(0:11:38) bol jedným z veľkých teológov našej doby, v podstate modernistického obdobia.
(0:11:42) Ako popredný teológ Cirkvi ponúkol niektoré z najpálčivejších analýz
(0:11:46) sviatkov a čítaní v roku, a veľakrát som jeho dielo na tomto kanáli spomínal.
(0:11:50) K otázke liturgie a riadenia sa zlými nápadmi biskupov,
(0:11:54) alebo dokonca žiadosťami pápeža, a všetkým veciam,
(0:11:56) dokonca aj k zmene liturgie, Dom Prosper Gueranger povedal toto:
(0:11:59) „Keď sa pastier stane vlkom, prvou povinnosťou stáda je brániť sa.
(0:12:04) Pravými deťmi svätej Cirkvi sú v takých časoch tí,
(0:12:07) ktorí kráčajú vo svetle svojho krstu, nie zbabelé duše,
(0:12:10) ktoré pod falošnou zámienkou podradenia sa mocnostiam
(0:12:13) odďaľujú svoj odpor voči nepriateľovi v nádeji,
(0:12:17) že dostanú pokyny, ktoré nie sú potrebné, ani žiaduce.“
(0:12:22) Inými slovami, skutočnými deťmi nášho Pána sú tí,
(0:12:24) ktorí odolávajú bludom a bránia sa, nie tí,
(0:12:26) ktorí tíško sedia, a čakajú na záchranu od vlkov a zmijí v Ríme.
(0:12:30) Nepleťte si nevyhnutnosť poslúchať legitímne pravidlá z Ríma,
(0:12:34) s nutnosťou podriadiť sa všetkému, dokonca aj bludom.
(0:12:37) Môžu byť v blude, a od koncilu, v ňom často aj sú.
(0:12:40) Túto skutočnosť nemožno len tak vylúčiť.
(0:12:42) Nepočúvajte ich a podporujte všetkých ľudí, ktorí proti nim bojujú,
(0:12:46) či už sú to laici, dobrí kňazi a dobrí biskupi,
(0:12:48) a dajte bokom naše vnútorné rozdiely, pretože na také veci nie je čas.
(0:12:53) Čo si o tom všetkom myslíte vy?
(0:12:55) Prekvapilo vás toto Rocheovo priznanie?
(0:12:58) Trúfajú si modernisti až natoľko, že používajú len trochu zložitejšiu terminológiu
(0:13:02) ako je ekleziológia, aby zamaskovali závažnosť toho, čo hovoria,
(0:13:05) keď bezostyšne priznávajú zmenu náboženstva?
(0:13:08) Napíšte mi prosím svoj názor do komentárov,
(0:13:09) a nezabudnite označiť, že sa vám video páčilo a prihlásiť sa na odber,
(0:13:12) veľmi mi to pomôže, a ako vždy, modlite sa za Cirkev.
(0:13:14) Som Anthony Stine. Ave Maria.
(0:13:15) Pre www.lifenews.sk preložil Miroslav Čonka