Málo amerických katolíkov vie, že v roku 2022 bolo 34 000 kňazov a v roku 1965 ich bolo 60 000. Za týmito číslami sa skrýva príbeh, ktorý sa katolícki biskupi Spojených štátov snažia zahmlievať, pretože dôsledky sú pre nich škodlivé; v našich farnostiach Novus Ordo je zjavný nedostatok duchovných plodov podľa akéhokoľvek ukazovateľa, ktorý by sme chceli preskúmať.
Pred rokom 1965 a koncom Druhého vatikánskeho koncilu kňazi neodchádzali do dôchodku; umierali oblečení vo svojich povestných sutanách a biretoch. Takže keď hovoríme o 60 000 kňazoch (okrem tých, ktorí boli práceneschopní pre chorobu), myslíme tým, že všetci boli v aktívnom apoštoláte. V roku 1965 bolo približne 45,6 milióna katolíkov a približne 75 % z nich chodilo na nedeľnú omšu. Pomer aktívnych kňazov a veriacich bol v roku 1965 1 : 760.
Konferencia katolíckych biskupov Spojených štátov amerických odhaduje v roku 2024 počet katolíkov v USA na 71 miliónov. V roku 2022 sme mali v USA 34 000 kňazov a tento počet za posledné dva roky určite atrofoval. Aj keď vezmeme tento počet kňazov, musíme od neho odpočítať vyše 11 000 kňazov, ktorí odišli do dôchodku vo veku 70-75 rokov, a takmer 2 500 zrušených kňazov. V roku 2024 chodilo na nedeľnú omšu len približne 8 % katolíkov. Pomer aktívnych kňazov a veriacich v roku 2024 je 1 : 3 550, teda asi 5-krát horší ako v roku 1965.
Katolícki biskupi USA zväčša krčia plecami nad zhoršujúcim sa nedostatkom kňazov a zavádzajú tie isté otrepané akcie na podporu povolaní s niekoľkými obmenami, ktoré nikdy nefungovali. Boja sa jediného parného stroja na povolania, ktorý by mohol pokračovať v úspešnom chode: tam, kde je to žobravým spôsobom umožnené medzi rehoľnými rádmi s tradičnou latinskou omšou a teraz už menej diecéznymi TLM. Kolektívne trpia duchovnou žiarlivosťou a a priori odmietaním našej tradičnej stáročnej sviatostnej praxe. Biskupi sa pokúsia o čokoľvek okrem tradičnej formácie mužov v diecéznych seminároch s použitím starších noriem, ktoré mali solídne výsledky. Nechajú sa manipulovať Rímskou kúriou, ktorá sa pekelne usiluje (slovná hračka) obmedziť vplyv osvedčených plodov TLM. Pred zavedením omše Novus Ordo v roku 1970 sme mali veľa povolaní s tradičnou latinskou omšou a teraz, keď nám vyrastajú chlapci zakorenení v tradičnej latinskej omši vekov, je povolaní oveľa viac. Apoštoláty Tradičnej latinskej omše naďalej produkujú približne 6-krát viac povolaní na jedného veriaceho, ktorý sa zúčastňuje na príslušnej omši (Tradičná latinská omša verzus omša Novus Ordo).
Už predtým som písal o vrcholovej povahe katolíckej hierarchie a stojí za to to to zopakovať. V roku 1965 bolo na svete asi 3 000 biskupov s oveľa väčším počtom kňazov. Dnes ich je 5 400 s oveľa menším počtom kňazov ako predtým. Episkopát v korporatívnom štýle sa prejavuje trením lakťov medzi prelátmi, ktorí chcú zapôsobiť na svojich kolegov v prestížnejších diecézach. Cirkevné šplhanie je ruinujúce. Ešte nedávno takmer neexistovala možnosť, že by bol biskup pred smrťou presunutý zo svojej diecézy. (A pred Druhým vatikánskym koncilom neodchádzali do dôchodku v trochu svojvoľnom veku 75 rokov). Tento systém bol lepší v tom, že biskup sa nesnažil odísť do väčšej alebo bohatšej diecézy; jeho súčasná diecéza sa nevnímala ako “odrazový mostík.”
ČÍTAJ: Odhalenie: Pápež František menuje pro-LGBT kardinála McElroya do washingtonskej arcidiecézy
Po celej krajine som počul sťažnosti veriacich na nedostatok spovedných hodín vo farnostiach Novus Ordo. Keď je takmer 2 500 kňazov zrušených v USA odsunutých na vedľajšiu koľaj a ďalších 11 000 odišlo do dôchodku, lavice sa vyprázdnili a farníci majú problém nájsť jednu z neoddeliteľných sviatostí. Vezmime’si príklad z takmer každej diecézy v krajine. Ak mala diecéza v roku 1965 približne 300 000 katolíkov a 375 kňazov, na 800 katolíkov pripadal 1 kňaz. Ak je v súčasnosti tento počet približne 125 kňazov a 440 000 katolíkov, pripadá teraz 1 kňaz na 3 520 katolíkov. Poznám diecézy približne tejto veľkosti, kde sú tieto čísla realitou. A preláti zvyčajne nepomáhajú pri spovedaní. Zdá sa, že drvivá väčšina z nich sa nestará o pokrytie spovede. Farnosti s tradičnou latinskou omšou majú oveľa veľkorysejšie časy na spoveď. Ich pomer kňazov a veriacich je oveľa lepší, pretože ich farnosti produkujú hojné povolania.
