Ani za milión rokov som si nemyslela, že sa moje deti budú učiť doma. Ja som sa doma neučila a vyrastala som s tým, že domáce vzdelávanie je čudné a nemá zmysel. Chodil som do katolíckych škôl a vždy som predpokladal, že moje deti budú chodiť tiež.
Moji rodičia, podobne ako mnohí iní rodičia, priniesli veľké obete, aby zaplatili školné v katolíckej škole (od predškolského veku až po strednú školu a neskôr som navštevoval právnickú fakultu na katolíckej univerzite). V dvadsiatke som prešiel dramatickým obrátením a prvýkrát som začal brať svoju vieru vážne. Až vtedy som si začal uvedomovať, že ani dobré katolícke školy, ktoré som navštevoval, ma nenaučili pravej viere. Bola rozriedená; učili sa tam hrozné veci; mali sme heterodoxných učiteľov; veľmi zlé (a všadeprítomné) vplyvy v škole - a tieto veci veľmi poškodili moju dušu - napriek tomu, že som mal milujúcich, veriacich rodičov.
Nanešťastie, katolícke školy, v ktorých žijem, sa len zhoršili, nie zlepšili (až na veľmi malé výnimky). Len vďaka Božej’milosti som našiel cestu späť k viere - a to po mnohých duchovných škodách. Neskôr som si uvedomil, že chcem pre svoje deti lepšiu cestu; nemohol’som predpokladať, že sa im nakoniec všetko podarí tak ako mne. Aby som si bol istý, niektorým škodám, ktoré som zažil, sa dalo predísť inými prostriedkami, kým som zostal v katolíckej alebo dokonca štátnej škole - prísnejším dohľadom/obmedzeniami a väčším dohľadom v určitých záležitostiach -, ale bolo by to veľmi ťažké, a v dnešnej dobe s aktuálnymi trendmi v oblasti sociálnych médií a používania mobilných telefónov oveľa ťažšie. Nakoniec som sa dozvedel o oveľa lepšej možnosti, aspoň pre moju rodinu.
Priateľ a mentor sa ma raz opýtal: "Čo si myslíte o tom, že sa to deje? Čo si ceníme viac – aby sa naše deti dostali na Harvard, alebo aby sa dostali do neba? Iste, je’pekné myslieť si, že sa dostanú do oboch – a to je určite možné. Ale jeho otázka mala opodstatnenie: Príliš veľa dobrých katolíckych a kresťanských rodín dáva vzdelaniu oveľa vyššiu prioritu ako duchovnej formácii svojich detí. Keď je všetko povedané a vaše dieťa sa dostane na vysokú školu Ivy League, čo je to dobré, ak stratilo vieru?
Nanešťastie, toto je príliš častý scenár, ako to nedávne štúdiezreteľne ukazujú. A to bol môj príbeh: Navštevoval som niektoré z najlepších škôl a univerzít a dosiahol som “úspech” v úzkom, akademickom a svetskom zmysle – ale nie v širšom zmysle, ktorý je dôležitý pre Boha a ktorý je nekonečne dôležitejší. Domáce vzdelávanie ponúka cestu, ktorú by malo v modlitbe rozlíšiť viac rodičov: cestu, ktorá umožní vášmu dieťaťu dostať sa na skvelú vysokú školu alebo univerzitu (ideálne na jednu z desiatich najlepších v rebríčku Cardinal Newman Guide) s oveľa silnejším duchovným a dokonca aj intelektuálnym základom.
Hnutie domáceho vzdelávania sa rýchlo rozrastá, ale stále existuje veľa mylných predstáv. Existuje tisíc spôsobov, ako úspešne vzdelávať doma. Niektoré rodiny sú menej štruktúrované, iné (ako naša) sa riadia prísnymi učebnými osnovami.
