Ravenna, matka miest, nás dnes pozýva, aby sme si uctili mučeníckeho biskupa, ktorého práca urobila pre jej trvalú slávu viac než priazeň cisárov a kráľov.
Za svojich starobylých pamiatok rivalka Ríma, hoci už padla, hrdo poukazuje na svoju neprerušenú reťaz pontifikov, ktorú môže sledovať až k vikárovi Človeka-Boha prostredníctvom Apollinarisa. Tohto veľkého svätca chválili otcovia a doktori univerzálnej Cirkvi, jeho synovia a nástupcovia. Kiež by si vznešené mesto pamätalo, za čo vďačí svätému Petrovi.
Apollinaris opustil rodinu a vlasť a všetko, čo mal, aby nasledoval knieža apoštolov. Jedného dňa, podľa Passia, sa majster obrátil na učeníka: “Prečo tu zostávaš s nami? Hľa, si poučený o všetkom, čo Ježiš urobil; vstaň, prijmi Ducha Svätého a choď do toho mesta, ktoré ho nepozná. Požehnal ho, pobozkal a poslal ho preč. (Passio S. Apollin. ap. Bolland) Takéto vznešené scény odlúčenia, ktorých sme boli často svedkami v tých prvých dňoch a ktoré sa odvtedy mnohokrát opakovali, ukazujú svojou hrdinskou jednoduchosťou veľkosť Cirkvi.
Apollinaris sa ponáhľal k obete. Kristus, hovorí svätý Peter Chryzológ, (Sermo cxxviii) ponáhľal v ústrety svojmu mučeníkovi, mučeník sa tlačil k svojmu Kráľovi; ale Cirkev, túžiac zachovať túto oporu svojho detstva, zasiahla, aby odložila nie boj, ale korunu; a o 29 rokov, dodáva Svätý Peter Damián, (Sermo vi., de S. Eleuchadio) sa jeho mučeníctvo predlžovalo cez také nespočetné muky, že len Apollinarisova práca bola dostatočným svedectvom viery pre tie kraje, ktoré nemali iného svedka až po krv. Podľa tradícií Cirkvi, ktorú tak mocne založil, Duch Svätý v podobe holubice priamo a viditeľne určil každého z dvanástich Apollinarisových nástupcov až do veku pokoja.
Podľa svätá liturgia venuje histórii tohto statočného apoštola nasledujúce riadky:
Apollinaris prišiel do Ríma z Antiochia s kniežaťom apoštolov, ktorým bol vysvätený za biskupa, a poslaný do Ravenny hlásať evanjelium nášho Pána Krista. Mnohých obrátil na Kristovu vieru, za čo ho chytili modloslužobní kňazi a kruto zbili. Na jeho modlitbu sa istému šľachticovi menom Bonifác, ktorý bol dlho nemý, vrátila schopnosť hovoriť a jeho dcéra bola oslobodená od nečistého ducha; z tohto dôvodu sa proti Apollinarisovi zdvihla nová vzbura. Zbili ho palicami a prinútili ho chodiť bosého po horiacom uhlí; keďže mu však oheň neublížil, vyhnali ho z mesta.
Niekoľko času sa skrýval v dome istých kresťanov a potom odišiel do Emílie. Tu vzkriesil z_mŕtvych dcéru patricija Rufina, ktorého celá rodina potom uverila v_Ježiša Krista. Prefekta toto obrátenie veľmi rozhnevalo a poslal po Apollinarisa a prísne mu prikázal, aby sa vzdal šírenia Kristovej viery v meste. Keďže však Apollinaris nedbal na jeho príkazy, mučili ho na skruži, na rany mu liali vriacu vodu, ústa mu rozbili a rozbili kameňom; napokon ho naložili do želez a zavreli do väzenia. Po štyroch dňoch ho naložili na loď a poslali do vyhnanstva; loď však stroskotala a Apollinaris dorazil do Mysia, odkiaľ prešiel na brehy Danube a do Thrace.
V chráme Serapisa démon odmietol vysloviť svoje veštby, kým tam zostal učeník apoštola Petra. Nejaký čas sa hľadalo a potom Apollinarisa objavili a prikázali mu odísť po mori. Tak sa vrátil do Ravenny; ale na základe obvinenia tých istých modloslužobných kňazov ho dali do väzby stotníkovi. Keďže však tento muž uctieval Krista v skrytosti, Apollinarisovi bolo umožnené utiecť v noci. Keď sa to dozvedel, strážcovia ho prenasledovali a dostihli, naložili mu rany a nechali ho, ako si mysleli, mŕtveho. Odniesli ho kresťania a po siedmich dňoch, keď ich nabádal k stálosti vo viere, odišiel z tohto života, aby bol korunovaný slávou mučeníctva. Jeho telo pochovali neďaleko mestských hradieb.