Existuje kĺzavá škála klesajúcich výnosov. S každým kňazom, ktorý je zrušený alebo zomrie bez náhradného svätenia, rastie bremeno na jeho zostávajúcich kolegov kňazov. Dochádza k čoraz drvivejšiemu pastoračnému zaťaženiu. V mojej diecéze bolo veľa kumulovaných rokov, keď úmrtia kňazov, odchody kňazov z kňazstva a kňazi odsúvaní na vedľajšiu koľaj ďaleko prevyšovali naše skromné počty vysvätení. Keď bolo menej katolíkov a dostatok kňazov, Cirkev poskytovala veľký prístup k svojim kňazom a dostupnosť sviatostí. V súčasnosti strácame veľký počet diecéznych kňazov a nových povolaní. Nikto nemôže vyčísliť cenu našich súčasných kňazov a investície do vzdelávania laikov, ktorí platia za výchovu týchto budúcich kňazov pred ich vysvätením. Ak sa kňaz zruší z chabého dôvodu, potom sa premrhá cena ich vzdelania a ich kňazská skúsenosť. Všetkým biskupom, ktorí chcú počúvať: Vaše pokladnice vám nepatria. Ste správcami a po vašej smrti sa od vás bude žiadať účet.
V našich nemocniciach a domovoch dôchodcov navyše chýba pokrytie. Ak ste laik a máte chorého príbuzného, najlepšou možnosťou je zavolať kňaza na tradičnú latinskú omšu, ak je v blízkosti. Znova a znova mi ľudia volajú alebo píšu o kňazoch, ktorí nereagujú na výzvy na sväté prijímanie alebo na posledné pomazanie. Je to priamo zodpovednosť našich biskupov. Vzniká toľko nových domovov dôchodcov a opatrovateľských zariadení, ktoré nemajú absolútne žiadne pokrytie kňazom. Dokonca aj národné nemocnice sú na farskej úrovni veľmi slabo alebo vôbec nepokryté kňazmi. Preto sa často stáva, že nemocniční kapláni na plný úväzok sú prví, ktorým sa povie, že “nie sú potrební” a/alebo ich vrátia späť do farností. Takmer by sa dalo povedať, že zo strany našich biskupov zaznel úplný ústup. Nemáme takmer žiadnych kňazov-učiteľov na plný úväzok, takmer žiadnych nemocničných kaplánov na plný úväzok, takmer žiadnych kňazov, ktorí by viedli modlitbové stretnutia, takmer žiadnych kňazov, ktorí by viedli biblické hodiny, takmer žiadnych kňazov, ktorí by boli ochotní objímať chorých.
Na záver položím niekoľko ťažko zodpovedateľných otázok pre tých, ktorí si obliekajú fuchsiové birety. Prečo ste boli vysvätený za kňaza a prečo ste potom súhlasili s vysvätením za biskupa? To nie sú rečnícke otázky. Modlím sa, aby viacerí z vás mali odvahu byť veľkorysými a autentickými pastiermi. Aký motív vás vedie k takémuto konaniu? Je to strach zo žaloby, strach z negatívnej publicity alebo strach zo zle vnímanej optiky v očiach vašich kolegov v konferencii biskupov? Veriaci nepotrebujú politicky motivovaného otca diecézy, ktorý sa obklopuje "áno" ľuďmi, ktorí mu poskytujú ozvenu. Opevňujete sa pevným modlitebným životom a výdatnými pokániami za mystické telo Kristovo? Svetský človek z plátna je očividný a škodlivý pre veriacich. Venuješ čas počúvaniu maličkých, najmä tých, ktorí sa hrdinsky dlho týždenne modlia pred Najsvätejšou sviatosťou? Tvoje ovečky by mali mať k tebe priamu linku a mali by ich počuť nejaké naozaj pozorné kancelárske uši. Počúvajúca Cirkev by nemala byť prázdnym heslom. Veriaci ľahko vycítia zahalené výroky dvojzmyselnosti a propagandy.
PREČÍTAJTE SI: Čína žiada ‘prísnejšiu správu náboženstva,’ nariaďuje katolíkom študovať socializmus
Je toho ešte veľa, čo by sa dalo povedať. Píšem z pozície, že nemám čo stratiť. Budem naďalej písať to, čo moji kolegovia kňazi nemôžu verejne vysloviť bez strachu z odvety. Boh má všetko pod kontrolou, ale používa nás na dobré a dovoľuje nám blúdiť. Všetkým nám.
Kedysi som mal skutočne otcovského biskupa, ale tí sú dnes, žiaľ, veľmi zriedkaví. Nemusí to tak zostať. Prosím ťa, Pane, zreformuj nás duchovných a laikov, aby sme si zaslúžili biskupov podľa tvojho srdca a zmýšľania.
Pr. Donald Kloster je kňazom diecézy Bridgeport v štáte CT.