Malachi Martin sa vo svojom diele jezuiti neštítil ničoho:
Kniha z roku 1987 podrobne opisuje päťstoročný rehoľný rád’opustenie základného rímskokatolíckeho učenia, jeho nahradenie sociálno-politickými riešeniami a nevyhnutne z toho vyplývajúce opustenie hlavného povolania jezuitov byť ‘mužmi pápeža’.’”
Martin’vojna medzi pápežstvom a jezuitmi” sa skončila zvolením argentínskeho jezuitu za pápeža Františka v roku 2013, čím sa Spoločnosť Ježišova opäť stala pápežovými’mužmi - ale v rámci pontifikátu, ktorý sa z hľadiska doktrinálnej integrity veľmi líšil od svojich predchodcov.
Kým táto skutočnosť robí knihu na jednej strane neaktuálnou,
Konferencia Spravodlivosť a ekológia webová stránka poukazuje na otázky, ktoré zvyčajne nie sú na vrchole agendy iných veľkých rehoľných rádov Cirkvi’. Na celom svete pôsobí viac ako 14 000 jezuitských kňazov, bratov, scholastikov a novicov.
Služba pre ekonomickú spravodlivosť pracuje na ochrane “financovania kľúčových programov ekonomickej pomoci a na zavedení prísnejších opatrení proti chudobe.” Služba pre trestnoprávny systém presadzuje reformy, ako je zrušenie trestu smrti a odstránenie povinného minimálneho trestu.
Care for Creation sa zasadzuje za “spoločnosť, ktorá uprednostňuje integrálny ľudský rozvoj pred ziskom.” Program vychádza z programu pápeža Františka’ 2015 encykliky, Laudato Si’, ktorá “vyzýva svetovú cirkev, aby sa vydala na cestu obnovy …ktorá uzdraví naše narušené vzťahy so Stvoriteľom, stvorenstvom a medzi sebou navzájom.”
Sekcia ignaciánskej spirituality a ekológie na stránke Starostlivosť o stvorenie pozýva návštevníkov modliť sa Ekologickú skúšku a spýtať sa sami seba: “Ako môžem napraviť svoj vzťah so stvorením a robiť rozhodnutia v súlade s mojou túžbou po zmierení so stvorením?"”
Praví veriaci môžu tiež absolvovať Ignaciánska uhlíková výzva a prečítať si Uzdravenie Zeme, “interdisciplinárnu environmentálnu učebnicu” progresívneho zamerania. Odkaz na Modlitbu za boreálny les je momentálne nefunkčný.
SÚVISIACE: Nová kniha odhaľuje historické dôvody Františkovho’ podvratného pontifikátu
Podľa Migrácia sa jezuiti “zaviazali budovať kultúru pohostinnosti a solidarity s migrantmi, utečencami a žiadateľmi o azyl. Cez hranice naše inštitúcie sprevádzajú ľudí, ktorí hľadajú bezpečie a príležitosti v USA a Kanade.”
“Prostredníctvom protestných a advokačných stretnutí s volenými predstaviteľmi vyzývame naše vlády, aby reagovali na ‘volanie zeme a volanie chudobných,’” podľa Take Action webovú stránku.
Stránka odkazuje na akčné upozornenie vyzývajúce Senát USA, aby prijal zákon Break Free from Plastics Pollution Act. Ďalšie akčné upozornenie obsahuje online formulár list adresovaný prezidentovi Joeovi Bidenovi, v ktorom ho žiada, aby zvýšil počet denných stretnutí s imigračnými úradníkmi, ktoré sú k dispozícii migrantom využívajúcim aplikáciu CBP One na južnej hranici krajiny’.
Projekt Shareholder Advocacy podporuje správanie súkromného sektora “v súlade s katolíckou sociálnou náukou prostredníctvom dialógov s korporáciami, rezolúcií akcionárov a hlasovania na základe splnomocnenia.” prístup využíva finančné investície jezuitských provincií “na prácu pre sociálnu a ekonomickú spravodlivosť, udržateľnú Zem a pre spoločné dobro.”
