- Kardinál Zen kritizuje synodu o synodalite a jej "víziu", ktorá ohrozuje učenie viery.
- Tvrdenie, že synoda nemá "žiadny program", je urážkou našej inteligencie.
- Synoda sa zameriava na menšiny so zvláštnymi sexuálnymi sklonmi a ignoruje hierarchickú Cirkev.
- Kardinál Zen vyzýva
Joseph kardinál Zen zverejnil ráznu kritiku synody o synodalite a jej cirkevnej “vízie”, v ktorej uvádza, že “uráža našu inteligenciu” tvrdenie, že za synodou nie je “žiadny program”, pričom varuje, že by mohla “všetko zmeniť.”
“Nemôžeme si pomôcť, ale sme ohromení, pretože sa nám hovorí, že stále nie je jasné, čo je synodalita,” napísal kardinál Zen, pričom narážal na súčasný stav viacročnej synody o synodalite. Jeho komentáre boli súčasťou eseje z 15. februára, v ktorej rozoberá jednotlivé etapy doterajšieho priebehu synody, spolu s ďalším odsúdením “zmätku” spôsobeného Fiduciou suplikantov.
Synoda, ktorá sa začala prípravným dokumentom a vademecom vydaným v roku 2021, doteraz prešla miestnou a národnou etapou, potom prešla do kontinentálnej etapy a naposledy do tzv. univerzálnej etapy, v ktorej sa klerici a laici zišli v Ríme v októbri 2023. Druhá fáza univerzálnej etapy sa má uskutočniť v Ríme v októbri tohto roku.
Kardinál Zen publikoval predchádzajúce hodnotenia a kritiky synody a jeho posledná esej obsahovala podobnú zmes takéhoto tónu.
Práve v: @CardJosephZen píše, že #SynodonSynodalita‘základný text navrhuje víziu, ktorá “ak sa legitimizuje, môže zmeniť všetko, učenie viery & disciplínu morálneho života.”
Tvrdenie, že Synoda nemá “žiadny program” “uráža našu inteligenciu,” napísal. https://t.co/7UY9xpDiOz pic.twitter.com/uzQrfOIEdc— Michael Haynes 🇻🇦 (@MLJHaynes) 15. februára 2024
Synod: Novinka a revolúcia s rozhodnutým ‘programom’?"
Pozornil na skutočnosť, ktorú v posledných rokoch pravidelne uvádzajú komentátori v súvislosti so skutočnou definíciou synodality, pričom poukázal na zdanlivý rozpor. “Hovoria nám, že synodalita je základným konštitutívnym prvkom života Cirkvi, ale zároveň zdôrazňujú, že synodalita je to, čo od nás dnes Pán očakáva,” napísal a dodal:
Synodalita a spoločenstvo sú zjavne trvalými črtami Cirkvi jednej, svätej, katolíckej a apoštolskej. Ale’neznamená tvrdenie, že synodalita je ‘vec, ktorú od nás dnes Pán očakáva’, že ide o niečo nové?
Kardinál Zen napísal, že v Hongkongu v snahe predísť “rozporu” v tomto chápaní diecéza vstúpila do prvej fázy synody so zmýšľaním, že “synodalita” je slovo používané na to, aby sa dal “nový impulz niečomu, čo v Cirkvi vždy existovalo.”
Kardinál uviedol konkrétne podrobnosti o účasti diecézy Hongkong’na miestnej etape synody a povedal, že štúdium sa sústredilo “na všeobecný zmysel ‘kráčať spoločne.’”
Vznášajúc obavy, ako sa má takéto slovné spojenie v Katolíckej cirkvi správne interpretovať, odvolal sa na text publikovaný Kongregáciou pre náuku viery v roku 2018 s názvom Synodalita v živote a poslaní Cirkvi.
‘Táto druhá vízia… môže všetko zmeniť’
Upozornil, že základný text Synody o synodalite’sa nezhoduje s dokumentom CDF’z roku 2018: “Pri čítaní uvedeného dokumentu a rozsiahleho prvého úvodného dokumentu sekretariátu synody nemôžem zahnať dojem, že stojíme pred dvoma protichodnými víziami ekleziológie.”
Konštatujúc tieto texty, kardinál Zen poukázal na protichodné obrazy apoštolskej, hierarchickej Cirkvi a Cirkvi zameranej na “zle definovanú synodalitu, ‘demokraciu pokrstených.’” Upozornil, že “pokrstení” nemusia byť ani praktizujúcimi katolíkmi – keďže vskutku základný text synody ’vyzýval k tomu, aby prispeli aj lapsus katolíci a nekatolíci – uviedol, že:
Táto iná vízia, ak sa legitimizuje, môže zmeniť všetko, náuku viery a disciplínu morálneho života.
Takisto tvrdil, že hoci by ho niektorí obvinili z propagovania “teórie sprisahania” – čo LifeSite môže potvrdiť, že sa v určitých kruhoch Vatikánu stalo – za synodou bol určitý vopred premyslený plán.
Vraj neexistuje žiadny plán, ale to uráža našu inteligenciu, ako môžeme zabudnúť na tú poznámku v Amoris laetitia po dvoch synodách o rodine? A na tú úvahu o ‘viri probati,’ aj keď sa nedostala do posynodálnej exhortácie o Amazonke?"”
