- Zmrazené embryá sú deťmi a ich smrť oprávňuje súdny proces.
- Nová vlna potratového extrémizmu ohrozuje posledných pro-life záchrancov v Európe.
- Každé dieťa počaté oplodnením in vitro je Božie dieťa s nekonečnou hodnotou.
- Umelé oplodnenie vzniklo z rozhodnutia vziať život mimo manželského vzťahu muža a ženy.
My, komunita pro-life, sme konečne spadli do tejto veľkej priepasti, ktorá bola vždy priamo pred našimi očami.
Zrejmé súdne rozhodnutie Najvyššieho súdu v Alabame, že zmrazené embryá sú v skutočnosti deťmi a ich náhodná smrť oprávňuje na pokračovanie súdneho procesu o neoprávnenom usmrtení, vrhá svetlo na tento veľký kaňon medzi všetkými, ktorí bojujú za zastavenie potratov, ale nie práve za ochranu každého života od momentu počatia.
Šokantné, ale očakávané.
Čítajte: Nová vlna potratového extrémizmu sa zameriava na posledné pro-life záchrancov v Európe’
Na úvod treba povedať, že každé dieťa počaté oplodnením in vitro je plne ľudské a vítané také, aké je: Božie dieťa. Či už si niekto chce pripísať, že je stvorený na Boží obraz a podobu, alebo nie, je to prívlastok, ktorý vysvetľuje, že máš nekonečnú hodnotu. Nie ste’len na vrchole potravinového reťazca, ste’na vrchole materiálneho vesmíru v intelekte so slobodnou vôľou.
Na základe tejto slobodnej vôle vznikli deti prostredníctvom umelého oplodnenia.
Vedci a rodičia sa rozhodli vziať zo stromu poznania a začať život mimo prirodzených prostriedkov, manželského vzťahu medzi mužom a ženou.
Rodičia a tí, ktorí sa podieľajú na praxi odoberania, s veľkým fyzickým a emocionálnym rizikom, ľudských vajíčok a spermií, možno nevedia, čo v skutočnosti robia na materiálnej, duchovnej alebo psychologickej úrovni. S veľkou pravdepodobnosťou sa sústreďujú výlučne na cieľ: narodenie dieťaťa.
Tu’je rub Shakespeare nemohol’napísať lepšie:
Zomrieť – spať.
Lebo v tom spánku smrti, aké sny môžu prísť
Keď sa z tejto smrteľnej šnúry vytratíme,
Musia nás zastaviť. (Hamlet)
Trúfalosť: narodené dieťa zanecháva po sebe plnokrvných súrodencov – áno, bratov a sestry, ktorí budú “spať” v zmrazenom stave. Žeby sa im snívalo? Alebo včas zomrú? Alebo sa narodia o niekoľko rokov neskôr? Alebo na nich budú robiť pokusy?"
Toto nás musí prinútiť k zamysleniu.
Toto zamyslenie je najvýraznejšie u tých, ktorí tvrdia, že život sa začína počatím, čo veda určite dokazuje už samotným aktom oplodnenia ľudských vajíčok a ich implantácie s plným vedomím, že tieto počaté deti sú bábätká, ktoré potrebujú výživu z maternice, kým nie sú dostatočne silné na to, aby sa mohli kŕmiť ústami. Vieme, že je to celkom úžasné a nádherne stvorené, – ako spieval žalmista pred tisícročiami.
Ako zaujímavé je vidieť, že veda a náboženstvo sa v tomto celkom zhodujú, prinajmenšom v umení a kráse procesu, ktorý prináša ľudský život do fyzického sveta. Náboženstvo dodá – ale aj tu je ďalšia priepasť medzi veriacimi rovnako ako neveriacimi – v určitom okamihu vstupuje do telesného rámca ľudská duša.
Máme nový ľudský život a úspešne “vytvárame” takýto život od počatia počas roka 1977 a narodenia 25. júla 1978 Louise Brownovej.
