Zvolený kardinál Stephen Chow, SJ, vo štvrtok vyhlásil, že evanjelizácia má “pomôcť ľuďom pochopiť Božiu lásku … bez toho, aby sa z nich stali katolíci,” čo je odmietnutie takmer 2000 rokov praxe a učenia Cirkvi.
Chow, hongkonský biskup, ktorý bude tento víkend v konzistóriu vymenovaný za kardinála a je obhajcom kontroverznej dohody medzi Vatikánom a Čínou, povedal pre Katolícku tlačovú agentúru (CNA), že súhlasí s chápaním evanjelizácie pápeža Františka”, podľa ktorého sa katolíci nemajú snažiť obracať ľudí iných náboženstiev, ako to pápež viackrát vyhlásil.
“Myslím, že je dôležité povedať, že pápež František urobil rozdiel. Evanjelizácia má skutočne pomôcť ľuďom pochopiť Božiu lásku - a to bez programu premeniť ich na katolíkov - pretože na to by sa nemal’zameriavať, pretože takéto zameranie by bolo veľmi obmedzujúce,” povedal Chow.
Dodal, že evanjelizácia by mala pomôcť ľuďom “pochopiť, že náš Boh znamená lásku, znamená dobrú vôľu a lepší život.”
Čítajte: Františkom menovaný hongkonský biskup dúfa, že Cirkev bude ‘jedného dňa’ vysväcovať ženy
Sám pápež František skutočne urobil nový rozdiel medzi evanjelizáciou a prozelytizmom, pričom ten druhý zrejme definoval ako akýkoľvek pokus obrátiť niekoho na katolicizmus. Zašiel až tak ďaleko, že vyhlásil, že prozelytizmus je “najťažší hriech, aký môže misionár mať” a že tí, ktorí prozelytizujú, nie sú “Ježišovými učeníkmi.”
“Nikdy, nikdy neprinášajte evanjelium prozelytizmom,” František povedaliv roku 2019, keď sa obrátil na študentov Ríma’s Pilo Albertelli classical secondary school. “Ak niekto povie, že je Ježišovým učeníkom, a príde za vami s proselytizmom, nie je Ježišovým učeníkom.”
“Pred neveriacim človekom je to posledné, čo musím urobiť, snažiť sa ho presvedčiť. Nikdy,” dodal.
V tom istom roku František počas príhovoru k jezuitom v Mozambiku rozlišoval medzi “evanjelizáciou” a “prozelytizmom” a povedal: “Evanjelizácia je v podstate svedectvo. Prozelytizmus je presvedčivý, ale ide v ňom o členstvo a berie vám slobodu.
Chov’vlastné tvrdenie o evanjelizácii odzrkadlilo poznámky, ktoré František vyslovil začiatkom tohto roka počas 11. januára 2023, generálnej audiencie, keď o evanjelizácii povedal: “A nezačína sa tým, že sa snažíme presvedčiť iných, ale tým, že každý deň svedčíme o kráse Lásky, ktorá na nás pozrela a pozdvihla nás.”
Čítajme: Pápež František už dlho hovorí ľuďom, aby nekonvertovali na katolícku vieru
Akkoľvek je komunikovanie Božej lásky skutočne základom evanjelizácie, myšlienka Františka a Chowa, že katolíci by sa nemali pokúšať konvertovať ľudí iných náboženstiev, je úplne v rozpore s príkladom a svedectvom prvých kresťanov, svätých a večným učením Katolíckej cirkvi.
Sám Kristus prikázal apoštolom a všetkým kresťanom, aby “robili učeníkov” a krstili ľudí na kresťanskú vieru — teda na katolícku vieru: “Choďte teda, učte všetky národy, krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého a učte ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal” (Mt 28, 19 - 20).
Podobne aj svätý Pavol poučil Timoteja: “Hlásaj slovo, buď naliehavý v pravý čas a mimo pravého času; karhaj, napomínaj, karhaj so všetkou trpezlivosťou a učením.” (2 Tim 4, 2)
Vyzvania Ježiša Krista a sv. Pavla ukazujú, že aj Cirkev sa musí snažiť presvedčiť ľudí o pravde viery – “karhať, napomínať, karhať,” “učiť ich zachovávať všetko, čo som vám prikázal” – ako aj začleniť ich za členov Cirkvi prostredníctvom krstu a spoločného vyznania viery – “krstiac ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.”
