Shawn_McKnight-810x500.jpg

Katolícka diecéza zakázala cirkevné piesne, ktoré USCCB označila za doktrinálne problémy

20
Kultúra smrti

Diecéza Jefferson City nedávno zakázala hymny, ktoré sú považované za “doktrinálne problematické” na základe smerníc Konferencie katolíckych biskupov USA (USCCB).

Diecézny biskup Greg Kandra sa v utorok podelil o správu diecézy Missouri, v ktorej sa oznamuje, že biskup W. Shawn McKnight “zverejnil zoznam zakázaných piesní a skladateľov” na základe usmernení USCCB”zverejnených v roku 2020, týkajúcich sa posudzovania vhodnosti cirkevných piesní pre liturgiu. 

Biskupská konferencia’vymenovala konkrétne príklady doktrinálne nevhodných hymnov, ktoré sú uvedené v zozname biskupa McKnighta’vrátane populárnych “Všetci sú vítaní”, “Chlieb života” od Bernadette Farrell a “Stôl hojnosti” od Dana Schutteho. 

Biskup McKnight zakázal aj všetky hymny, ktorých autormi sú David Haas, Cesareo Gabarain a Ed Conlin, a to z dôvodu “dôveryhodných obvinení zo zneužívania” týchto mužov.

Biskupská’konferencia’“pomôcka na hodnotenie textov hymien,” vydanáv septembri 2020, uvádza dve “všeobecné usmernenia” používané na určenie, či je hymnus prípustný na použitie v liturgii: Či je “v súlade s katolíckou doktrínou” a či je “vyjadrená obrazom a slovníkom”, ktorý odráža “používanie Písma a verejnú liturgickú modlitbu Cirkvi.”

Dokument konštatuje, že hoci hymny nemusia byť “zložené z doktrinálnych formúl,” “je dôležité vyhnúť sa jazyku, ktorý by sa dal ľahko nesprávne interpretovať spôsobom, ktorý je v rozpore s katolíckou doktrínou.”Biskupi vymenovali niekoľko rôznych kategórií doktríny, v ktorých “možno nájsť nedostatky” v cirkevných piesňach, vrátane “trojičnej náuky” a “náuky o Bohu a jeho vzťahu k ľuďom.”

“Zďaleka najčastejším a najzávažnejším” nedostatkom je podľa biskupov ten, ktorý sa vyskytuje v hymnoch” pri prezentácii “eucharistickej náuky.”

“Katolíci odchovaní na stálej strave určitých hymnov sa z nich naučia, že na omši sa schádzame, aby sme sa podelili o chlieb a víno, ktoré zostávajú chlebom a vínom, spoločným pokrmom, aj keď za zvláštnych okolností,” upozornili biskupi. “Stála strava z týchto piesní by narušila katolícku citlivosť, pokiaľ ide o plnosť eucharistického učenia, o omšu ako obetu a nakoniec aj o Cirkev, ktorá je touto obetou formovaná.”

“Všetci sú vítaní” je jedným z takýchto hymnov, ktoré biskupi zakázali s vysvetlením, že jeho zmienka o “vode, víne a pšenici” vytvára “obraz Eucharistie” ako “mimoriadnej hostiny, kde sa pije voda a víno a je pšeničný chlieb.” 

Voda navyše nie je na rovnakej úrovni ako chlieb a víno ako hmota pre Eucharistiu, a ich postupné vymenúvanie preto len zvyšuje implikáciu, že sme na hostine, kde spolu jeme obyčajné jedlo,” biskupi vysvetliť.

Podľa biskupov síce používanie slov “Chlieb” alebo “Chlieb života” samo osebe nie je problémom, pretože ide o príklady “biblických synekdoch pre samotnú Eucharistiu,” nazývanie konsekrovaného prvku “víno” podobne “vyvoláva dojem, že ide stále o víno.”

Voči Haasovi, Gabarainovi a Conlinovi boli vznesené dôveryhodné obvinenia zo zneužitia, ktoré viedli k zákazu všetkých ich hymnov. Haas, ktorý je známy najmä svojimi modernistickými hymnami “Blahoslavení sú, ” “Ty si môj, ” a “Sme povolaní, ”, prejavil aj známky heterodoxie, napríklad tým, že zložil v roku 2019 spev na oslavu homosexuality pre mesiac hrdosti, zverejnil ho na svojej stránke na Facebooku, ale neskôr ho vymazal. 

Haasovi bol po obvineniach zo zneužívania odňatý čestný doktorát a cena Pax Christi.

Vďaka tomu, že USCCB označila konkrétne piesne za doktrinálne problematické, prinajmenšom časť z nich je stále zaradená do hymnov, ktoré sa bežne používajú v USA, ako napríklad najnovší (4.) vydaniespievanky Gather, ktorá obsahuje “All Are Welcome,” a niekoľko ďalších hymnov, ktoré zakázal biskup McKnight, vrátane “Covenant Hymn,” “Za uzdravenie národov,” “Boh si ma vyvolil,” “Halleluya! Spievame Tvoje chvály,” a “Mnohé a veľké.”

LifeSiteNews oslovil diecézu Jefferson City so žiadosťou o komentár, ale v čase publikovania nedostal odpoveď.