vincenzo-paglia-810x500.jpg

Predseda Pápežskej akadémie pre život tvrdí, že katolícka morálna náuka "si vyžaduje neustálu reflexiu

184
Kultúra smrti
V článku sa dočítate:
  • Predseda Pápežskej akadémie pre život spochybnil podporu antikoncepcie a vyžaduje reflexiu.
  • Knihu The Theological Ethics of Life podporuje antikoncepciu a umelé oplodnenie ako morálne prijateľné.
  • Pápež František môže vydať novú encykliku o bioetike s názvom Gaudium Vitae.
  • Pápežská akadémia pre život sa zaoberá morálnymi otázkami a rozširuje svoj mandát na životné prostredie.

Odpovedajúc na otázku LifeSiteNews’ o svojom predchádzajúcom vyhlásení podporujúcom antikoncepciu, predseda Pápežskej akadémie pre život spochybnil toto tvrdenie, ale dodal, že morálne učenie Cirkvi’ si vyžaduje pokračovanie v reflexii.”

Arcibiskup Vincenzo Paglia v pondelok na tlačovej konferencii pri príležitosti zhromaždenia Pápežskej akadémie pre život’načrtol časť svojho pohľadu na katolícku morálku v súvislosti s antikoncepciou. 

LifeSiteNews sa predsedu PAV opýtal, či sa stále drží názorov, ktoré vyjadril v rozhovore v roku 2022, keď uviedol, že “verí, že príde deň”, keď pápež František alebo jeho nástupca vydá dokument o morálnych otázkach v súlade s nedávno vydanou knihou PAV’, ktorá otvorila dvere k povoleniu antikoncepcie.

“V tomto rozhovore som, myslím, že som nepovedala to, čo ste povedali vy,” reagovala Paglia. 

Komentáre Paglia’2022 v rozhovore prišli vo svetle veľmi kontroverznej a veľmi diskutovanej The Theological Ethics of Life knihy – zrodenej na predchádzajúcom zhromaždení PAV –, ktorá proposes antikoncepciu aj umelé oplodnenie ako morálne prijateľné.

Krátko na to jezuitmi vedená La Civilta Cattolica – pozoruhodná tým, že jej obsah pred uverejnením preveril vatikánsky’Štátny sekretariát – zhrnul a propagoval knihu PAV’a vo svetle textu sa pýtal, či by František mohol čoskoro vydať “novú encykliku alebo apoštolskú exhortáciu o bioetike, ktorá by sa mohla volať ‘Gaudium Vitae.’”

Paglia s týmto návrhom súhlasil, keď na jeseň 2022 hovoril pre The Tablet. Pre The Tablet povedal, že je potrebné rozvinúť “celú architektúru etického rozmeru života”. Ako príklad zmeny, ktorú mal na mysli, Paglia uviedol kontroverzné vyhlásenie pápeža Františka’, že trest smrti je “v rozpore s evanjeliom”, čo pápež odvtedy často opakoval, dokonca zmenil Katechizmus Katolíckej cirkvi a uviedol, že trest smrti je “neprípustný,” vzdor katolíckej náuke a Svätému písmu a potvrdzuje morálnu prípustnosť trestu smrti. 

ČÍTAŤ: Pápežova’zmena katechizmu je v rozpore s prirodzeným zákonom a depozitom viery  

Rozšírením svojej pondelkovej odpovede pre LifeSiteNews Paglia poukázal na základný text, z ktorého vznikla Teologická etika života, ktorá práve vyšla pod názvom Gaudium Vitae alebo Radosť zo života. Nový text, povedal Paglia, je o pohľade na učenie o morálke pod zorným uhlom “vývoja cirkevnej’tradície, pretože ten prebiehal nepretržite.”

Paglia predstavil “príklad” údajnej zmeny v cirkevnom učení o antikoncepcii, pričom doložil, že medzi Piusom XI. a Piusom XII. došlo k zmene postoja k zákazu používania prirodzených metód na zníženie pravdepodobnosti počatia. 

Paglia tvrdil, že Pius XII. bol zhovievavejší v povoľovaní prirodzených praktík, ako je NFP, zatiaľ čo Pius XI. ich zakazoval, a uviedol, že údajná zmena dokazuje, že chápanie antikoncepcie sa “prehĺbilo.”

