- Skupina katolíkov napísala pápežovi otvorený list.
- Odsudzujú Fiducia Supplicans a posolstvo pápeža Františka.
- Žiadajú stiahnutie dokumentu a kritizujú jeho podporu homosexuálnych zväzkov.
- Žiadajú, aby sa zaoberali pravdou a láskou, nie lživým sentimentalizmom.
Skupina veriacich katolíkov, ktorí žijú s krížom príťažlivosti k rovnakému pohlaviu, napísala pápežovi Františkovi otvorený list, v ktorom mu vyčíta Fiducia Supplicans a posolstvo, ktoré vysiela na “úkor pravdy.”
Dátum “Popolcovej stredy,” listu sa prvýkrát objavilo v taliančine na stránke “Omosessuali cattolici, le loro famiglie e i loro amici (Homosexuálni katolíci, ich rodiny a ich priatelia)” blogu. V očividnej slovnej hračke skupina nazvala svoj list Veritas Supplicans, “Žobranie o pravdu.”
Tak ako mnohí katolíci s príťažlivosťou k rovnakému pohlaviu na celom svete, aj táto skupina Talianov hrdinsky odmieta homosexualitu a namiesto toho sa deň čo deň rozhoduje pre cudný život.
A zatiaľ čo mnohí sa snažia nájsť tie správne slová, ktorými by vyjadrili pocit zrady a rozhorčenia, ktorý’teraz prežívajú — vrátane mňa — táto skupina napísala krásne formulovaný, ale štipľavý komentár k niektorým škodám, ktoré napáchala Svätá stolica’neférovým zverejnením Fiducia Supplicans.
Odsek za odsekom dokazujú pápežovi Františkovi, že jeho názor je založený na populárnom svetskom myslení, a nie na nadčasových pravdách, ktoré Cirkev pozná už stáročia.
“V priebehu rokov sme boli svedkami, ako ste sa osobne, s otcovským prijatím, obracali na svojich transrodových a homosexuálnych priateľov, slobodných a páry, ktorí mali tú česť podeliť sa s Vami o svoje myšlienky a skúsenosti,” píšu. “Žiaľ, nepočuli sme však o Vašich stretnutiach s tými, ktorí žijú a prežívajú z Božej milosti oslobodzujúcu krásu Katolíckeho magistéria pre ľudí s príťažlivosťou k tomu istému pohlaviu.”
Koexistenciu predchádzajúcich vyhlásení tohto pápežstva potvrdzujúcich nemenné učenie Cirkvi’o manželstve a sexuálnej komplementarite s Fiducia Supplicans označujú za, “pomník morálneho relativizmu, ako aj vážnu urážku logiky a rozumu.”
Pápež František, zdá sa, že obhajobou Fiducia Supplicans až do trpkého konca chcete zasadiť kôl, ktorý označí bod, z ktorého niet návratu. V skutočnosti nám ukazuje začiatok cesty, ktorá je už vyznačená a ktorej obrysy možno zahliadnuť: verejná podpora, ktorú ste prejavili homosexuálnym zväzkom v civilnej sfére, nezabudne nájsť dôsledné uplatnenie aj v cirkevnej sfére, a to pod rovnakou zámienkou zachovania náuky o katolíckom manželstve.
…
Svätý Otče, ak je túžba vášho srdca prijať “homosexuálov, ktorí hľadajú Boha” úprimná a hlboká, prečo navrhujete unáhlené požehnanie, zbavené sviatostného charakteru, len preto, že podľa vášho osobného presvedčenia musí toto prijatie nevyhnutne prejsť úplným prijatím, spoločenským a cirkevným, “homosexuálnej lásky”, a tak si požičať jazyk, ktorý nám katolíkom nepatrí?
Skutočne ste presvedčení, že toto je správny spôsob, ako koncipovať katolícku pastoráciu, ktorá odpovedá na skutočné duchovné otázky srdca s príťažlivosťou k osobám rovnakého pohlavia?"
Napokon dodávajú toto zarážajúce vyhlásenie:
Chceme vziať svoj kríž a nasledovať ho, pretože jeho jarmo je ľahké a ľahké, kým jarmo sveta je ťažké a vedie k zúfalstvu. Zakúsili sme to, Vaša Svätosť, pretože sme prešli tými kľukatými cestami a stále si nesieme rany.