Venantius Fortunatus, (Vita svätého Martina, lib. IV. v. 684) prichádzajúc z Ravenny do našich severných krajín, nás naučil z diaľky pozdravovať tvoj slávny hrob. Odpovedz nám na želanie, ktoré si sformuloval počas dní svojho smrteľného života: Nech na tebe spočinie pokoj nášho Pána a Boha Ježiša Krista! Pokoj, dokonalý dar, prvý pozdrav apoštola, zavŕšenie všetkej milosti: ako si si ho vážil, ako si naň žiarlil pre svojich synov, aj keď si už opustil túto zem! Vďaka nej si získal od Boha pokoja a lásky ten zázračný zásah, ktorý na tak dlhý čas ukázal na biskupov, ktorí mali nastúpiť po tebe na tvoju stolicu.
Sám si sa jedného dňa zjavil rímskemu pápežovi a ukázal si mu Petra Chryzológa ako vyvoleného Petra a Apollinarisa. A neskôr, keď si vedel, že kláštor má byť domovom božského pokoja vyhnaného z ostatného sveta, prišiel si dvakrát osobne, aby si Romualda poslúchol výzvu milosti a odišiel a ľudí na púšť. Ako sa stalo, že nejeden tvoj nástupca, ktorého už, žiaľ, neurčila božská holubica, sa opojil pozemskými milosťami a tak skoro zabudol na lekcie, ktoré si zanechal svojej Cirkvi? Či nebolo pre túto Cirkev, dcéru Ríma, dostatočnou poctou, aby medzi svojimi slávnymi sestrami zaujala prvé miesto po boku svojej matky? (Diplom. Celementis II. Quod propulsis) Veď určite evanjelium, ktoré sa na tento sviatok spieva už trinásť storočí a možno aj viac, (Kalendár, Fronton.) malo byť ochranou pred poľutovaniahodnými excesmi, ktoré urýchlili jej pád. Zdá sa, že Rím, varovaný zlovestnými indíciami, predvídal svätokrádežnú ctižiadosť a Guiberta, keď svoju voľbu ustálil na tejto pasáži posvätného textu: “Medzi učeníkmi vznikol aj spor, ktorý z nich sa má javiť ako väčší.” (Lk 22,24-30)
A aký významnejší a zároveň dojímavejší komentár mohol byť podaný k tomuto evanjeliu než slová sv. Petra v samotnom liste: “Starcov, ktorí sú medzi vami, teda prosím, ja sám som tiež starec, aby pásli Božie stádo, nie ako panovační nad klerikmi, ale aby im boli vzorom nezištnosti a lásky; a všetci nech si navzájom vštepujú pokoru, lebo Boh pyšným odporuje, ale pokorným dáva milosť.” (1Petr 5,1-11)
Modli sa, Apollinaris, aby pastieri i stádo v celej Cirkvi aspoň teraz mali úžitok z tohto apoštolského a Božieho učenia, aby sme raz všetci mali miesto na večnej hostine, kde náš Pán pozýva svojich, aby si sadli s Petrom a s tebou v jeho kráľovstve.
Kým Apollinaris zdobí svätú Matku Cirkev žiarivým purpurom svojho mučeníctva, iný vznešený syn korunuje jej čelo bielym vencom spovedníka-pontifika. Liborius, dedič Juliána, Thuribia a Pavacia, bol skvelým článkom slávnej reťaze spájajúcej Cirkev v Le Mans s Klement, nástupcom svätého Petra; prišiel, aby priniesol pokoj po búrke a obnovil na zemi stonásobnú plodnosť po skaze spôsobenej búrkou. Fanatickí stúpenci Odina vtrhli na západ Gauly, spáchali v tejto časti vinice nášho Pána’viac spúšte ako prokonzulovia so svojím chladným legalizmom alebo starí druidi so svojou zúrivou nenávisťou.
Liborius, obranca pozemskej vlasti a sprievodca duší do nebeskej, priviedol nepriateľa k tomu, aby sa stal občanom oboch tým, že ho urobil kresťanom. Ako pontifik s najčistejšou horlivosťou pracoval na vznešenosti božského kultu, ktorý vzdáva hold Bohu a dáva zdravie zemi; ako apoštol sa znovu ujal evanjelizačného diela, ktoré začali prví poslovia viery, a vyhnal modloslužbu z pevností, ktoré znovu dobyla, a z vidieckych častí, kde vždy vládla: jeho priateľ sv. Martin nemal v tomto smere dôstojnejšieho konkurenta.
Päť storočí po skončení jeho namáhavého života bolo jeho požehnané telo prenesené zo svätyne, kde ležalo medzi jeho spolubratmi biskupmi, a rozptýlené zázrakmi po celej ceste bolo prenesené do Paderbornu; pohanské barbarstvo sa pri Libóriovom príchode opäť rozutekalo a Vestfálsko bolo získané pre Krista. Le Mons a Paderborn, zjednotené v úcte k spoločnému apoštolovi, tak spečatili priateľstvo, ktoré nezničilo ani tisíc rokov.
Daj, prosíme ťa, všemohúci Bože, aby úctyhodná slávnosť blahoslaveného Libória, tvojho vyznávača a biskupa, prispela k zvýšeniu našej zbožnosti a podporila našu spásu. Skrze nášho Pána, atď.
Tento text je prevzatý z Liturgického roka, ktorého autorom je Dom Prosper Guéranger (1841-1875). LifeSiteNews je vďačný Stránke Ecu-Men za jednoduché sprístupnenie tohto klasického diela online.