Harrison-Butker-EWTN-Interview_resized-810x500.jpg

Časopis Jesuit America útočí na Harrisona Butkera a zároveň skresľuje jeho prejav

55
Kultúra života
  • Butker varoval pred nebezpečenstvom názorov v absolventskom prejave.
  • Butker kritizoval NFP a zákony o antisemitizme, Davis nesúhlasil.
  • Butker sa dotkol tém ako rodové roly, potraty a liturgické preferencie.
  • Davis zdôraznil potrebu príťažlivosti cirkevnej služby a spravodlivej spoločnosti.

Nedávna americká esej varovala pred “nebezpečenstvom” názorov, ktoré zdieľal kopáč Kansas City Chiefs Harrison Butker počas nedávneho absolventského prejavu.

11. mája Butker, zbožný katolík, predniesol absolventský prejav na katolíckej vysokej škole v meste Atchison v Kansase.

V priebehu 20 minút sa ženatý otec dvoch detí dotkol širokej, ale príbuznej škály tém vrátane mužskosti, ženskosti, potratov, výluk COVID a vedenia Cirkvi.

Môj starý priateľ z Loyolskej univerzity Zac Davis sa však s niektorými Butkerovými’výrokmi nestotožnil. (Nikoho z nášho programu katolíckych štúdií spred 10 rokov neprekvapí, že Davis skončil v jezuitskej publikácii a ja v LifeSiteNews).

Davis kritizoval “nebezpečenstvo” katolíckeho “mŕtveho tradicionalizmu.”

Túto druhú vetu prevzal z komentárov pápeža Františka o “mŕtvych tradíciách.”

Našťastie táto esej nebola taká ostrá ako komentáre jedného z moderátorov relácie “The View,” ktorý lásku k latinskej omši označil za “sektársku” a “extrémnu.”

Ale Davis sa vo svojej kritike mýlil minimálne v troch smeroch.

Po prvé, nesprávne pochopil Butkerovu”kritiku zákona o antisemitizme, ktorý je v Kongrese. Legislatíva opiera sa o definíciu antisemitizmu, ktorá zahŕňa “tvrdenia o tom, že Židia zabili Ježiša.”

Davis napísal: “Katolícka cirkev učí, že Židia nie sú zodpovední za zabitie Ježiša.”

Je pravda, ako poznamenáva, že Nostra Aetate odmieta myšlienku, že všetci Židia sú zodpovední za Ježišovu smrť.

Ale je tiež pravda, že definícia návrhu zákona’z dôvodu úmyselnosti alebo nedbalej formulácie obsahuje akúkoľvek zmienku o úlohe niektorých Židov pri zabití Ježiša. Komentátor Daily Wire a ortodoxný Žid Ben Shapiro je proti tomuto zákonu aj z toho dôvodu, že evanjeliá skutočne učia, že niektorí Židia usmrtili Ježiša.

Nostra Aetate správne uvádza: “Je pravda, že židovské autority a tí, ktorí ich nasledovali, tlačili na smrť Krista … napriek tomu to, čo sa stalo pri jeho umučení, nemožno vyčítať všetkým Židom bez rozdielu, ktorí vtedy žili, ani dnešným Židom."”

Druhé, Davisa znepokojujú Butkerove’zjavné problémy s prirodzeným plánovaním rodiny (NFP).

“Heterodoxných myšlienok je veľa aj v katolíckych kruhoch, ale povedzme si úprimne, nie je nič dobré na tom, že sa hráte na Boha, keď máte deti, či už ideálny počet, alebo ideálny čas na počatie,”povedal Butker. “Nech to otočíte akokoľvek, na katolíckej antikoncepcii nie je nič prirodzené.”

Pravdou je, že Katolícka cirkev učí, že rozloženie pôrodov s využitím prirodzených cyklov ženy je morálne prípustné.

Butkerove’komentáre, že “nie je nič dobré na tom, hrať sa na Boha s rodením detí,” usilovať sa o “ideálny počet” alebo čakať na “ideálny čas na počatie,” to nemusia nevyhnutne spochybniť. Skôr sa zdá, že ponúka svoj názor, že NPP sa zneužíva.

