Kanadskí Indiáni idú do Ríma a tvrdia, že Cirkev sa podieľala na ich genocíde

152
Kultúra smrti

Skupina kanadských Indiánov, ktorí v tomto mesiaci putujú do Ríma na stretnutie s pápežom Františkom, uviedla, že bude požadovať od Cirkvi a pápeža ospravedlnenie za úlohu, ktorú zohrala katolícka Cirkev pri ich genocíde.

Spoločná delegácia kanadských biskupov a troch rôznych domorodých komunít z Kanady, pocestuje od 28. marca do 1. apríla do Ríma, kde sa zúčastní audiencie u pápeža Františka. Medzi putujúcimi sa nachádzajú členovia týchto združení: Zhromaždenie domorodých národov (AFN), Národná rada Métisov a Kanadská jednota Inuitov (ITK). Medzi delegátmi sú aj pamätníci, ktorí boli vychovávaní v údajne „genocídnych“ internátoch, školách a ústavoch.

Na príprave návštevy sa pracovalo niekoľko rokov, avšak bola odložená kvôli ochoreniu Covid-19.

Vo vyhlásení z 18. marca AFN uviedla, že návštevu uskutočnia „ako súčasť širokého úsilia o nájdenie spravodlivosti za genocídu v katolíckych rezidenčných inštitúciách, vrátane žiadosti o ospravedlnenie“. Rozhorčená kampaň nad zaobchádzaním s kanadskými domorodými komunitami, bola odštartovaná minulé leto po objavení pohrebiska, ktoré liberálne médiá označili za pozostatky 215 detí v areáli bývalej školy pre Indiánov v Kamloops. To viedlo k hľadaniu ďalších pohrebísk, pomocou detektoru kovov, avšak nie k ich exhumácii, ktorá by presne určila povahu pohrebiska.

Vzhľadom na úlohu katolíckej Cirkvi pri riadení internátnych škôl, Cirkev v Kanade čelila obrovskému odporu a tlaku na ospravedlnenie. Zatiaľ čo kanadskí biskupi vydali kolektívne ospravedlnenie, rovnako ako jednotlivé rehole, ktoré mali na starosti školy, pápež František to doteraz neurobil a špekuluje sa, že by sa mohol počas návštevy delegácií nejako ospravedlniť.

Regionálny náčelník Severozápadných teritórií (NWT) AFN Gerald Antoine, ktorý vedie delegáciu komunity do Ríma, vo svojom vyhlásení uviedol: „Od začiatku, ako sa hovorí v našich príbehoch o stvorení, sme pôvodným národom rodín z týchto krajínKeď európsky panovníci dorazili k našim brehom, ich medzinárodné zákony, známe ako doktríny zberania objavených krajín, boli aplikované na naše územia a odopreli nám našu existenciu ako ľudských bytostí. Začali neúnavné pokusy zničiť náš spôsob života.

Boli sme vykorenení, vysídlení a premiestnení z nášho domova. Nikdy sme sa však nevzdali svojho učenia a toho, ako vnímame našu existenciu,“ povedal, pričom stretnutie s pápežom Františkom označil za: „dôležitý krok, keďže naďalej riešime vinu katolíckej Cirkvi na genocíde a spoluúčasti na tom, čo zažili mnohé deti z domorodých národov vo vzdelávacích inštitúciách.

Katolícka Cirkev bola zodpovedná za riadenie, v mnohých prípadoch vrátane duchovného, kultúrneho, emocionálneho, fyzického a sexuálneho násilia páchaného na našich deťoch,“ povedal s tým, že toto všetko sú príklady „genocídneho zámeru“, keď domorodé deti boli násilne odobraté zo svojich rodín.

Pokiaľ by finálnym výstupom priznania viny katolíckej Cirkvi, za to, že sa snažila Indiánov christianizovať, bolo nakoniec platenie odškodného (čo by nebolo nič prekvapujúce), tak by vznikla situácia umožňujúca podobné nároky po všetkých kútoch sveta, vrátane Európy. Bude sa Cirkev ospravedlňovať východonemeckým novopohanom za to, že kedysi ich predkov, pohanských Sasov, christianizovala? Ospravedlní sa súčasným novopohanským Slovákom za misiu Cyrila a Metoda, ktorí ich okradli o pôvodnú kultúru? A bude sa platiť? Uvidíme…

Delegáti AFN, povedal Antoine, sa budú snažiť o uznanie „pravdy“ a toho, kto mal najvyššiu autoritu pri udeľovaní povolení na „zverstvá“, páchané na domorodých obyvateľoch v internátnych školách. Konkrétne, povedal Antoine: „Delegácia AFN požiada pápeža Františka, aby zrušil pápežskú bulu vydanú pápežom Alexandrom VI. v roku 1493, ktorá oprávňuje Španielsko a Portugalsko kolonizovať Ameriku a jej domorodé komunity ako subjekty.“

Antoine tiež povedal, že jeho delegáti sa budú snažiť o „zrušenie tvrdenia rímskokatolíckej Cirkvi, týkajúce sa práva nadvlády nad každým a všetkým a jej úlohy v duchovnom, kultúrnom, emocionálnom, fyzickom a sexuálnom násilí“ voči členom ich komunity, v rezidenčných školách. Zo 130 internátnych škôl, ktoré pôsobili v Kanade, takmer tri štvrtiny riadili katolícke misionárske kongregácie.