synod-2024-810x500.jpg

Pápež František a vedúci predstavitelia synody bránia podujatie pred kritikou, tvrdia, že Cirkev potrebuje "reformu

56
Neutral

V úvode druhého vatikánskeho zasadania synody o synodalite pápež František obhajoval synodu pred kritikou jej štruktúry a cieľov, zatiaľ čo poprední kardináli synody’predstavili štýl a ciele podujatia.

“Synodálny proces je zároveň procesom učenia, v priebehu ktorého Cirkev lepšie spoznáva samu seba a identifikuje formy pastoračnej činnosti, ktoré sú najvhodnejšie pre poslanie, ktoré jej zveril jej Pán.”

Takto sa dnes popoludní vyjadril pápež František, keď sa prihovoril 350 účastníkom synody, ktorí sa zišli v aule Pavla VI. na prvom zasadnutí v tomto mesiaci.

Otváracie zasadnutie – prvej generálnej kongregácie –tohtoročnej októbrovej synody sa nieslo v znamení Františkovho hlavného príhovoru. K nemu sa však pripojili aj kardináli Mario Grech, generálny sekretár Generálneho sekretariátu Biskupskej synody, a Jean-Claude Hollerich, generálny relátor Synody o synodalite.

Čítajte: Biskup Strickland vyzýva ‘všetkých-pastierov Cirkvi’ na obranu viery, keďže sa blíži synoda

Pápežská obrana procesu

František’ prejav, v ktorom pokračoval v témach obsiahnutých vo svojej homílii z nočnej predtým na kajúcom obrade, sa tiež zdal byť vyvrátením kritiky, ktorá bola vznesená na adresu synody.

S odvolaním sa na “originálny spôsob”synody” “kráčať spolu” František po prvýkrát konkrétne obhajoval zapojenie laických voličov synody. Ich začlenenie ostro kritizovali kardináli a kanonisti, ktorí uviedli, že sa tým zhromaždenie mení zo synody biskupov na obyčajné zhromaždenie.

“Tým, že som sa rozhodol zvolať ako riadnych členov tohto 16. zhromaždenia aj značný počet laikov a zasvätených osôb (mužov a žien), diakonov a kňazov, čím som rozvinul to, čo sa čiastočne predpokladalo už pri predchádzajúcich zhromaždeniach, som konal v kontinuite s chápaním výkonu biskupskej služby, ktoré stanovil Druhý vatikánsky ekumenický koncil,” tvrdil František.

Čítajte: Vatican’s Synod account on X deletes poll after 88% reject ‘synodality’

Vyzval k “zloženiu, ktoré spája všetkých v službe Božiemu’milosrdenstvu, podľa rôznych služieb a chariziem, ktoré je biskup zodpovedný rozpoznať a podporovať.”

František pokračoval:

Prítomnosť členov, ktorí nie sú biskupmi, na zhromaždení Synody biskupov neznižuje “biskupský” rozmer zhromaždenia. A hovorím to kvôli istej búrke rečí, ktorá sa strhla z jednej strany na druhú. Ešte menej sa tým obmedzuje alebo deroguje autorita vlastná jednotlivým biskupom a kolégiu biskupov. Skôr signalizuje formu, ktorú má mať výkon biskupskej autority v Cirkvi, ktorá si je vedomá, že je konštitutívne vzťahová, a teda synodálna. Vzťah s Kristom a medzi všetkými v Kristovi - tými, ktorí sú, a tými, ktorí tam ešte nie sú, ale ktorých Otec očakáva - realizuje podstatu a formuje formu Cirkvi v každom čase.

Dodal, že “rôzne formy ‘kolegiálneho’ a ‘synodálneho’ výkonu biskupskej služby (v jednotlivých cirkvách, v zoskupeniach cirkví, v celej Cirkvi) treba identifikovať vo vhodných časoch, vždy rešpektujúc vklad viery a živú Tradíciu, vždy odpovedajúc na to, čo Duch žiada od cirkví v tomto konkrétnom čase a v rôznych kontextoch, v ktorých žijú.”

Grech naznačuje ‘reformu’

Kardinál Grech ako generálny sekretár vatikánskeho úradu, ktorý stojí za celým procesom, bol dlho horlivým propagátorom synody. Pokračujúc v tomto a odrážajúc Františkove’slová, Grech uviedol, že mesačné podujatie má v úmysle urobiť z Cirkvi “skutočne synodálnu Cirkev, Cirkev v misii, schopnú vydať sa na cestu, sprítomniť sa v dnešných geografických a existenčných perifériách“a snažiť sa vstúpiť do vzťahu s každým v Ježišovi Kristovi, našom bratovi a Pánovi.”

