Untitled-10-810x500.png

Veľké antifóny "O" adventu slúžia ako slávne odpočítavanie do Ježišovho príchodu na Vianoce

36
Kultúra života

 Pán je už blízko, poďte, klaňajme sa.

Lekcie z proroka Izaiáša sa aj dnes prerušujú a namiesto nich sa číta homília na evanjelium z omše. Keďže toto evanjelium sa opakuje v omši štvrtej adventnej nedele, ktorá je zajtra, zatiaľ ho vynecháme a uspokojíme sa s uvedením dôvodu, že to isté evanjelium je priradené k obidvom dňom.

Pôvodným zvykom v Rímskej cirkvi bolo konať svätenia v noci medzi sobotou a nedeľou, podobne ako sa krst udeľoval katechumenom v noci medzi Veľkou sobotou a Veľkonočnou nedeľou. Obrad sa konal k polnoci a nedeľné ráno bolo vždy ďaleko pred ukončením; takže omša svätenia sa považovala za omšu samotnej nedele.

Potom sa disciplína uvoľnila a upustilo sa od týchto prísnych vigílií; svätiaca omša sa podobne ako omša na Bielu sobotu predvídala; a keďže štvrtá adventná nedeľa a druhá pôstna nedeľa doteraz nemali vlastné evanjelium, pretože nemali vlastnú omšu, okolo desiateho alebo jedenásteho storočia sa rozhodlo, že evanjelium svätiacej omše sa bude opakovať v osobitnej omši týchto dvoch nedieľ.

Stanovište je na svätého Petra’z dôvodu svätení. Táto bazilika bola vždy jednou z najväčších v meste Rím, a preto bola najvhodnejšia pre veľké zhromaždenie ľudí.

Uctime si Máriu v tento deň týždňa, ktorý je jej zasvätený; požičajme si pieseň z východnej cirkvi, vždy hojne chváliacej Božiu Matku.

Hymnus prevzatý z antológie Grékov
(15. decembra)

Ako kráľovský trón nesieš Stvoriteľa; ako živé lôžko obklopuješ Kráľa, stvorenie Bohu najmilšie!

Vetva najživotaschopnejšia, z teba vzišiel Kristus, o ktorého sa opierame a o ktorého sa opierame; veď Áronova’vetva, ktorá v dávnych časoch vypučala bez zárodku, bola predobrazom teba, ty, čistá holubica, a vždy Panna.

Ospievať viac než podivuhodný spôsob tvojho neobyčajného a nepochopiteľného materstva je nad sily všetkých ľudských zborov; lebo žiadna myseľ, žiadna myšlienka, žiadne chápanie, žiadne slová nemôžu dosiahnuť toto tajomstvo.

Izaiáš, vidiac nevysloviteľný zázrak, nevýslovný zázrak tvojho materstva, takto božsky prehovoril: Duch Svätý zostúpil na teba, Matka Božia, a zachoval ťa, ako predtým zachoval celý horiaci ker, a preto voláme s anjelom: Raduj sa, stánku Boží!"

Modlitba z mozarabského misála
(Piata adventná nedeľa, Illatio)

Sluší sa a je spravodlivé, aby sme ti vzdali vďaky, svätý Pane, večný Otče, všemohúci Bože, skrze Ježiša Krista, tvojho Syna, nášho Pána. Jeho vtelenie bolo spásou sveta a jeho umučenie vykúpením jeho stvorenia, človeka. Preto ťa prosíme, všemohúci Otče, nech nás privedie do neba ten, ktorý nás vykúpil z temného pekla. Nech očistí naše telo od hriechov, ktorý si toto telo vzal na seba z Panny. Nech nás opäť vyvedie z našej zrady k vernosti, ktorý nás s tebou zmieril svojou Krvou. Nech nás urobí spravodlivými a nájde nás spravodlivými na súde svojho druhého príchodu, ktorý nám udelil dar svojej milosti pri prvom príchode. Nech nás príde súdiť v miernosti Ten, ktorý doteraz prišiel v pokore, aby s nami prebýval. Nech sa ukáže v najjemnejšej miernosti, keď nás bude súdiť, ktorý sa predtým skryl v najhlbšej pokore, keď nás vykúpil.

Tento text je prevzatý z Liturgického roka, ktorého autorom je Dom Prosper Guéranger (1841-1875). LifeSiteNews ďakuje Ecu-Men webovej stránke za jednoduché sprístupnenie tohto klasického diela online.