Takisto poukázal na príklad heterodoxnej nemeckej synodálnej cesty, narážajúc na podobnosti medzi tamojším protikatolíckym vývojom a plánovanou cestou synody o synodalite.
‘Počúvanie’ má vyvolať ‘súcit’
92-ročný kardinál tiež tvrdo kritizoval spôsob, akým sa uskutočnili kontinentálne fázy a kolá “počúvania” Synody. Upozornil na to, ako sa zasadnutia Synody zameriavali –ako bolo zamýšľané –na ľudí, o ktorých sa hovorí, že nemajú “v Cirkvi žiadny hlas.”Takéto svedectvá “samozrejme vzbudzujú emócie, pocity súcitu,” povedal a poznamenal, ako sa zameriavali na “menšiny so zvláštnymi sexuálnymi sklonmi, situácie neregulárnych ‘manželstiev,’ takže nie sú prijímané, teda vylúčené, pričom Cirkev by mala prijať každého.”
Čítajte: Kardinál Zen vyzýva pápeža Františka, že neodpovedá na dubia o ‘vraždách’ čínskej cirkvi
Kardinál Zen sa pozastavil nad tým, že možno skutočným zámerom organizátorov synody bolo zamerať sa na “menšiny so zvláštnymi sexuálnymi sklonmi,” a tak sa “skratka LGBTQ po prvýkrát slávnostne dostala do cirkevného dokumentu.”
Kým tvrdil, že organizátori synody pravdepodobne považovali obe úvodné etapy za neuspokojivé, napísal, že Instrumentum laboris pre stretnutia v októbri 2023 predstavilo “jasný zmysel toho, že problémy, ktoré sa kladú na rozlišovanie, sú štruktúry Cirkvi a problémy sexuálnej etiky.”
Čítajte: Dokument hlavnej synody o synodalite zdôrazňuje potrebu ‘prijať’ polygamistov, ‘LGBTQ+ ľudí’
Hongkonský kardinál však napísal, že na októbrových’stretnutiach vo Vatikáne sa použila rovnaká metóda ako na predchádzajúcich etapách, “metóda, ktorá neuprednostňuje riešenie projektov.”
Vyčítal toľko skloňovanú synodálnu metódu “rozhovoru v duchu”, pričom citoval profesora z Rímskej’Gregoriánskej univerzity, ktorý túto techniku odhalil ako nepoužiteľnú pre synodálne diskusie.
“Vnucovanie tejto metódy synodálnym rokovaniam je manipuláciou, ktorej cieľom je vyhnúť sa diskusii. Je to všetko psychológia a spoločnosť, žiadna viera a žiadna teológia,” napísal kardinál Zen.
Keď ide o príkaz členom Synody zachovávať mlčanlivosť o ich diskusiách, napísal, že “veriaci boli držaní v nevedomosti o Synode, ktorá mala byť vzorom synodality.”
Lajtmotív na synode
Kardinál Zen poukázal aj na problémy so zložením členov októbrového’zasadnutia synody vo Vatikáne a uviedol, že pápežov’osobný výber na toto podujatie bol “zrejme za účelom ‘vyváženia dvoch strán,’” vo svetle výberu miestnych biskupských’ konferencií.
Však si všimol “niečo vážnejšie,” a to začlenenie laikov do synody, čo znamená, že “už to nie je synoda biskupov.”
Čítajte: Arcibiskup Aguer: Feministické myslenie prevažuje v záverečnej správe o synode
Vyzval, aby nadchádzajúce zasadnutie synody v októbri 2024 bolo skutočnou synodou biskupov, vyhradenou pre biskupov a s vylúčením laikov, čím by sa zabránilo “nebezpečnému zmätku.”
Kardinál Zen tiež vyzval na vytvorenie hnutia, ktoré by preskúmalo otázky nastolené na doterajšej synode, aby sa biskupi mohli vrátiť na synodu a priniesť – tu kardinál citoval pápeža Františka – “vôňu svojich oviec.”
“Iba oni sú schopní priniesť na synodu skutočnú situáciu svojej Cirkvi, pápež nemôže”mať nos na všetky svoje ovečky na svete, najmä ak ide o perifériu,” povedal. V takýchto diskusiách bude kľúčový dokument Sensus fidei v živote Cirkvi z roku 2014, dodal.
Fiducia Supplicans
Kardinál Zen, jeden z päťky dubia kardinálov, ktorí v lete napísali Františkovi, potvrdil jeho predchádzajúcu kritiku Fiducia Supplicans, pričom uviedol, že text “len rozvinul tú už dlhú odpoveď”, ktorú piati kardináli dostali.
ČÍTAJ: Kardinál Zen o homosexuálnych ‘zväzkoch’: Nazývať ‘hriech ako niečo dobré’ je ‘heréza’
Dubia bola verejne zverejnená 2. októbra po tom, čo kardináli dostali od Františka prvú odpoveď, ktorá bola taká “nejasná”, že mu svoje dubia vydali znova. Kardinál Zen podotkol že predmetná odpoveď bola vopred pripravená organizátormi synody, “aby odpovedala narušiteľom ich programu, ” obvinenie zopakoval aj teraz: “Autorom nemohol byť Svätý Otec, ale musela pochádzať z arzenálu sekretariátu synody pripraveného na protichodné názory.”
Nielenže Fiducia Supplicans spôsobila “veľký zmätok,” ale kardinál Zen varoval, že “hrozí vážne rozdelenie, aké v Cirkvi ešte nebolo.”