Untitled-6-810x500.png

Bratia lekári svätí Kozma a Damián využívali lekársku vedu na pomoc núdznym a oslavu Boha

42
Kultúra života

“Cti lekára, lebo ho potrebuješ, lebo ho stvoril Najvyšší. Veď každé uzdravenie je od Boha a on dostane dary od kráľa. Šikovnosť lekára pozdvihne jeho hlavu a pred veľkými mužmi bude chválený. Najvyšší stvoril lieky zo zeme a múdry človek si ich neznepriatelí. Či nebola horká voda osladená drevom? Cnosť týchto vecí prišla k ich poznaniu a Najvyšší dal ľuďom poznanie, aby bol ctený vo svojich zázrakoch. Týmito bude liečiť a zmierňovať ich bolesti a z nich bude lekárnik vyrábať sladké cukrovinky a vymýšľať masti na zdravie a jeho dielam nebude konca.”

“Lebo Boží pokoj je nad tvárou zeme. Syn môj, v chorobe sa nezanedbávaj, ale modli sa k Pánovi a on ťa uzdraví. Odvráť sa od hriechu a usporiadaj si správne ruky a očisti si srdce od každého pohoršenia. Daj sladkú vôňu a pamätný obetný dar z jemnej múky, priprav mastnú obetu a potom daj miesto lekárovi. Veď ho stvoril Pán a nech od teba neodchádza, lebo jeho diela sú potrebné. Lebo je čas, keď musíš padnúť do ich rúk, a budú prosiť Pána, aby sa mu darilo, čo dávajú na uľahčenie a na liečenie, na ich rozhovor."”

Tieto slová Mudrca (Kaz 38, 1-6) sú vhodné na tento sviatok. Cirkev, poslúchajúc inšpirovaný príkaz, si uctieva lekárske povolanie v osobách Kozmu a Damiána, ktorí sa nielenže ako mnohí iní (Dom A. M. Fournier, Notices sur les saints médecins) posvätili v tejto kariére; ale ďaleko nad všetky ostatné ukázali svetu, akú veľkú úlohu môže lekár zohrávať v kresťanskej spoločnosti.

Kozma a Damián boli kresťanmi od detstva. Štúdium Hippokrata a Galéna rozvíjalo ich lásku k Bohu, ktorého neviditeľnú dokonalosť obdivovali odzrkadlenú vo veľkoleposti stvorenia, a najmä v ľudskom tele, jeho paláci a chráme. Veda bola pre nich chválospevom na ich Stvoriteľa a vykonávanie ich umenia posvätnou službou; slúžili Bohu v jeho trpiacich údoch a bdeli nad jeho ľudskou svätyňou, aby ju uchránili pred poškodením alebo opravili jej ruiny. Takýto život náboženskej lásky bol vhodne zavŕšený dokonalou obetou mučeníctva.

Východ a Západ sa navzájom predbiehali v vzdávaní úcty Anargyres, (bez poplatkov), ako sa nazývali naši svätci z dôvodu, že za svoje služby nedostávali žiadne poplatky. Boli im zasvätené početné kostoly. Cisár Justinián z úcty k ich svätým relikviám, ktoré sa tam uchovávali, skrášlil a opevnil neprehľadné mesto Kýros; a približne v tom istom čase pápež Felix IV postavil na ich počesť kostol na Rímskom fóre, čím nahradil pamiatku dvojičiek mučeníkov pamiatkou menej šťastných bratov Romula a Rema. Krátko predtým, svätý Benedikt zasvätil svätým Kozmovi a Damiánovi svoj prvý kláštor v Subiacu, dnes známy ako kláštor svätej Scholastiky . Rím však vzdal svätým arabským bratom najvyššiu poctu tým, že ich mená umiestnil prednostne pred mnohými tisíckami svojich vlastných hrdinov do slávnostných litánií a na posvätné diptychy omše.