“Takže toto morálne učenie si podľa môjho názoru vyžaduje pokračovanie v reflexii,” povedal. “V skutočnosti nejde”len o to, ako hovoríte, vyriešiť niektoré otázky. Ide o to, aby sme vášnivejšie, jasnejšie, dôraznejšie chápali správanie v”úcte k inšpirácii Písmom, Tradíciou a tiež Magistériom.”

Ako LifeSiteNews už predtým prezentoval, katolícky zákaz umelej antikoncepcie zostal nemenný, ani Pius XI. nezakázal používanie prirodzených metód (všeobecne známych ako NFP), ako to potvrdil Paglia. V § 59 Casti Connubii Pia XI’sa uvádza, že sa nepovažujú “za konajúce proti prírode tie páry, ktoré v manželskom stave využívajú svoje právo náležitým spôsobom, hoci z prirodzených dôvodov buď času, alebo určitých chýb nemôže vzniknúť nový život.”

Pius XII’1951 Príhovor k pôrodným asistentkám potvrdil Casti Connubii, a tiež načrtol liceitu využívania “manželského práva aj počas dní prirodzenej neplodnosti.”

Čítaj: Úplný zákaz antikoncepcie Cirkvi’nemôže zmeniť pápež František ani nikto iný  

Pius XII. však prezentoval varovanie, ktoré zdieľal aj Pius XI. a odsúdil “zneužívanie” “zvrátenosti samotného aktu,” teda antikoncepcie, spolu s dôrazným varovaním pred manželmi, ktorí “obmedzujú manželský akt výlučne na tieto (prirodzene neplodné) obdobia,” s tým, že “potom treba ich správanie dôkladnejšie preskúmať.”

Paglia s odvolaním sa na starnutie populácie a pokles pôrodnosti pre LifeSite povedal, že na morálne otázky nemožno odpovedať na základe “jednotlivých prípadov,” ale že “je potrebná nová vízia, ktorá sprevádza život ľudí”.” 

Paglia’komentáre pre LifeSite sú ozvenou jeho predchádzajúcich vyjadrení na tému antikoncepcie vo svetle rozhorčenia mnohých katolíkov nad teologickou etikou života spolu s tými, ktoré sa týkajú samotného PAV. Pri obrane knihy pred kritikou znepokojených katolíkov na internete PAV v roku 2022 napísala, že teológia si vyžaduje “pokrok” ako súčasť prirodzeného procesu. “Buďte opatrní: to, čo je dnes nesúhlasné, sa môže zmeniť,” napísala PAV.

Katolícka cirkev’však zákaz umelej antikoncepcie nie je aspektom, ktorý by podliehal budúcim zmenám. Pápež Ján Pavol II. v roku 1988 vyhlásil, že takéto učenie o tejto téme “patrí do trvalého dedičstva morálnej náuky Cirkvi”

Od päť rokov predtým Ján Pavol II. poznamenal, že akékoľvek pokusy o ospravedlnenie antikoncepcie sú nemožné a nezákonné:

V tejto perspektíve treba antikoncepciu objektívne hodnotiť ako tak hlboko nezákonnú, že nikdy nemôže byť z akéhokoľvek dôvodu ospravedlnená. Myslieť si alebo tvrdiť opak sa rovná tvrdeniu, že v ľudskom živote môžu nastať situácie, v ktorých je dovolené neuznávať Boha ako Boha.

PAV však nie je cudzia polemika týkajúca sa morálneho učenia Katolíckej cirkvi’. Paglia vydal v roku 2019 výzvu pre PAV, aby “rozšírila rozsah svojich úvah a povedal, že pápež František upozornil PAV, “že je riskantné pozerať sa na ľudský život spôsobom, ktorý ho odtrháva od skúsenosti a redukuje ho na biológiu alebo na abstraktné univerzum, oddelené od vzťahov a dejín.” 

PAV bola opísaná ako preniknutá “heretickým gnosticizmom” po tom, čo bola prepracovaný Františkom’ novými stanovami počnúc novembrom 2016. Podľa nových podmienok už členovia neboli povinní podpisovať vyhlásenie, že zachovávajú pro-life učenie Cirkvi’a zároveň sa rozšíril mandát PAV’o zameranie na životné prostredie.