To, čo nás presvedčilo o domácom vzdelávaní už na začiatku, bolo stretnutie s deťmi, ktoré sa učili doma. V roku 2011 ma požiadali, aby som rozhodoval na debatnom turnaji stredoškolákov v domácom vzdelávaní, a bol som z toho unesený. Boli takí inteligentní, sebavedomí a rozhľadení. Keď som sa zoznámila s ďalšími ľuďmi vo svete domáceho vzdelávania, rýchlo som si uvedomila, že to nie je len sem-tam nejaká rodina – je to väčšina z nich. Mali tiež skvelé väzby so svojimi súrodencami a rodičmi. Často sme stretávali veľké rodiny so sebavedomými, milujúcimi a veriacimi deťmi, ktoré by si kľakli počas celého ruženca. Aj my s manželkou sme žasli nad tým, aké je to uskutočniteľné. Veľa sme sa o tom modlili a čítali sme veľa skvelých kníh (napríklad Katolícke domáce vzdelávanieod Mary Kay Clarkovej). Mojej manželke sa páčilo, že domáce vzdelávanie je povolanie, istým spôsobom vyvolený kríž, ktorý bude náročný, ale aj veľmi obohacujúci, keď sa budeme snažiť s Božou’milosťou vychovávať naše deti ako svätých. Od začiatku sme plánovali, že to budeme brať rok po roku (počnúc predškolským vekom) a uvidíme, ako to pôjde – a bolo to pravdepodobne jedno z najlepších rozhodnutí, ak nie najlepšie, ktoré sme ako rodina urobili. O tom, ako to požehnalo našu rodinu, by som mohol napísať knihu.
Nemusíte minúť kopec peňazí, aby ste to urobili dobre. V skutočnosti je to’skvelý spôsob, ako dať svojim deťom skvelé vzdelanie za zlomok nákladov na súkromnú školu a zároveň zabezpečiť, aby’neboli pokazené prehnitým systémom verejného školstva. Ak si však môžete dovoliť súkromnú školu, môžete časť týchto peňazí použiť na ďalšie obohatenie domácej školy. My platíme za to, že deti sú zapísané do solídneho klasického učebného plánu, ktorý poskytuje množstvo zdrojov (Materina Božej milosti). Cieľom klasických učebných osnov je trénovať predstavivosť v umení učiť sa – učiť dieťa myslieť namiesto memorovania a zabúdania, ako to často býva v kamenných školách; dieťa potom môže používať svoje nástroje na zvládnutie akéhokoľvek predmetu, ktorý ho zaujíma. Medzi výhody zápisu do MODG patrí vedenie zápisov, ponuka facilitátora, ktorý pomáha prispôsobiť učebné osnovy potrebám rodín, ponuka online výučby mnohých predmetov, napríklad latinčiny, súkromných doučovateľov matematiky a poskytovanie pravidelných školení pre rodičov, ktoré vedie zakladateľka Laura Berquistová.
Urobili sme’aj ďalšie veci, aby sme rozšírili domáce vzdelávanie našich detí a uľahčili ho mojej manželke (hoci nič z toho nemusíte robiť a stále môžete mať fenomenálnu domácu školu): Momentálne máme týždenné hodiny tenisu a telesnej výchovy, ale deti sa venujú aj iným športom a bojovým umeniam); sme zapísaní do miestneho družstva pre domáce vzdelávanie, kde sa deti raz týždenne stretávajú, aby sa viac učili a zabávali s inými deťmi; máme pomocnú matku, ktorá nám pomáha doma s malými deťmi a inými záležitosťami; máme aj ďalšiu pomoc pri upratovaní domu; a investovali sme do vybudovania novej školskej miestnosti – a bola to veľmi rozumná investícia. Žartujeme a hovoríme, že sa nám nepáčili možnosti, a tak sme si postavili vlastnú školu. Pravdou je, že všetko, čo potrebujete, je láska, čas a odhodlanie, a môžete svoje deti učiť doma na pohovke v obývačke alebo na stolíku. Existuje nekonečné množstvo dôvodov na domáce vzdelávanie – najmä v dnešnej dobe. My sme začali už vtedy, keď sa nám narodilo prvé dieťa.
Často sa stretávame s mylnou predstavou, že ľudia, ktorí sa učia doma, sa nevedia socializovať s ostatnými. V skutočnosti je to práve naopak. Príležitosti na socializáciu sú nekonečné. Domáci školáci netrčia v triede s deťmi rovnakého veku; namiesto toho sú obklopení súrodencami rôzneho veku a môžu sa naučiť, ako sa postarať o dieťa alebo ako dobre hovoriť s predavačkou v obchode s potravinami. V mnohých komunitách existujú miestne skupiny pre domáce vzdelávanie. Moja manželka sa pridala k miestnej skupine domáceho vzdelávania v mieste nášho bydliska, ktorá ponúka mesačné stretnutia mamičiek na podporu a rôzne aktivity pre deti, ako napríklad recitáciu poézie, športové ligy, vedecké veľtrhy, prezentácie misií, talentové prehliadky, skupiny Malých kvetov a Modrých rytierov, oslavy sviatkov, tanečné kurzy, šachové kluby, letné dni na pláži, diela milosrdenstva, letné tábory, táborenie, výlety pre matky a zoznam by mohol pokračovať. Rodičia sa aktívne zapájajú a môžu vytvoriť akúkoľvek skupinu alebo aktivitu, o ktorej si myslia, že by mohla byť pre komunitu užitočná alebo zábavná. Možnosti sú nekonečné a toto sú len niektoré príklady.