ČÍTAJTE: Ako popieranie ľudskosti nenarodených detí viedlo k nášmu súčasnému kultúrnemu šialenstvu
Odvtedy boli počaté nespočetné milióny detí. Väčšina z týchto počatí bola z rôznych dôvodov zavrhnutá, zámerne zabitá. Ďalšia najväčšia skupina počatých detí bola uložená k ľadu, kryogénne zakonzervovaná, ako hovoria vedci, a čaká ich osud hodný opäť Shakespeara: “Naše vôle a osudy tak protichodne bežia, že naše zariadenia sú stále zvrhnuté; naše myšlienky sú naše, ich ciele nie sú naše” (Hamlet).
Tých, čo boli kryogénne zmrazení, môžu použiť na pokusy, alebo ich neskôr implantovať, prípadne vyhodiť, ak ich náhodou nerozmrazia a nezomrú “prirodzenou” smrťou.
Čo vlastne chceme? Oveľa viac živých detí na úkor mnohých ďalších oplodnených a vyhasnutých detí?
Ako sa vysvetľuje v prípade, ktorý riešil Najvyšší súd v Alabame, išlo o nehodu, ktorá rozdrvila počaté deti niekoľkých párov, a títo rodičia sa domáhali odškodnenia. Zatiaľ čo žalovaná strana v tomto prípade, Centrum pre reprodukčnú medicínu, sa snažila prípad zamietnuť ako väčšinu detí, ktoré pomohli počať najvyšší štátny súd prečítal zákon a povedal, že rodičia majú právo na odškodnenie týchto detí, keďže v zákone nie je výnimka pre spôsob počatia detí. Ako vieme, sú to predsa deti, deti vlastne ešte pred narodením, nie menej ľudské ako deti v maternici alebo ex utero.
Prečo sú teda tí, ktorí sa snažia brániť a chrániť život od okamihu počatia, v takej kaši?
Je tu niekoľko skupín. Po prvé, sú tu tí, ktorí sú za život a nevidia žiadnu nemorálnosť alebo nezrovnalosť v počatí detí mimo maternice s cieľom priviesť na svet dieťa. Vidia v tom spôsob, ako prekonať neplodnosť, aj keď je to nákladné a riskantné. Možno stratu súrodencov považujú za smutný vedľajší účinok zázraku nového života. Niektorí hovoria, že sedem počatých detí nie je priviedených k životu za každé jedno, ktoré je. To’je konzervatívne číslo.
Ďalšia skupina uvažuje o politickom prúde. Mnoho Američanov využilo IVF a odhaduje sa, že v USA sa vďaka tejto technológii asistovanej reprodukcie narodilo 8 miliónov detí. Všeobecná populácia má len málo pochopenia pre obrovské a vážne fyzické, psychologické, emocionálne a duchovné dôsledky v procese a výsledku každého jedného úkonu IVF.
V našom svete relativizmu je účel oveľa dôležitejší ako prostriedky. Tieto prostriedky sú spravidla pod vodou – neviditeľné a nevyslovené. Politici a tí, ktorí im radia, to vnímajú ako jednoduchý postup podľa prúdu, hlasovanie áno alebo nie. Je to silný prúd, proti ktorému treba ísť a ktorý si vyžaduje veľa vysvetľovania, a väčšina ľudí nemá čas ponoriť sa do takejto diskusie. Veď by ste mohli ublížiť niekomu, koho ani’nepoznáte. “Ako ste boli počatí?"”
Na rad prichádzajú pragmatici. Džin je vypustený z fľaše. Toto sa deje už 45 rokov. Na celom svete sa pomocou IVF narodilo približne 10–12 miliónov ľudí, a aj keď je možno milión detí zmrazených a možno 100 miliónov vyhodených, nikto to teraz nezastaví. Len to regulujme. Znížme naše straty. Obmedzme počet detí počatých v Petriho miske, vložme ich všetky do maternice matky’a nemajme žiadne zvyšky.
Pragmatici pomocou Augustína a Akvinského tvrdia, že zákony nemôžu zastaviť všetky neresti ani presadiť všetky cnosti. Určité činy, podľa tohto smeru myslenia, môžu byť v rozpore s prirodzeným zákonom, ale môžu byť tolerované, nakoľko ich možno obmedziť, aby nevzniklo horšie zlo. Jedným z príkladov je povolenie počatia menšieho počtu embryí a implantácia všetkých do matky ihneď alebo krátko po nej.
