Významný americký prelát Raymond kardinál Burke varoval, že “synodalita” a “synodálny” sa stali “heslami”, ktoré sa používajú ako zásterka na “radikálnu zmenu sebapochopenia Cirkvi”v súlade so súčasnou ideológiou, ktorá popiera mnohé z toho, čo Cirkev vždy učila a praktizovala.”
Kardinál’ostro kritizuje súčasnú synodu o synodalite v predslove nedávno vydanej knihy o synode. Kniha, ktorú napísali výskumníci a teológovia JoséAntonio Ureta a Julio Loredo de Izcue, má názov “Synodálny proces je Pandorina skrinka“.” (Online a na stiahnutie dostupnú kópiu knihy nájdete na uvedených odkazoch, tlačenú verziu si môžete objednať tu)
Knihu autori označujú ako “výkrik na poplach” tvárou v tvár “heretickým hlasom v Katolíckej cirkvi”, ktoré prostredníctvom synody o synodalite presadzujú “radikálnu agendu”. Táto agenda, poznamenávajú obaja autori, sa dá zhrnúť ako “narušenie doktríny, rozvrátenie tradície a odstránenie hierarchickej povahy Cirkvi.”
“Pripravuje sa plán na reformu Svätej Matky Cirkvi, ktorý dovedený do konečných dôsledkov by mohol rozvrátiť jej samotné základy,” napísali Ureta a Loredo. “Pripravuje sa manéver, ktorého cieľom je zbúrať Svätú Matku Cirkev vymazaním základných prvkov jej organickej ústavy a doktríny, čím sa stane nepoznateľnou.”
Synodálne heslá podporujúce ‘revolúciu’ proti Cirkvi
Kniha, formátovaná katechetickým štýlom 100 otázok a odpovedí, sa stretla s pochvalou a podporou Burkeho. V predslove k textu Burke vyslovil jasné varovanie pred synodou a “súčasnou ideológiou”, ktorú navrhuje.
Kardinál si vzal na mušku pravidelné intervencie pápeža Františka’ o tom, ako sa Cirkev musí stať “synodálnou”, pričom uviedol: "V tejto súvislosti je potrebné zdôrazniť, že je potrebné, aby sa Cirkev stala synodálnou:
Povedali nám, že Cirkev, ktorú vyznávame v spoločenstve s našimi predkami vo viere od čias apoštolov, že je jedna, svätá, katolícka a apoštolská, má byť teraz definovaná synodálnosťou, termínom, ktorý nemá v učení Cirkvi žiadnu históriu a pre ktorý neexistuje žiadna rozumná definícia.
Odsúdil “synodalitu” ako zásterku pre “revolúciu”, ktorá sa usiluje “radikálne” zmeniť Katolícku cirkev v súlade s “modernou ideológiou”, ktorá odmieta veľkú časť učenia Cirkvi:
Synodalita a jej prídavné meno synodálny sa stali heslami, za ktorými sa skrýva revolúcia, ktorá pracuje na radikálnej zmene chápania Cirkvi’v súlade so súčasnou ideológiou, ktorá popiera mnohé z toho, čo Cirkev vždy učila a praktizovala. Nejde o čisto teoretickú záležitosť, pretože táto ideológia sa už niekoľko rokov uplatňuje v praxi v Cirkvi v Nemecku, pričom sa široko šíri zmätok a omyl a ich ovocie, rozdelenie – ba dokonca schizma – k vážnej škode mnohých duší.
Škody nemeckej synodálnej cesty, napísal Burke, sa pravdepodobne prejavia aj na Synode o synodalite, keďže “ten istý zmätok, omyl a rozdelenie navštívia aj univerzálnu Cirkev” a “už sa začali.”
