Dvoročné predĺženie povolenia Vatikánu na slúženie tradičnej latinskej omše v Arlingtonskej diecéze vo Virgínii je spojené s podmienkami, podľa ktorých sa vo farských kostoloch, kde sa slúži TLM, bude raz mesačne namiesto TLM slúžiť Novus Ordo v latinčine.
Diecéza Arlington odhalila túto podmienku v oznámení na svojej webovej stránke, že Vatikán obnovil povolenie na ponúkanie TLM v troch jej farských kostoloch, ktoré bežne “nesmú” ponúkať TLM podľa požiadaviek motu proprio Traditionis Custodes pápeža Františka’.
Dikastérium pre Boží kult a disciplínu sviatostí “navrhlo, aby sa raz mesačne namiesto jednej zo svätých omší, ktoré sa zvyčajne slávia v usus antiquior, slávila svätá omša v latinčine s použitím Missale Romanum z roku 2008 (Novus Ordo Missae),”oznámila diecéza. “Biskup Burbidge prijal tento návrh, ktorý sa bude týkať výlučne troch uvedených farských kostolov.”
Tými farskými kostolmi sú katolícky kostol svätej Rity, katolícky kostol svätého Jána Milovaného a misijný kostol svätého Antona Paduánskeho. TLM sa bude naďalej ponúkať aj na piatich miestach mimo farnosti, uvedenýchna internetovej stránke Arlingtonskej spoločnosti pre latinskú omšu. Je dôležité poznamenať, že tieto kostoly v Arlingtonskej diecéze nesmú vo svojich bulletinoch inzerovať latinské omše podľa Responsa ad Dubia, ktorá sprevádza pokyny Traditionis Custodes.
Spoločnosť sv. Pia X. (SSPX) tiež ponúka TLM v Arlingtonskej diecéze v kaplnke Nepoškvrneného srdca Panny Márie v Lindene.
V roku 2022 biskup Michael Burbidge vydal jeden z najrozsiahlejších zásahov proti tradičnej latinskej omši v USA po Traditionis Custodes, zrušil 13 TLM vo svojej diecéze. Arlingtonská diecéza totiž vo svojom najnovšom vyhlásení zdôraznila, že “diecéza ocenila diecézu za to, ako dobre implementovala Traditionis Custodes.”
Obmedzenia boli vtedy účastníkmi latinskej omše v regióne odsúdené ako tragédia a urážka komunity TLM.
“Toto oznámenie z dnešného rána bolo ako nôž, ktorý mi prešiel cez srdce,” zdieľal Doug Koupash s LifeSiteNews po rozhodnutí z roku 2022. “Uctieval som (latinskú omšu), kým som nešiel na vysokú školu. Vtedy’bol Novus Ordo v plnom rozkvete. A pamätám si, keď som prvýkrát išiel do miestneho kostola na mojej univerzite v Iowe a mali tam angličtinu, gitary a banja … bol som úplne zdesený. Bol som zhrozený. Odišiel som z toho kostola a už som sa tam nevrátil.”
“Takže ďalej a ďalej som chodil do kostola. Oženil som sa a opäť som sa vrátil do cirkvi. Skúsil som to s omšou Novus Ordo a nič tam nebolo. Po nejakom čase v mojom srdci nebolo nič. Už som to nedokázal. A nemôžem sa k tomu vrátiť. Takže musím urobiť nejaké rozhodnutia,” povedal Koupash, ktorý sa ďalej snažil hovoriť cez slzy.
Až keď sa ponúka v latinčine, Novus Ordo Missae sa svojimi modlitbami a gestami radikálne líši od TLM, a to až natoľko, že tomistický teológ a liturgický vedec Dr. Peter Kwasniewski a ďalší tvrdia, že je “odlišný obrad.” Novus Ordo vynechal mnohé modlitby; rozriedil existujúce modlitby napríklad tým, že vyškrtol vyjadrenia ľútosti nad hriechom a prosby o milosrdenstvo; a oveľa menej objasnil povahu omše ako vlastnej obety Krista’a. Kňazi a teológovia tvrdia, že tieto omše sa tým kvalitatívne líšia, pokiaľ ide o uctievanie Boha, formovanie viery účastníkov a dokonca aj potenciálne milosti, ktoré prinášajú.
Pápež Benedikt XVI. prostredníctvom svojho motu proprio Summorum Pontificum vyjasnil, že latinská omša nebola nikdy zrušená a že žiadny kňaz nepotrebuje na jej slúženie povolenie svojho biskupa’a uviedol: “To, čo predchádzajúce generácie považovali za posvätné, zostáva posvätné a veľké aj pre nás a nemožno to zrazu úplne zakázať alebo dokonca považovať za škodlivé.”
Podľa Traditionis Custodes kardinál Burke tiež a potvrdil, že tradičná liturgia nie je niečo, čo možno vylúčiť z “platného vyjadrenia lex orandi.”
“Ide o objektívnu realitu Božej milosti, ktorú nemožno zmeniť jednoduchým aktom vôle ani najvyššej cirkevnej autority,” napísal kardinál v roku 2021.
V súlade s touto myšlienkou Kwaśniewski napísal, že kňazi musia odolávať pokusom o obmedzenie latinskej omše, a to aj prostredníctvom Traditionis Custodes a k nej pripojenej Responsa ad dubia “bez ohľadu na hrozby alebo sankcie,” pretože poslušnosť voči týmto dokumentom by podkopala samotné poslanie svätej Katolíckej cirkvi.
Kwasniewski zdôraznil, že “tradičný liturgický kult Cirkvi, jej lex orandi (zákon modlitby),” je “základným” “vyjadrením jej lex credendi, (zákon viery), ktorý nemožno popierať, zrušiť alebo výrazne prepísať bez toho, aby sa odmietla Duchom Svätým vedená kontinuita Katolíckej cirkvi ako celku.”
‘Tradičná omša patrí k najintímnejšej časti spoločného dobra v Cirkvi. Jej obmedzovanie, zatláčanie do get a v konečnom dôsledku plánovanie jej zániku nemôže mať žiadne oprávnenie. Tento zákon nie je zákonom Cirkvi, pretože, ako hovorí svätý Tomáš [Akvinský], zákon proti spoločnému dobru nie je platným zákonom,’” povedal v príhovore počas konferencie Katolícka identita 2021.
Pravá poslušnosť “je vždy poslušnosťou Bohu, či už bezprostredne alebo sprostredkovane,” vysvetlil Kwasniewski. Preto ak nejaká autorita prikazuje niečo, čo je v rozpore s Božím’alebo prirodzeným zákonom, “musíme poslúchať Boha a nie ľudí,” ako je to vyhlásené v Skutkoch apoštolov a potvrdené pápežom Levom XIII.