- Piatok červených jalovíc vyvolal kontroverziu v Izraeli.
- Hamas zaútočil na základe príchodu jalovíc do Izraela.
- Červené jalovice sú dôležité pre rituálnu čistotu v judaizme.
- Obnova Chrámu v Jeruzaleme je spojená s prinesením červených jalovíc.
V septembri 2023 prišlo do Izraela “päť dokonale červených jalovíc” - kráv, ktoré ešte nerodili teľatá.
Táto informácia bola taká kontroverzná, že rýchlo vyvolala reakciu médií Hamasu, ktoré ju označili za pokus “judaizovať sväté mešity” a tvrdili, že “Al Aksa [mešita na Chrámovej hore] je v nebezpečenstve.”[1]
Krátko na to Hamas 7. októbra začal svoj útok - nazvaný “operácia Al Aksa Flood” podľa mešity. Hamas’ Abú Obeida tieto jalovice skutočne uviedol ako dôvod útoku, pričom ich príchod označil za akt “agresie proti citom celého národa v srdci jeho arabskej identity” - ako aj za vážne zneváženie Mohameda.[2]
Toto poprel rabín Azariah Ariel, vedúci projektu Temple Institute’Red Heifer, ktorý povedal: “Hamas nepotrebuje dôvody na zabíjanie Židov, potrebuje len výhovorky.”[3]
Ale ako by si to mohol niekto vysvetliť, aj keď neúprimne, príchod piatich červených kráv ako akt agresie?
Odpoveď spočíva v úlohe, ktorú podľa mnohých tieto kravy zohrajú pri obnove Jeruzalemského chrámu.
Červené jalovice a rituálna čistota
Červená jalovica sa spomína v 19. kapitole Mojžišovej knihy, kde sa vysvetľuje, že jalovicu treba zabiť a spáliť a jej popol zmiešať s vodou. Táto zmes je prostriedkom na odstránenie rituálnej nečistoty vzniknutej kontaktom s mŕtvymi.
Táto očista bola kľúčová pre židovské kňazstvo a obetný kult. The Jerusalem Post píše:
V dnešnej dobe sa predpokladá, že všetci Židia, vrátane kochanim [kňazov alebo potomkov kňazov], sú znečistení nečistotou, ktorú im odovzdáva mŕtvola.
Akkoľvek v každodennom živote v dnešnej dobe nemá tento stav veľký praktický účinok, tí, ktorí sú znečistení týmto typom nečistoty, majú zakázaný vstup do Chrámu.[4]
Israel365News uvádza:
[L]akovanie červenej jalovice zanechalo celý Izrael rituálne nečistý a neschopný riadne plniť mnohé iné prikázania.[5]
To je problém, pretože obrad musí dokončiť kňaz, ktorý je sám rituálne čistý. Rabín Azaria (alebo Azariáš) Ariel, riaditeľ výskumu Chrámového inštitútu, vysvetľuje:
Musí byť čistý, aby mohol vykonať rituál a pripraviť popol. Nemôže sa napríklad narodiť v nemocnici. Máme niekoľko takýchto kňazov.
Hľadáme kňazov, ktorí boli v tejto veci opatrní, čo znamená vzdialení od mŕtvych tiel z cintorínov a z nemocníc. Musia mať jasnú rodinnú tradíciu, že sú potomkami kňazov. Takýchto mužov je v skutočnosti veľa, veľa. Taktiež musí byť vo veku, kedy môže zabíjať kravu aspoň 15 rokov a dovtedy nebol’v nemocnici.
Ariel však tiež uviedol, že medzitým je stále možné vstúpiť na Chrámovú horu a dokonca prinášať určité obety v stave rituálnej nečistoty.[6] The Daily Wire’s Kassy Akiva tiež vyhlásil v príspevku X:
Popol sa používa na výrobu zmesi, ktorá sa používa v procese očisťovania pri vstupe na vnútorné nádvorie Chrámovej hory.
Praktické využitie v súčasnosti by umožnilo policajtom očistiť sa pred vstupom do tejto oblasti z bezpečnostných dôvodov namiesto toho, aby boli nútení vstúpiť do tejto oblasti na zaistenie bezpečnosti bez predchádzajúceho očistenia.