Existuje istý dôvod na znepokojenie nad spôsobom, akým sa NPP vyučuje.

Najmenej jeden kurz ponúkaný ako súčasť prípravy na manželstvo významnou skupinou NPP zahŕňa manželský pár, ktorý šesť rokov rozlišoval, že je správne vyhnúť sa deťom.

Nešlo o rodinu so štyrmi malými deťmi, ktorá sa pokúšala odložiť piate dieťa z obáv o financie alebo zdravie. Pokiaľ nebolo na videu niečo vynechané, tento pár mal *žiadne deti* – logicky nie je možné odkladať niečo, čo nemá zmysel A.

Páter Shenan Boquet sa dotkol toho, že niektorí učitelia NFP sa môžu príliš sústrediť na to, ako sa dá využiť na vyhnutie sa tehotenstvu. (Viac tade).

Ak Butker hovorí, že používať NFP je smrteľný hriech, mýlil by sa. Ak hovorí, že NFP môže byť nesprávne pochopená alebo nesprávne vysvetlená len ako skvelý spôsob, ako sa vyhnúť deťom, potom má pravdu.

Tretia esej sa zaoberá aj Butkerovým’prejavom, ktorý sa dotýka rôznych tém. Davis napísal, že Butkerov’prejav “znie menej ako výsledok skúseností než ako všeobjímajúca ideológia. Neexistuje žiadny iný dôvod, prečo by rodové roly, politika Covid-19, liturgické preferencie a potraty mali spadať pod jednu ucelenú tému nástupného prejavu.”

Projevy sa môžu dotýkať rôznych tém, ktoré môžu byť pre publikum zaujímavé.

Absolventi ročníka 2024 prežili nielen výluky COVID, keď boli obmedzené omše a iné sviatosti, ale pravdepodobne im zrušili aj maturitu v roku 2020.

Zažili’zvrátenie rozsudku Roe v. Wade, nárast identifikácie transrodových osôb a obmedzenia latinskej omše. Nakoľko má absolventský prejav inšpirovať absolventov, aby sa zapojili do boja za lepšiu spoločnosť, všetky tieto témy by sa mohli týkať poslucháčov v benediktínskom kostole.

Davis potom slamkou máva Butkerovi’za reč. “Za moje peniaze, ak má cirkev nejakú šancu na rast v našej kultúre, bude musieť pochádzať z príťažlivosti — z krásnych liturgií, áno, ale aj z našej pokornej služby zraniteľným a prorockých výziev na spravodlivejšiu spoločnosť,” píše redaktor časopisu America.

Musel som prehliadnuť tú časť prejavu, kde Butker povedal, aby sme neposkytovali “pokornú službu” tým, ktorí to najviac potrebujú.

Davis to vie, ale medzi “zraniteľné” patria aj nenarodené deti, ktoré sú terčom potratov. “Spravodlivosť,” ktorú, ako viem, Davis chápe, znamená, že ľudia dostanú to, čo im patrí, vrátane prístupu k sviatostiam. K spravodlivosti patrí aj povedať pravdu, že pohlavie je nemenné.

Butker’a láska k latinskej omši mu nebráni v podpore tých najzraniteľnejších; len ako jeden z príkladov, okrem obhajoby nenarodených detí podporuje aj úsilie o integráciu bývalých väzňov späť do spoločnosti.

Katolíci dobrej vôle môžu mať rôzne liturgické preferencie. Je veľa svätých ľudí, ktorí navštevujú omšu Novus Ordo, a nesvätých ľudí, ktorí navštevujú latinskú omšu.

Myslím si, že Davis chce povedať, že katolíci by nemali strácať zo zreteľa potrebu pracovať pre spravodlivú spoločnosť. Ak je to tak, súhlasím s ním a predpokladám, že aj Butker, keďže práve o tom bol jeho prejav.

Spravodlivá spoločnosť zahŕňa ochranu nenarodených detí, hovorenie ľuďom pravdy o sexe a podporu žien v ich prirodzenom povolaní byť manželkami a matkami.

Toto by mali byť katolíci všetkých smerov schopní podporiť.