jp-810x500.jpg

Jordan Peterson chváli katolíkov za zdôrazňovanie dôležitosti sviatostnej spovede

15
Kultúra života

Významný kanadský filozof a spisovateľ Dr. Jordan Peterson počas nedávneho podujatia v norbertínskom opátstve v Kalifornii vyložil výhody sviatosti spovede.

Katolíci majú “oveľa dôkladnejšie vysvetlenie užitočnosti pokory, spovede, pokánia, zmierenia - pretože to je skutočne proces, ktorým sa ľudia vracajú k svojmu lepšiemu ja,” komentoval Peterson.

Jeho poznámky odzneli počas nedávno zverejnenej epizódy relácie The Abbot’s Circle, ktorú pripravuje norbertínska komunita opátstva svätého Michala’s a ktorá obsahuje rozsiahle a hlboké rozhovory s vysokopostavenými hosťami.

Peterson, ktorý má doktorát z klinickej psychológie, rozprával, že keď pracoval ako terapeut, jeho prvá otázka pacientom vždy znela: “Čo’je s vami zle?”

“A ľudia to nevedia””, povedal. “Prichádzajú, pretože”trpia a možno”trpia ako Jób (v Biblii) … alebo možno”urobili niečo hlúpe, alebo im niekto urobil niečo zlomyseľné.”

Toto odhaľovanie neduhov spojil so sviatosťou spovede: “Prvá vec, ktorú ako terapeut robíte, je, že počúvate ľudí’spovedať. … podávajú výpoveď a potom je tu’možnosť prísť na to, kde bola chyba."”

Peterson nie je katolík, ale často a čoraz viac prejavuje intelektuálny záujem o mnohé aspekty katolíckej viery a návšteva opátstva svätého Michala’bola jeho druhou. Pripojila sa k nemu manželka Tammy, ktorá konvertovala na katolicizmus na túto Veľkú noc.

Pri diskusii o utrpení, spovedi, pokore a milosti s otcom Ambrózom z norbertínskej komunity sa Peterson vyjadril, že svetská terapia sa snaží ľuďom pomôcť, ale spoveď je “skutočným aktom milosrdenstva.

Pre ľudí, ktorí hľadajú terapiu, povedal, že najprv “potrebujú túžbu napraviť to: To’je pokánie. A potom dostanete zjavenie, ktoré určuje, ako budete postupovať. To’všetko je skutočné, vážne skutočné.”

Katolíctvo podľa neho ponúka oveľa údernejšiu udalosť:

To, že to katolíci formalizovali, to’je taká potenciálna užitočnosť pre ľudí — najprv si to vyjasnite. ‘Prečo?" ’ Aby ste vedeli, čo ste urobili zle, aby ste to mohli prestať robiť. Pretože ti to’len ubližuje, a navyše, ak si to’prenášaš do budúcnosti, tak to’ešte zhoršíš.

Sviatosť spovede protestanti neuznávajú a nepraktizujú, čo Peterson označil za negatívum:

Nekedy môže byť váš hriech väčší, ako môžete uniesť, väčší, ako môžete odčiniť, a katolíci umožňujú svoju účasť na … existuje’milosrdná cesta, ako z toho von, pretože môžu dostať rozhrešenie, a to’je pre ľudí naozaj užitočné, pretože ak si’nesiete nejakú strašnú krvavú vec, ktorú ste urobili, čo s tým budete robiť? Najmä ak neviete, ako to odčiniť?

Peterson dodal, že “v katolíckej praxi to Cirkev istým spôsobom berie (vinu),” a bez spresnenia dodal, že “to sa dá použiť nezodpovedne, ale chápete ma: môže to byť skutočný akt milosrdenstva.”

Zpoveď, uviedol, “dáva ľuďom možnosť začať odznova, a kto nepotrebuje začať odznova? Každý z nás potrebuje nový začiatok.”

Vplyvný komentátor tiež odsúdil častý argument nekatolíkov proti spovedi — a síce, že jednotlivec by mal slobodne hrešiť až do svojej smrteľnej postele a potom sa kajať.

“Je ľahké to parodovať ‘Môžeš hrešiť celý život, ak si’katolík, a potom sa kajať na smrteľnej posteli,’” zavtipkoval. “No, nie je to’také jednoduché, to si ešte nikto nikdy nemyslel, pretože v skutočnosti sa musíš kajať“ počas umierania by si sa nemal čas očistiť.”

Argument proti spovedi Peterson označil za “hlúpu kritiku”, pretože “je v nej”milosť, ktorá”je naozaj užitočná.”

Pre katolíkov je sviatosť spovede kľúčovou súčasťou bežného života. Tridentský koncil vydal kánon, v ktorom sa píše: “Ak niekto popiera, že sviatostná spoveď bola ustanovená a je potrebná na spásu Božím zákonom … nech je anatémou.”

Jeho pôvod je priamo od Krista v Písmo keď prikázal apoštolom: “Prijmite Ducha Svätého; komu odpustíte hriechy, tomu sa odpúšťajú, a komu ich zadržíte, tomu sa zadržia.”

Katolíci, ktorí dosiahli vek rozumu, sú podľa kánonického práva povinní využiť sviatosť spovede, aby sa aspoň raz do roka vyspovedali z ťažkých alebo smrteľných hriechov, podľa kán. 989.

Veľké hriechy sa tiež odporúča kajúcnikovi pri spovedi vymenovať.

Pre tých, ktorí si uvedomujú, že spáchali smrteľný hriech, je pod hrozbou svätokrádeže zakázané prijať sväté prijímanie skôr, ako sa zo smrteľných hriechov vyspovedajú kňazovi.

Ako uvádza nadčasový Baltimorský katechizmus, dobrá spoveď sa vyznačuje tým, že je pokorná, úprimná a celá. Čo sa týka jej účinnosti, katechizmus učí, že “sviatosť pokánia, dôstojne prijatá, vždy sníma všetky večné tresty; ale nie vždy sníma všetky časné tresty.” Časné tresty sa odpykávajú “buď v tomto živote, alebo v očistci,” pričom sa pri tom osobitne využíva sviatostný a modlitebný život Cirkvi’