Služba marquee s názvom Otroctvo, história, pamäť a zmierenie pripomína, ako Spoločnosť Ježišova zohrávala aktívnu úlohu v americkom drobnom otroctve “od koloniálneho obdobia až po prijatie 13. dodatku. Nedobrovoľná práca ľudí, ktorých jezuiti vlastnili, prenajímali a požičiavali, pomáhala zakladať, rozširovať a udržiavať jezuitské misijné snahy a vzdelávacie inštitúcie v koloniálnej Severnej Amerike a časom aj v celých Spojených štátoch.”
“My, jezuiti, hlboko ľutujeme svoju účasť na tejto zlej inštitúcii,” uvádza sa na webovej stránke. “Teraz sme povolaní k zámernej odpovedi: k odpovedi, ktorá kladie do popredia prežité skúsenosti zotročených ľudí, uznáva dedičstvo jezuitského otroctva a vzniká v spolupráci s potomkami a tými v našich komunitách, ktorí naďalej trpia následkami otroctva.”
Nadácia Potomkovia pravdy & zmierenia, ktorá bola spustená v roku 2021, sa opisuje ako “prvé partnerstvo svojho druhu medzi potomkami zotročených a súčasnými nástupcami zotročovateľov.” Nadácia nadácia má “korene v udalostiach z roku 1838, keď 272 zotročených mužov, žien a detí predali jezuiti vlastníci Georgetownskej univerzity majiteľom plantáží v Louisiane.”
Jezuit.org sa problematikou potratov nezaoberá, ale je tu odkaz na stránku Protecting the Least Among Us:
“Keď my jezuiti skúmame našu kultúru, nemôžeme nevidieť potraty ako súčasť obrovskej nespravodlivosti v našej spoločnosti,” podľa dokumentu z roku 2018, ktorý naznačuje morálnu ekvivalenciu medzi potratmi a chudobou. “Existujú menej priame, ale rovnako nezmyselné spôsoby, ktorými podkopávame život, a to prostredníctvom násilia, rasizmu, xenofóbie a rastúcej nerovnosti v bohatstve a vzdelaní.”
Potvrdzujúc hodnotenie Malachiho Martina’jezuitská konferencia Kanady a USA dôsledne presadzuje sociálno-politické riešenia takmer s vylúčením základného katolíckeho učenia.
Kontemplácia a politická činnosť: V dokumente predsedu konferencie z roku 2020 sa zdôrazňuje veta z homílie pápeža Františka z roku 2013: “Dobrí katolíci sa miešajú do politiky.”
V Sieť ignaciánskej solidarity (ISN) je prominentným jezuitským nástrojom politického miešania a realizácie politických cieľov rádu’
IsN je laická organizácia 501(c)3, ktorá podporuje školy a komunitné skupiny svojou príručkou Ignatian Advocacy 101 Training Guide. Akčné upozornenie na podporu zmysluplných reforiem policajného systému vyzýva na “okamžité opatrenia na riešenie sociálneho hriechu policajného násilia,” obviňovanie zo zabíjania černošských mužov a žien policajtov na systémový rasizmus a nadradenosť bielej rasy.
Sieť’Katolícka etická nákupná aliancia (CEPA) pomáha katolíckym komunitám využívať “svoje schopnosti na budovanie spravodlivejšej spoločnosti aktívnym začleňovaním princípov katolíckej sociálnej náuky do nákupných rozhodnutí svojej cirkvi, školy, univerzity alebo vysokej školy.”
CEPA predáva aj “kompletnú kolekciu eticky získaných prostriedkov pre celoročnú prácu v oblasti spravodlivosti” vrátane tričiek, čiapok, ponožiek, tašiek, fliaš na vodu, hrnčekov, kávy, sviečok, šalátových lyžíc a náušníc.
