cdl-b-25a-810x500.jpg

Kardinál Burke: Angelika bojovala proti "satanovmu dielu" v Cirkvi

91
Kultúra života

Kardinál Raymond Burke, ktorý ocenil prácu Matky Angeliky proti postupujúcemu “materializmu a sekularizmu” v Cirkvi, uviedol, že prvý útok “služobníkov kultúry lži a smrti” bol proti liturgii.

“So všetkou ľstivosťou satana sa služobníci kultúry lži a smrti pokúsili relativizovať a erodovať pravdy viery.” Takto sa vyjadril kardinál Burke počas svätej omše, ktorú celebroval koncom decembra pri príležitosti 25. výročia otvorenia Sanktuária Najsvätejšej sviatosti v Hanceville v Alabame, ktoré založila Matka Angelika.

Známa zakladateľka EWTN Matka Angelika sa stala milovanou mnohými katolíkmi pre svoj priamy postoj pri vyučovaní viery a rovnako obávanou liberálnymi prelátmi, ktorí sa stavali proti jej neochvejnému a pevnému dodržiavaniu plnosti katolíckej viery a tradície.

Burke bol tiež otvoreným kritikom liturgických a doktrinálnych prevratov, ktoré sa udiali v posledných desaťročiach, pričom kardinál pravidelne odsudzoval stratu chápania a praktizovania katolíckej viery po Druhom vatikánskom koncile.

Čítajte: Kardinál Burke vyzýva katolíkov, aby zostali v Cirkvi, aj keď sa ‘najvyšší’ predstavitelia dopustia ‘apostázy’

Nepriatelia viery útočia najprv na liturgiu

Pri príležitosti prítomnosti rehoľnej komunity v Hanceville od roku 1999, po tom, ako ju tam Matka Angelika založila v dosahu sídla EWTN’decembrová svätá omša pri príležitosti výročia bola pre Burkeho príležitosťou poukázať aj na krízy, s ktorými Matka Angelika v tom čase v Cirkvi bojovala.

“Matka Angelika pochopila, že kláštorná kaplnka a svätostánok ako sväté pútnické miesto, posvätené pravdou Najsvätejšej sviatosti, musia byť postavené a zariadené čo najkrajším a najtrvalejším spôsobom,” povedal Burke.

Vychádzajúc z diktátu Svätého písma americký kardinál zdôraznil, že kostoly musia byť úplne usporiadané tak, aby “ich pravá identita bola Božím domom, chrámom, v ktorom s nami prebýva Boh Syn, aby nás zachránil od hriechu a zachránil pre večný život.”

Poznamenal však, že táto zásada chýbala počas života Matky Angeliky’a podnietila ju k väčšej horlivosti vo verejnej službe:

Matka Angelika bola vernou, odvážnou a neúnavnou obhajkyňou právd našej katolíckej viery v čase, keď sa do života Cirkvi vkradol smrtiaci materializmus a sekularizmus, dielo Satana, ‘vraha od počiatku’ a ‘otca lži’. So všetkou Satanovou ľstivosťou sa služobníci kultúry lži a smrti pokúšali relativizovať a erodovať pravdy viery.

Čítajte: Švajčiarsky biskup Eleganti: Druhý vatikánsky koncil obsahuje ‘dvojznačnosť,’ mladí katolíci milujú latinskú omšu

“Satanovo dielo” v Cirkvi, komentoval Burke, sa sústredilo najmä na omšu:

Ako sa dalo očakávať, prvou líniou útoku bola posvätná liturgia, najmä svätá Eucharistia, v ktorej je ‘obsiahnuté podstatne,’ ako nás učí svätý Tomáš Akvinský, ‘spoločné duchovné dobro celej Cirkvi.’

Znižovanie a oslabovanie viery v Najsvätejšiu sviatosť prostredníctvom znižovania a oslabovania učenia týkajúceho sa náuky o Svätej Eucharistii, krásy kostolov a kaplniek a samotného rímskeho obradu a bohatstva eucharistickej úcty, ako sa vyvíjala v priebehu storočí, viedlo prirodzene k znižovaniu a oslabovaniu viery v hypostatickú jednotu oboch prirodzeností – ľudskej a božskej – v jedinú božskú osobu Krista a viery v Cirkev ako mystické telo Kristovo.

Liturgickú revolúciu po Druhom vatikánskom koncile dobre zdokumentovali mnohí vedci (napríklad Michael Davies a Roberto de Mattei), rovnako ako sprievodnú stratu praktizovania katolíckej viery.

Čítajte: Pápež František’ Obmedzenia latinskej omše majú korene v chybnej ekleziológii II. vatikánskeho koncilu

Sám Burke je presvedčeným zástancom tradičnej liturgie Cirkvi’– liturgie, ktorú šéf vatikánskej liturgie’v súčasnosti tvrdí, že je proti duchu II. vatikánskeho koncilu’ale na rozdiel od iných, ktorí podobne obhajujú tradičnú omšu, sa vo všeobecnosti zdržiava ostrej kritiky koncilu.

‘Falošné učenie ohrozuje duše’

Matka Angelika bola verejne aktívna najmä od konca 70. rokov do začiatku roka 2000 a jej pravidelné relácie oslovovali tisíce ľudí prostredníctvom média EWTN, ktoré založila. Burke, dlhoročný priateľ katolíckeho televízneho kanála, poznamenal, že “Matka Angelika videla, ako falošné učenie ohrozuje večnú spásu duší.”

“Nešetrila sa, nehľadiac na svoje fyzické a duchovné utrpenie, pri obrane viery,” pochválil.

Čítajte: Kardinál Müller: ‘Cirkev, ktorá už neverí v Ježiša Krista’, už nie je jeho Cirkvou

Kláštor a svätostánok boli postavené vďaka “dohode”, ktorú Matka Angelika uzavrela s Bohom v 50. rokoch 20. storočia. Keď po nehode s veľkou pravdepodobnosťou nemohla chodiť, rozprávala, že povedala Bohu, že ak jej pomôže chodiť, potom postaví kláštor “na juhu.”

Vzniknutý kláštor Panny Márie Anjelskej, ktorý založila, svedčil o splnení jej sľubu a odvtedy sa stal pútnickým miestom, o čom svedčia aj duchovní, ktorí slúžia v komunite – v mnohom sa podobá Burke’ovej vlastnej svätyni zasvätenej Panne Márii Guadalupskej vo Wisconsine.

Burke nedávno oslávil ukončenie deväťmesačnej novény k Panne Márii Guadalupskej vo svätyni, duchovného úsilia, ktoré zvolal ako odpoveď na nahromadené “krízy našej doby;”