“Dobre viete, že homosexuálne city sú samy osebe neusporiadané, hoci sa vám tento jazyk nepáči, pretože sa vám zdá drsný a urážlivý. Nebolo by pastoračne správnejšie ‘vyriešiť problém’ praktizovaním Pravdy s Láskou, než ísť cestou lživého sentimentalizmu?" ” pýtajú sa.
“Pravda nás skutočne robí slobodnými, Vaša Svätosť. Nie je to zastarané príslovie,” pokračovali. “Ale lož nás ešte viac zotročuje uponáhľanou a povrchnou ideológiou, ktorá nemá nič spoločné s Kristovou Pravdou, nieto ešte s jeho Láskou.”
Predtým, ako na záver požiadali pápeža, aby “stiahol tento neužitočný a škodlivý dokument,” urobili posledný úprimný výrok, v ktorom možno prejavili viac duchovnej zrelosti a vytrvalosti ako autori rádioaktívneho dokumentu”
Svätý Otče, túžime po najvyšších veciach, túžime po nebi. Nepotrebujeme’také priateľské, ľútostivé a ponižujúce potľapkávanie po pleci, ako je Fiducia Supplicans.
****
Prečítajte si celý preložený list:
Veritas Supplicans
“Drahý pápež František, s istou trúfalosťou sa na vás obraciame s našou prosbou; robíme to s bázňou dieťaťa, ktoré sa cíti zranené slovami svojho otca’
Sme katolícki homosexuáli, sprevádzaní našimi rodinami a priateľmi. Náš slabý hlas má čoraz väčší problém byť vypočutý, pretože je hodnotený ako neladiaci a … nesprávny. Preto sa obraciame priamo na vás, Svätý Otec, aby sme vám oznámili naše pochybnosti a rozpaky nad vyhlásením Fiducia Supplicans Dikastéria pre náuku viery.
V priebehu rokov Vášho pontifikátu sme pozorne sledovali vývoj Vašej Svätosti’ “teologickej reflexie, založenej na pastoračnej vízii”, a to už od prvého vyhlásenia “Kto som, aby som súdil homosexuála?"”, ktoré vyvolalo celosvetovú pozornosť k problematike homosexuálnych osôb. V tej chvíli sme všetci pochopili, niektorí s uspokojením, iní s obavami, že otázka homosexuálov je vám mimoriadne blízka. Všetci sme pochopili, Vaša Svätosť, že túto vetu ste mali v srdci už nejaký čas a čakali ste na príležitosť, aby ste ju mohli verejne vyjadriť. Vaša nebola jednoduchou pastoračnou nótou, ale vyhlásením, že chcete zmeniť pastoračnú víziu, ktorá sa vám nezdala presvedčivá.
Svätý otče, je zrejmé, že ste sa už rozhodli, akým smerom sa vydáte, keď ste si pravdepodobne vypočuli najvýraznejšie hlasy zaoberajúce sa touto problematikou. Mohli ste si vybrať cestu otca, ktorý sa radí a počúva všetky svoje deti, aj tie, ktoré sú rigidnejšie, neprezentované a možno rezervované. Namiesto toho ste sa rozhodli počúvať len jednu stranu, tú, ktorá je nepochybne viac v súlade s moderným svetom, viditeľnejšia a organizovanejšia.
V priebehu rokov sme boli svedkami toho, ako ste osobne, s otcovským prijatím, oslovovali svojich transrodových a homosexuálnych priateľov, jednotlivcov a páry, ktorí mali tú česť podeliť sa s Vami o svoje myšlienky a skúsenosti. Žiaľ, nepočuli sme však o Vašich stretnutiach s tými, ktorí z Božej milosti žijú a prežívajú oslobodzujúcu krásu Katolíckeho magistéria pre ľudí s príťažlivosťou k rovnakému pohlaviu.