Väčší ISN obchod chváli ďalšie kolekcie výrobkov týkajúcich sa ekologickej spravodlivosti, rasovej spravodlivosti a spravodlivosti v oblasti migrácie. V ponuke sú transparenty na protestné zhromaždenia a cedule na dvore (s drôtenými rámami alebo bez nich) na boj proti klimatickým zmenám, na podporu Black Lives Matter a na obranu DACA.
Tvárové masky a ďalšie predmety sú potlačené nápisom Voting Is an Act of Love, čo je názov kampane, ktorá sa intenzívne propaguje pred voľbami do Európskeho parlamentu.
Návštevníci webovej stránky sa môžu “zaviazať, že v deň volieb budú voliť ako akt lásky” na základe “vzájomnej prepojenosti celého ľudstva a dôležitosti podpory spravodlivosti, solidarity a starostlivosti o náš spoločný domov prostredníctvom mojej občianskej angažovanosti. Na mojom hlase záleží a sľubujem, že ho využijem múdro.”
Moto Vzdelávanie pre spravodlivosť (EFJ), ďalšieho projektu Siete ignaciánskej solidarity, znie “Vkladáme učenie do katolíckej sociálnej náuky.”
Platené členstvo v EFJ poskytuje prístup k “našej ľahko triediteľnej online databáze viac ako 2 500 tematických modlitieb, sprievodcov diskusiou, zamyslení, plánov vyučovacích hodín, informačných listov a ďalších materiálov.” To zahŕňa balíčky sociálnych médií pre Juneteenth, LGBTQIA a násilie páchané strelnými zbraňami.
EFJ v súčasnosti ponúka sprievodcu pre študentov aj farský bulletin insert na tému Nerovnosť a voľby v Spojených štátoch, vrátane “otázok, ktoré možno klásť kandidátom na verejné funkcie v súvislosti s témou majetkovej nerovnosti.”
Ľavicovo orientované Bingo prezidentských debát aktivita upozorňuje, že “s blížiacim sa záverom volebného cyklu v roku 2024 sú Američania viac ako kedykoľvek predtým vyzývaní, aby sa zapojili do politického procesu.”
“Keď budete pred dňom volieb sledovať debaty medzi prezidentskými alebo miestnymi kandidátmi, použite túto hru na ich sledovanie. Zistite, ako často kandidáti otvárajú tieto otázky,”ktoré sa uberajú jednoznačne progresívnym smerom,“a označte príslušné štvorčeky zaškrtávacími políčkami.”
Martin’s Jezuiti sa zameriava na úpadok a pád rádu, ale ochotne priznáva aj zašlú slávu Spoločnosti Ježišovej ako objaviteľov, misionárov, vychovávateľov, mučeníkov a predovšetkým obrancov doktrinálnej ortodoxie a pápežskej autority.
Píše, že za 425 rokov, od založenia rádu svätým Ignácom z Loyoly v roku 1540 až do roku 1965, jezuitský rekord v úspechoch “nemá obdobu v minulých ani súčasných dejinách—rekord v službe Rímskej cirkvi i ľudskej spoločnosti ako celku.”
Martin poukazuje na pátra Pedra Arrupeho, SJ, generálneho predstaveného rádu’v rokoch 1965 až 1983, ako súhrnne zodpovedného za tento úplný obrat Spoločnosti Ježišovej.”Ale za pápeža Františka SJ, Arrupeho vyhlásil za “Božieho služobníka” v roku 2018, a jeho kauza kanonizácie zostáva otvorená.
PREČÍTAJTE SI: Biskup Strickland: Pápež František’ komentáre o tom, že všetky náboženstvá sú cestami k Bohu, sú ‘heréza’
Robert Jenkins je pseudonym katolíckeho spisovateľa žijúceho v Sacramente v Kalifornii.