shroud_of_turin-e1724433203837-810x500.jpg

Obrázok Krista s umelou inteligenciou podľa Turínskeho plátna sa stáva virálnym. Čo si o tom máme myslieť?

113
Kultúra života

Nedávno zverejnená štúdia o Turínskom plátne, napriek tomu, že je stará viac ako dva roky, dala vzniknúť obrazu nášho Pána vytvorenému umelou inteligenciou, ktorý si teraz na sociálnych sieťach pozreli milióny ľudí.

Dňa 21. augusta denník Daily Express - britský denník bulvárny denník - uverejnil obraz Krista, ktorý bol vytvorený pomocou softvéru umelej inteligencie Midjourney.

“Umelá inteligencia vytvorila ‘tvár Ježiša Krista’ z kusu látky, o ktorej sa niektorí domnievajú, že bola použitá na jeho zabalenie po ukrižovaní,” napísal Daily Express. Noviny neuviedli podrobnosti o tom, aké pokyny boli poskytnuté softvéru umelej inteligencie na vytvorenie obrazu.

Ježišova tvár podľa umelej inteligencie
Credit: Daily Express
Ježišova tvár podľa AI
Credit: Daily Express

Náhlu aktuálnosť Turínskeho plátna zrejme podnietil 19. augusta správa denníka Daily Mail, ktorý citoval vedeckú štúdiu pod vedením Dr. Liberata De Caro uverejnenú v Heritage Journal, hoci pôvodný zdroj nebol uvedený. (Pôvodnú štúdiu najdete tu).

Štúdia Heritage použila metódu širokouhlého rozptylu röntgenového žiarenia (WAXS) na preskúmanie celulózových vlákien rubáša’a priniesla údaje, ktoré sú “kompatibilné s hypotézou, že Turínske plátno je 2 000 rokov stará relikvia.”

Štúdia však bola v skutočnosti publikovaná v roku 2022 a vzhľadom na to, že denník Daily Mail’zjavne prehliadol, že štúdia je dva roky stará, a informoval o nej ako o čerstvom vývoji, množstvo ďalších mainstreamových médií a bulvárnych plátkov v U.K. a USA čoskoro uverejnili takmer identické správy ako Daily Mail – bez toho, aby uviedli pôvodnú štúdiu z roku 2022 alebo upozornili na vek štúdie.

Použitie Daily Express’ umelej inteligencie na znovuvytvorenie možného obrazu Krista rýchlo upútalo pozornosť verejnosti.

Spolu s novinkami o štúdii dokazujúcej 2 000 rokov veku plátna sa obrázky stali virálnymi na sociálnych sieťach, pričom existuje len málo dôkazov o tom, že ľudia boli upozornení na skutočný dátum zverejnenia štúdie.

V priebehu dvoch dní, vďaka len 11 konkrétnym virálnym príspevkom na X, bol obraz Krista s umelou inteligenciou v čase uverejnenia tejto správy zobrazený viac ako 13,3 milióna krát.

Samozrejmosťou je, že správy hlavného prúdu o obrázkoch AI boli následne uverejnené v takých médiách, ako sú New York Post a Daily Star.

Obrázok AI rozdelil názory medzi katolíkmi, pričom niektorí sa hlasno postavili proti zdieľaniu počítačom vytvoreného obrazu Krista a varovali pred možnosťou modloslužby. Iní ho obhajovali.

Šéfredaktor časopisu Crisis Eric Sammons – ktorého dva X posty na obrázku AI získali viac ako 800 000 zobrazení – obhajoval obrázok Daily Express’. Obrázok prirovnal k automatickým úpravám fotografií, ktoré vykonávajú digitálne fotoaparáty: “To isté platí aj o zdieľanom obrázku s pomocou umelej inteligencie, ktorý je založený na Turínskom plátne. Je to’vylepšenie existujúceho (a v tomto prípade zázračného) obrazu.”