V stredoveku sa lekári a chirurgovia združovali do bratstiev, ktorých cieľom bolo posväcovanie členov spoločnou modlitbou, dobročinnosťou voči núdznym a plnením všetkých povinností ich dôležitého povolania na väčšiu slávu Božiu a väčšie dobro trpiaceho ľudstva. Spoločnosť svätých Lukáša, Kozmu a Damiána sa teraz vo Francúzsku podujala obnoviť tieto šťastné tradície.

Nasleduje cirkevný’opis dvoch bratov.

Bratia Kozma a Damián boli Arabi šľachtického pôvodu, narodili sa v meste Ægæ. Boli lekármi; a počas vlády Diocletiana a Maximiana, uzdravovali aj nevyliečiteľné choroby nie menej Kristovou’pomocou ako svojimi znalosťami medicíny. Prefekt Lysias, keď sa dozvedel o ich náboženstve, prikázal ich predviesť a vypočúval ich o ich viere a spôsobe života. Otvorene vyhlásili, že sú kresťania a že kresťanská viera je nevyhnutná na spásu, načo im Lysias prikázal, aby sa klaňali bohom, a pohrozil im, že ak to odmietnu, čaká ich mučenie a krutá smrť.

Ale ako videl prefekt, jeho hrozby boli márne: ‘Zviažte im ruky a nohy,’ zvolal, ‘a mučte ich s najväčšou krutosťou.’ Jeho príkazy sa splnili, ale Kozma a Damián zostali pevní. Potom ich spútaných hodili do mora, ale vyšli von v poriadku a zbavení pút. Prefekt, ktorý to pripisoval magickým úkonom, ich prikázal uväzniť. Na druhý deň ich prikázal vyviesť a hodiť na horiacu hromadu, ale plameň sa ich odmietol dotknúť. Nakoniec ich po niekoľkých ďalších krutých mukách sťali; a tak vyznávajúc Ježiša Krista, získali palmu mučeníctva.

Na vás, znamenití bratia, sa naplnil tento výrok Mudrca: “Šikovnosť lekára oživí jeho hlavu a pred očami veľkých ľudí bude chválený.” (Ekleziáš 38,3) Veľkňazi, v ktorých očiach si vyvýšený, sú kniežatá nebeských hierarchií, ktoré sú dnes svedkami úcty, ktorú ti vzdáva bojujúca Cirkev. Sláva, ktorá obklopuje vaše hlavy, je slávou samého Boha, toho štedrého kráľa, ktorý odmeňuje vašu niekdajšiu nezištnosť tým, že vám daruje svoj vlastný požehnaný život.

V lone božskej lásky vaša láska nemôže ochladnúť; pomôžte nám teda a uzdravte chorých, ktorí s dôverou prosia o vašu pomoc. Chráň zdravie Božích’detí, aby mohli plniť svoje povinnosti voči svetu, aby mohli odvážne niesť ľahké jarmo cirkevných’predpisov. Požehnaj tých lekárov, ktorí sú verní svojmu krstu a ktorí hľadajú tvoju pomoc, a zväčši ich počet.

Pozrite, ako sa štúdium medicíny v súčasnosti tak často uberá cestami materializmu a fatalizmu, na veľkú škodu vedy a ľudstva. Je falošné tvrdiť, že jednoduchá príroda je vysvetlením utrpenia a smrti; a nešťastní sú tí, ktorých lekári považujú za obyčajných ľudí z mäsa a kostí. Dokonca aj pohanská škola mala vznešenejší názor než tento; a určite to bol vyšší ideál, ktorý vás inšpiroval k tomu, aby ste svoje umenie vykonávali s takou nábožnou úctou. Cnosťou svojej slávnej smrti, ó, Pánovi svedkovia, dosiahnite pre našu chorú spoločnosť návrat k viere, k spomienke na Boha a k tej zbožnosti, ktorá je prospešná pre všetky veci a všetkých ľudí, majúc prísľub života, ktorý je teraz, a toho, ktorý príde. (1 Timoteovi 4,8)

Tento text je prevzatý z Liturgický rok, ktorého autorom je Dom Prosper Guéranger (1841-1875). LifeSiteNews ďakuje Ecu-Men webovej stránke za jednoduché sprístupnenie tohto klasického diela online.