Jeho jazyk obsahoval silný podtón blížiacej sa zmeny a zdalo sa, že je takmer implicitnou obhajobou takejto nešpecifikovanej zmeny, hoci priamo nevyzýval k žiadnym takýmto krokom.

Čítajte: Kardinál Müller slams Vatican ‘penitenciale vigil’ vyznáva údajné hriechy proti ‘synodalite’ a ‘stvoreniu’

“Synoda je v podstate školou rozlišovania: Je to Cirkev zhromaždená spolu s Petrom, aby spoločne rozlišovala,” povedal. “Synodálna Cirkev je návrhom pre dnešnú’spoločnosť: rozlišovanie je ovocím zrelého uplatňovania synodality ako štýlu a metódy.”

Grech sa priamo zmienil aj o reforme, pričom nevylúčil žiadnu reformu, ale skôr povzbudil k dôvere v proces:

Mnohí si myslia, že cieľom synody je štrukturálna zmena v Cirkvi, je to reforma. Je to úzkosť, túžba, ktorá prechádza celou Cirkvou. Všetci po nej túžime, no nie všetci máme rovnakú predstavu o reforme a jej prioritách.

Identifikácia skutočného ducha reformy, povedal Grech, by prišla po identifikácii skupinového, väčšinového rozhodnutia Cirkvi:

Súhlas cirkví bol pre prvotnú Cirkev istým kritériom pravdy o Kristovi tvárou v tvár akýmkoľvek pravdivým tvrdeniam heretikov: to, čomu Cirkev verí, je pravdivé, pretože celok pokrstených sa na základe daru Ducha nemôže mýliť vo viere. Od samého začiatku tohto synodálneho procesu sme potvrdzovali, že v tejto pravde zakladá cirkevné rozlišovanie, vzájomné počúvanie, aby sme počuli, čo Duch hovorí Cirkvi.

Počúvanie Božieho ľudu v každej fáze je “aktom povinnosti, uplatnením princípu cirkvi, ktorým sa musí riadiť život Cirkvi,” povedal.

Čítajte: webová stránka vatikánskej synody oslavuje homosexualitu a adopciu detí homosexuálmi

Takisto odzneli tézy vatikánskej’júnový dokument, ktorý postavil pápežstvo do služieb synodality, Grech uviedol, že: “Petrova služba je osou katolíckej synodality a synodálny proces má za cieľ pomôcť Petrovi v jeho rozlišovaní pre celú Cirkev.”

Zpráva pracovných skupín

Hollerich predsedal necelé dve hodiny trvajúcemu vystúpeniu, počas ktorého generálny relátor synody’nielenže odovzdal účastníkom vlastné poverenie, ale poskytol priestor aj priebežným správam 10 študijných skupín Františka založil, aby preskúmali otázky, ktoré vyplynuli zo synody. 

Rozšírením Grecha’o kolektívnom hlase Cirkvi Hollerich povedal, že kľúčovou zodpovednosťou členov Synody bolo “naznačiť smer, ktorým podľa nášho názoru Duch žiada celú Cirkev, aby pokračovala, a zveriť Svätému Otcovi usmernenia a perspektívy pre realizačnú fázu.”

Hlavným cieľom Hollericha’však bolo predstaviť prácu 10 študijných skupín, ktoré pápež zriadil začiatkom tohto roka.

Na 10 skupín a tém už upozornil portál LifeSite a patria medzi ne niektoré kontroverznejšie ako iné – ako napríklad “ženský diakonát.” {podrobnejšiu správu o práci, ktorú vykonala študijná skupina na túto tému, prinesie LifeSite už čoskoro}

“Zriadením týchto skupín sa už začala recepcia a realizácia smerníc nášho zhromaždenia,” pochvaľoval si Hollerich.

Čítajte: Holandský biskup odsudzuje ‘zbabelé’ Fiducia Supplicans, vyzýva pohoršených katolíkov, aby neopúšťali Cirkev

Témy v študijných skupinách oficiálne nemajú byť v pripravovaných diskusiách, pričom pápež tieto témy presunul do malých skupín.

Napriek tomu horliví aktivisti za niektoré kľúčové otázky – v neposlednom rade “ženský diakonát” – sa nepochybne budú chcieť vyjadriť, a tak zostáva pravdepodobné, že synoda bude o týchto témach v nasledujúcich týždňoch predsa len diskutovať.

Úplné spravodajstvo zo synody nájdete na LifeSiteNews.com a na X konte vatikánskeho korešpondenta LifeSite’

.