- Ľudské bytosti majú nedotknuteľnú dôstojnosť, nie nekonečnú ako Boh.
- Vražda porušuje dôstojnosť človeka ako obrazu Boha a zaslúži si trest smrťou.
- Pápež František a kardinál Fernández odmietajú tradičné učenie Cirkvi o treste smrti.
- Je potrebné mať objektívne kritériá pre ospravedlnenie sebaobrany a spravodlivej vojny.
Poznámka redakcie: Tento text biskupa Mariána Elegantiho bol napísaný v nemčine a LifeSiteNews ho preložil so súhlasom biskupa.
Najnovší dokument Dikastéria pre náuku viery nesie názov Dignitas infinita a pripisuje “nekonečnú dôstojnosť” ľudským bytostiam. Ja dávam prednosť termínu “nedotknuteľná dôstojnosť”, kategóriu “nekonečná” by sme si mali radšej vyhradiť pre Boha, pretože sa skutočne vzťahuje len na neho. Všetky stvorenia sú “konečné” alebo “podmienené.” “Nekonečná dôstojnosť” pre ľudí znie veľkolepo a akosi iracionálne.
V knihe Genezis sa trest smrti ospravedlňuje tým, že človek je stvorený na Boží obraz. Podľa prvej knihy Svätého písma, ak niekto zabije svojho blížneho, zaslúži si smrť. Prečo? Pretože nerešpektoval dôstojnosť toho, že je obrazom Boha vo svojom blížnom, a nerešpektoval s tým spojenú nedotknuteľnosť. Spáchaním vraždy stráca (latae sententiae) svoje vlastné právo na život. Je potrestaný smrťou.
Takto sa tu trest smrti odôvodňuje dôstojnosťou človeka ako Božieho obrazu, zatiaľ čo v dokumente Dikastéria pre náuku viery sa s rovnakým argumentom odmieta. To je rozpor. Pápež František a jeho protégé a duchovný autor, kardinál Fernández, sa svojím postojom vzďaľujú od tradície a berú si na paškál veľkých katolíckych učencov, ktorí v tejto súvislosti uvažovali inak a tradičnú náuku o spravodlivej vojne a treste smrti zdôvodňovali kritériami založenými na spravodlivosti racionálnym spôsobom viazaným na teológiu zjavenia.
Čítajte: Pápež’ská zmena katechizmu o treste smrti je znepokojivo nejednoznačná
Jich argumenty by sa mali riešiť a mali by sa poskytnúť lepšie. Čakáme však márne. Ako teda možno ospravedlniť sebaobranu Ukrajiny’ak vojnové činy alebo vojny nemožno ospravedlniť v žiadnom prípade – ani v sebaobrane (porov. tradičnú doktrínu spravodlivej vojny)? Na to musia existovať objektívne a racionálne kritériá. Tradičné učenie Cirkvi ich poskytuje. Dnes jednoducho prepisujeme katechizmus.
Nie som zástancom trestu smrti a skúsenosť s tým, ako a kto ho v minulosti a v súčasnosti praktizoval a praktizuje na celom svete, dáva dôvod na jeho spochybnenie a odmietnutie v tejto podobe. Avšak každý, kto ho ako ultima ratio zakazuje v každom prípade, sa stavia proti Božiemu slovu a na jeho základe proti učiteľskej tradícii Cirkvi. Predpokladajú, že dnes vedia lepšie. Pochybnosti sú namieste.
Pripomíname (KKC [Katechizmus Katolíckej cirkvi] 1997/2003):
2267 [o treste smrti]: Za predpokladu, že identita a zodpovednosť vinníka’boli úplne určené, tradičné učenie Cirkvi nevylučuje použitie trestu smrti, ak je to jediný možný spôsob účinnej obrany ľudského života pred nespravodlivým agresorom.
Ak však na obranu a ochranu bezpečnosti ľudí’pred agresorom postačujú nesmrteľné prostriedky, autorita sa obmedzí na takéto prostriedky, pretože tie viac zodpovedajú konkrétnym podmienkam spoločného dobra a sú viac v súlade s dôstojnosťou ľudskej osoby.
Dnes v skutočnosti v dôsledku možností, ktoré má štát na účinné predchádzanie zločinu tým, že toho, kto spáchal trestný čin, urobí neschopným škodiť — bez toho, aby mu definitívne odňal možnosť vykúpiť sa — prípady, v ktorých je poprava páchateľa absolútnou nevyhnutnosťou “sú veľmi zriedkavé, ak prakticky neexistujú” (Evangelium Vitae 56).
Čítajte: Povolenie trestu smrti je katolícka doktrína a nemožno ju zvrátiť: dvaja katolícki profesori
2309 [o spravodlivej vojne]: “Prísne podmienky legitímnej obrany vojenskou silou si vyžadujú prísnu úvahu. Závažnosť takéhoto rozhodnutia ho podriaďuje prísnym podmienkam morálnej legitimity. Zároveň:
Čítajme: švajčiarsky biskup Eleganti varuje: ‘Synodalizmus’ podkopáva pravú podstatu Cirkvi