Uznávaná autorka Leila Lawlerová však zhrnula odpor voči obrazu s umelou inteligenciou slovami, “Áno, musíme rozlišovať. Ale fotografia z rubáša vytvorená umelou inteligenciou má nebezpečenstvá, ktoré fotografia vytvorená z jeho ‘negatívu’ nemá.”

Však obrovská virálnosť snímky z umelej inteligencie v takom krátkom čase naznačuje, že nálady verejnosti, alebo aspoň katolíkov, sú tomuto dielu naklonené.

“S nedávnymi správami potvrdzujúcimi Turínske plátno a obrazom, ktorý vytvorila umelá inteligencia, ako vyzeral náš Pán na základe toho istého plátna, som viac ako kedykoľvek predtým vďačný za nespočetné generácie katolíkov — “tých, ktorí nevideli, a predsa veria” —, ktorí si zachovali vieru,” napísal bývalý autor prejavov v Bielom dome Joshua Charles.

Badateľka plátna Nora Creechová pre LifeSite povedala, že ju potešilo, že obraz s umelou inteligenciou “obnovuje ramená muža z plátna—, ktoré sa stratili, keď plátno v roku 1532 poškodil požiar.”

“Myslím si, že obraz AI je veľmi krásny a pomáha poskytnúť zobrazenie skutočného vzhľadu muža z rubáša,” napísala v e-mailovom komentári. “Obrázok zachytáva pokoj, dôstojnosť a majestátnosť tváre — napriek brutálnemu mučeniu, ktoré bolo spôsobené mužovi,” poznamenala Creechová a dodala:

Dôležité je však pamätať na to, že sme povolaní hľadať Božiu tvár prostredníctvom jeho Slova a vo sviatostiach. Plaščenica je darom pre našu generáciu, ale slovami svätého pápeža Jána Pavla II, “Plaščenica nepridŕža srdcia ľudí’k sebe, ale obracia ich k tomu, do ktorého služieb ju Otcova’láskavá prozreteľnosť postavila.” Inými slovami, obraz umelej inteligencie nám môže pomôcť uvažovať o tom, ako sa Ježiš zjavil vo svojej ľudskej podobe, ale je to len východisko.

V Písme sme znova a znova vyzývaní, aby sme hľadali Boha &quo; to znamená byť v jeho prítomnosti, skutočne sa s ním stretávať prostredníctvom jeho slova a sviatostí a žiť svoj život v službe jemu.

Ak tento obraz AI pomôže ľuďom priblížiť sa k stretnutiu a vzťahu so živou osobou Ježiša Krista, je to úžasné. Len nemôže byť cieľom sám o sebe, ale začiatkom úžasnej cesty.

Niektorí katolíci upozornili na podobnosť medzi obrazom AI a starovekými ikonami Krista, predovšetkým byzantskou ikonou Krista Pantokratora zo 6. storočia.

Nezávisle na miernej diskusii o vhodnosti obrazu Krista z AI sa tento týždeň do verejného priestoru nepochybne dostali podrobnosti okolo Turínskeho plátna, hoci kvôli nedbalej pozornosti k detailom zo strany denníka Daily Mail v súvislosti s dva roky starou štúdiou.

Kritici plátna už dlho tvrdia, že ide o stredoveký podvrh, a nie o Kristovo pohrebné plátno, ako veria milióny katolíkov. Chybné datovanie pomocou uhlíka 14 podporilo kritikov v tomto názore, keďže datovací proces z roku 1988 umiestnil plátno medzi roky 1260 a 1390. Avšak štúdia Dr. de Caro’na ktorú tento týždeň upozornil denník Daily Mail, odmietla takýto navrhovaný dátum a dospela k záveru, že plátno je “kompatibilné s hypotézou, že Turínske plátno je 2 000 rokov stará relikvia.”

Písmo opisuje aj to, ako Jozef z Arimatey zabalil Ježišovo telo po jeho smrti do plátna a uložil ho do hrobu: “A Jozef vzal telo, zabalil ho do čistého plátna. A uložil ho do svojho nového pomníka, ktorý dal vytesať v skale. Potom privalil veľký kameň k dverám pomníka a odišiel.” (Mt 27, 59-60)