Aj keď to litera židovského zákona povoľuje, všetci sa zhodujú, že by bolo lepšie očistiť sa pred vstupom.
Ariel ďalej v Israel365News tvrdil, že tento obrad “neaktivuje požiadavku postaviť Tretí chrám,” a “stavba chrámu nezávisí od červených jalovíc.”[7]
Tiež uviedol, že “Rituál červenej jalovice nerobíme preto, aby prišiel Mesiáš, aby Boh urobil niečo také alebo onaké.”
Nezdá sa však, že by to bolo úplne transparentné.
Vyjadrené zámery s Chrámom
V tom istom článku Israel365News sa uvádza, že “obnovenie chrámovej služby v plnom rozsahu závisí od návratu rituálu červenej jalovice.”[8]
Na doplnenie, zúčastnené osoby výslovne uviedli, že chápu, že ich projekt Červenej jalovice je spojený s obnovou Chrámu.
Jalovice priniesla organizácia Boneh Israel (“Budovanie Izraela”) zložená zo židov a kresťanov. Jalovice našiel a vychoval Byron Stinson, “židovský kresťan” a poradca organizácie.[9] Video na webovej stránke Boneh Israel ho nazýva “doslova človekom, ktorý do Izraela priviedol tieto červené jalovice.”[10]
Na tej istej webovej stránke sa uvádza:
Tieto červené jalovice môžu priniesť svetový mier! Biblia nás učí, že kľúčom k vybudovaniu Tretieho chrámu (Domu modlitby pre všetky národy) je očistenie červenou jalovicou v Jeruzaleme.[11]
Stinson tiež jasne uviedol, že obrad jalovice chápe ako prvý a nevyhnutný krok pre obnovu Chrámu, a dokonca ho spája so vznikom vlády jedného sveta:
Rabíni sú takí vzrušení, pretože podobne ako my, roztrúsení v národoch, každý cíti blížiaci sa nástup vlády jedného sveta. Môžete cítiť blížiaci sa čas, že sa niečo musí zmeniť.
A všetci to cítia a to, čo zúfalo očakávajú, je príchod Mesiáša.
Vedia, že je to prvý krok k tomu, aby mohli postaviť chrám. Nemôžete’očistiť ľudí, ktorí budú pracovať na chráme, kým vlastne nebudete mať túto očistnú vodu, ktorá pochádza z popola z červených jalovcov.[12]
Stinson tiež uviedol:
Myslím si, že reakciou každého kresťana by mala byť podpora výstavby chrámu.[13]
The Jerusalem Post tiež uviedol, že ešte v septembri sa na izraelskom letisku Ben-Gurion slávnostne stretli s jalovcami viacerí rabíni z Chrámového inštitútu, vrátane samotného rabína Azarie Ariela a generálneho riaditeľa ministerstva Jeruzalema a kultúrneho dedičstva Netanela Isaaca.[14]
Chrámový inštitút založil Arielov’otec (rabín Jisrael Ariel) a rabín Azaria Ariel vedie jeho výskumné oddelenie. Na vlastnej webovej stránke Inštitútu’sa uvádza, že hoci niektoré chrámové obrady sú možné v stave rituálnej nečistoty, na úplné obnovenie je potrebná červená jalovica:
Úplné obnovenie všetkých aspektov služby vo Svätom chráme a obnovenie úplnej rituálnej čistoty medzi Židmi je podmienené prípravou červenej jalovice. […]
Príprava červenej jalovice je predpokladom obnovenia úplnej služby vo Svätom chráme.[15]
Mesiánsky význam pripisovaný
Stránka tiež priaznivo informuje o učení v tejto veci veľmi vplyvného rabína dvanásteho storočia Moše ben Maimona (“Maimonides” alebo “Rambam”). Ten spájal prinášanie ďalšej red jalovice s príchodom Mesiáša (“Mašiach” alebo “Mošiach”):
Od času, keď bolo prikázané splniť túto micvu, až do času, keď bol Chrám zničený druhýkrát, sa obetovalo deväť červených jalovíc.
Prvý priniesol Mojžiš, náš učiteľ. Druhý priniesol Ezdráš. Sedem ďalších prinášali až do zničenia druhého Chrámu.