S priazňou sme prijali odpoveď Kongregácie pre náuku viery na dubium o požehnaní zväzkov osôb rovnakého pohlavia zverejnenú 15. marca 2021, pretože nás utvrdila vo viere a zároveň nás ako mužov a ženy, mužov a ženy, oživila na ceste za Pánom pre spásu našich duší. V skutočnosti toto Responsum krištáľovo jasne uvádza: “aby to zodpovedalo povahe sviatostí, keď sa vzýva požehnanie konkrétnych ľudských vzťahov, okrem správneho úmyslu tých, ktorí sa na ňom zúčastňujú, je potrebné, aby to, čo sa požehnáva, bolo objektívne a pozitívne usporiadané na prijatie a vyjadrenie milosti podľa Božích plánov vpísaných do stvorenia a plne zjavených Kristom Pánom. Preto len tie skutočnosti, ktoré sú samy osebe usporiadané tak, aby slúžili týmto cieľom, sú zhodné s podstatou požehnania udeľovaného Cirkvou” a dodáva “Cirkev pripomína, že sám Boh nikdy neprestáva požehnávať každé zo svojich pútnických detí na tomto svete […]. Ale nežehná a nemôže žehnať hriech.” Len o niekoľko mesiacov neskôr, 18. decembra 2023, sa to isté dikastérium, žiaľ, postavilo proti sebe vydaním deklarácie Fiducia Supplicans, ktorou obchádza a obchádza “aby to, čo je požehnané, bolo objektívne a pozitívne ustanovené”, a teda “požehnáva hriech.” Je zrejmé, že koexistencia týchto dvoch dokumentov je pomníkom morálneho relativizmu, ako aj vážnou urážkou logiky a rozumu.
Pápež František, zdá sa, že obhajobou Fiducia Supplicans až do trpkého konca chcete zasadiť kolík, ktorý označí bod, z ktorého niet návratu. V skutočnosti nám ukazuje začiatok cesty, ktorá je už vyznačená a ktorej obrysy možno zahliadnuť: verejná podpora, ktorú ste prejavili homosexuálnym zväzkom v civilnej sfére, nezabudne nájsť dôsledné uplatnenie aj v cirkevnej sfére, a to pod rovnakou zámienkou zachovania náuky o katolíckom manželstve.
Cirkev vždy žehnala “todos, todos, todos,” ako rád opakujete, ale prostredníctvom kanonického, liturgického, kňazského, a teda účinného požehnania. Nemajú aj homosexuáli právo prijať túto sviatosť v plnosti jej potenciálu milosti? Svätý Otče, ak je túžba vášho srdca prijať “homosexuálov, ktorí hľadajú Boha” úprimná a hlboká, prečo navrhujete unáhlené požehnanie, zbavené jeho sviatostného charakteru, len preto, že podľa vášho osobného presvedčenia musí prijatie nevyhnutne prejsť úplným spoločenským a cirkevným prijatím “homosexuálnej lásky”, a tak si požičať jazyk, ktorý nám katolíkom nepatrí? Ste naozaj presvedčení, že toto je správny spôsob, ako navrhnúť katolícku pastoráciu, ktorá by odpovedala na skutočné duchovné otázky srdca s príťažlivosťou k osobám rovnakého pohlavia?
My si veľmi pokojne myslíme, že nie, pápež František. Myslíme si, že je toho oveľa viac a inak. Všetci máme zvláštne povolanie od Pána Ježiša: byť ako on, milovať tak, ako nás miluje on. Chceme vziať svoj kríž a nasledovať ho, pretože jeho jarmo je ľahké a ľahké, zatiaľ čo jarmo sveta je ťažké a vedie k zúfalstvu. Zakúsili sme to, Vaša Svätosť, pretože sme prešli tými kľukatými cestami a stále si nesieme rany.
Vieme, Svätý Otec, aké sú vaše obavy, pretože sú rovnaké ako naše. Trpíte rovnako ako my, pretože niektorí homosexuáli sú odmietaní vlastnými rodinami pre svoje citové puto s osobou rovnakého pohlavia. Tento odmietavý postoj, napriek dobrým úmyslom, nerešpektuje katolícke magistérium v tejto oblasti, ktoré je bezvýhradné, keď hovorí, že homosexuálov “treba prijímať s úctou, súcitom, jemnosťou. Voči nim sa vyhneme každému znaku nespravodlivej diskriminácie.” Preto súhlasíme s vašimi obavami, pretože sme toto odmietnutie zažili na vlastnej koži. Aj na nás, Svätý Otec, sa niekedy pozerali s podozrením, povýšenecky, s ľútosťou. alebo s opovrhnutím, a to práve tí, ktorí nás milujú. Dnes, žiaľ, musíme povedať, že rovnaké opovrhnutie zažívame aj od niektorých pastierov v katolíckej hierarchii, a to tak od tých konzervatívnejších, ako aj od tých progresívnejších.