Naše deti majú v našej domácej skupine tých najlepších kamarátov – deti, ktoré ich inšpirujú a povzbudzujú – a často sa s nimi stretávajú na domácich a cirkevných podujatiach a priatelia, ktorých sme s manželkou získali vďaka domácemu vzdelávaniu, sú tí najlepší ľudia: takí štedrí, milujúci a radostní.
Tieto časy nie sú normálne. Naša mládež trpí vážnou a rýchlo sa zhoršujúcou krízou duševného zdravia. Časy, ako sú tieto, si vyžadujú myslenie mimo rámca. Boli sme presvedčení – a zostávame presvedčení –, že domáce vzdelávanie bolo pre našu rodinu najlepšou možnosťou vzhľadom na obmedzené možnosti. Ak naozaj nemáte inú možnosť, štátne školy nie sú legitímnou voľbou pre serióznych kresťanov a každého, kto chápe temnú agendu vlády’(aspoň na miestach, ako je Kalifornia). A dokonca ani tie najlepšie súkromné školy nemôžu’ponúknuť celú škálu možností a výhod domáceho vzdelávania. Samozrejme, domáce vzdelávanie nie je jediným spôsobom, ako vychovať dobré deti. Niektorí z najlepších ľudí, ktorých poznám, navštevovali štátne školy. A mnohí naši priatelia vychovávajú úžasné deti a posielajú ich do katolíckych škôl. Ale to sú výnimky – a toto je iná doba.
Domáce vzdelávanie nie je pre každého a určite má svoje výzvy a obmedzenia. Myslím si však, že viac ľudí by malo v modlitbe zvážiť domáce vzdelávanie – najmä na miestach, ako je Kalifornia.
Niekoľko výhod, ktoré sme zažili, zahŕňa:
Domáce vzdelávanie je viac než len možnosť vzdelávania. Je to’životný štýl – a taký, ktorý vám a vašim deťom môže pomôcť rásť nielen v inteligencii, ale aj – a čo je dôležitejšie – vo svätosti. Viem, že to zo mňa urobilo lepšieho človeka. A hoci naše deti majú ďaleko od dokonalosti, sme na ne s manželkou veľmi hrdí a sme spokojní so smerom, ktorým sa uberajú (hoci si uvedomujeme, že nás čaká ešte veľa práce v kritických rokoch).
Túto cestu by som rýchlo zmietol zo stola ako bláznivú – kým som sa o nej nedozvedel viac a potom ju nevyskúšal. Teraz som presvedčený, že z hnutia domáceho vzdelávania vzídu niektorí z našich najsilnejších vodcov v Cirkvi a v spoločnosti. Tieto deti sú neuveriteľné a modlím sa, aby toto hnutie naďalej exponenciálne rástlo.
Tu je poslanie domáceho vzdelávania, ktoré sme si s manželkou vytvorili už v čase, keď sme začali s domácim vzdelávaním:
Naším poslaním je pestovať lásku k Bohu a lásku k učeniu v láskyplnom, podporujúcom a cnostnom prostredí, a tak vychovávať svätých a vzdelancov, ktorí dokážu odpovedať na Božie volanie s dôverou, vytrvalosťou a schopnosťou.
Niektoré z kníh, ktoré pomohli mojej manželke na tejto ceste, sú Designing Your Own Classical Curriculum od Laury Berquist, A Mother’Rule of Life od Holly Pierlot a Real-Life Homeschooling od Rhondy Barfield. Viac o klasickom učebnom pláne nájdete tu.
Paul M. Jonna je partnerom spoločnosti LiMandri & Jonna LLP a špeciálnym poradcom Spoločnosti Thomasa Mora. Jeho právna prax sa zameriava na komplexné občianskoprávne spory vrátane významných ústavných sporov a prípadov týkajúcich sa náboženskej slobody. Je trojnásobným prezidentom pobočky Legatus v San Diegu a pôsobí aj ako člen správnej rady organizácie Catholic Answers. Paul a jeho manželka Rena sú manželia, majú sedem detí a ôsme je na ceste.