Všetko to má solipsistický postoj, ktorý je stále zameraný na túžbu, bez ohľadu na čokoľvek, mať “moje dieťa”;, akoby táto Bohom daná výsada bola vlastne Bohom daným právom, bez ohľadu na to, koľko životov môže byť stratených alebo postihnutých.
V uvedených skupinách sa nikto neháda o zastavenie IVF.
Čítajte: Američania za život sa nesmú uspokojiť s polovičatými opatreniami na obranu nenarodených
Dajme’výhodu argumentu, že rodiny a dokonca aj vykonávatelia IVF urobili to, čo považovali za správne. Touto cestou sme’kráčali celé desaťročia, zapojili sa do nej milióny ľudí a vďaka výsledkom tohto úsilia chodia po svete deti. Najvyšší súd v Alabame však ukázal, že existuje’táto priepasť, a využime tento čas na prehodnotenie a zváženie toho, že nemôžeme’vrátiť späť to, čo sme urobili, ani odrieknuť to, čo vieme, ale mohli by sme urobiť krok späť a zamyslieť sa: je to naozaj to, čo chceme naďalej robiť?
Takisto existuje mnoho iných ciest k tomu, aby sme mali deti, ktoré sú prirodzené, morálne, menej nákladné a bez vysokých zdravotných a psychologických rizík spojených s IVF. Tieto cesty sú menej známe, vedecky podložené, a predsa odsudzované väčším a výnosnejším priemyslom, ktorým sa stali stroje na výrobu detí v rámci asistovanej reprodukcie.
Prirodzená technológia reprodukcie, častejšie nazývaná technológia NaPro, využíva lieky a chirurgické techniky na prekonanie určitých neschopností počať dieťa alebo na pomoc telu prirodzeným spôsobom dosiahnuť počatie. Lekári majú viac ako 30-ročné skúsenosti s vedeckým výskumom, vďaka ktorému rozumejú cyklu plodnosti lepšie ako ktorákoľvek klinika IVF.
Jedným z výstupov NaPro sú menšie centrá lekárov, ktorí rozširujú tieto liečebné postupy a techniky na pomoc mužom alebo ženám, pretože neplodnosť nie je výlučne ženským bremenom.
Jedným z takýchto centier v New Yorku je Gianna Center for Women’s Health & Fertility. Toto centrum ponúka “úspešne overené prírodné prístupy na pomoc ženám a párom, ktoré zápasia s neplodnosťou.
Ostatné vedecké štúdie dokazujú aj účinnosť bylinných liekov, ktoré pomáhajú dosiahnuť tehotenstvo pri zjavnom probléme s neplodnosťou.
Všetky tieto vyššie uvedené metódy nepredstavujú pre zdravotnícky personál dostatočne veľkú finančnú motiváciu a širšia lekárska komunita sa im vyhýba.
Ale práve tu kapitalizmus stráca svoj morálny základ. Väčší zisk neznamená, že je niečo viac správne alebo menej zlé.
To, že sme schopní vyrobiť bomby a vírusy, ktoré môžu zdecimovať svet, neznamená, že by sme v tom mali pokračovať.
A napriek tomu pokračujeme vo výrobe väčších bômb a vo výskume zisku funkcií.
Čítajte: RFK Jr. opätovne potvrdzuje podporu potratov, hovorí, že by masívne dotoval škôlky
Ak sa pro-life komunita nedokáže zjednotiť na tom, kedy zachraňovať životy pri počatí, ako možno očakávať, že širšia, relativistická, konfliktná komunita Američanov dospeje k lepšiemu záveru?"
Slobodná vôľa umožňuje voľbu k lepšiemu alebo horšiemu. Súhlasili by Augustín a Akvinský, aby sa pokračovalo, ale obmedzili by sa náklady?
My si myslíme,
Ako si naša vôľa a osud počínajú tak protichodne…
Pretože v tom spánku smrti aké sny môžu prísť…
Ostatok je ticho.
Prevzaté so súhlasom z Časopisu Kríza.