A desiatu prinesie kráľ Mašiach; nech sa rýchlo zjaví. Amen, tak nech sa stane vôľa G‑d’a.[16]
Maimonides tiež uvádza, že kľúčovým činom tohto údajného Mesiáša, a vlastne jedným z rozhodujúcich dôkazov jeho tvrdenia, je, že obnoví Jeruzalemský chrám.[17]
Takže sa zdá byť ťažké poprieť, že existuje súvislosť medzi prinesením červených jalovíc a obnovou Jeruzalemského chrámu – ako aj príchodom údajného Mesiáša, ktorého má prijať židovský národ.
Moskva Al-Aksá
Významnou prekážkou obnovy Chrámu je mešita Al-Aksá, ktorá sa nachádza na Chrámovej hore.
Dlhodobo je miestom sporov medzi moslimami a židmi, keďže na tomto mieste sa môžu modliť len moslimovia.
Táto kontroverzia vrela v období pred 7. októbrom v tom, že izraelskí osadníci a “ultranacionalistické židovské skupiny” si razili cestu cez ochranku Al-Aksy”a snažili sa vykonávať to, čo úrady nazývajú náboženské “talmudské rituály.”[18]
Má sa za to, že Mohamed bol na mieste zničeného Jeruzalemského chrámu prenesený na magickom koni; a že svojho koňa priviazal k Západnému múru a odtiaľ vystúpil do neba a stretol sa s rôznymi prorokmi.
V dôsledku toho sa táto mešita považuje za tretie najsvätejšie miesto pre moslimov.
Aj keď rabín Ariel vyhlásil, že “Hamas nepotrebuje dôvody na zabíjanie Židov,” zostáva pravdou, že Abu Obeida nazval útok zo 7. októbra “potopou Al Aksy.”[19]
Vyzerá to, že je nemožné pochopiť, ako by islamský svet mohol tolerovať zničenie mešity Al Aksá a obnovu židovského chrámu. Výsledky by mohli radikálne prekonať potopu Al Aksy zo 7. októbra
Ale to nezastaví tých, ktorí stoja za projektom Červená jalovica. Možno ich sebadôvera pramení z myšlienok vyjadrených Maimonidesom, ktorý tvrdí, že Mošiach bude identifikovaný aj ako ten, kto “bojuje vojny Božie” a úspešne v tom uspeje– a že jeho vláda sa začne veľkou vojnou medzi dvoma mocnosťami Gog a Magog.[20]
Záver
Medzi katolíckymi teológmi neexistuje zhoda v tom, či bude Chrám niekedy skutočne obnovený, a predchádzajúce pokusy zlyhali.[21]
Však, ak bude obnovené, zdá sa, že existuje súvislosť medzi touto obnovou a objavením sa údajného židovského Mesiáša.
Mnohí katolícki teológovia a otcovia veria, že Antikrist bude takýmto človekom.[22] Niektorí predstavitelia židovského národa uznávali mnoho falošných mesiášov, vrátane Bar Kokhby a dokonca aj Napoléon. Teológ Suarez však vo svojom diele o Antikristovi napísal:
Je tu jeden, ktorého Židia očakávajú a ktorého všetci privítajú. Ostatných, ktorí sa vydávali za Mesiáša, neprijali všetci Židia, ale len niektorí.[23]
Zdá sa pravdepodobné, že ak by sa mal obnoviť Chrám a v dôsledku toho by mal byť konkrétny muž vyhlásený za Mesiáša, potom by takýto muž mohol byť prorokovaným Antikristom.
Ak odhliadneme od toho, že takýto čin budú prvky v islamskom svete brať ako ďalšiu provokáciu a môžu ho uviesť ako dôvod (alebo zámienku) na ďalšie násilie.
Prípad pokračuje rýchlo. Chrámový inštitút tvrdí, že našiel kohéna (kňaza) vhodného na vykonanie obradu, čo sa napriek opačným komentárom zdá byť rovnako pozoruhodné ako nájdenie samotných červených jalovíc.[24]
Na ich webovej stránke sa tiež uvádza, že prvý obrad červenej jalovice zo starozákonných čias bol dokončený “v druhý deň hebrejského mesiaca Nisan.” V gregoriánskom kalendári je to o necelý týždeň – 10. apríla.