Zďaleka nie je “hriechom,” ako tvrdí František, evanjelizácia v tomto zmysle “prozelytizmu,” alebo presviedčania iných, aby sa stali katolíkmi, je v skutočnosti nevyhnutnosťou. Je to dogma Katolíckej cirkvi, že “mimo Cirkvi nikto nemôže dúfať v život alebo spásu.”
Na potvrdenie tohto učenia pápež Lev XIII. v roku 1896 vo svojej encyklike Satis cognitum že každý sa má stať Božím dieťaťom tým, že si vezme “Ježiša Krista za svojho brata a zároveň Cirkev za svoju matku.”Zdôraznil vážnu potrebu tohto, keď napísal: “Čo je odrezané od matky, nemôže žiť ani dýchať oddelene.”
Cirkev teda zašla o krok ďalej a vyhlásila, že falošné náboženstvá by nemali mať “rovnaké práva” s pravým katolíckym náboženstvom. V svojom 1888 encyklika Libertas pápež Lev XIII. dôrazne varoval pred akoukoľvek propagáciou iných náboženstiev ako nejako rovnocenných s katolicizmom: “Jedna vec však zostáva vždy pravdivá — že sloboda, ktorá sa požaduje pre všetkých, aby robili všetko, nie je, ako sme často hovorili, sama osebe žiaduca, pretože je v rozpore s rozumom, aby omyl a pravda mali rovnaké práva.”
Chov’a Františkovo’ odsúdenie prozelytizmu má osobitný význam v Chow’ovej rodnej krajine, Číne, kde sa stupňuje prenasledovanie kresťanov na základe dohody medzi Vatikánom a Čínou, podľa ktorej Vatikán údajne uznáva Katolícku cirkev vo verzii schválenej Čínskou komunistickou stranou (ČKS) a ktorá umožňuje ČKS menovať a odvolávať biskupov.
Komisia Kongresu USA pre Čínu opísala zvýšený nárast náboženského prenasledovania v Číne ako priamy dôsledok dohody. Vo svojej správe za rok 2020 Komisia napísala, že prenasledovanie, ktorého sme svedkami, má “intenzitu, akú sme nevideli od čias kultúrnej revolúcie.”
Najnovšie Komunistická strana Číny (KSČ) ostro obmedzila náboženské praktiky svojimi “Administratívnymi opatreniami pre miesta náboženských aktivít,”ktoré vstúpili do platnosti 1. septembra.
Nové pravidlá okrem iných opatrení nariaďujú, že “obsah kázní a vyučovania … musí byť integrovaný s [tradičnou] čínskou kultúrou a odrážať základné socialistické hodnoty;” že “;miesta náboženskej činnosti nesmú organizovať alebo vykonávať náboženské aktivity mimo svojich priestorov bez povolenia;” a že “cirkvi vykonávajú náboženskú výchovu” a školenia náboženského personálu “najviac tri mesiace” a nemôžu “meniť lektorov, obsah výučby, rozsah zápisu, čas školenia atď. bez povolenia.
ČKS tiež nedávno obvinilaplatne vysväteného podzemného katolíckeho kňaza z “podvodu” za to, že sa nezaregistroval v schizmatickej štátnej cirkvi, Čínskom katolíckom vlasteneckom združení (CCPA).
Ak František aj kardinál štátny sekretár Pietro Parolin konštantne dohodu obhajovali, emeritný hongkonský biskup kardinál Joseph Zen ju opakovane ostro kritizoval. Dohodu označil za “neuveriteľnú zradu” čínskych”katolíkov a obvinil Vatikán z “zapredania” čínskych katolíkov.
Chov, naopak, pochválildohodu a podporil program sinizácie ČKS, ktorým sa komunisti snažia dostať všetky náboženstvá pod úplnú kontrolu štátu.