Katolíci sa stávajú ‘vyvrheľmi’ v Synodálnej cirkvi
Ureta a Loredo zhrnuli Burkeho’tézy a poznamenali, že veriaci katolíci sa môžu cítiť “stratení, znechutení, zmätení, zmätení” kvôli pretrvávajúcemu prenasledovaniu zo strany autorít, ktoré riadia Cirkev. Použili slová Svätého písma, pričom vychádzali zo žalmov: “Stal som sa vyhnancom pre svojich príbuzných, cudzincom pre deti svojej matky” (Ž 68, 9)
Burke však autorov aj obhajcov katolíckej tradície povzbudil, aby sa utiekali k “pravde Kristovej…, ako nám je odovzdaná v nemennom a nezmeniteľnom učení a disciplíne Cirkvi.”
Jedine táto pravda, pokračoval Burke, “môže účinne riešiť situáciu tým, že odhalí pôsobenie ideológie, napraví smrteľný zmätok, omyl a rozdelenie, ktoré šíri, a inšpiruje členov Cirkvi, aby uskutočnili pravú reformu, ktorou je každodenné obrátenie sa ku Kristovi, ktorý je pre nás živý v“učení Cirkvi, v jej modlitbe a bohoslužbe a v praktizovaní čností a disciplíny.”
Ako také ocenil autorov’textu za to, že prezentujú večné učenie Cirkvi’v“súčasnej najznepokojujúcejšej situácii Cirkvi.”
Najnovší text, ktorým sa riadi nadchádzajúce mesačné stretnutie účastníkov synody v Ríme v októbri tohto roku, je pozoruhodný tým, že obsahuje a propaguje viacero tém, ktoré sú v rozpore s katolíckym učením. Pracovný dokument (Instrumentum laboris) navrhuje diskusiu o diakonickej “vysviacke žien, “ženatých kňazoch, “potrebe prijať“rozvedených, “ľudí v“polygamných manželstvách, LGBTQ+ ľudí.”
Ureta a Loredo tvrdia, že synoda’používa pojem “inklúzia” na základe sekulárneho chápania “poskytovania rovnakého prístupu k príležitostiam a zdrojom pre ľudí, ktorí by inak mohli byť vylúčení alebo marginalizovaní.” To by znamenalo, že témy ako kňazstvo len pre mužov alebo prijímanie svätého prijímania len pre tých, ktorí sú v stave milosti, by predkladatelia synody vnímali ako vylučovanie žien alebo LGBT ľudí.
A ‘proces počúvania’ dokedy?"
Kardinál Mario Grech – generálny sekretár Generálneho sekretariátu Biskupskej synody – tvrdil, že dokument aj celá synoda je “procesom počúvania” napriek tomu, že sa jednoznačne venuje pozornosť otázkam, ku ktorým sa Cirkev už vyjadrila a odsúdila ich.
LifeSiteNews na začiatku tohto roka oslovil kľúčových pracovníkov synodálneho tímu s otázkou, ako sa bude takzvaná “fáza počúvania” zaoberať otázkami, o ktorých Cirkev už veľmi jasne učila. Na otázku o prominentnosti LGBT otázok v synodálnych dokumentoch kardinál Jean-Claude Hollerich – generálny relátor synody – pre LifeSite poprel myšlienku, že LGBT otázky sú “témou” synody, a povedal, že podujatie sa týka “synodality, a to”nie homosexuality, nie je to”o svätení žien.”
“Má veľmi presne vymedzenú tému: synodalita, spoločenstvo, účasť a poslanie,” uviedol kardinál.
Medzi tým Sr. Natalie Becquartová, podsekretárka Biskupskej synody a prvá žena vo Vatikáne”s hlasovacím právom na synode, dostala otázku, ako synoda zabezpečí, aby “počúvanie” nemalo prednosť pred katolíckym učením. Becquartová odpovedala, že pastieri a samotná synoda sa musia zamerať na “rozlišovanie,” a načúvať “sensus fidei.” Zdôraznila “napätie medzi pravdou, učením Cirkvi a milosrdenstvom.”
Nevedela odpovedať na to, ako by “pastieri” mali implementovať katolícke učenie po tom, čo sa toľko pozornosti venuje “počúvaniu.” Becquartová namiesto toho vyzvala, aby pastieri učili zohľadňujúc rôzne kultúry a “skúsenosti”, čo by bol viac “pastoračný prístup.”