Občania USA: Vydali spoločné vianočné posolstvo, v ktorom vítajú dohodu o prímerí v regióne a vyzývajú na obnovenie svedectva o “posvätnom Kristovom svetle na miestach, kde sa narodil, slúžil a obetoval sa za nás.”
“Uprostred týchto temných dní pretrvávajúceho konfliktu a neistoty v našom regióne my, patriarchovia a hlavy cirkví v Jeruzaleme, zostávame pevní v ohlasovaní našim miestnym spoločenstvám a celému svetu večného vianočného posolstva o pravom svetle, ktoré svieti v temnotách: o narodení nášho Pána Ježiša v Betleheme.”Takto sa začínalo vianočné posolstvo zhromaždených patriarchov a hláv cirkví v Jeruzaleme na rok 2024 v spoločnom viacjazyčnom vyhlásení, ktoré bolo vydané 13. decembra.
V posolstve sa vo veľkej miere čerpalo zo Svätého písma a zdôrazňovalo sa v ňom, že Kristus prináša milosť “prekonať temné sily zla, ktoré sa neprestajne sprisahajú, aby spôsobili zničenie Božieho’stvorenia.”
Poukázali tiež na podobnosti medzi Kristovým’brífingom a súčasnou dobou, pričom vyslovili názor, že “starodávna cesta vykúpenia nás vedie v plnom kruhu až do našej doby, keď stále zúria vojny a nevýslovné milióny ľudí v našom regióne a na celom svete naďalej ťažko trpia.”
“Navonok sa zdá, že sa zmenilo len málo,” v posolstve sa píše: “Vnútorne však sväté narodenie nášho Pána Ježiša Krista”vyvolalo duchovnú revolúciu, ktorá naďalej premieňa nespočetné srdcia a mysle na cesty spravodlivosti, milosrdenstva a pokoja.”
V ekumenickom spoločnom posolstve sa hovorilo o tom, že náboženskí predstavitelia’ “majú privilégium”, že môžu “naďalej svedčiť o posvätnom Kristovom svetle na tých istých miestach, kde sa narodil, slúžil a obetoval sa za nás, víťazne vstal z hrobu k novému vzkriesenému životu.”
Počas konfliktu pretrvávajúceho niekoľko mesiacov počet pútnikov do Svätej zeme citeľne klesal. Tento problém dosiahol takú mieru, že Latinský patriarchát Jeruzalema upozornil na ťažkú situáciu tých, ktorí žijú v núdzi, pretože nemajú obvyklý prílev turistov a pútnikov.
V spoločnom vianočnom posolstve sa hovorilo o túžbe rehoľných predstaviteľov’ privítať pútnikov späť, ale aj o potrebe praktizovať duchovné a telesné skutky milosrdenstva:
Deje sa tak tým, že mu ponúkame našu bohoslužbu na svätých miestach; tým, že prijímame pútnikov a návštevníkov medzi seba; tým, že hlásame jeho sväté evanjelium všetkým, ktorí ho chcú počuť; tým, že pokračujeme v jeho službe učenia, uzdravovania a láskyplného milosrdenstva; a tým, že sa zasadzujeme za “slobodu pre zajatých a prepustenie väzňov.”
V posledných týždňoch bola 27. novembra dosiahnutá dohoda o prímerí medzi Izraelom a Palestínou a tento vývoj podnietil opatrný optimizmus vo vianočnom posolstve na rok 2024, ktorý kontrastuje s minuloročným’posolstvom. Náboženskí predstavitelia vyslovili prosbu, aby sa prímerie “medzi dvoma bojujúcimi stranami v našom regióne” rozšírilo “na Gazu a mnohé ďalšie miesta, čím by sa ukončili vojny, ktoré sužujú našu časť sveta.”
Takisto obnovili často opakovanú požiadavku na “prepustenie všetkých zajatcov a väzňov, návrat bezdomovcov a vysídlencov, ošetrenie chorých a ranených, pomoc hladujúcim a smädným, navrátenie neprávom zhabaného alebo ohrozeného majetku a obnovu všetkých verejných a súkromných civilných stavieb, ktoré boli poškodené alebo zničené.”
Pri ohlasovaní sviatočnosti vianočného obdobia si náboženskí predstavitelia osvojili slová z veľmi obľúbených kolied a vyzvali “všetkých kresťanov a ľudí dobrej vôle na celom svete, aby sa pripojili k modlitbe a práci na tomto ušľachtilom poslaní, a to tak v Kristovej’vlasti, ako aj všade tam, kde prebiehajú konflikty a boje.”
Takáto snaha, napísali, by bola “skutočnou poctou Kniežaťu pokoja, ktorý sa tak pokorne narodil v betlehemskej stajni pred viac ako dvoma tisícročiami.”
Náboženskí predstavitelia v Jeruzaleme pravidelne spájajú svoje sily pri takýchto výzvach, ale najmä v poslednom roku. Koncom augusta vydali spoločný list, v ktorom vyzvali na okamžité diskusie s cieľom “podporiť spravodlivý a trvalý mier” prostredníctvom “legitímneho dvojštátneho riešenia.”
Tiež odsúdili, ako sa “rokovania o prímerí nekonečne vlečú”a obvinili lídrov na oboch stranách krvavého konfliktu, že sa “zjavne viac zaujímajú o politické úvahy, než o ukončenie prenasledovania smrti a ničenia.”
7. októbra, na sviatok Ružencovej Panny Márie, sa v celej Katolíckej cirkvi zachovával ako osobitný deň modlitieb a pôstu s úmyslom dosiahnuť mier. Kampaň začal jeruzalemský latinský patriarcha kardinál Pierbattista Pizzaballa a neskôr obnovil pápež František.
V rozhovore pre EWTN koncom októbra Pizzaballa bagatelizoval ľudské sny o dosiahnutí mieru, hoci poznamenal, že má “nádej”, že k nemu dôjde. Namiesto toho odporučil “prímerie, aby sa zastavil akýkoľvek druh násilia,” ale poznamenal, že “mier je postoj, nie je to len dohoda.”
Čítajte: Latinský patriarcha Jeruzalema hovorí, že ‘pre mier vo Svätej zemi je potrebné nové vedenie’
Taliansky kardinál dodal, že je potrebné, aby “nové vedenie s víziou” na politickej aj náboženskej scéne, kým nastane mier, čo je pravdepodobne nepriama kritika Netanjahua, ktorý opakovane odmietol international resolutions prešiel na pôde Organizácie Spojených národov s cieľom zastaviť konflikt.
“Potrebujete nový jazyk, ale nemôžete mať nový jazyk, ak nemáte’nových ľudí, nové mená, nové tváre,” povedal Pizzaballa.
Občania USA: Povedzte americkému senátu, aby odmietol nový ‘protiteroristický’ zákon