Samozrejme, v týchto problematických a bolestných rodinných situáciách zjavne zasahuje Fiducia Supplicans, ktorá prichádza na pomoc homosexuálnym osobám odmietaným kvôli ich vzťahu k rovnakému pohlaviu. Ale ak vy, pápež František, hovoríte, že “homosexuálna láska” je dobrá a pochádza od Boha, ako by mohol katolícky rodič naďalej ospravedlňovať inú výchovnú víziu? V skutočnosti je pravdepodobné, že práve toto sa deje v mnohých katolíckych rodinách: rodičia sa zjavne zmierujú so svojimi deťmi, pretože “pápež František to povedal s Fiducia supplicans.” Táto revolučná metóda má však príchuť zasahovania; zasahuje ťažkou rukou proti Božiemu príkazu, aby “rodičia odovzdávali vieru svojim deťom.”Takto sa rozdrví ten konštruktívny dialóg medzi rodičmi a deťmi, inšpirovaný katolíckou doktrínou, ktorý je nevyhnutný pre duchovný rast všetkých členov rodiny, ktorí, povolaní Pánom, aby sa dôkladne pýtali sami seba na tému homosexuality, sa môžu stať učiteľmi lásky, a nie konformizmu. Vyhradzujeme rodinám tú výchovnú slobodu, ktorá im patrí, Svätosť, bez toho, aby sme zasahovali do osobných názorov odovzdaných zhora, nech sú akokoľvek autoritatívne. Sme presvedčení, že tieto sväté rodiny, ktoré sa stali odborníkmi na starostlivosť o citové zranenia namiesto toho, aby ich naďalej ignorovali, budeme potrebovať čoraz viac.
Riešili sme možno niektoré kritické situácie, určite, ale na úkor Pravdy. Vy, Svätý Otec, tým, že ste vyhlásili “homosexuálnu lásku” za dobrú, zaujímate miesto rodín, aby ste “vyriešili problém” nejakého bolestného konkrétneho prípadu. Týmto konaním možno prinútite niektorých katolíckych rodičov, aby nasledovali kroky mnohých, ktorí odmietajú Fiducia supplicans, vrátane kardinálov, biskupov a kňazov na celom svete, a tak vytvárajú ďalšie napätie v rodinách. Dobre viete, že homosexuálne city sú samy osebe neusporiadané, hoci sa vám tento jazyk nepáči, pretože sa vám zdá drsný a urážlivý. Nebolo by z pastoračného hľadiska správnejšie “riešiť problém” praktizovaním Pravdy s Láskou, než ísť cestou lživého sentimentalizmu? Pravda nás skutočne robí slobodnými, Vaša Svätosť. Nie je to zastarané príslovie. Ale lož nás ešte viac zotročuje uponáhľanou a povrchnou ideológiou, ktorá nemá nič spoločné s Kristovou Pravdou, nieto ešte s jeho Láskou.
Svätý Otče, túžime po najvyšších veciach, túžime po nebi. Nepotrebujeme’také priateľské, ľútostivé a ponižujúce potľapkávanie po pleci, ako je Fiducia Supplicans. Aj my máme právo kráčať cestou obrátenia a nakoniec si nechať od Ježiša Krista osláviť svoj kríž.
Takže v pravde vás prosíme, Svätý Otec: požiadajte príslušné dikastérium, aby stiahlo tento zbytočný a škodlivý dokument, a nám, všetkým, nikoho nevynímajúc, dovoľte, aby sme sa venovali, začali úprimnú a skutočne účinnú pastoráciu, v plnom súlade s obrazom Dobrého pastiera, ktorý ide hľadať zranené ovce, bráni ich, nesie ich na pleciach a uzdravuje, vedie ich späť k stádu. Potrebujeme dobrú pastvu, pápež František, potrebujeme slová Pravdy.
S úprimnosťou a úctou.
Katolícki homosexuáli, ich rodiny a priatelia